Google introduceert wereldwijd gratis productlistings. Ben je er klaar voor?

Gratis listings van Google Shopping werden half oktober overal ter wereld beschikbaar voor verkopers - dit stond in de aankondiging van Google, bijna 6 maanden na de eerste introductie van gratis productadvertenties in de VS. 

Het lijkt op een vroeg cadeautje voor de feestdagen van Google voor Verkopers, vlak voor de drukste eCommerce tijd van het jaar

Lekker bezig, Google!

In het licht van deze ontwikkeling, is het natuurlijk dat er vragen zijn over de effecten van het gebruik van onbetaalde adverteerruimte tot nu toe, en hoe verkopers zich kunnen voorbereiden op wereldwijde lancering. 💭❓

Dit artikel beantwoord deze en vele andere vragen over gratis Google Shopping Listings. Laten we beginnen!

 
free-shopping-listings-google

 


Alles wat je moet weten over gratis Shopping Ads:

 

Wat zijn gratis Shopping Listings?

Praktische aspecten - wat zijn de voordelen voor een Verkoper?

 

Voor wie nieuwsgierig is:


Wat zijn gratis Shopping Listings?


Nee, Google Free Listings is niet hetzelfde als Froogle

 

free-shopping-listings-announcement

 

Word Google weer Froogle? - Misschien heb je door alle nieuwskoppen wel die indruk gekregen. En nou...de realiteit is niet zo rooskleurig als het wordt voorgesteld, maar de gratis listings zorgen geven verkopers toch de kans om hun sales een boost te geven.

Het verschil is dat de nieuwe onbetaalde Shopping Ads alleen te zien zijn op Oppervlaktes van Google, terwijl je met Froogle gratis advertentieruimte kreeg op alle Google's productadvertentie locaties.

 

Voor mensen die niet bekend zijn met Froogle, gaan we even terug in de tijd

In december 2002 introduceerde Google Froogle - een gratis shopping service op basis van vergelijkingen, bedacht door Craig Nevill-Manning. De service bleef actief als een gratis tool voor productlistings tot 2012, toen Google besloot haar eCommerce platform te monetariseren en over te stappen op betaalde listing. Dit was begin van Google Shopping zoals we het nu kennen.

 


Waar vind je onbetaalde productadvertenties?

 

Oppervlaktes van Google

 

De nieuw aangekondigde gratis product listings zijn productadvertenties, die gratis te zien zullen zijn op de Google Shopping tab. En op dit moment alleen hier. De shopping carousel op de SERP, Youtube, en andere shopping locaties blijven bestemd voor betaalde advertenties.

Het is waarschijnlijk dat de ruimte voor gratis advertenties in de toekomst uitgebreid zal worden. Om gebruik te maken van gratis listings, moet je kiezen voor ‘Oppervlaktes van Google’ - een verzameling van digitale ruimtes waaronder Google Afbeeldingen, de Shopping Tab en Google Lens. Dit kan een hint geven van waar de onbetaalde advertenties binnenkort beschikbaar kunnen worden.

 

Wie kunnen hun producten gratis aanbieden & waar?

 

Alle verkopers die fysieke goederen aanbieden kunnen gebruik maken van de onbetaalde productadvertenties. Gratis listings werden geïntroduceerd in de VS in april van 2020. De wereldwijde introductie is kort geleden aangekondigd voor half oktober. Het zal waarschijnlijk geleidelijk plaatsvinden, dus niet alle landen waar Google Shopping beschikbaar is, zullen meteen gebruik kunnen maken van gratis productlistings.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Hoe zien gratis productlistings eruit?

 

Gratis Google Shopping listings verschillen niet veel van de betaalde Shopping Ads. Beide soorten advertenties bestaan uit dezelfde componenten, zoals de afbeelding, producttitel, prijs en optionele informatie zoals de productbeoordeling of het label voor gratis verzending. 


Browsen via desktop:

free-shopping-ads-desktop

 

Browsen op mobiele apparaten:

free-shopping-ads-mobilefree-shopping-ads-mobile-1

 

 

Het verschil tussen gratis productlistings en betaalde advertenties:

 

  1. Plaats - onbetaalde listings verschijnen onder betaalde resultaten.

  2. Visuele display - via desktop is het verschil bijna niet te zien, maar op een mobiel apparaat is het interessanter. Afhankelijk van de categorie laat Google producten anders zien, bij Kleding is er misschien meer ruimte voor een productfoto, en bij technische producten meer ruimte voor de beschrijving.
  3. Vergelijken op eigenschappen van de winkel - door te kijken naar gratis advertenties, kunnen verkopers de prijs van een product per winkel vergelijken, direct op basis van de listing. Dit is een voordeel voor winkels die de meest voordelige prijs vragen. Het geeft kopers ook een betere ervaring, zodat meer gebruikers de Shopping Tab zullen gebruiken.

compare-by-store-google-free-listings

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Praktische aspecten - wat zijn de voordelen voor een Verkoper?


Beginnen met Gratis Shopping listings

 

Om te beginnen, moet je zorgen dat je producten hebt geüpload in het Merchant Center en het 'oppervlaktes van Google' programma selecteert.

 

Nodig:

Niet nodig:

  • Google Merchant Center account
  • Productfeed / Producten geüpload in GMC
  • Google Ads account

 

 

Bestaande gebruikers van Merchant Center & Shopping Ads:

 

De meeste verkopers doen automatisch mee aan het programma. Dit betekent dat ze (meestal) gratis advertenties kunnen tonen als deze beschikbaar worden in het land waar ze actief zijn. 

  • Als je al gebruik maakt van betaalde Shopping advertenties, betekent dit dat je producten al geüpload zijn in het Merchant Center.
  • Als je je producten nog niet hebt toegevoegd - is je volgende stap om deze handmatig te uploaden of een productfeed toe te voegen.
  • Als je nog niet meedoet aan het programma, kun je dit inschakelen via: 

“Groei” >  “Programma’s beheren” > “Oppervlaktes van Google”

 

surfaces-across-google

 

Voila! Dat is alles wat je moet doen om je producten via gratis advertenties. 

 

Retailers voor wie Merchant Center nieuw is

Kunnen vandaag nog beginnen, zonder dat er een Google Ads account nodig is. Het proces is makkelijk, met een paar stappen:

Stap 1: Stel je Merchant Center account in.

Stap 2: Schakel het ‘oppervlaktes van Google’ programma in (tijdens het opzetten van je Merchant account of hierna)

Stap 3: Upload je Google Shopping Feed

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

Checklist in 4 stappen voor optimaal effect van gratis productadvertenties voor retailers:

 

 

infographic_free-product-listings-google-get-started

 

 

1. Schakel oppervlaktes van Google in in je Merchant Center account

Zonder deze functie, kun je geen gebruik maken van gratis listings

google-surfaces-opt-in

2. Optimaliseer je prijzen

De gratis shopping listings bieden de optie om te vergelijken per winkel, zodat het makkelijker is voor kopers om de beste aanbiedingen te identificeren.
Kijk kritisch naar je prijsstrategie en identificeer producten die misschien een nieuw prijskaartje nodig hebben, om de concurrentie voor te blijven. Om dit proces makkelijker te maken, kun je kiezen voor een oplossing voor prijsmonitoring.

 

3. Werk je productportfolio voor advertenties bij

Heb je producten in je winkel uit het lage segment waar je liever je advertentiebudget niet aan uitgeeft?
Je kunt reclame maken voor deze producten via gratis listings! Dit is een strategie zonder risico’s, waar je veel omzet mee kunt maken.
Volgens verschillende onderzoeken, kopen mensen vaak een ander product dan het product waar ze op geklikt hebben (zelfs tot 66%). Lok je kopers met voordelige producten uit het lage segment, en misschien kopen ze uiteindelijk wel producten uit het hoge segment.

Let op: Als je andere producten wilt gebruiken voor Google Shopping advertenties en gratis listings, moet je zorgen voor 2 productfeeds. Google Merchant Center laat je de bestemming kiezen (oppervlaktes van Google of Shopping Ads) op feed-niveau.

 

4. Optimaliseer je productfeed voor meer zichtbaarheid & een hogere omzet

Bieden is geen factor meer voor het bepalen van je positie (voor onbetaalde listings). Dit betekent dat alles afhangt van… je datafeed. De kwaliteit en relevantie van je feed is bepalend voor de effectiviteit van je productlistings.

Om te beginnen moet je zorgen dat je shopping feed geen fouten bevat.
Dan is het tijd om te optimaliseren! (ga naar het volgende hoofdstuk voor optimalisatietips).

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Je productfeed optimaliseren voor gratis Shopping Ads

We hebben een lijst samengesteld met high-impact feed optimalisaties, voor het verbeteren van resultaten van je Google listings. Voor een completere lijst, inclusief methods van optimalisatie voor betaalde Google Shopping advertentie, lees je 7 Tips voor Google Shopping Feed optimalisatie [EXPERT Level].

 


feed-importance-google-shopping


Producttitels

Het titel attribuut is belangrijk, niet alleen voor het algoritme van Google voor het vinden van overeenkomsten. Het is naast de afbeelding ook het meest opvallende aspect van de advertentie. Een specifieke en passende titel is een goede kans om kopers op je product te laten klikken. Hier zijn een aantal belangrijke regels:

  • Zet belangrijke informatie vooraan
    Google zal zoveel mogelijk van je titel laten zien, maar het zal snel ingekort worden. Zorg dat je de meest overtuigende informatie aan het begin van je producttitels zet.
  • Gebruik de prestatiedata van je zoekopdrachten om je wijzigingen op te baseren
    Gebruik een Zoektermen rapport in Google Ads om te zien welke zoektermen het beste presteren en wat je conversies heeft opgeleverd. Zoekconsole (organische resultaten) en Google Trends kunnen extra bronnen voor inzichten zijn.


goole-trends-keyword-research


Bepaalde data is waardevoller in bepaalde verticalen dan andere. Hier is een voorbeeld van hoe een geoptimaliseerde titelstructuur eruit kan zien, op basis van de productcategorie:


NL_Infographic

We hebben het in een ander artikel uitgebreid gehad over Google Shopping best practices voor producttitels.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Adverteren productvariaties

 

1. Een ander onderdeel waar je op moet letten bij het optimaliseren van gratis productlistings is de aanpak van productvariaties. Veel verkopers brengen geen verschil aan in hun advertenties. Doe dit wel! Laat je advertenties opvallen door te zorgen voor nauwkeurigheid en consistentie.

 

Belangrijke regels voor het adverteren van productvariaties:

 

Gebruik de algemene afbeelding niet voor alle variaties
Vermijd ‘dubbele’ advertenties & niet kloppende afbeeldingen, want dit soort fouten kosten je conversies. Als er bijvoorbeeld een orange schoen getoond wordt bij de zoekterm ‘adidas sneaker blauw’, is dit niet goed voor je CTR en je conversies. Om te zorgen dat je afbeeldingen kloppen, is het belangrijk dat je afbeeldingen van variaties gebruikt in je productfeed.
incorrect-variant-google-shopping


2. Gebruik item_group ID om variaties samen te voegen in 1 listing in de Shopping Tab
Dit zorgt voor een vloeiendere shopping ervaring, en maakt je advertentie aantrekkelijker voor shoppers



variants-groupped-google-shopping


3. Wees specifiek met item attributen
Zorg voor iedere variant dat de titel, omschrijving en prijs de specifieke aspecten van de variant reflecteren. Zo zijn je advertenties zichtbaar bij meer relevante zoekresultaten, en krijg je een beter conversiepercentage.

 

product-title-color-size

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Aantrekkelijke afbeeldingen

We kunnen het belang van kwalitatieve visuele aspecten niet onderschatten, in deze tijd van afbeeldingen zoeken en shopping afbeeldingen. De afbeelding is in feite het eerste dat een potentiële klant zal opmerken bij het browsen op Google Shopping.

 

 

plain-product-image-vs-lifestylelifestyle-image-1

 

Relevante data

 

Er is een sociaal experiment gedaan naar hoe mensen reageren op afbeeldingen, met zeer interessante resultaten. Deelnemers kregen shopping advertenties te zien met lifestyle afbeeldingen en standaard afbeeldingen van alleen de kleding. Van een willekeurige groep mensen,  gaf 82% aan dat ze eerder op een shopping advertentie zouden klikken met een foto van iemand die het product draagt dan een foto van alleen het product zelf. 

 

Aanbevelingen voor het plaatsen van afbeeldingen op Google Shopping:

 

  • Je afbeeldingen A/B-testen
  • Probeer lifestyle vs standaard productafbeeldingen 
  • Zorg voor een goede basis: formaat, kwaliteit
  • Unieke afbeelding per variatie
  • Gebruik geen promotionele tekst
  • Voeg extra afbeeldingen toe

Meet de effectiviteit van je gratis productlistings

 

Geen strategie voor optimalisatie is compleet zonder manier voor het meten van de impact van je wijzigingen en het algemene resultaat van je advertenties. Als het gaat om onbetaalde shopping listings, zijn er 2 plaatsen waar je deze data kunt bekijken. Laten we beginnen met de plaats waar geen instellingen voor nodig zijn:

 

Google Merchant Center 

 

Je Google Merchant Account is de 1ste plaats waar je inzicht kunt krijgen in hoe je advertenties presteren. Bekijk het prestatierapport door “Prestaties” en “Dashboard” te selecteren in de linker navigatie.

Het nadeel van dit verslagleggingsinstrument is dat het vrij beperkt is, en alleen betaalde en onbetaalde clicks laat zien.

 

google-surfacess-clicks-report

 

Google Analytics 

Voor een uitgebreider overzicht, kun je gebruik maken van Google Analytics. Voor je het gedetailleerde prestatierapport kunt bekijken, moet je een aantal stappen nemen om te zorgen dat de functie voor tracking goed werkt. 

 

Uitdaging

In de eerste instantie zullen de resultaten van je gratis listings worden samengevoegd met “organisch verkeer”, zodat het onmogelijk is om de impact van gratis shopping advertenties goed te meten. Maar gelukkig is er een oplossing!

 

Oplossing

Je moet gebruik maken van product URL-tags voor gedetailleerde data in je Google Analytics, om organisch verkeer en gratis listings te herkennen.

 

Hoe?

Stap 1: Voeg UTM tags toe aan de landingspagina URL’s in je productfeed. In DataFeedWatch kun je een bezoek brengen aan de ‘Bewerk waarden’ tab voor het ‘Link’ attribuut in het scherm voor mapping, om deze wijziging door te voeren:

utm-tracking-free-shopping-ads

 

Stap 2: Zorg dat je Google Ads account is ingesteld voor auto-taggen. Zorg tegelijkertijd dat de optie ‘handmatig taggen overschrijding voor Google Ads’ is uitgeschakeld in je Instellingen in Google Analytics.

 

 

property-settings-manual-overrides-1Bron: ZATO PPC Marketing

 

 

Let op, je betaalde Google Shopping clicks worden verwerkt via Google Ads, en je onbetaalde clicks vanuit Oppervlaktes van Google niet. Dus als je gebruik maakt van de betaalde Google Shopping optie, is het essentieel dat de instellingen zijn zoals hierboven beschreven. Anders worden je Google Shopping betaalde clicks niet correct verwerkt in Analytics.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

 

 


Voor de nieuwsgierige geesten


Bijdrage van professionals: eerste bevindingen van gratis Productadvertenties in de VS

 

We zijn op zoek gegaan naar informatie uit de eerste hand, voor een praktisch beeld van hoe de gratis listings er tot nu toe uitzien. Laten we afwachten wat de volgende stap is met Google's plannen voor uitbreiding, en het introduceren van gratis listings op de hoofdpagina van Google Zoekresultaten in de VS.

 

John Horn van StubGroup Advertising , een Digitaal Marketing Bureau uit de VS, deelt het volgende

 

phone-orders-revenue-google-campaigns

"We zien dit jaar omsamenhangende resultaten voor eCommerce klanten wiens productlistings gratis verkeer krijgen vanuit Oppervlaktes van Google. Over het algemeen lijken de cijfers hoger te worden, maar niet voor iedere klant.

Dit zijn de resultaten dit jaar van drie van onze klanten:

1 januari - 30 september, 2020

Sportitems Klant:

Sporting Goods Client

 

176.125 betaalde clicks

5.260 gratis clicks

Gratis clicks = 2,9% van het totale aantal shopping clicks

Gezondheidssupplementen Klant:

 


Health Supplements Client

 

28.317 betaalde clicks

563 gratis clicks

Gratis clicks = 1,9% van het totaal aantal shopping clicks

Niche Kleding Klant:

 


Niche Apparel Client

167.042 betaalde clicks

5.910 gratis clicks

Gratis clicks = 3,4% van het totaal aantal shopping clicks

 

Het aantal gratis clicks als percentage van het totaal aantal clicks gegenereerd door onze klanten via betaalde Google Shopping advertenties nog steeds relatief klein.

We verwachten een aanzienlijke toename als Google besluit om de gratis listings te verplaatsen naar de hoofdpagina van hun Zoekresultaten, waar op dit moment alleen betaalde shopping resultaten staan."

 

Dus over het algemeen is het gratis adverteren, klaar voor gebruik!

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Het belang van de Shopping Tab

 

Dus nu weten we dat onbetaalde listings vooral getoond gaan worden op de Shopping Tab. Een logische vraag is 'wat voor aandeel in het Google Shopping verkeer krijgt de Shopping Tab?'.

Het is geen officiële data van Google, maar veel bronnen melden dat minder dan 5% (gemiddeld) van het Google Shopping verkeer dat webshops ontvangen, afkomstig is van de Shopping Tab. 

Maar de introductie van onbetaalde productlistings kan op de lange termijn wel een aanzienlijke impact hebben op de eCommerce markt, waardoor de cijfers weer veranderen. Hierdoor zullen meer gebruikers de Shopping Tab gaan gebruiken.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Het ‘WAAROM’ achter gratis listings

 

Om de impact van de acties van Google op retailers, shoppers en de eCommerce markt te kunnen begrijpen, moeten we kijken naar potentiële redenen waarom Google een stap heeft genomen naar onbetaalde advertenties.

 

Bedrijven steunen in tijden van [COVID-19] crisis

Het is geen geheim dat de COVID-19 pandemie invloed heeft gehad op de introductie van gratis listings. Bill Ready, de President of Commerce bij Google, heeft toegegeven dat Google de introductie heeft versneld, in de hoop dat dit bedrijven zou helpen in deze moeilijke tijd. 

In één van onze andere artikelen hebben we het gehad over hoe Google en andere grote merken hebben gereageerd op de pandemie.

 

Het versterken van de positie van Google tegenover Amazon

Google en Amazon strijden al jaren om dominantie van de eCommerce markt. Onbetaalde productlistings zijn zelfs ‘uitgevonden’ als onderdeel van een lange-termijn strategie voor de concurrentiestrijd met Amazon. Dit is voor retailers een goede reden om aan te nemen dat gratis productadvertenties zullen blijven - zelfs nadat we het coronavirus allang vergeten zijn.

 

Het verlagen van de drempel voor nieuwe verkopers

Hoe makkelijker het is om te beginnen met adverteren via Google, hoe meer verkopers dit zullen doen. Google zal misschien niet vanaf het begin veel geld verdienen aan deze nieuwe verkopers. Maar het is aannemelijk dat retailers uiteindelijk gebruik zullen gaan maken van betaalde opties voor adverteren, voor meer zichtbaarheid. 

 

Data, want data is macht

Data is de valuta van onze tijd, dus het introduceren van gratis listings is heel slim van Google. Als meer retailers hun producten aanprijzen via Google Shopping, betekent dit dat shoppers verleid worden door steeds meer producten. En de combinatie hiervan zorgt voor meer waardevolle data voor Google, om het eCommerce platform en andere producten te laten groeien en ontwikkelen.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


De impact van gratis Shopping Advertenties op de eCommerce wereld

 

Als we naar de redenen kijken, kunnen we zien wat we kunnen verwachten. Dus wat kan de introductie van gratis listings betekenen? Laten we kijken naar een samenvatting.

free-shopping-ads-impact-ecommerce

 

Voor verkopers

 

  • More visibility online - for free
  • Tougher competition (due to increased number of merchants appearing on Google Shopping)
  • Increased importance of the data feed quality (as bid is no factor for free listings)
  • Easier transition from brick-and-mortar to online (especially for retailers whose sales have been devastated by the virus outbreak)

 

Alex Harmon, senior director of partnerships at Adlucent, forecasted in his statement to Mobile Marketer: “This is a positive development for retailers in the short term, as they can expect to see a lift in volume of [about] 4% from their Google Shopping channel. Any support during COVID-19 is welcome for retailers"


Related:
Coronavirus Impact on Businesses Around the World

 

Voor Google

 

  • Meer shoppers - verleid door een groter assortiment aan producten
  • Meer omzet op de lange termijn - veel nieuwe verkopers zullen uiteindelijk gebruik gaan maken van betaalde opties, voor meer zichtbaarheid
  • Sterkere positie in de concurrentiestrijd met Amazon
  • Verhoogde populariteit van de Shopping Tab (door groter aanbod, ‘vergelijken per winkel’ functie en de publiciteit van de aankondiging van Google’)

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Conclusies & leestips

 

Het meer toegankelijk maken van Google Shopping in een tijd dat bedrijven overal ter wereld hebben moeten schakelen van fysieke verkoop naar online verkoop is een belangrijke stap, die waarschijnlijk een lange-termijn impact zal hebben op eCommerce. Als je erover denkt om Google’s onbetaalde opties voor adverteren te gebruiken, is dit het ideale moment! Snel gebruik maken van nieuwe kansen zoals gratis listings is in de digitale wereld van vandaag cruciaal, als je de concurrentie voor wilt blijven.  


New Call-to-action

Met gemaakt    door   DataFeedWatch

Schrijf voor Ons