datafeedwatch.nl DEMO AANVRAGEN

De voor- en nadelen van verkopen via Amazon

Posted on 04/08/2016 by Monica Axinte

Selling on Amazon main

170 miljoen unieke maandelijkse klanten verkiezen Amazon voor het doen van hun aankopen boven iedere andere winkel. In 2015 gaven zij meer dan $100 miljard uit. In het licht van deze indrukwekkende cijfers, is het duidelijk dat alle verkopers zouden moeten overwegen om hun producten via Amazon aan te bieden.

Maar: de resultaten die de verkoper zal behalen hangen af van vele factoren en wat voor de ene verkoper wel werkt, werkt niet noodzakelijk ook voor de andere.

De voordelen van verkopen op Amazon

Hoe Amazon op een briljante manier bereikt heeft om een stukje uit ons brein te snijden en zichzelf op de belangrijkste plaats te positioneren voor online shoppers, is onderwerp geworden van veel marketing casestudies. Waar we vandaag naar willen kijken is hoeveel een verkoper te winnen heeft als hij besluit zijn producten te verkopen bij deze gigantische reus.

Meer Verkopen

Het is een no-brainer. U heeft miljoenen actieve klanten per maand die op Amazon kijken om producten te kopen.

De aantallen liegen er niet om: met een basis van meer dan 300 miljoen actieve klant-accounts en meer dan 170 miljoen unieke maandelijkse bezoekers, resulterend in meer dan $100 miljard aan inkomsten, is Amazon de eerste plaats waar de meeste shoppers gaan kijken.

Door het vermelden van de producten op Amazon verkrijgt iedere verkoper automatisch geloofwaardigheid en vertrouwen. Dat komt doordat sommige gebruikers liever een product van Amazon kopen, dan van een winkel waar ze nog nooit van hebben gehoord. Amazons belofte van perfectie en goede service verlokt vele shoppers tot het kopen van producten van hun website.

In landen waar online shoppen nog niet de volle groei heeft bereikt, verkiezen de meeste shoppers Amazon boven vrijwel iedere andere online winkel.

Source: http://www.kurtsalmon.com/en-us/Retail/vertical-insight/1144/Surviving-the-Flood

Bron: http://www.kurtsalmon.com/en-us/Retail/vertical-insight/1144/Surviving-the-Flood

Internationale expansie

Omdat Amazon een van de grootste en meest vertrouwde wereldwijde verkoop- en koopplatformen is, is het erg gemakkelijk om te beginnen met verkopen in verschillende markten.

Magento heeft verschillende Store weergaven, maar de meeste eCommerce platformen vereisen dat u een nieuwe winkel maakt voor een andere taal; dat is veel werk, zonder te weten hoe het product gaat presteren in die markt.

Met Amazon kan iedere verkoper snel testen of zijn producten aanslaan bij het wereldwijde publiek door het maken van een vermelding op een lokale Amazon. U heeft dan niet het gedoe met lokale betalingssystemen, logistiek en handelingen.

international expansion

Lage marketingkosten

Amazon trekt al miljoenen klanten op dagelijkse basis naar hun website, en daar krijgt u toegang toe.

Afhankelijk van uw niche en hoe bezet de markt is, kunt u al beginnen met verkopen vanaf dag één zonder grote marketinginspanningen.

Natuurlijk is de competitie hevig en moet u uitstijgen boven uw concurrentie, dus een samengestelde aanwezigheid zal u helpen in het meeliften op Amazons immense klantendatabase.

Geen voorraad

Met meer dan 100 fulfilment centra over de hele wereld, kunt u al uw producten in bulk naar Amazon sturen en zij zullen dan uw voorraad opslaan, het verpakken en verzenden naar kopers.

Amazon FBA (Fulfilment by Amazon) is uw magazijn, manager, en verzender voor een heel klein bedrag, vergeleken met wat u normaal gesproken zou moeten betalen. U bevrijdt uzelf niet alleen van het gedoe met verzending, uw producten komen ook automatisch in aanmerking voor Amazon Prime Verzending en ‘Buy Box’ prioriteit, welke een grote invloed zullen hebben op alle verkopen.

De nadelen van verkopen op Amazon

Zelfs al kan niemand de vele voordelen van het verkopen van uw producten via Amazon betwisten, is het niet alleen rozengeur en maneschijn en zijn er veel zaken om te overdenken voordat u deze stap neemt. Zaken zoals grote concurrentie, hoge verkooptarieven, en ordermanagement zullen van invloed zijn op uw strategie en prijsstelling en moeten daarom ook zorgvuldig afgewogen worden.

Veel concurrentie

U zag deze waarschijnlijk al wel aankomen en ja, de concurrentie is heftig. U heeft een langetermijnstrategie nodig, anders vervalt u in de race naar de bodem wanneer het om prijzen gaat.

Als u dezelfde producten verkoopt als andere verkopers, dan wedijvert u met ze voor de Buy Box. In tegenstelling tot Google Shopping, die productpagina’s rangschikt per verkoper, ordent Amazon zijn productpagina’s per product.

Dus wanneer meerdere verkopers hetzelfde product in de aanbieding hebben, besluit Amazon welke verkoper het beste past. Als een klant op de ‘Add to Cart’-knop klikt worden de items van de aanbevolen verkoper aan zijn winkelwagen toegevoegd.

Buy Box

Andere verkopers worden ook aanbevolen in de “more buying choices box”, maar zoals altijd krijgt de winnaar alles. Met het toenemen van mobiel winkelen is het winnen van de “Buy Box” bijzonder belangrijk.

Het kraken van de “Buy Box”-code is vrijwel onmogelijk, omdat Amazon de variabelen die bepalen wie de Buy Box wint blijft veranderen. Sommige dingen kunt u wel beïnvloeden, en u zou moeten focussen op het perfectioneren hiervan: fantastische feedback, verzending op tijd, snel reageren op klantvragen, FBA, een concurrerende prijs en een voorraad die altijd bijgewerkt is.

Commissies

Alle die voordelen die we op een rijtje hebben gezet zijn echter niet gratis. Amazon berekent forse commissies voor ieder product dat via Amazon wordt verkocht.

Waar u bij online kanalen betaalt voor iedere klik, ongeacht of die klik converteert, op marktplaatsen zoals Amazon betaalt u een percentage over iedere verkoop. Daarom moet u zich ervan verzekeren dat uw marges groot genoeg zijn om succesvol te kunnen zijn. Afhankelijk van de categorie, variëren de Amazon CPA-tarieven van 8% tot 15%.

Wanneer u goederen verkoopt in categorieën met een lage marge, dan kunt u waarschijnlijk beter elders gaan kijken, omdat de kosten dan niet tegen de baten opwegen.

Order Management

Als u uw voorraad op verschillende marktplaatsen verkoopt, is synchroniseren van de orders een van de eerste zaken waar u aan moet denken. U moet er zeker van zijn dat orders via Amazon meteen in uw systeem ingevoerd worden voor een constant up-to-date centraal order managementsysteem.

Gelukkig zijn er meer dan voldoende hulpmiddelen op de markt die u hiermee kunnen helpen en garanderen dat het aantal beschikbare items in uw webshop ook altijd up-to-date is.

Bij DataFeedWatch bieden we Amazon Order Management voor onze Magento– en Shopify gebruikers aan. Dit waarborgt dat verkopers nooit adverteren met producten die niet op voorraad zijn of dat geld wordt verspild aan kliks die niet converteren.

Om kort te gaan: voor sommige verkopers kan Amazon Marketplace gunstig zijn voor hun verkoopstrategie, maar voor andere zal het vanaf de start niet werken. Afgezien van het wel of niet verkopen op Amazon, het punt is wel dat u diverse inkomstenbronnen moet gebruiken en nooit slechts op één paard moet wedden.

 

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van MagentoShopifyVolusion3Dcart, BigCommerce, WooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

 

Share Button

Posted in: Marktplaats

Leave a Reply