Het lippenstifteffect: De groei van de schoonheids- en persoonlijke verzorgingssector in e-commerce

Online verkopen van schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten klimmen jaar-op-jaar, en de gewoonten en trends onder consumenten verschuiven. Door meer hierover te weten, krijg je een beter begrip over de sector, waar deze heen gaat, en wat 2021 in petto heeft.

 

Lees verder om enkele belangrijke statistieken en nuttige informatie te ontdekken met betrekking tot de schoonheids- en persoonlijke verzorgingssector.

beauty_industry_ecommerce

google-ads-updates

Overzicht schoonheid en persoonlijke verzorging e-commerce

 

Schoonheid en persoonlijke verzorging wordt de 4e grootste e-commercesector, is enorm, en speelt een sleutelrol op het gebied van e-commerce. 

 

Het percentage aan klanten die minstens één cosmeticaproduct kochten in 2020 is 31,3% (bron: Alioz). Ondanks de wereldwijde pandemie, waarbij mensen hun gezicht afdekten met mondmaskers en minder vaak buiten kwamen, is de verkoop van schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten jaar-op-jaar blijven stijgen:

 

ecommerce-yearly-growth-beauty-self-care

Bron: McKinsey & Company

 

Dit zijn verrassende cijfers, maar de gemiddelde uitgaven aan schoonheid en persoonlijke verzorging ligt rond een adembenemende $3000 per jaar per persoon.

 

En dat is niet alles, er wordt voorspeld dat de schoonheidssector tegen 2025 $716 miljard in verkopen kan verwachten (Statista). Waarom? Er bestaan een aantal redenen, inclusief de trends die we tot op heden jaar-op-jaar zagen en wat Estée Lauder het "lippenstifteffect" noemde, waarbij mensen kleine stappen naar tevredenheid nemen tijdens een economische terugval om zich beter te voelen.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

 


De doelmarkt en huidige trends

 

Ten eerste moeten we opmerken dat het publiek voor make-up divers is, en inclusiviteit wordt een van de grootste trends voor 2021. Laat ons echter even dieper graven in enkele van de trends die we opmerken bij de gemiddelde consument.

 

Verrassend genoeg is er een daling waargenomen in verkoop van cosmetica doordat de sector verschuift van schoonheid naar een huidverzorgingsgerichte aanpak. Dit wordt grotendeels aangedreven door ‘Gen Z’, die afkeren van make-up. De typische hoge uitgaven door tieners en jonge volwassenen namen geleidelijk af, en in de plaats daarvan zag men een sterke stijging in huidverzorging.

 

Ondanks de afname is de categorie cosmetica goed voor het merendeel van schoonheids- en persoonlijke verzorgingsuitgaven, en Retail Dive meldt dat de categorie geldt voor 51% van de nettoverkopen in de sector, gevolgd door huidverzorging, badproducten en parfums met 21%, haarverzorging met 19%, salondiensten met 4%, en "andere" met een totaal van 5%.

 

Nog een verrassend feit dat we in 2020 opmerkten, is hoe schoonheidsaankopen geen rechtuit proces zijn. Het is normaal om te denken dat ze meer geneigd zijn naar impulsieve aankopen, maar volgens Kinsta start 85% van de klanten een aankoop op een apparaat om deze op een ander apparaat te voltooien.

 



Waar moet ik verkopen?

 

Dus je bent vastbesloten om producten uit de schoonheids- en persoonlijke verzorgingssector te verkopen? Het volgende waar je moet aan denken is hoe en waar je je producten wilt verkopen.

 

Het antwoord op deze vraag komt neer op de producten die je verkoopt, je doelmarkt en je interne middelen.

 

eBay - Wellicht ben je al op de hoogte van hoe eBay te werk gaat. Je kunt artikelen als particulier of als onderneming verkopen. Het grote voordeel van eBay is de ruime hoeveelheid mensen die gebruik maakt van het platform, evenals het feit dat de site zijn eigen marketing aanbiedt om het aantal bezoekers op de site te helpen stijgen. Het grootste nadeel is de verkoopkost. Voor elke verkoop die je uitvoert, moet je eBay betalen, wat een aanzienlijk stuk uit je winstmarges kan bijten. Je concurreert ook met particulieren die niet-gewenste schoonheidsproducten verkopen.

 
selling-cosmetics-ebay

 

 

Amazon - Net als eBay is Amazon een bijzonder populaire site met heel wat mensen die door producten bladeren. Het grote voordeel van verkopen op Amazon in tegenstelling tot anderen, is hoe goed FBA (fulfilled by Amazon) werkt voor kleinere artikelen zoals cosmetica. Dit kan enorme logistieke inspanning omzeilen. Je betaalt Amazon echter per verkoop.

 

selling-cosmetics-amazon

 

Etsy - Etsy is gerenommeerd voor het aanbieden van een platform voor vaklieden en kleine fabrikanten, en geweldig voor de meer 'handgemaakte' artikelen. Als je je schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten produceert, is dit platform een goede optie. Er maken minder mensen gebruik van, maar aan slechts $0,20 per vermelding met geen andere bijkomende kosten, is het een geweldige manier om je doelmarkt te bereiken aan een lagere prijs.
 
selling-beauty-products-etsy

 

Je eigen site - Voor de technologisch onderlegde winkeliers kan een eigen website mooie kansen bieden om de nagel op de kop te slaan met je merkontwikkeling en in het algemeen krijg je heel wat meer flexibiliteit in de manier waarop je je producten presenteert. Het nadeel is dat er een bepaald niveau aan technische capaciteit vereist wordt. Je kunt een ontwikkelaar betalen om je site te creëren, maar dit kan een grote investering zijn met een lange tijd om het geld te recupereren als je producten in het begin in vrij lage volumes verkocht worden. Het komt ook neer op jezelf om je eigen marketing te leveren, aangezien je site niet onmiddellijk veel organisch verkeer genereert.




Marketing van schoonheidsproducten

 

Er bestaan tal van platforms en mogelijkheden om te benutten met betrekking tot de marketing van je producten. Het voornaamste om rekening mee te houden is dat je mensen op elk niveau van het besluitvormingsproces. Je kunt je producten weergeven aan mensen die niet op de hoogte zijn van je producten, maar interesse vertonen in schoonheid, of verschijnen wanneer mensen specifiek op zoek zijn naar de producten die je verkoopt, en ook alles daartussen. Hier zijn enkele ideeën/platforms om aan de slag te gaan:

 

Instagram

 

Maak gebruik van het platform op basis van afbeeldingen met boeiende, verleidelijke visuele presentaties. Je kunt prachtige foto's uploaden die je nam, foto's van klanten delen (met toestemming) en een Instagram-winkel aanmaken zodat mensen rechtstreeks op het platform kunnen kopen.

 

instargram-shop-beauty-self-care

 

Influencers

 

Er zijn heel wat influencers in de schoonheids- en persoonlijke verzorgingssector. Afhankelijk van de volgers die ze hebben, moet je ze ofwel betalen, ofwel simpelweg enkele producten naar hen toezenden. Daarna kunnen ze hun ervaring met je producten delen met hun volgers.

 

ecommerce-beauty-products-influencers

 

Google Shopping

 

Om de stap te zetten van bekendheid naar het aandrijven van verkopen, is Google Shopping een geweldige manier om vertoond te worden wanneer een potentiële klant naar de producten zoekt die je verkoopt. Dit werkt door je producten te matchen met de zoekopdracht van de gebruiker, en hen artikelen te laten zien in de zoekresultaten.

 

google_shopping-beauty-products

 

Als extra bonus kun je je feed gebruiken om deze advertenties te vullen (later meer over feeds).

 

Andere marketingkansen

 

Het bovenstaande is een erg korte lijst uit een enorm aanbod aan advertentiemogelijkheden. Andere platforms die je kunt gebruiken (en moet overwegen), omvatten:

 

  • Facebook
  • Pinterest
  • Affiliate marketing
  • YouTube videos
  • TikTok
  • Snapchat

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Aanbevolen werkwijzen voor verkopers

 

Het mooie aan het internet is dat er een nichemarkt bestaat voor alles, en als je je erop kunt focussen, kun je er een duurzame en rendabele onderneming mee opbouwen

~ Michelle Phan (make-up artieste, ondernemer en YouTube-ster)

 

Zoals je ziet zijn er enorme mogelijkheden, en hier zijn enkele professionele tips om het maximale uit je ruimte te halen in de markt van schoonheid en persoonlijke verzorging.

 

  • Maak de uitstraling van je website precies goed. Bij het ontwerpen moet je rekening houden met je doelpubliek. Door het jong en modern te maken, schrik je bijvoorbeeld de oudere generatie af. Gewoonlijk bestaat de trend voor schoonheidswebsites eruit ervoor te zorgen dat alles ongelofelijk makkelijk is. Geen ingewikkelde menu's of ongebruikelijke navigatie, zorg voor duidelijke afbeeldingen en maak gebruik van mogelijkheden voor het toevoegen van calls to action en upselling om de gemiddelde bestelwaarde omhoog te trekken.
  • Communiceer met je klanten. Bied ondersteuning aan via sociale media, telefoon, e-mail en live chat. Onthoud dat de generatie die huidverzorging aanspoort (Gen Z) gewoonlijk vrij introvert is. Als dit je doelgroep is, zorg er dan voor dat ze je snel kunnen bereiken van achter hun scherm.
  • Denk na over tactieken die je verkopen een duwtje in de rug kunnen geven. Deze zijn gewoonlijk erg gericht op klanten: het aanbieden van gratis monsters, een makkelijk retourbeleid, je doelgroep begrijpen en op hun niveau communiceren.
 


Datafeeds voor schoonheidsproducten

 

Als het op je schoonheidsproducten aankomt, kan een feed en een inventarismanagementsysteem bijzonder nuttig zijn.

 

Een feed is in wezen een inventaris van je producten, de voornaamste kenmerken en de beschikbaarheid. De kans bestaat dat, als je in de schoonheidssector actief bent, je een ruim aanbod aan producten hebt met meerdere SKU's (verschillende kleuren, maten, enz.). Dit kan het manueel beheren van je voorraad en de marketing van specifieke producten vrij complex maken. Daar komt een feed goed van pas. Door de voorraadniveaus te automatiseren, ben je op de hoogte van waar je meer van nodig hebt of wat niet echt verkoopt, en kun je ervoor zorgen dat je geen producten adverteert die niet voorradig zijn.

 

Om een grotere kans te hebben om klanten te bereiken in deze erg competitieve markt, is het een goed idee om je feed te optimaliseren. Probeer hiervoor het volgende te doen:

 

  • Neem goede kwalitatieve foto's - schoonheid is bijzonder visueel en klanten kopen met hun ogen. Probeer je eigen kwalitatieve foto's te nemen en zorg ervoor dat je modellen uit je doelpubliek gebruikt. Als je bijvoorbeeld producten verkoopt aan vrouwen boven 50 jaar, gebruik dan geen model van in de 20.
  • Optimaliseer je titels. Je moet ervoor zorgen dat de voornaamste kenmerken waar mensen naar zoeken in je titels opgenomen worden. Een ideale manier om je titel te schrijven is als volgt: Merk + Producttype + Kenmerken (kleur, enz.). Probeer nietszeggende woorden te vermijden, zoals 'prachtig', 'gedragen door modellen', enzovoorts.


Haal het maximale uit je productomschrijvingen - dit is geen mogelijkheid om wat zoekwoorden op elkaar te stapelen of pagina's aan tekst te schrijven. Maak in de plaats daarvan gebruik van nuttige kopteksten die de tekst indelen en behulpzaam alle vragen beantwoorden die klanten kunnen hebben. Het makkelijk leesbaar maken is het belangrijkst - dit houdt klanten tevreden, en ook algoritmen van platforms.


Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Besluit


Zoals we hierboven zien evolueert de schoonheidssector op manieren die we niet konden voorspellen, maar qua groei blijft het massief. Dit betekent dat schoonheid en persoonlijke verzorging een fantastische handelsmogelijkheid biedt. Je klanten begrijpen en hen in hun gebied aanspreken is essentieel, en kan zeker de moeite waard zijn.

Download

 

Met    gemaakt door   DataFeedWatch

Schrijf voor Ons