Het belang van eCommerce voor de Mode en Kleding Industrie

    google-ads-updates-1fashion-vertical-best-practices

    google-ads-updates

     

    Online verkoop is voor veel bedrijven een snel groeiend element. Er zijn echter maar weinig industrieën die zoveel gebruik maken van e-commerce als de mode-industrie. 

     

    Succesvolle online retailers zoals ASOS en Zalando stimuleren de onlinehandel en worden steeds veeleisender. 

     

    Maar welke voordelen biedt dit voor zowel de consument als de detailhandel? En hoe sterk heeft de mode-industrie eCommerce nodig?

     

    We hebben een aantal belangrijke statistieken verzameld over de huidige situatie in de markt en hebben een uitgebreid overzicht samengesteld dat je zal helpen met de best practices voor kledingverkopers en het optimaliseren van je verkopen.

     

    Inhoudsopgave

     

    Fashion eCommerce Overzicht

    Best practices voor kledingverkopers

    Het optimaliseren en verbeteren van verkopen


    Overzicht

     


    Algemeen overzicht mode e-commerce

     

    Cijfers om de markt te begrijpen

     

    Meer mensen dan ooit gebruiken online retailers voor hun mode-aankopen. De omzet die door deze mensen wordt gegenereerd, heeft bedrijven in staat gesteld om te groeien en is nu een integraal onderdeel van hun succes. 

     

    Uit de statistieken blijkt dat e-commerce nu een essentieel instrument is voor de mode-industrie. In 2018 genereerde de industrie een wereldwijde omzet van 481 miljard dollar. In 2019 steeg dat bedrag tot 545 miljard dollar en de verwachting is dat het in 2022 verder zal stijgen tot 713 miljard dollar. 

     

    De constante stijging van de gegenereerde inkomsten is gedeeltelijk toe te schrijven aan de toename van het aantal potentiële consumenten. Het aantal consumenten zal naar verwachting tegen 2020 met nog eens 1,2 miljard toenemen, waarbij de meeste van die nieuwe kopers tussen 16 en 35 jaar oud zijn.

     

    De mode-ecommerce wordt geholpen door de groei in verschillende soorten kleding. En hoewel de groei in veel van deze sectoren vertraagt, zijn de prognoses nog steeds positief. De sterkste van deze secties is de accessoire- en tassensector, die in 2018 met een enorme 15,6% groeide en tegen 2022 naar verwachting nog steeds met 8,7% zal groeien.

     

    Hier zijn enkele andere statistieken die hebben bijgedragen aan de groei van de e-commerce in de mode-industrie:

     

    • 43% van de aankopen wordt gedaan na gepersonaliseerde aanbevelingen (via advertenties)
    • 75% van de consumentenmerken personaliseert berichten, aanbiedingen en producten
    • China gaf het meeste uit aan e-commerce in 2019, 740 miljard dollar. Dat is 179 miljard dollar meer dan de VS (de op één na grootste markt).
    • 77% van de mensen in Zuid-Korea deed in 2019 een online mode-aankoop. Dat is het meest van alle landen.

     

    Kenmerken van de industrie

     

    Mode-e-commerce wordt gekenmerkt door een reeks kenmerken. Deze omvatten:

     

    • Presentatie – Het ontwerp van elke e-commerce website is van levensbelang. Het moet niet alleen gemakkelijk te lezen en te gebruiken zijn, maar het moet ook opvallen.
    • Service die uitblinkt - Veel van de beste online retailers gebruiken promoties en klantenservice samen. Door ze met elkaar te verweven, binden ze klanten aan het merk en creëren ze een langdurige merkloyaliteit.
    • Loyaliteitsprogramma's - De eenvoudigste manier om merkloyaliteit op te bouwen. Beloon klanten die steeds weer terugkomen. Loyaliteitsprogramma's worden in bijna alle e-commerce-gebaseerde bedrijven toegepast.
    • Alternatieve marktplaatsen - Of dit nu via EBAY, Facebook marktplaats, Amazon of elders is, de grootste merken bieden vaak hun producten aan op andere manieren.
    • Live chat – Een gemakkelijke manier voor klanten met vragen om contact op te nemen.
    • Automatisering – Het hele proces kan plaatsvinden zonder dat er een gesprek met een andere persoon nodig is. In enkele muisklikken worden de aankopen gedaan.

     

    Waarnaar zijn fashion shoppers op zoek?

     

    Online winkelen biedt fashion shoppers een nieuwe wereld van mogelijkheden en daar willen ze het maximale uit halen. Of het nu gaat om het personaliseren van artikelen of om het doorlopen van een eenvoudige interface op mobiele apparaten, kopers worden beïnvloed door een breed scala aan factoren die ertoe leiden dat ze de voorkeur geven aan de online ervaring.

     

    Personalisatie: online shoppers

     

    Online shoppers hebben de neiging om gepersonaliseerde aanbiedingen zeer te waarderen. Veel klanten zullen rondkijken voor de beste deal. Echter, als er een deal is die specifiek op de persoon is afgestemd, bijvoorbeeld een verjaardagskorting; dan zal de klant meer dan waarschijnlijk gebruik maken van die winkel. Gepersonaliseerde producten hebben een vergelijkbaar effect, omdat ze klanten wegtrekken van de concurrentie door unieke producten aan te bieden.

     

    Reviews: duurzaam vertrouwen opbouwen

     

    Meer dan 98% van de modekopers gaf ook het belang van recensies aan. Dit komt doordat klanten een eerlijk perspectief willen krijgen op het product dat ze overwegen te kopen. Recensies werden echter minder belangrijk geacht bij het kopen via vertrouwde e-retailers met een goed retourbeleid.

     

    Aangepaste resultaten: geweldige filtersystemen

     

    Tot slot willen fashion shoppers ook snel het product vinden dat ze willen. Een eenvoudig en effectief filtersysteem draagt ook bij aan een online winkel-interface. De beste filtering stelt klanten in staat om gemakkelijk toegang te krijgen tot andere delen van een online fashion retailer (bijvoorbeeld 'gestreepte overhemden > blauw gestreepte overhemden'). Dit stelt klanten in staat om soortgelijke producten te vinden als de producten die ze hebben gezocht, terwijl ze genieten van hun browse-ervaring. Fashion shoppers kunnen ook gebruik maken van verschillende kanalen om zelf te filteren.  Een goed voorbeeld van hoe belangrijk maatwerk wordt onder online shoppers is de Facebook Marketplace. Deze biedt resultaten op maat en groeit elke maand met 77%. En dit is slechts één van de vele relevante voorbeelden.

     

    Terug naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

     


    Best practices voor kledingverkopers

     

    Aanwezigheid op social media 

     

    Het is van vitaal belang om de juiste sociale media-aanwezigheid te hebben. Elk platform heeft zijn eigen voor- en nadelen, terwijl sommige platformen voor sommige merken misschien iets beter geschikt zijn. 

     

    Voor fashion e-commerce is Instagram het meest invloedrijke platform, kledingmerken hebben hier een gemiddelde van 13,71 interacties per 1000 volgers. Dit is veel hoger dan de op één na beste platforms, LinkedIn met 1,12 interacties per 1000 en Pinterest met 0,49. Het eenvoudige ontwerp van Instagram vestigt de aandacht op foto's. Hierdoor kunnen modewinkels hun producten op de markt brengen op basis van hun primaire functies, ontwerp en uiterlijk. 

     

    De meest voorkomende promoties op Instagram zijn samenwerkingen met influencers. Sommige influencers kunnen beroemdheden zijn. Echter, modemerken hebben de neiging om minder bekende influencers te gebruiken, met hoge aantallen volgers. Het doel hiervan is om de kloof tussen het merk en potentiële klanten te overbruggen met iemand waar klanten zich in herkennen om de producten van het merk te promoten.

     

    social-media-marketing-for-fashion-brandsbron: brand24.com

     

    De meeste merken zullen naast Instagram ook gebruik maken van verschillende andere social media-platforms. Meestal Pinterest, Facebook en Twitter. Elk van deze platforms heeft duidelijke voordelen, maar in het geval van de mode-industrie worden ze meestal naast Instagram of elkaar gebruikt om de betrokkenheid te stimuleren. 

     

    Het voordeel van Facebook is dat het online modewinkels in staat stelt om zich met hun advertenties te richten op een specifieke demografie. Dit betekent dat de consumenten die de advertenties zien, eerder geïnteresseerd zijn in wat ze zien. Facebook is niet alleen de meest accurate sociale media voor gerichte demografie, het is ook de meest populaire, met 2,38 miljard actieve gebruikers. Door het grote aantal Facebook-gebruikers kunnen merken meer uit een advertentie op Facebook halen dan waar dan ook. Aan de andere kant kan Facebook-reclame soms echter opdringerig zijn en door gebruikers worden afgewezen. 

     

    Twitter bereikt gebruikers ook door middel van campagnes die gebruik maken van demografische en geografische targeting, net als Facebook. Echter, het voordeel van Twitter is dat de advertenties in de newsfeed staan in plaats van aan de zijkant. Dat betekent dat wanneer gebruikers door hun feed of trends scrollen, ze reclame te zien krijgen. Hierdoor kunnen modemerken een verhoogde respons op reclame krijgen, maar ook begrijpen wie niet geïnteresseerd is in hun advertentie. Het betekent ook dat merken gemakkelijk betrokkenheid kunnen stimuleren met polls waaraan de meeste gebruikers zullen deelnemen, in tegenstelling tot andere platformen waar deze genegeerd kunnen worden.

     

    Bij correct gebruik kunnen alle social media zeer nuttig zijn voor kledingmerken. Het kan helpen om de betrokkenheid te vergroten, gegevens over consumenten te verzamelen en langdurige merkentrouw op te bouwen. Dit alles helpt om bij te dragen aan het opbouwen van het merk op de korte en lange termijn.

     

    Achter de schermen is er het belang van de kwaliteit van de data die retailers aan die platformen leveren. Een geoptimaliseerde datafeed biedt veel meer kansen om de aandacht van de koper te trekken, omdat de advertenties beter aansluiten bij de interesses van de gebruiker, enz. Hier lees je daar meer over: De beste optimalisatie trucs voor Facebook advertising.

     

    Het uiterlijk van de Website

     

    Het uiterlijk van de website is een van de belangrijkste zaken voor elk online bedrijf. Het is het eerste wat klanten zien en beoordelen van een merk. Een slecht ontworpen website kan leiden tot een lagere omzet en klanten die niet terugkomen. Om die redenen besteden online modewinkels veel aandacht aan hun online uitstraling. Enkele van de belangrijkste aandachtspunten voor een succesvolle e-commerce website zijn:

     

    • Een eenvoudige, gemakkelijk te navigeren homepage 
    • Een strak design met producten en het merk als belangrijkste aandachtspunt (geen knipperende lichten of afleidingen)
    • Duidelijke en beknopte informatie over de belangrijkste bedrijfsonderdelen (leveringsproces, soorten producten, enz.)
    • Duidelijk kleurenschema - moet verband houden met het merk 
    • De website moet efficiënt en snel zijn - het kan er geweldig uitzien, maar als het een eeuwigheid duurt om op bepaalde platformen te laden, zullen klanten het opgeven en ergens anders hun geld naartoe brengen.

     

    De beste manieren om met klanten te communiceren

     

    E-commerce bedrijven hebben een aantal mogelijkheden als het gaat om de communicatie met hun klanten. Deze omvatten:

     

    • Live Chat – Een snelle en eenvoudige manier om via de website met klanten te praten. Goed voor het snel oplossen van eenvoudige problemen tijdens de werkuren.
    • E-mail – Het beste om klanten te informeren over bestellingen en ze op de hoogte te houden van de laatste aanbiedingen en mode. Vragen kunnen ook worden beantwoord, maar dan langzamer dan via Live Chat.
    • Telefoon – Goed om problemen snel op te lossen en persoonlijker dan Live Chat.
    • Social Media – Door deel uit te maken van het dagelijkse sociale leven van de kopers en hun vertrouwen te winnen kun je op de lange termijn een relatie winnen. Dit is een snelle en persoonlijke manier van communiceren met klanten en het oplossen van eventuele problemen. Dankzij de vertrouwdheid met social media-aanwezigheid kan je zowel aanbiedingen als nieuwe releases aankondigen.

     

    De meest effectieve manieren om verkopen te verhogen

     

    Van alle manieren om de online verkoop in de modesector te verhogen is één van de meest effectieve manieren door je te richten op bestaande loyale klanten. Het regelmatig aanbieden van gepersonaliseerde aanbiedingen zal ervoor zorgen dat klanten steeds weer terugkomen bij hetzelfde merk voor producten. Gebruikelijke manieren om dit te bereiken zijn loyaliteitsprogramma's, verjaardagskortingen en zelfs nieuwsbrieven waarin de aandacht wordt gevestigd op nieuwe features.

     

    Een andere manier om de verkoop van trouwe klanten te stimuleren is door hun aankopen te vergemakkelijken. Dit kan door de winkel toegankelijker te maken op andere platformen, bijvoorbeeld apps. Een andere mogelijkheid is dat eenvoudigere en uitgebreidere betalingsmogelijkheden een positief effect hebben op de verkoop.

     

    Daarnaast kan je je klanten aanspreken door iets aan te bieden dat betrekking heeft op de actualiteit. ASOS heeft recentelijk de omzet van zowel bestaande als nieuwe klanten verhoogd, simpelweg door de introductie van een milieuvriendelijk assortiment van eigen producten. Door als een van de eerste webwinkels deze functie te introduceren, heeft het merk ervoor gezorgd dat veel klanten trouw blijven aan hen, terwijl nieuwe klanten eerst naar de winkel zullen gaan voor milieuvriendelijke producten.

     

    Je bereik vergroten om meer te verkopen via meer kanalen en wereldwijd zijn de meest voorkomende manieren om de verkoop van je bestaande producten te verhogen. Probeer je marktbereik uit te breiden en ga voor multichannel. Door uit te breiden naar verschillende geografieën en culturele groepen worden je producten geïntroduceerd bij een nieuw publiek.

     

    omni-channel-vs-multi-channel

     

    bron: shopify.com : omnichannel vs. multichannel

     

    Terug naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

     


    Verkopen optimaliseren en verbeteren

     

    Kanalen om op te verkopen

     

    Als je op grote schaal online wilt verkopen, zul je op verschillende kanalen moeten verkopen.

    De beste kanalen om momenteel mode te verkopen zijn:

     

    • Google shopping – Google is meestal de eerste plaats waar mensen zoeken en daarom een goede keuze. Lees hoe je je klantconversie kunt verbeteren met Google Shopping.
    • Amazon Marketplace – Een populaire keuze met een breed scala aan producten van hoge kwaliteit. Een van de eerste plaatsen waar veel mensen zullen kijken. Amazon stelt ook producten voor die gebaseerd zijn op eerdere aankopen en bekeken producten. Hier zijn enkele voor- en nadelen van verkopen op Amazon.
    • Facebook Marketplace – Facebook stemt de getoonde producten af op wat gebruikers leuk vinden of waar ze interesse in hebben. Hierdoor is de kans groter dat je je doelgroep bereikt.
    • Instagram – een goede optie voor online modewinkels vanwege de targeting en de focus op productafbeeldingen.
    • EBAY – een andere veel voorkomende eerste keuze als men op zoek is naar kleding die ook weer toont wat je eerder hebt bekeken of gekocht.
    • Lokale websites – Zelfs als je streeft naar een wereldwijde aanpak, is lokaal nooit een slechte plek om te beginnen.

    Het belang van de feedkwaliteit

     

    Datafeeds zijn van vitaal belang bij de verkoop van kleding op meerdere kanalen. Daarom is het belangrijk om een hoogwaardige datafeed te hebben. Een goede feed is essentieel omdat het je een voordeel geeft ten opzichte van de concurrentie.

     

    Voordelen van een goede feed zijn onder andere:

    • Alle productinformatie is consistent en wordt op één plaats opgeslagen. Dit maakt het gemakkelijker om de informatie te gebruiken en helpt om ervoor te zorgen dat de informatie op elke marktplaats up-to-date is.
    • Een effectieve feed zorgt dat meer mensen je product zien en verhoogt de algemene zichtbaarheid over alle kanalen.
    • Feeds zijn een eenvoudige en gemakkelijke manier om alle informatie te beheren
    • Met de verzamelde gegevens kunnen zowel nieuwe klanten worden geworven als bestaande klanten worden onderhouden.

     

    Bij een juiste optimalisatie kan een datafeed de verkopen behoorlijk verhogen. Nauwkeurige productbeschrijvingen met passende en goed geplaatste zoekwoorden kunnen ertoe leiden dat een product hoger en vaker op de marktplaatsen wordt getoond. Effectief SEO-beheer en interpretatie van de verstrekte gegevens zorgen ervoor dat je het maximale uit je datafeed haalt.

     

    Terug naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

     


    Samenvatting

     

    De wereld van de e-commerce ontwikkelt zich in een duizelingwekkend tempo en het bijhouden van informatie is nog nooit zo belangrijk geweest. Het is duidelijk dat gegevens de beste manier zijn om inzicht te krijgen in wat klanten willen. Maar het is net zo belangrijk om data te gebruiken om de huidige loyale klanten te behouden. 

     

    Naarmate de e-commerce zich verder ontwikkelt, zal de concurrentie tussen de detailhandelaren blijven toenemen. Wie zijn gegevens het beste beheert zal het meeste succes hebben.

     

    New Call-to-action