Nieuwe Google Shopping Landen 2020

    google-shopping-new-countries-2020

     

     

    Als Google Shopping al gelanceerd is waar jij woont, dan kan je je al misschien niet meer herinneren hoe het leven ervoor uitzag. Maar, het wordt nog altijd wereldwijd op de markt gebracht en steeds meer landen worden toegevoegd.

     

    Dit biedt een heel opwindend perspectief voor adverteerders. Zelfs als jouw bedrijf niet gevestigd is in één van de nieuwe landen, opent het mogelijkheden voor jouw reclamebereik. Google heeft dit jaar 33 nieuwe landen toegevoegd, waardoor het totale aantal beschikbare Google Shopping markten nu meer dan 90 betreft.

     

    Dit zijn de 33 nieuwe landen die nu beschikbaar zijn in de Google Shopping bèta:

     

    • Algerije
    • Angola
    • Bangladesh
    • Cambodja
    • Kameroen
    • Costa Rica
    • Ivoorkust
    • Dominicaanse Republiek
    • El Salvador
    • Ethiopië
    • Ghana
    • Guatemala
    • Kenia
    • Madagaskar
    • Mauritius
    • Marokko
    • Mozambique
    • Myanmar (Burma)
    • Nepal
    • Nicaragua
    • Nigeria
    • Pakistan
    • Panama
    • Puerto Rico
    • Saudi-Arabië 
    • Senegal
    • Sri Lanka
    • Tanzania
    • Tunesië
    • Oeganda
    • Venezuela
    • Zambia
    • Zimbabwe

     

     

     

    Inhoudsopgave

     

     

    Wat betekenen deze nieuwe landen voor jou?

     

    Tips om aan de slag te gaan

     

    Welke taal en valuta moet je gebruiken?

     

    Voordelen

     

    Conclusie

     


    Wat betekenen deze nieuwe landen voor jou?

     

     

    Nu er nieuwe landen beschikbaar zijn gekomen voor Shopping advertenties, kun jij je op ze richten met jouw campagnes, waar je ook ter wereld bent. 

     

    Als jouw bedrijf in één van deze nieuwe landen is gevestigd, heb je nu de kans om de impact van jouw advertenties te maximaliseren. Er is een kans dat je nu misschien al Tekstadvertenties gebruikt. Maar, door ook uit te breiden naar Shopping advertenties, kun je beginnen met het domineren van de zoekpagina van jouw lokale markt door ze beide tegelijkertijd te exploiteren. 

     

    Daarnaast zijn er veel redenen waarom je mogelijk gemotiveerd kan zijn om jouw bedrijf naar één van deze nieuwe landen uit te breiden. Een voorbeeld hiervan is dat je de lokale- of ondersteunde taal al gebruikt en erachter bent gekomen dat er vraag is naar de producten die je verkoopt. 

     

    Voor elk nieuw land, moet je ook een nieuwe Shopping campagne maken. Dit kan zo eenvoudig zijn als het simpelweg dupliceren van je bestaande feed en slechts een paar aanpassingen maken, als je alles in dezelfde taal houdt.

     

     

    Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    Tips om aan de slag te gaan

     

     

    Wanneer je een Shopping campagne toevoegt voor een nieuw land, zijn er een paar dingen die je kunt doen om succesvol te zijn. Laten we met de basis beginnen.

     

    Hoe voeg je handmatig een nieuw land toe

     

    Zodra je ingelogd bent in het Merchant Center:

    1. Klik op ‘Producten’ in het zijpaneel
    2. Ga naar ‘Feeds’
    3. Voeg een nieuwe feed toe of kies een bestaande
    4. Klik op het ‘Instellingen”-tabblad
    5. Selecteer jouw land en daarna in welke taal je gaat adverteren

     

     

     

    add_new_country

     

     

    Het belangrijkste om hier te onthouden, is dat jouw product feed en landingspagina’s in dezelfde taal moeten zijn als die je hier hebt gekozen. Zorg ervoor dat je goed let op de ondersteunde valuta en de ondersteunde talen voor elk land. Je kan hier een volledige lijst vinden.

     

    Elk domein kan maar aan één Google Merchant account worden gekoppeld. Als jouw nieuwe gelokaliseerde pagina’s onder hetzelfde domein vallen, moet je jouw originele account gebruiken.

     

    Als je gebruik maakt van een Smart Shopping Campagne, dan wordt het aangeraden om een doel ROAS-waarde in te stellen. Dit helpt je om consistentere prestaties te behalen wanneer het verkeer in deze landen toeneemt.

     

    Je kan ook jouw bestaande Display advertenties blijven runnen, aangezien deze tegelijkertijd met je Smart Shopping Campagne door kunnen gaan.

     

     

    Potentiële problemen en limitaties

     

    Of je nu Google Shopping gebruikt of op andere manieren uitbreidt, adverteren in een nieuw land gaat altijd gepaard met specifieke uitdagingen. Elke markt heeft zijn eigen nuances, culturele verwachtingen en koopgewoonten. 

     

    Wanneer je jouw Shopping campagne opzet, moet je nadenken als jouw potentiële nieuwe klanten en obstakels weghalen die hen er mogelijk van kunnen weerhouden om iets te kopen. Dit kan van alles zijn; van het verkorten van leveringstijden, tot ervoor zorgen dat je de vertalingen van je website zo natuurlijk en accuraat mogelijk laat klinken in plaats van alleen maar woord-voor-woord te vertalen. 

     

    Aangezien deze nieuwe landen in de bèta zitten en nog niet volledig gelanceerd zijn, kunnen de algehele prestaties verschillen van wat je gewend bent. Bijvoorbeeld, sommige geadverteerde producten in bèta-landen mogen misschien niet overal worden weergegeven. Wees bewust van de specifieke richtlijnen voor landen en verwijder niet-ondersteunde producten van je feed als dit nodig is. Deelname in het targeten van deze bèta-landen is mogelijk niet beschikbaar voor alle verkopers. Je kan erachter komen of je hiervoor in aanmerking komt door het te dubbelchecken in het Merchant Center.

     

    Over het algemeen duurt het maximaal 3 dagen voordat Google je producten goedkeurt. Maar, met landen die in de bèta zitten, kan dit misschien wat langer duren. De exacte tijden worden niet precies vermeldt, maar jij kan ervoor zorgen dat het niet langer duurt dan noodzakelijk door de productfeeds foutloos te maken en door vertrouwd te raken met de regulaties.

     

     

    Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


     

    Welke taal en valuta moet ik gebruiken?

     

     

    Welke taal en valuta je gebruikt voor jouw productfeed, hangt heel erg af van welk land je target. Hier is een tabel die informatie bevat over welke talen worden ondersteund door elk land en wat de ondersteunde valuta is. 

     

    In de meeste markten is het Engels een ondersteunde taal. Maar, het is niet altijd een goed idee om uit gemakzucht bij je Engelse feed te blijven. Het is niet noodzakelijk om de lokale taal te gebruiken, maar je productfeeds en landingspagina’s moeten wel dezelfde taal zijn. 

     

    Laten we Costa Rica als voorbeeld gebruiken. Wanneer je jouw producten indient, moet je zeker een productfeed in het Spaans hebben en alle gelinkte landingspagina's in het Spaans hebben, als je wilt dat Spaanstalige sprekers jouw producten kunnen vinden. Maar, als je ook Engelstalige sprekers in Costa Rica wilt targeten, dan kun je een bijkomende feed in het Engels indienen.

     

    Het belangrijkste hier is om ervoor te zorgen dat jouw productfeed exact overeenkomt met jouw landingspagina’s in taal en valuta. Als je zelfs nog een grotere uitdaging aan wilt gaan, kun je er voor kiezen om een gelokaliseerde datafeed en landingspagina’s te maken.

     

    Lokalisatie

     

    Als je nadenkt over het begin van de zoektocht van je klanten, dan starten ze waarschijnlijk met zoeken in hun moedertaal. Wanneer je adverteert in een Spaanstalig land, maar je advertenties en product zijn bijvoorbeeld in het Engels, dan komen zij jouw advertenties niet tegen. Dit is waar lokalisatie zijn intrede maakt.

     

    Lokalisatie is het proces waarbij jij jouw huidige product aanpast voor een ander land. Er zijn hier twee aspecten om rekening mee te houden; taal en eCommerce. Je kan waarschijnlijk al raden waar elk van de twee zich op focust. 

     

    Taal lokalisering is het vertalen van alle reclameteksten van jouw product (en productfeed) naar de lokale taal. Het is mogelijk om een simpele, directe vertaling van je website uit te voeren om aan de taalvereisten te voldoen. Maar, lokalisatie draait om meer dan dat alleen. Je wilt dat jouw inhoud zo natuurlijk mogelijk klinkt als in de originele taal. Door klanten van een hoge kwaliteit reclametekst te voorzien in hun moedertaal, verbeter je hun ervaring en maak je jouw merk geloofwaardiger. 

     

    eCommerce lokalisatie doet hetzelfde, behalve het veranderen van de prijs en belastingtarieven zodat deze bij de lokale valuta’s en wetten passen. Klanten kunnen erop afknappen als een prijs wordt weergegeven in een ander valuta. Ze zullen sneller iets kopen als het precies duidelijk is hoeveel ze zullen uitgeven.

     

    Google’s valuta-omzetter

     

    Dit is een handig hulpmiddel om jouw werklast iets af te laten nemen wanneer je een Shopping campagne begint in een land met een andere valuta dan waar jij jouw producten in adverteert. Het gebruik van Google’s valuta-omzetter geeft automatisch jouw producten in de lokale valuta van klanten op de zoekpagina weer, zonder dat je jouw website hoeft te updaten.

     

    Google Finance wordt gebruikt om de geschatte omgezette prijs weer te geven, gebaseerd op de wisselkoersen. Ondanks dat het misschien niet de exact prijs is die de klant uiteindelijk betaalt, geeft het hen toch een goed beeld van hoeveel ze zullen uitgeven.

     

    Het is belangrijk te weten dat je nog steeds aan de taal- en leveringsvereisten van dat land moet voldoen. Je zult erachter komen dat dit aspect het handigste is wanneer je wilt uitbreiden naar een land waar je al naartoe levert en waar je de lokale taal van gaat gebruiken.

     

     

    currency_converter

     

     

     

    Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    Voordelen

     


    Eén van de voornaamste voordelen van het verkopen in deze markten is dat je één van de eersten zal zijn voordat deze oververzadigd is. Er is mogelijk momenteel een vraag naar een product dat je verkoopt die niet wordt beantwoord in één van deze landen.

     

    Daarnaast kun je, zowel bewust als onbewust, je bereik in deze landen uitbreiden. Stel dat iemand in Costa Rica op zoek is naar producten in een ander land. Als de sleutelwoorden in zijn zoekopdracht overeenkomen met de datafeed voor jouw producten, dan toont Google ze daadwerkelijk jouw advertentie. Het beste is dat je niet hoeft bij te betalen voor dit soort kliks. 

     

    Een ander voordeel van het verkopen in verschillende markten is dat je jouw advertentiebereik kan maximaliseren door uit te breiden naar verschillende tijdzones en seizoenen. Door bijvoorbeeld in een Amerikaans- en Europees land te verkopen, kun je 24 uur lang zoekopdracht vertoningen krijgen.

     

     

    Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    Conclusies

     

     

    Telkens wanneer Google nieuwe landen beschikbaar maakt voor Shopping Advertenties, biedt dit jou de kans om jouw horizon te verbreden. Dit brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee voor verkopers en adverteerders om hun producten met nieuwe gedeeltes van de wereld te delen. Je kan ofwel jouw campagne uitbreiden naar landen met dezelfde taal en hetzelfde valuta als jouw huidige feed, of wat tijd en moeite investeren om een nieuwe feed te creëren met een lokale taal en ander valuta. 

     

     

    Ga Terug naar Boven


    New Call-to-action