Levering van Verkochte Goederen in Tijden van COVID

Voor leiderschap is het meest gebruikelijke refrein in het COVID-19 tijdperk wellicht “je wordt nog steeds gedempt,” terwijl dit voor distributieprofessionals wellicht “er is een vertraging” is.

 

De coronaviruspandemie stelde de gebreken bloot in moderne bevoorradingsketens en heeft wereldwijd heel wat rauwe, open wonden nagelaten. Decennia van focus op lean en just in time, zonder evenwicht voor capaciteitsproblemen, hebben steeds grotere kosten en vertragingen veroorzaakt, plus enkele verkopers die voorgoed dichtgaan. Het schudde ons wakker, en we leren nog steeds wat het allemaal betekent, vooral op het gebied van levering van verkochte goederen.

red_stag_fulfillment

Er bestaat geen magische spreuk die het schip onmiddellijk terug op koers kan brengen. De mantra “weerstand opbouwen” kan helpen, maar die weerstand vereist aanzienlijke context die zowel wereldwijd als uitzonderlijk persoonlijk is. Laat ons dus de kristallen bol omruilen voor een vergrootglas en dieper ingaan op de lessen en het overblijvende potentieel (ten goede of ten kwade) met betrekking tot levering van verkochte goederen in tijden van COVID.


Alles beïnvloedt al het andere

 

In vele delen van de wereld bestaat er een voortdurende strijd voor vrachtcapaciteit. Het opslingereffect laat zich van zijn sterkste kant zien terwijl enorme storingen de beschikbaarheid en consumentenselectie blijven ondermijnen, waarbij de wisselende vraag van klanten de impact verder vergroot. Bevoorradingsketens over heel de wereld blijken meer verstrengeld dan in het verleden gedacht werd.

 

Als een sector zien we nog steeds realtime verschuivingen en gevolgen. Wanneer de capaciteit vrij komt, vullen grote categorieën de ruimte op. Fabrieken proberen de productie te normaliseren, en China helpt langzaam vele merken in de wereld opnieuw normaal te functioneren.  

 

Sommige wijzigingen kunnen logistieke operaties en de levering van verkochte goederen tijdelijk helpen. Ook al vliegen de mensen niet, doen de vliegtuigen dat wel aangezien vrachtvervoer een van de weinige manieren geworden zijn om de luchtvaartsector te beschermen - ondanks een sterke daling in luchttransport aan het begin van de pandemie. Virgin Atlantic breidde zijn vrachtprogramma uit in mei en boekte voldoende succes met dit project, waardoor het nog steeds meer vluchten met enkel vracht toevoegt.

 

Voor logistieke professionals betekent dit allemaal dat je voortdurend het nieuws moet volgen. Begrijp wat er beschikbaar is en hoe de markt evolueert, en houd die proefprojecten en hun resultaten in het oog. Geef ook prioriteit aan evenwicht in je aanpak. Luchtvaart kan slim zijn om verzendingen te versnellen, maar sommigen vinden het ook nuttig voor standaard vrachtvervoer. Dit gaat wellicht veranderen als steeds meer mensen opnieuw gaan vliegen. Het is een vreemde en ingewikkelde mix.

Blijf vooral op elk moment en voor elke beslissing de toeleveringsexpert. Zelfs de lokale krant lezen over je economie of voor markten waar je grootste klantenbasis zit, kan je helpen om afnames, schommelingen en terugkeer naar normale budgetten te voorspellen.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

 


Diversiteit is een sterkte, maar een uitdaging om te bereiken

 

Een groot deel van de COVID-discussie over de diversiteit van de bevoorradingsketen is gericht op de productie. Net zoals eerdere natuurrampen de elektronische ruimte beïnvloedden, realiseren bedrijven zich dat, als ze de verschillende fasen van de toeleveringsketen bekijken, er knelpunten en single points of failure zijn. Wanneer je twee leveranciers vertrouwen op hetzelfde bedrijf voor grondstoffen, loopt je toeleveringsketen nog steeds gevaar.

 

Er is echter nog een ander diversiteitsaspect in je toeleveringsketen: de 'last mile'. COVID plaatst een enorme druk op iedereen en elk bedrijf. Velen hebben nog steeds moeite met veilig functioneren. Een recent rapport gericht op Zuid-Korea meldt dat logistieke werknemers aan een alarmerend tempo sterven, waarbij de schuld bij overwerk en gebrek aan bescherming van werknemers gelegd wordt.

 

Online bestellingen schieten de lucht in, en leveringen schalen mee omhoog. Leveringen op dezelfde dag en andere versnelde impulsen worden ook verwacht te groeien. Dit plaatst druk op je werknemers en alle fulfillmentpartners. Traditionele transporteurs zien al vertragingen, en er bestaan tal van rapporten over achterstand en ophoping van pakketten in verschillende locaties van postdiensten.

 

 

fullfilment_map

Je fulfillmentkaart moet meer punaises gaan hebben | Bron

 

Je gaat een meer divers netwerk nodig hebben om meer leveringsopties aan te bieden, zodat je jezelf kunt indekken. Dit moet een mix van standaardkoeriers voor jouw regio en, indien beschikbaar, lokale leveringsopties bevatten. Online winkels kunnen gaan samenwerken met meer fulfillmentservices om hun magazijnen en distributiecentra uit te breiden.

 

Gebruik hier alle beschikbare hulpmiddelen. Google niet enkel providers in je regio! Herbekijk je bestaande bevoorradingspartners, kijk welke transporteurs integreren met je software, en blader door de app en integratiemarkten in je verkoop- en bestellingstools. Shopify heeft bijvoorbeeld een specifiek programma gebouwd voor lokale leveringsopties. Sommige online merken pakken het slim aan en maken gebruik van lokale leveringsopties voor hun drukke magazijnen, vinden klanten in belangrijke markten, en vinden gegarandeerde capaciteit terwijl ze enkele storingen op het gebied van transport vermijden.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Winkelruimtes moeten multifunctioneel worden

 

Laat ons verder bouwen op de diversiteit. Als jij of een partner een fysieke winkelruimte hebt, wordt het tijd om te kijken hoe je deze kunt transformeren in iets ruimer (als je dit nog niet gedaan hebt). Winkeliers hebben nog steeds moeite onder het juk van COVID, en we zien hier niet bepaald een stijging. Helaas zijn deze fysieke winkels voor vele ondernemingen ook een verliespost geworden op de balans.

 

In de V.S. helpt zelfs het winkelen tijdens feestdagen de fysieke winkels niet om COVID te overstijgen. Hier viel detailhandel met 1,1% in november, en zelfs de voornaamste productcategorieën zijn niet veilig. Kleding en toebehoren waren 6,8% lager dan de cijfers in oktober, en meer dan 16% lager dan november 2019.

 

Helaas loopt het herstel op vele markten vertraging op. Pas je locaties aan om aan de behoeften van klanten te voldoen met het oog op fulfillment, en niet op verkoop. Kijk naar de trends in jouw regio en nationaal om te zien wat de consument doet. Je hebt enkele onmiddellijke acties:

  • Transformeer winkels letterlijk in magazijnen, waar je online bestellingen verpakt en verzendt. Winkels dichter bij klanten dan je eigenlijke magazijn bieden vaak lagere verzendkosten en potentieel snellere levering.
  • Bied de mogelijkheid aan tot BOPIS (buy online, pick-up in store) om klanten naar je toe te laten komen voor fulfillment. Het stelt je in staat om voorraad in winkellocaties efficiënter te gebruiken en last mile vertragingen te vermijden omdat je je richt op vrachtvervoer naar jouw locaties.
  • Werk samen met lokale partners om aan huis te leveren in je regio. Vele carpooldiensten breiden momenteel uit naar levering van pakketten.

stockroom_during_covid

Bestaande opslagplaatsen en voorraadruimtes kunnen snel omgevormd worden in online distributiecentra

 

Een kleine opmerking waar je mogelijk niet aan hebt gedacht is dat vele koeriers voor de online marktplaats in je regio eigenlijk onderaannemingen zijn van andere bedrijven. Vraag deze koeriers naar hun bedrijf, en mogelijk vind je wat lokaal talent om je groei te ondersteunen.

 

Groothandels maken al gretig gebruik van BIPOS-ruimte omdat het de last mile-logistiek vereenvoudigt en klanten ervan houden. Zelfs zonder COVID was het een groeiende trend. Als je ruimte hebt, gebruik deze om je strategie om te gooien.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Retourzendingen zetten druk op huidige capaciteiten

 

Hier is een van de grote risico's waar verkopers mee te maken krijgen, en niemand weet zeker wat het betekent tot de druk voorbij is. E-commerce gaat omhoog, maar er bestaan uiteenlopende rapporten over e-commerce pandemie retourzendingen die een potentieel voor druk en een schommelende omgekeerde logistieke vraag creëert. 

 

Terwijl klanten steeds meer online winkelen en de feestdagen ten einde lopen, bestaat er een kans op een piek in retourzendingen. Met minder winkels om naartoe te gaan voor retourzendingen, verwacht men dat lokale koeriers de druk blijven voelen in februari. Je team moet beschikbaar zijn om hierop te reageren, goederen en retourzendingen te verwerken, voorraden aan te vullen, inventaris bij te houden, en meer.

 

De leveringscyclus voor goederen eindigt niet echt tot de klant tevreden is en het product houdt, of er een terugbetaling werd afgehandeld. Retourzendingen waarvoor een vervanging nodig is, maken de cyclus nog langer, en vertragingen bij het ontvangen van retourzendingen plus het verzenden van je vervanging kan erg langdurige tijdspannes betekenen. 

 

Als je verwacht dat retourzendingen in 2021 zullen stijgen, zijn hier enkele zaken om onmiddellijk te ondernemen:

 

  • Herbekijk je website en het gepubliceerde retourbeleid. Zorg ervoor dat het makkelijk te lezen en te begrijpen is.
  • Update e-mailmarketing en geautomatiseerde berichten om door te verwijzen naar het retourbeleid, en maak hier alles duidelijk.
  • Voeg opsommingen toe aan de bovenzijde van retourzendingen en pagina's met veelgestelde vragen die de belangrijkste stappen en vereisten duidelijk maken. Je wilt klachten en bemiddelingen met de klantenservice tot een minimum beperken.
  • Als je ruimte in je magazijnen hebt voorbereid om grotere verkoopvolumes te verwerken, gebruik die rekken en plaatsen dan voor het verwerken van retours.
  • Train je team om retourzendingen te verwerken, inclusief hoe te communiceren wanneer een teruggezonden artikel wel of niet aanvaard kan worden.

 

demand_shift_allocation

Pieken in vraag verschuiven indeling van ruimte, en die lessen kunnen retours ondersteunen

 

Je moet de processen en mensen beschikbaar en klaar hebben, want niemand weet hoe dit gaat verlopen. Stel dat je 30 dagen de tijd hebt. Wat als een klant iets na 21 dagen terugzendt, maar vertragingen bij koeriers betekenen dat je het niet ontvangt tot dag 31? Wat als een magazijn betekent dat het aankomt op dag 28 maar je het niet verwerkt tot dag 35? Train en verduidelijk om problemen van klanten te minimaliseren en potentieel verlies van verkopen te beperken.

 

Onthoud dat ook je shoppingkanalen verschillende regels en vereisten kunnen hebben. Zorg ervoor dat je hieraan voldoet terwijl je de tijd neemt om deze kanalen te evalueren. Als er een te lastig doet zonder voldoende verkopen te genereren tijdens je drukke seizoen of de feestdagen, kan de tijd aangebroken zijn voor een verschuiving van je verkopen, marketing, of meer.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Houd back-up plannen relevant

 

Een laatste mededeling die we je meegeven als het aankomt op COVID-19 toeleveringsketens en levering van verkochte goederen, is dat erg weinig mensen nauwkeurig voorspellen wat er volgt. Niemand kan het echt weten of volledig begrijpen, en dus moet elk bedrijf doen wat het kan en hopen op het beste.

 

Het doel bestaat eruit zo geïnformeerd mogelijk te blijven en over je markt te lezen. Welke schommelingen en wijzigingen in ruimte ondersteunen je risicobeperkingsplannen? Welke trends kunnen je back-up plannen minder succesvol maken? Weet je welke invloeden anderen in je toeleveringsketen raken die je nog niet bereikt hebben? 

 

Interos heeft een enquête die je een blik biedt in de bredere zin van ruimte voor leveranciers.

 

how_covid19_affects_your_supply_chain

 

Vraag welke van deze lijst je partners beïnvloedde, maar niet rechtstreeks. | Bron

 

Logistieke professionals moeten zich op vele cruciale elementen tegelijk richten. Back-upleveranciers en distributiepartners in regio's die getroffen werden door een heropleving van het virus kunnen je vangnet beschadigen. Vrachtcontainercapaciteit wordt schaars en verdere vertragingen in havens dwingen tot langere doorlooptijden, maar als dit weer normaliseert, moeten de reacties dynamisch zijn om te vermijden dat je te veel inventaris hebt en ruimtelijke problemen of hogere kosten bij onder andere logistieke dienstverleners krijgt.

 

Bescherming van de toeleveringsketen moet een topprioriteit zijn tijdens COVID en ook na COVID. De meeste organisaties richten zich momenteel op verbetering, maar weinigen hebben momenteel de capaciteit om nog een crisis te weerstaan. 

 

Stel je plannen op, maar houd ze dynamisch, want COVID is nog niet klaar met les geven in de sector.


Download

Met    gemaakt door   DataFeedWatch

Schrijf voor Ons