6 affiliate marketing trends die winst opkrikken in 2021

Laat ons er meteen invliegen. Affiliate marketing gaat over een bedrijf dat geld verdient door het product van een ander bedrijf te promoten. Aangezien affiliate ‘zich aansluiten’ betekent en marketing over verkopen gaat, is deze zin begrijpelijk en werkt het goed samen. 

 

Maar wat betekent dit in de praktijk? Simpel gezegd, gaat het om een samenwerking met andere bedrijven om winst te maken

 

Dit gebeurt met behulp van reclamepartners die commissies verdienen bij elke lead of websitebezoek. Het is een win-winsituatie! Een manier waarop dit gebeurt, is via de creatie van content voor blogs en sociale media, waar er subtiel een affiliate link wordt toegevoegd aan de content. 

 

Op heden bestaan er echter tal van andere methoden die gebruikt worden met verschillende media en steeds populairder worden, zoals video en advertenties in apps.

affiliate-marketing-trends

De jaarlijkse uitgaven voor affiliate marketing bedragen ongeveer een massieve $12 miljard! Deelnemen aan affiliate marketing is dus een geweldige manier om anderen voor te blijven. Met dit in gedachten, is het tijd om de trends voor 2021 te bekijken die overal de winst aanstuwen.

 

 

how-affiliate-marketing-works-1-1

Bron: Tune

 

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


1. Bedrijven gaan meer rekening houden met mobiel


Toegegeven, de meeste onder ons spenderen veel meer tijd op onze telefoons dan we zouden willen. We zijn een gemeenschap verslaafd aan mobiele technologie. Telefoons van mensen zijn gepersonaliseerde computers geworden die ze kunnen gebruiken als chatkanalen, winkelapparaten, of zelfs een werkruimte.

 

Dit betekent dat, als bedrijven het maximale uit affiliate marketing willen halen, deze de content mobielvriendelijker moeten maken. In 2021 wordt bepaald advertentiemateriaal enkel gericht op mobiele apparaten, en gebaseerd op de manier waarop mensen hun telefoon gebruiken. 

 

Dit kan gebeuren door de sites die mensen meer neigen te gebruiken op hun mobieltjes te analyseren, en op basis hiervan links te creëren. Of het kan zijn dat bedrijven hun sites simpelweg in het algemeen mobielvriendelijker maken. 

 

Ondernemingen kunnen nu een personalisatiestrategie creëren voor het gebruik van mobiele telefoons, dus ze kunnen er op zijn minst voor zorgen dat alle links of content aangepast zijn aan telefoongebruikers. Anders vertrekt de gebruiker wanneer een site te verwarrend is als ze erop klikken met hun mobiel. 

 

Terwijl we steeds meer op onze telefoons rekenen voor algemene taken, moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze deze trend goed opvolgen. Anders missen bedrijven heel wat kansen om hun bedrijf te promoten. 

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


2. Influencers gaan een grotere invloed uitoefenen

 

De populariteit van influencers blijft groeien. Uiteraard bestaat de rol van een influencer eruit te beïnvloeden. Dit betekent dat ze betaald worden of gratis producten ontvangen om mensen te overtuigen geld te investeren in wat ze adverteren, of het nu om schoenen, desserts, of zelfs cloudbeveiliging gaat

 

Bedrijven betalen influencers vaak om hun producten te adverteren en mensen subtiel te voertuigen om dit bedrijf te gebruiken. Dit maakt hen in essentie affiliate marketeers. 

 

Een influencer inschakelen is een uitstekende manier om winst aan te stuwen. Vooral aangezien voor elke gespendeerde $1 aan een influencer, een bedrijf een winst van ongeveer $5,78 gemiddeld kan verwachten. 

 

Dit is nog een goede reden om ervoor te zorgen dat je bedrijf zo mobielvriendelijk mogelijk is, aangezien influencers de grootste invloed hebben op Instagram. Dit sociale mediaplatform is een site die voornamelijk op mobieltjes gebaseerd is. Je moet er dus vanzelfsprekend voor zorgen dat gebruikers een vlotte ervaring hebben wanneer ze van Instagram doorklikken naar de productsite. 


Een reden waarom influencers zo succesvol zijn, is hun capaciteit om natuurlijk te blijven terwijl ze nog steeds een product kunnen verkopen. Dit creëert organische en slimme winkelervaring voor iedereen die erbij betrokken is. Aangezien bedrijven meer vertrouwen op influencers, zal dit soort affiliate marketing blijven groeien.

 

 

 

influencer-marketing-impact

 

Bron: Persuasion-Nation

 

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


3. AI speelt een grotere rol

 

Dit betekent niet dat er plots een toestroom van robots ontstaat die ons dingen proberen verkopen. Het betekent dat, aangezien steeds meer mensen gebruik maken van spraakbestuurde AI zoals Siri, Alexa of Cortana, de affiliate markt op dit gebied zal uitbreiden. 

 

De manier waarop mensen met informatie omgaan, verandert. Mensen vertrouwen nu meer op ingesproken zoekopdrachten dan geschreven informatie. Dus om de overgang te maken naar 2021, moeten adverteerders een manier vinden om hiermee om te gaan. Of dit nu met behulp van samenwerkingstools voor marketing of via het aanmaken van spraakgestuurde affiliate marketing is. 

 

Om dit tot een goed einde te brengen, moeten bedrijven rekening houden met de manier waarop mensen spreken en vragen stellen ten opzichte van de manier waarop ze typen en geschreven zoekopdrachten. 

 

Dit kan betekenen dat zoekwoorden langer worden of zinnen anders gestructureerd worden. In Google kan men bijvoorbeeld “RPA in bedrijven” typen. Wanneer men dit vraagt aan Alexa, kan dit klinken als “Alexa, hoe helpt Robotic Process Automation bedrijven?” Dit is iets waar bedrijven rekening mee moeten houden en zich moeten op voorbereiden. 

 

Werken met de manier waarop mensen zich gedragen, inclusief hoe ze praten, helpt een doelgroep betrokken houden. Dit betekent op zich meer interactie met het publiek en meer verkopen.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


4. Blogs groeien in populariteit

 

Op heden worden blogs al vaak gebruikt als bron voor affiliate marketing. Ze zijn een uitstekende springplank naar de optimalisatie van zoekwoorden en het plaatsen van subtiele advertenties. 

 

Vandaag vind je blogs overal. Ze gaan van persoonlijk amateurblogs tot professionele bedrijfsexemplaren. Ze zijn de perfecte plaats om een product te integreren en affiliate marketing te gebruiken. 

 

Denk er even over na. Als we vroeger iets te weten wouden komen, moesten we heel wat tijd spenderen met opzoeken en het verzamelen van details. Nu hoeven we het enkel op te zoeken in Google en er verschijnt een overvloed aan blogposts, zoals waar je de beste gratis videoconference-software vindt of een persoonlijk verhaal over milieuvriendelijker worden. 

 

Uiteraard moet je enige kennis hebben om geld te maken uit blogs, en helaas volstaat het niet om willekeurige zoekwoorden in te geven. Je moet de correcte zoekwoorden en links toevoegen, zodat bedrijven ook het gebruik van geautomatiseerde schrijfsoftware verhogen om ervoor te zorgen dat ze blogs creëren die zo kwalitatief mogelijk zijn.

 

 

 

affiliate-marketing-basics

Bron: Zac Johnson

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


5. Gepersonaliseerde content gaat groeien

 

Gepersonaliseerde content groeit enorm snel. Heb je ooit online televisie gekeken en advertenties opgemerkt die je naam kennen? Dat is gepersonaliseerde affiliate marketing. Hoe verrassend dit ook mag zijn, het trekt je aandacht, niet? 

 

Aangezien content op heden overal te vinden is, moeten mensen beginnen met het gebruik van ongewone tactieken om hun bedrijf in het oog te doen springen in 2021. Een groot onderdeel hiervan is het adopteren van gepersonaliseerde content. 

 

Om een doelgroep gericht te targeten, moeten bedrijven personalisatie combineren met andere tactieken. Dit kan door het gebruik van een call to action of een herinnering aan de klant over producten waarin deze eerder interesse vertoonde. 

 

Gepersonaliseerde content kan aangemaakt worden via sociale media advertenties, e-mails, video's, en zelfs blogs. Dus in plaats van gewoon een algemene marketingcampagne te creëren, kunnen bedrijven namen, locaties, of artikelen die de gebruiker bekeken heeft toevoegen. 

 

Laat ons bijvoorbeeld stellen dat een bedrijf abonnementsvernieuwingen voor SaaS Clients probeerde door te duwen. In plaats van een e-mail te sturen die zegt:

 

“Hallo. Bekijk onze nieuwste abonnementen...”

 

… moeten bedrijven hun interacties personaliseren en zeggen: 

 

“Hallo, Harry. We merkten dat je SaaS-abonnement bijna afgelopen is, en dachten dat je misschien de vernieuwingsopties wou bekijken.”

 

Door specifieker en persoonlijker te zijn, trek je de aandacht van je doelgroep, en voelen ze zich speciaal. 

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


6. Ontdek verschillende platforms

 

Als het over affiliate marketing gaat, hangen marketeers vaak vast aan ‘traditionele’ mediamethoden om de boodschap over te brengen. Voorbeelden hiervan zijn sociale media, e-mails en blogs. 

 

Zoals eerder besproken zijn dit uitstekende manieren om affiliate marketing te gebruiken. Opdat teams de concurrentie voorblijven in 2021, moeten ze echter andere platforms en methoden overwegen om contact te leggen met klanten. 

 

We bevinden ons in een tijdperk waar creativiteit de sleutel is om op te vallen. Het gaat niet meer gewoon over out-of-the-box denken, maar eerder eruit klimmen. Een geweldige manier om te beginnen is te kijken naar andere vormen van media waar klanten bij betrokken zijn. 

 

Dankzij de enorme toename van mobiel gebruik, spelen heel wat mensen spelletjes op hun telefoon. Aangezien de technologie dus vooruitgaat, maken steeds meer bedrijven gebruik van spelletjes om te verkopen. Dit komt doordat spelletjes verslavend werken en strategieën gebruiken om mensen vast te houden en klantloyaliteit en merkbekendheid te creëren. 

 

Nog een plaats waar bedrijven een samenwerking zullen beginnen tussen tech en marketing, is VR en AR. Of je nu marketingautomatisatie of de laatste mode wilt opdringen, worden deze zelfs nog boeiendere trends. 

 

Gelukkig bestaan er tal van samenwerkingstools voor creatieve teams zodat bedrijven het beste kunnen maken van futuristische ideeën die hen helpen de concurrentie een stap voor te blijven. 

 

affiliate-marketing-consumer-cycle

 

 

Bron: Nesook

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie


Het besluit

 

Aangezien de marketingomgeving voortdurend verandert, moeten teams de trends goed opvolgen en blijven vooruitgaan. Daarom kan een campagne bestaan uit personalisatie, traditionele methoden, een blik in de toekomst, of alle drie. 

 

Een ding is echter zeker: 2021 wordt het jaar dat de affiliate marketing ingrijpend verandert. En om de concurrenten voor te blijven, moeten bedrijven de zes opkomende trends in dit artikel opvolgen en zich eraan aanpassen.

 

Terug naar begin van pagina

Download

Geschreven door Richard Conn - RingCentral US

Richard Conn is the Senior Director, Search Marketing for RingCentral, a global leader in unified communications and computer telephony integration software. He is passionate about connecting businesses and customers and has experience working with Fortune 500 companies such as Google, Experian, Target, Nordstrom, Kayak, Hilton, and Kia.

Reacties

Met    gemaakt door   DataFeedWatch

Schrijf voor Ons