Hoe Google Shoppingcampagnes in meerdere landen te laten lopen

    hoe-google-shoppingcamoagnes

    Veel van onze klanten zijn geïnteresseerd in het tegelijkertijd laten lopen van Google Shopping campagnes in meerdere landen. 

    En.. het is niet moeilijk om de reden te vinden waarom dit zo is. 

    Gedurende het eerste kwartaal van 2018 hebben de uitgaven op Google Shopping onwaarschijnlijke nieuwe hoogten bereikt. Volgens Search Engine Watch werd 82% van de uitgaven voor zoekadvertenties toegewezen aan Google Shopping.  

    Amerika lag daar niet ver achter, met het resultaat voor US Google Shopping zoekadvertenties op 76,4% van het totaal. 

    Met de toename van retailers die Google Shopping gebruiken en de toegenomen uitgaven, zou je je kunnen afvragen hoe nieuwe klanten te bereiken zijn of hoe je je concurrenten voorblijft. Misschien heb je wel eens overwogen om in meerdere landen te verkopen? 

    Laten we ons eens verdiepen in de voordelen en de beste praktijken daarvan...

    Klik op de link om direct naar een specifieke sectie te gaan:

    Waarom zou je internationaal verkopen moeten overwegen? 

    Google Shopping Beschikbaarheid in landen 

    Google Shopping landen in beta 

    Hoe Google Shopping in te stellen voor meerdere landen? 

    Beste Praktijken

     


    Waarom zou je internationaal verkopen moeten overwegen? 

    Als je al eens hebt overwogen om internationaal te gaan verkopen, dan is dit de juiste tijd. 

    In de eerste plaats, zoals je waarschijnlijk al eens hebt bedacht: het geeft je een grotere doelmarkt, wat waarschijnlijk gaat resulteren in meer verkopen. Het is hierbij ook de moeite waard om aan te tekenen dat meer en meer verkopers beginnen met overzeese verkoop. Volgens een blog van Payoneer, schat Forrester in dat internationale verkopen de nationale verkopen met 17% zullen overstijgen per 2022. 

    Het helpt je ook om een voorsprong te nemen op je concurrentie. Als eerste je producten verkopen in een ander land geeft je een groot voordeel, zodat jij als eerste in beeld bent bij klanten, vóór je concurrenten.

    En tenslotte: het geeft je meer uren om te handelen. Terwijl je huidige klanten slapen, kunnen je klanten aan de andere kant van de oceaan in een andere tijdzone wel van je kopen.  

    Dan hebben we het nog niet over de verschillen in de seizoenen. Zonnebrillen bijvoorbeeld, zijn goed voor de zomer in een land, maar in de wintermaanden verkopen ze slechts mondjesmaat. Als je verkoopt in een land waarin de seizoenen anders zijn, geeft het je een betere kans om het hele jaar rond te verkopen in verschillende gebieden.

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Google Shopping Beschikbaarheid in landen  

    Er is een limiet aan welke landen geschikt zijn voor Shopping advertenties. De lijst met goedgekeurde landen omvat: 

    • Argentinië
    • Australië
    • Oostenrijk
    • België,
    • Brazilië
    • Canada
    • Chili
    • Colombia
    • Denemarken
    • Frankrijk
    • Duitsland
    • Hong Kong
    • India
    • Indonesië
    • Ierland
    • Italië
    • Japan
    • Maleisië
    • Nederland
    • Nieuw Zeeland
    • Noorwegen
    • De Filipijnen 
    • Polen
    • Portugal
    • Rusland
    • Singapore
    • Zuid Afrika
    • Spanje
    • Zweden
    • Zwitserland
    • Taiwan
    • Turkije
    • Verenigde Arabische Emiraten 
    • Verenigd Koninkrijk 
    • Verenigde Staten 

    In de bovenstaande landen is het mogelijk om te verschijnen op Google Shopping, Search en zoekpartners. Er is een ook lijst van landen waar Google Shopping wel beschikbaar is, maar de advertenties worden dan alleen getoond op Google Search. Deze lijst omvat: 

    • Ierland
    • Nieuw Zeeland
    • Singapore
    • Zuid Afrika 

    India is ook goedgekeurd voor Google Shopping. Deze advertenties worden vertoond op Google Search en sommige partners.

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Landen in beta 

    Zie je jouw land die je wilt bereiken niet op de lijst? Dan zou het nog in bèta kunnen zijn… 

    Google is altijd op zoek naar mogelijkheden om Google Shopping uit te breiden naar andere landen, wat betekent dat er gaandeweg meer landen zijn waarop je je kunt richten. Dit biedt mogelijkheden om je activiteiten nog verder uit te breiden, maar ook om een voorsprong te krijgen door te adverteren in deze landen voor je concurrentie dat doet. 

    Landen momenteel in bèta zijn onder andere: 

    • Thailand
    • Israël
    • Oekraïne
    • Zuid Korea (echter mogen alleen verkopers met een geregistreerd bedrijf in Zuid Korea productdata verzenden) 
    • Vietnam
    • Saudi Arabië

    Om te beginnen met adverteren in deze landen, moet je je feed registreren in het land van je keuze. Je vindt meer informatie over het registeren van je feed hier op de Google Supportpagina. 

    Top tip: Blijf alert op nieuwe landen in bèta. Hoe sneller je ze herkent, hoe meer je de competitie voorblijft. We hebben bijvoorbeeld de hele bèta lijst zien veranderen: geen van de bovenstaande landen waren vroeger in 2017 in bèta.

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Hoe Google in te stellen voor meerdere landen?

     

    Laten we beginnen bij het begin: stel je voor dat je online winkelt en Google Shopping toont je resultaten in een andere taal of valuta dan je gewend bent om te gebruiken.. dan verlaat je waarschijnlijk meteen de pagina van de verkoper, toch? Dat is, als je al op de advertentie had geklikt. 

    Om uit te breiden naar andere landen, moet je er zeker van zijn dat de taal en valuta wordt ondersteund in de laten waarin je adverteert. 

    Voordat we zelfs maar kijken naar de verschillende scenario’s waarmee je je kunt identificeren, is het eerste wat je moet doen om te kunnen verkopen in een nieuwe land: 

    1. In je Merchant Center ga je naar je Feeds tab en selecteer je de feed die je wilt gebruiken in andere landen.

    google-merchant-center

    2. Ga naar de instellingen van de geselecteerde feed en klik “Toevoegen” en kies daarna je land en taal.  

    meerdere-feeds-toevoegenmeerdere-feeds-toevoegen

    Laten we wat scenario’s bekijken die mogelijk van toepassing op jou zijn als je buiten je eigen land adverteert: 

    • Geen extra feed nodig: gebruik dezelfde taal en valuta in de feed 
    • Nieuwe feed nodig: dezelfde taal en valuta 
    • Nieuwe feed nodig: dezelfde taal, andere valuta 
    • Nieuwe feed nodig: andere taal, andere valuta

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Gebruik dezelfde taal en valuta in de feed

    Er zijn een aantal landen waarvoor het proces een heel stuk gemakkelijker is. Dat houdt in dat de verkoper dezelfde feed en shopping campagne kan gebruik om internationaal te verkopen.

    google-shopping-multiple-countries

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Dezelfde taal en valuta

    Dit is de gemakkelijkste en meest effectieve manier om advertenties in een ander land te laten lopen. 

    Al wat je hoeft te doen is het nieuwe land toevoegen en dan is er geen stap vereist om de productdata aan te passen (zoals Duitsland en Oostenrijk).

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Dezelfde taal, andere valuta

    Dit is waar het tijd wordt om de valuta conversietool tevoorschijn te toveren. Om dit te doen, volg je de volgende stappen: 

    1. Maak een nieuwe feed. Deze moet gemaakt worden in een ondersteunde taal en met de valuta die je normaal gesproken zou gebruiken. 
    2. Volg de prijs- en belasting vereisten die gelden voor het land waarin je wilt adverteren en voeg de nodige verzendinformatie toe (nogmaals, voor het land waarin je wilt adverteren) 
    3. Verzeker je ervan dat alle prijzen op je site overeenkomen met de prijzen zoals die in de feed staan. 
    4. Maak je shopping campagne(s) voor het land dat je wilt bedienen. 
    5. Laat Google de rest doen. 

    Het is de moeite waard om te onthouden dat valuta door Google Finance wordt omgerekend volgens de meest recente wisselkoers. Daarom zijn de kosten effectief, schattingen, die variëren op basis van de wisselkoers op de tijd van verkoop.

    Als je wilt weten hoe de valuta conversie tool werkt, lees dan hier verder: Hoe gebruik je de Valuta Conversie Tool voor Internationale uitbreiding?

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Andere taal en valuta

    In dit scenario is er wel een beetje meer werk dat moet gebeuren. Maar: onze feed tool en de valuta conversie tool doen het zware werk voor je. 

    1. De product landingspagina’s op je website moeten vertaald zijn in de taal van het land dat je wilt bereiken.

    2. Je moet ook de vertaalde feed met alle vereiste productinformatie uploaden.

    Daarnaast verzeker je je ervan dat je alle verzendinformatie verstuurt, specifiek voor het land dat je op het oog hebt.

    nieuw-feed-Google-Merchant-Center

    3. En, op de laatste plaats, moet je een nieuwe shopping campagne maken in je Google Ads account, gericht op het gewenste land van verkoop.

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Verkopen in meerdere landen met Google Shopping: beste praktijken 

    Ondanks dat het instellen van je shopping advertenties in een ander land redelijk simpel is, zijn er een aantal beste praktijken om te onthouden. 

     Verander de producten sets waar nodig 

    Vaak veranderen verkopers de producten sets in verschillende landen. Welke producten getoond worden is afhankelijk van het feit of het kan geleverd worden op het adres van de klant maar ook van het aankoopgedrag. Onthoud, dat wat populair is in jouw land, niet populair hoeft te zijn in een ander land. 

    Vertaal de hele journey

    Als je een specifieke pagina vertaalt, zorgt er dan voor dat de hele customer journey vertaald is, inclusief het afrekenen, de “dank u” pagina, etc. Dit stroomlijnt de customer journey en helpt vertrouwen te kweken. Je wilt niet dat je klanten terechtkomen op een landingspagina in hun eigen taal, maar vervolgens switchen naar jouw taal voor de rest van de journey. Zelfs als ze beide talen spreken, kan het moeten switchen naar een andere taal in het midden van het proces ontzettend ontmoedigend werken voor iemand die net hun betaalgegevens in moet voeren. 

    Vergeet de policies en specificaties niet 

    Als je niet zeker weet wat dit is, lees dan meer in de productfeed specificaties, shopping policies en kijk ook naar de valuta-/taalvereisten van Google.

     

    Terug naar het begin van de pagina of Krijg hier je complete gids voor Datafeedoptimalisatie.


    Download het e-book “Onze gids voor Datafeed Optimalisatieom meer te leren over:

    • Hoe verbeter je de kwaliteit van je productfeed? 
    • De verdienmodellen van verschillende winkelkanalen en welke werkt het best voor jou? 
    • Welke tactieken te gebruiken om de ROI van de shopping campagne te verbeteren?

    data-feed-optimization-ebook-cover


    Laatste woorden  

    In de veronderstelling dat je producten toont dat verstaan kunnen worden door jouw doelgroep, kan het internationaal verkopen een fantastische opportuniteit zijn om jouw bereik te verbreden, en natuurlijk, jouw winst. 

    Vanuit hier kan je proberen om andere soorten koopgedrag te vinden dat, indien ze op de juiste manier gebruikt worden, je meer geld kunnen opleveren. Best simpel, meer mensen die zoeken om te kopen = grotere verkoop = meer geld.

    Indien je vragen, commentaar of tips hebt betreffende het bijhouden van meerdere winkels en Google Shopping campagnes, kan je ze gerust onderaan delen.


     

    New Call-to-action