Amazon Seller Central Binnenstebuiten | De 2021 Definitieve Gids

Elke seconde genereert Amazon $4.722 aan verkopen. Dat is $283.000 per minuut, of $17 miljoen per uur. Dit toont de ongelofelijke hoeveelheid aankopen en verkopen die plaatsvinden op Amazon.

Als je vindt dat je alle kansen gemist hebt, maak je dan geen zorgen. Het openen en beheren van een Amazon-verkopersaccount is vrij duidelijk met de juiste begeleiding.

amazon-seller-central-beginners-guide

Als je eraan denkt te beginnen, of net begonnen bent, met verkopen op Amazon, en meer wilt leren over het platform, dan is deze gids iets voor jou.

In dit artikel hebben we het over waar je rekening mee moet houden alvorens een Amazon-verkopersaccount te openen. Vervolgens tonen we je hoe een account kan registreren en beheren via Amazon Seller Central. Uiteindelijk bespreken we ook de beginselen van verkopen op Amazon, zodat je je Amazon-verkoopavontuur op de juiste manier kan starten.



Voordat je een Amazon Seller Central-account opent

 

Wat is Amazon Seller Central?

Amazon Seller Central is de thuisbasis van een verkoper in Amazon's ecosysteem. Het platform verbindt merken en winkeliers rechtstreeks met de Amazon-marktplaats en haar klanten. 


Via Amazon Seller Central's webinterface kun je belangrijke instellingen controleren, zoals producten toevoegen om te verkopen, bestellingen beheren, vragen van klanten beantwoorden, verkoopprestaties monitoren, en veel meer. Het biedt ook toegang tot tools en programma's voor verkopers, zoals: 


Begrijpen hoe de navigatie en het gebruik van Amazon Seller Central werkt, is van cruciaal belang voor je succes als Amazon-verkoper.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


 

Wie mag een Amazon Seller Central-account openen?

Amazon Seller Central is perfect voor merken, winkeliers en particulieren die rechtstreeks aan klanten op Amazon willen verkopen. 

 

Merkeigenaars

Amazon Seller Central is populair bij merken, fabrikanten, en whitelabel bedrijven. Amazon biedt een hoop voordelen voor bedrijven die het handelsmerk voor hun merk bezitten. 

Programma's zoals Amazon Stores en A+ Content laat merkeigenaars de winkelervaring aanpassen met unieke merkontwikkeling, afbeeldingen en berichten. Nog een pluspunt voor merkeigenaars is Amazon's Brand Registry.

 

Over Amazon's Brand Registry

Dit programma zorgt ervoor dat enkel de merkeigenaar en bevoegde vertegenwoordigers wijzigingen kunnen aanbrengen aan de content van een merk op Amazon. Het Brand Registry geeft verkopers ook de mogelijkheid tot productbescherming. Dit voorkomt dat onbevoegde verkopers en vervalsers geregistreerde merkproducten kunnen verkopen op Amazon.

 

Een Amazon-verkoopaccount openen is een geweldige keuze voor merken die rechtstreeks aan consumenten willen verkopen, en tegelijkertijd de winkelervaring willen controleren en hun intellectuele eigendom willen beschermen.

 

Winkeliers

Amazon is ook een geweldige plaats voor winkeliers, doorverkopers en dealers. Of je nu een online - of fysieke winkel hebt, Amazon Seller Central maakt het makkelijk om Amazon als verkoopkanaal toe te voegen. 

Verkopers kunnen snel aanbiedingen creëren op de miljoenen producten in Amazon's catalogus, of nieuwe producten aanmaken als deze nog niet op Amazon verkocht worden.

Amazon heeft een pakket aan functies die winkeliers helpen competitief te blijven op het platform, zoals automatische prijsstelling en reclamecampagnes..

 

Particuliere verkopers

Amazon Seller Central is niet enkel voor de grote jongens. Particuliere en deeltijdse verkopers kunnen ook meedoen. Amazon is populair voor alle soorten kleine verkopers. Vaklieden die unieke producten creëren, kunnen op Amazon verkopen via het Amazon Handmade-programma. Bands en influencers met productlijnen kunnen Merch by Amazon gebruiken. 

Het beste is dat Amazon een gratis individueel plan heeft waarmee je meteen aan de slag kunt, zij het wel met minder functies dan een betaald plan.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Wat zijn de kosten van verkopen op Amazon?

 

Er zijn 3 belangrijke soorten kosten bij Amazon: 

  • Kosten verkoopplan, 
  • verwijzingsvergoedingen, 
  • en fulfillmentkosten. 

Afhankelijk van hoe je kiest te verkopen op Amazon, moet je enkele of al deze kosten betalen.


Amazon-kosten verkoopplan

Amazon biedt twee soorten verkoopplannen: het Basic plan en het Professionele plan. 

 

Het Professionele plan

Dit plan bevat alle functies van Amazon Seller Central. Dit is het plan dat we aanbevelen aan de meeste winkeliers en merkeigenaren.


Je krijgt toegang tot belangrijke functies voor verkopers, zoals bulkuploadtools, Amazon Advertising, en Amazon's API om met apps van derden te verbinden. Bovendien zijn sommige productcategorieën enkel beschikbaar voor verkopers met een Professioneel plan. In dit plan betaal je een vast bedrag per maand.

Professioneel plan kost: $39.99 per maand

 

Het Basic plan

Dit plan beperkt de beschikbare functies binnen Amazon Seller Central. Het is een goede optie voor deeltijdse verkopers of zij met weinig volume. 

Gebruik dit plan als u enkel het platform wilt controleren en nog niet klaar bent om te verkopen. Voor dit plan betaal je een vast bedrag per verkoop, maar anders is het gratis te openen en te onderhouden. 

Basic plan kost: $0.99 / verkocht artikel



selling-plan-fees-amazon

Kosten verkoopplan voor Amazon US

Amazon verwijzingsvergoedingen

Verwijzingsvergoedingen zijn de commissie die Amazon aanrekent op elke verkoop. Het bedrag hangt af van de productcategorie, maar kosten liggen gewoonlijk tussen 8% en 15%.


De verwijzingsvergoeding hangt af van de totaalprijs van het artikel. Dit omvat de verkoopprijs, de verzendkost en de eventuele geschenkverpakking van het artikel. Er is ook een minimale verwijzingsvergoeding per categorie.


Onthoud: verwijzingsvergoedingen worden aangerekend boven op de kosten van het verkoopplan.

 

amazon-referral-fees

 

Amazon fulfillmentkosten (Optioneel)

Een geweldige functie beschikbaar voor Amazon-verkopers, is Fulfillment by Amazon (FBA). 

Met FBA verstuur je je producten naar een van Amazon's fulfillmentcenters. Van zodra je een verkoop maakt, verzamelt, verpakt en verzendt Amazon je bestelling. Ze dekken zelfs de klantenservice met betrekking tot die bestelling. FBA is een optionele dienstverlening, en je kunt er steeds voor kiezen om zelf je bestellingen te verwerken. 

 

Later in dit artikel hebben we het in meer detail over de voor- en nadelen van FBA. Voor nu leggen we gewoon de twee soorten kosten uit die je betaalt wanneer je FBA gebruikt.

 

1. Fulfillmentkost

Dit dekt het verzamelen, verpakken, verzenden en verstrekken van klantenservice voor je bestellingen. Deze kosten zijn gebaseerd op het gewicht en de afmetingen van je product.


fulfillment-fees-amazonEen voorbeeld van fulfillmentkosten voor Amazon US

2. Opslagkosten

Deze maandelijkse vergoeding dekt de kost voor het opslaan van artikelen in Amazon's magazijnen. Het wordt aangerekend op basis van het dagelijkse gemiddelde volume die je producten innemen in Amazon's magazijnen. De kost varieert afhankelijk van de tijd van het jaar, en wordt aanzienlijk duurder tijdens de feestdagen.

 

amazon-storage-fees

Opslagkosten voor Amazon US

 

Bezoek deze pagina voor meer details over de prijzen.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Aan de slag op Amazon Seller Central

 

Nu je een basisbegrip hebt over Amazon Seller Central is en de gerelateerde kosten, laat ons het even hebben over hoe je een verkopersaccount opent.

Een Amazon-marktplaatslokalisatie kiezen

 

Beslis ten eerste op welke Amazon-marktplaats je wilt verkopen. Op het moment van schrijven, gebruikt Amazon 16 gelokaliseerde marktplaatsen wereldwijd (bijvoorbeeld Amazon.de voor Duitsland en Amazon.ca voor Canada). 

localized-marketplaces-amazon-global

Lijst van gelokaliseerde Amazon-marktplaatsen wereldwijd

 

We hebben het later in dit artikel in meer detail over globale instellingen.  

Merk op dat je je niet in een van de bovenstaande landen moet bevinden om te verkopen op Amazon. Amazon aanvaardt registraties van verkopers in meer dan 100 landen. Je vindt de volledige lijst hier.


Je account registreren

Alvorens de registratie te starten, moet je ervoor zorgen dat je je bedrijfsgegevens bij de hand hebt. Je hebt het volgende nodig: 

  • E-mailadres van het bedrijf of bestaande Amazon-klantenaccount
  • Belastbare creditcard
  • Nationaal ID
  • BTW-informatie
  • Telefoonnummer
  • Een bankrekening 

 

Afhankelijk van je locatie kan Amazon ook om aanvullende informatie vragen, zoals:

  • Gegevens bedrijfsregistratie
  • Informatie begunstigde eigenaar

 

Als je van plan bent producten te verkopen in de VS, kun je hier je verkopersaccount registreren. Als je in Europa wilt verkopen, registreer je dan hier. Voor andere landen vind je hier links naar de relevante registratiepagina's.

Om je account te beginnen registreren, moet je je naam, e-mailadres en een wachtwoord verstrekken. Na het bevestigen van je e-mailadres wordt je naar een registratiewizard doorverwezen waar je je bedrijfsgegevens invoert.



register-amazon-seller-account

De wizard voor het registreren van je Amazon-account

 

Amazon beoordeelt jouw account alvorens je toestemming te geven om te verkopen. Dit proces duurt van 24 uur tot enkele dagen. Je houdt het best een oogje op je e-mails in het geval Amazon aanvullende informatie opvraagt over je bedrijf. 

Van zodra de beoordeling voltooid is, kun je beginnen met verkopen. 

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Door het hoofdmenu in Amazon Seller Central navigeren

 

Laat ons het nu hebben over het hoofdmenu in Amazon Seller Central en de voornaamste functies van elk gebied.

 

amazon-seller-central-guide

 

Catalogus

Hier kun je beginnen met vermeldingen te creëren voor producten die al verkocht worden op Amazon of het toevoegen van een nieuw product aan Amazon's catalogus. Je kunt ook stapsgewijs aan je vermeldingen werken door conceptproducten op te slaan en te voltooien. Tenslotte vereisen sommige merken en producten toestemming om te verkopen op Amazon. Je kunt je verkoopaanvragen hier controleren.

 

Voorraad

Dit gebied omvat enkele van de belangrijkste functies voor verkopers. Hier krijg je talrijke tools en verslagen om je voorraad en vermeldingen te helpen beheren. Je kunt:

  • toegang krijgen tot een overzichtstabel van al je vermeldingen op Amazon, 
  • producten toevoegen via bestandsuploads,
  • voorraadrapporten downloaden. 


Als je ook gebruik maakt van Fulfillment by Amazon (later meer over dit onderwerp), dan beheer je hier de verwerking en verzending van producten naar Amazon's magazijn.

 

Tarieven 

Tarieven op Amazon kunnen heftig zijn. Gelukkig biedt Amazon tools aan verkopers om bovenaan de concurrentie te blijven. 

  • De pagina Prijsstatus biedt een overzicht van de geschiktheid van je producten voor Buy Box en verkoopconversie vanuit een prijsperspectief. 
  • Automatische prijsstelling stelt je in staat regels te gebruiken om je prijzen dynamisch te wijzigen.
  • Tot slot kun je aanbiedingen aanvaarden van Amazon voor kortingen op vergoedingen voor beperkte tijd in ruil voor lagere prijzen op populaire ASIN's.

 

Bestellingen

Dit is nog een kritiek gebied voor verkopers. Hier zie je een overzicht van al je bestellingen: in behandeling, niet-verzonden, verzonden, en geannuleerd. Je kunt acties uitvoeren zoals tracking-ID toevoegenfrankering kopen, bestellingen verzenden, en bestellingen annuleren. Hier kun je ook alle terugzendingen van klanten beheren.

 

Promotie

De voornaamste functie van dit tabblad is de Campagnebeheerder die je reclamecampagnes voor je producten laat aanmaken. Daarnaast is er A+ Content die merkeigenaren toegang biedt tot opties voor verbeterde productomschrijvingen. In dit tabblad kun je ook waardebonnen aanmaken, of promoties zoals twee kopen één betalen. Je kunt ook opteren voor verschillende andere reclame- en promotieprogramma's die Amazon aanbiedt.

 

Winkels

Hier kun je een winkel met meerdere pagina's maken op Amazon om je merken en producten te vertonen. Net als A+ Content is deze functie enkel beschikbaar voor merkeigenaars die ingeschreven zijn voor het Amazon Brand Registry.

 

Programma's

In dit tabblad kun je verschillende programma's ontdekken met betrekking tot fulfillment en het groeien van je onderneming.

 

Overzichten

Deze sectie is belangrijk om dieper in te gaan op de details van je bedrijf. Het is een knooppunt voor verschillende rapporten met betrekking tot betalingen, zakelijke prestaties, reclame en terugzendingen. In het betalingsdashboard krijg je toegang tot informatie over je huidige totaalsaldo, beschikbare middelen, recente uitbetalingen, en ook verslagen en transactiegegevens. Zakelijke rapporten stellen je in staat verkoop- en verkeersinformatie te bekijken na verloop van tijd en volgens product.

 

Prestaties

Om te verkopen op Amazon moeten verkopers voldoen aan bepaalde prestatiedoelen. De pagina Accountstatus geeft je inzicht in belangrijke statistieken zoals je percentage defecte bestellingen en je verzendingsprestatie, en laat je prestatiegerichte geschiktheid voor programma's bekijken zoals Seller Fulfilled Prime. In dit tabblad kun je feedback bekijken en reageren op claims en terugbetalingsaanvragen ingediend door klanten.

 

Appstore

In dit gebied kun je producten en diensten verkennen aangeboden door derden. Je kunt bijvoorbeeld het Service Provider Network gebruiken om iemand te vinden om je te helpen met advertenties of productfotografie. In de Marketplace Appstore vind je bedrijven (zoals DataFeedWatch) die je helpen Amazon-vermeldingen creëren vanuit de productcatalogus van je webwinkel.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Andere belangrijke gebieden van Amazon Seller Central

Naast het hoofdmenu zijn er ook enkele andere gebieden in Amazon Seller Central die het vermelden waard zijn.

 

amazon-seller-central-navigation

 

Berichten

Hier beantwoord je alle vragen van je klanten. Het is van belang te onthouden dat Amazon je reactietijd met klanten meet, en je vragen dus snel moet beantwoorden. 

 

Help

In deze sectie kan je ondersteunende artikels vinden, forums voor verkopers openen (waar je om hulp kan vragen bij andere verkopers), of de Amazon-ondersteuning contacteren. Alle open cases bij de Amazon-ondersteuning tref je aan in je case log.

 

Instellingen

In deze sectie vind je heel wat zaken terug. De voornaamste gebieden omvatten fulfillmentinstellingen voor retours, verzending en Fulfilment by Amazon. ‘Gebruikersmachtigingen’ is waar je nieuwe gebruikers en apps van derden machtigingen geeft. Je kunt ook je accountgegevens, bedrijfsinformatie en beleid bijwerken.


Globale instellingen en meerdere Amazon-marktplaatsen beheren

Eerder vertelden we je dan Amazon je de mogelijkheid biedt om wereldwijd te verkopen. Van zodra je een account hebt aangemaakt, is het eenvoudig om meer accounts te creëren voor andere gelokaliseerde marktplaatsen.

 

Bovenaan de Amazon Seller Central vind je een keuzemenu waarmee je kunt schakelen tussen alle verschillende marktplaatslokalisaties die momenteel aan je account verbonden zijn. Als je een nieuwe marktplaats wilt toevoegen, dan moet je je registreren als een verkopersaccount voor die lokalisatie.

 

amazon-sell-globally

De pagina Wereldwijd verkopen en de keuzelijst met marktplaatsen

 

Om nog een verkopersaccount aan te maken, begin je door naar de pagina Wereldwijd verkopen te navigeren. Je kunt deze pagina vinden door te klikken op Wereldwijd verkopen in de Voorraad in het hoofdmenu.

 

Hier vind je verschillende marktplaatslokalisaties gerangschikt per regio, en opties om nieuwe verkoopaccounts te creëren. Voor sommige regio's kun je makkelijk toegang krijgen tot de nieuwe gelokaliseerde marktplaatsen met dezelfde account en bedrijfsgegevens. Amazon Noord-Amerika verbindt bijvoorbeeld accounts voor de VS, Canada, en Mexico

 

Als je al een verkopersaccount hebt in een andere lokalisatie, kan je op deze pagina ook koppelen naar je accounts.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Beginselen van verkopen op Amazon Seller Central

 

Nu we wat tijd hebben gespendeerd met het ontdekken van de verschillende gebieden in Amazon Seller Central, kunnen we enkele belangrijke verkoopactiviteiten in detail bekijken.

Overzicht vermeldingen

In deze sectie hebben we het over twee opties die je hebt om vermeldingen te maken (matching t.o.v. nieuwe producten toevoegen aan Amazon's catalogus). Vervolgens hebben we het over de methoden om deze vermeldingen te genereren in je Amazon Seller Central-account.

 

Matching

Matching is wanneer je een verkoopaanbieding creëert voor een product dat al bestaat in Amazon's productcatalogus

Amazon heeft een enorme catalogus met meer dan 350 miljoen producten. Als je een verkoper bent met producten die andere handelaren ook verkopen, is de kans groot dat de producten die je verkoopt zich al in Amazon's catalogus bevinden. 

Je kunt Amazon's catalogus doorzoeken op titel, GTIN (UPC, EAN, ISBN), of ASIN (Amazon's unique product identifier)

 

Als je een match vindt, moet je dit product enkel toevoegen aan je Amazon Seller Central-account samen met de hoeveelheid en de prijs. Vervolgens verschijnt je aanbod naast andere verkopers die hetzelfde product verkopen.

 

Nieuwe producten toevoegen aan Amazon's catalogus

Als het product dat je verkoopt zich niet in Amazon's catalogus bevindt (wat vaak het geval is voor merkeigenaars, whitelabel bedrijven en nieuwe productlijnen), kan je doorgaan met de creatie van een nieuw product. 

Dit proces is meer betrokken dat matching, aangezien je Amazon alle productgegevens moet verstrekken. Hier zijn de voornaamste productgegevens die Amazon nodig heeft:

  • Product-ID - UPC, EAN, JAN, of ISBN
  • Aanbodgegevens - staat, prijs, aantal, verzendopties
  • Productgegevens - naam (titel), merk, categorie, omschrijving, en afbeeldingen
  • Trefwoorden en zoektermen


Van zodra het product live is op Amazon, kunnen andere verkopers met hetzelfde product ook op jouw vermelding beginnen verkopen. 

Merk op dat het tegen Amazon's servicevoorwaarden is om een product toe te voegen dat al bestaat in Amazon's catalogus. Dubbele producten worden wellicht geblokkeerd of samengevoegd. 

Als je de exclusieve verdeler van een product wilt worden op Amazon, moet je je inschrijven in het Brand Registry en je producten beschermen. Vervolgens heeft elke verkoper die een aanbod op jouw product wil aanmaken, eerst jouw machtiging nodig.

 


Amazon vermeldingsmethoden

Amazon geeft je enkele opties om je vermeldingen toe te voegen en te beheren in Amazon Seller Central.

 

1. Via je browser

De eenvoudigste manier om je vermeldingen te beheren, is via Amazon Seller Central's webgebaseerde adminpaneel. Dit gebeurt in de gebieden Catalogus of Voorraad van Amazon Seller Central's hoofdmenu.

Bij deze methode voer je alle productgegevens, prijzen en hoeveelheden manueel in in je webbrowser. Dit valt mee voor slechts enkele producten, maar geen haalbare oplossing voor de meeste professionele winkeliers.

2. Via bestandsupload

De volgende manier is het beheren van je vermeldingen en toevoegen van producten via het uploaden van bestanden. Amazon biedt verschillende bestandssjablonen, afhankelijk van jouw noden.

Er zijn basissjablonen om de prijs en hoeveelheid van de producten bij te werken die zich al in je Amazon Seller Central-account bevinden. Of je kunt een gedetailleerd sjabloon downloaden, specifiek voor een categorie, en alle informatie uploaden die nodig is om nieuwe producten in Amazon's catalogus aan te maken.

 

Je kunt sjablonen downloaden op de pagina Producten toevoegen via uploaden in het Voorraadgedeelte van Amazon Seller Central's hoofdnavigatie. Van zodra je de nodige gegevens aan het bestand hebt toegevoegd, kun je het in dezelfde locatie toevoegen. Wijzigingen verschijnen van zodra Amazon klaar is met het verwerken van je bestand.

Met deze methode kun je snel duizenden producten tegelijk bijwerken. De minpunten zijn dat je je comfortabel moet voelen met rekenbladen, en het proces niet geautomatiseerd is.

Het is ook een leerproces om Amazon-sjablonen in te vullen. Je spendeert wellicht wat tijd aan het verhelpen van Amazon-fouten.

 

3. Applicaties van derden

 

De laatste optie is het gebruik van een applicatie van derden om vermeldingen te beheren in je Amazon Seller Central-account.

Apps van derden stellen je in staat om verschillende delen van je Amazon Seller Central-account te controleren via een andere software. Je kunt je producten in Amazon Seller Central bijvoorbeeld koppelen aan andere bronnen zoals je websitecatalogus, PIM-, ERP-, of inventarissysteem.

Hierdoor kunnen je productgegevens op Amazon automatisch gesynchroniseerd blijven met je brongegevens. Bovendien bieden apps van derden vaak meer functies dan deze beschikbaar in Amazon Seller Central zelf.

Je kunt nieuwe applicaties ontdekken onder Apps ontdekken in het tabblad Appstore in het hoofdmenu. De appstore van je webshop toont je ook verschillende apps die je helpen je Amazon-account te beheren. Het gebruik van apps van derden is geweldig voor automatisatie, en is de aanbevolen methode voor verkopers met meerdere verkoopkanalen. In tegenstelling tot de vorige twee methoden, moet je voor de meeste apps van derden betalen.

Wellicht zag je dit aankomen, maar dit is waar we een oplossing bieden. DataFeedWatch is een robuuste datafeedtool waarmee je je productgegevens kunt opsplitsen, filteren en opnieuw combineren om deze vervolgens te uploaden in Amazon, plus meer dan 1000 andere kanalen en marktplaatsen.

 

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Fulfillmentopties (FBM t.o.v. FBA)

 

Verkopers op Amazon hebben twee opties om bestellingen van klanten te verwerken. Dit zijn Fulfillment by Merchant (FBM) en Fulfilled by Amazon (FBA). In dit artikel bieden we een uitgebreid overzicht van elke optie, maar als je er dieper op in wilt gaan, bezoek dan ons artikel Amazon FBA t.o.v. FBM.

 

Fulfillment by Merchant

FBM is het traditionele model waarbij enkel de verkoper verantwoordelijk is voor het opslaan van voorraad en het verzenden van producten bij elke inkomende bestelling. Bovendien moeten FBM-verkopers de klantenservice verstrekken met betrekking tot hun bestellingen. 

Je betaalt Amazon enkel de verwijzingsvergoeding voor elke verkregen verkoop. In dit model heb je meer controle over je verwerkingsproces, maar ook meer verantwoordelijkheid. 

 

Fulfillment by Amazon

FBA is een fulfillmentservice geëxploiteerd door Amazon. Met dit model stuur je jouw producten naar Amazon's magazijnen. Wanneer er een bestelling binnenkomt, verzendt Amazon het product voor jou naar de klant, en verstrekt het bedrijf de klantenservice met betrekking tot die bestelling. 


Dit model is geweldig voor verkopers die zich willen richten op bevoorrading, ontwikkeling en het verkopen van producten, en liever Amazon de dagelijkse fulfillmentverantwoordelijkheden laten uitvoeren. Het minpunt is dat je minder controle hebt over het fulfillmentproces, en je Amazon aanvullende vergoedingen moet betalen.


FBA heeft ook enkele pluspunten. FBA-producten zijn automatisch geschikt voor Prime-verzending, en krijgen een aanvullende boost in het Buy Box-algoritme en SEO. Er zijn kortweg enkele competitieve voordelen verbonden aan FBA t.o.v. FBM.


Na de verkoop

Van zodra je enkele bestellingen ontvangen en verwerkt hebt, ben je nog steeds niet klaar. Je moet ook retourzendingen beheren en je verkopersfeedback en productbeoordelingen in het oog houden.

 

Retourzendingen

Amazon eist dat derde verkopers de normen van het Amazon.com retourbeleid volgen of overtreffen.
Je moet retourzendingen toestaan en snel terugbetalingen verwerken, aangezien je Amazon's eigen serviceniveaus moet matchen. Amazon heeft ook een erg klantvriendelijk retourbeleid, wat betekent dat verkopers weinig ruimte hebben als het aankomt op de weigering van een retourverzoek. Als je een professioneel verkoper bent, staat Amazon de meeste retourzendingen zelfs automatisch toe. 

Je kunt retourverzoeken beheren op de pagina Retourzendingen beheren in het onderdeel Bestellingen van de hoofdnavigatie. 

Als de bestelling van je artikel verwerkt werd via FBA, behandelt Amazon retourverzoeken zonder enige feedback van de verkoper.

 

Verkopersfeedback en productrecensies

 

Zowel verkopersfeedback als productrecensies zijn een belangrijk onderdeel voor de aankoopbeslissing van een klant. Ze zijn niet gelijk, en we leggen beide hieronder uit. 

 

Verkopersfeedback

Dit is een openbare score van je prestatie als verkoper. Klanten beoordelen je op basis van vijf sterren, en kunnen ook een reactie nalaten. Klanten hebben 90 dagen de tijd om de verkoper feedback te geven na het plaatsen van een bestelling.

Andere klanten gebruiken dit om je betrouwbaarheid als verkoper te meten. Een lagere sterrenscore en negatieve reacties zorgen ervoor dat klanten twee keer nadenken alvorens ze bij jou kopen. 

De verwerking van je bestelling nauwkeurig en tijdig uitvoeren en een goede klantenservice verstrekken is de beste manier om je verkopersfeedback hoog te houden.


 

amazon-seller-feedback-page

Voorbeeld van een verkopersfeedbackpagina

 

Productrecensies

Productrecensies gaan strikt over het product, en hebben niets te maken met de verkoper. Recensies zijn een openbare score van de tevredenheid van klanten over een product. Klanten laten een score van 1 tot 5 sterren na, en kunnen optioneel reacties, foto's en video's toevoegen.

Goede recensies helpen het product bij de zoekrangschikking en met conversies. Amazon's algoritme richt de aandacht van klanten op producten met goede recensies, en klanten voelen zich meer zelfzeker om producten te kopen met kwalitatieve recensies.

amazon-product-reviews

Voorbeeld van productrecensies

 

Om verkopersfeedback en productrecensies verzoeken

Amazon laat je toe om feedback en recensies te verzoeken van klanten. De makkelijkste manier is het gebruik van Amazon's knop "Een beoordeling aanvragen".

Deze knop is beschikbaar voor alle bestellingen van zodra ze afgeleverd werden. Je vindt deze bestellingen op de pagina Bestellingen beheren in het onderdeel Bestellingen van de hoofdnavigatie.

Van zodra je op de knop klikt, stuurt Amazon een verzoek om verkopersfeedback en een productbeoordeling via e-mail naar de klant. Je kunt dit enkel verzenden tussen 5 en 30 dagen nadat de bestelling afgeleverd is.

 

request-a-review-amazon

 

Amazon's knop "Een beoordeling aanvragen" is manueel en vrij simpel. Als je meer automatisatie of meer aanpassingsmogelijkheden wilt, zijn er een aantal tools van derden beschikbaar om je te helpen je feedback en beoordelingen te beheren en op te schonen.

 

Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


Besluit

 

Tot nu toe hebben we besproken waar je rekening mee moet houden alvorens een Amazon verkopersaccount te openen, hoe een verkopersaccount te registreren en te navigeren in Amazon Seller Central, en uiteindelijk de beginselen van verkopen op Amazon. 

Terwijl je groeit als verkoper, wil je mogelijk meer van Amazon's verkoopfuncties overwegen, zoals Amazon-advertenties en hun automatische prijsstelling. Of misschien wil je je verkoopactiviteiten uitbreiden naar nieuwe landen.

 

Als Amazon Seller Central te klein voor je wordt, en je hebt een aanvullende software van derden nodig om je producten te helpen vermelden en je bestellingen te beheren, dan geeft DataFeedWatch je graag een duwtje in de rug.

New Call-to-action

Met    gemaakt door   DataFeedWatch

Schrijf voor Ons