8 Facebook Targeting Opties voor Online Retailers

    8 Facebook Targeting Opties voor Online Retailers.

    Er zijn veel targeting opties en parameters op Facebook, maar gebruikt u ze op de juiste manier? In dit artikel kijken we naar een aantal opties die beschikbaar zijn voor retailers en waarom ze deze zouden moeten gebruiken.

    Het uitvoeren van de juiste Facebook strategie helpt bedrijven om hun publiek te verkleinen en daarmee de kans te vergroten dat hun advertenties worden getoond aan die personen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in de producten of de diensten die ze verkopen.

    Targeting is cruciaal voor alle bedrijven, ongeacht vorm of formaat - in het bijzonder retailers. Het laten zien van irrelevante advertenties op Facebook aan mensen zal niet alleen het aantal kliks naar de site laten afnemen, maar ook de ratio waarin een advertentie wordt vertoond laten afnemen en zou een heleboel kunnen kosten binnen een CPM-model. Kleinere retailers kunnen voordeel halen uit het meer specifiek targeten om zodoende geld te besparen en lokale retailers zouden moeten overwegen om hun targeting radius te verkleinen.

     

    1. Remarketing op Facebook

    Wanneer u een pixel gebruikt om gebruikers op uw website te volgen en dan deze gebruikers een follow up stuurt door ze advertenties op Facebook te laten zien, dan heet dat remarketing.

    Voordelen: Deze advertenties zijn meestal ontworpen om gebruikers aan te moedigen om terug te komen naar de site en te kopen - ofwel een ander product of door terug te keren naar de site en het eerste product te kopen. Voordelen zijn onder andere het maken van specifieke retargeting lijsten zoals: winkelwagen-verlaters, mensen die afgevallen zijn bij het afrekenen, mensen die specifieke pagina’s bekeken hebben, etc.

    Nadelen: Adverteerders moeten op blijven passen dat hun ads herhalend zijn en niet alleen maar irritant. Remarketing lijsten moeten worden verfijnd om er zeker van te zijn dat de targeting alleen die mensen bereikt die geïnteresseerd zijn. Het is ook belangrijk om niet iets te remarketen dat als gênant of geheimzinnig beschouwd kan worden: mensen delen nu eenmaal computers.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Ecommerce sites zien meestal de beste resultaten, maar zoals hierboven ook al aangegeven: wees er zeker van dat u niet iets remarket dat voor anderen geheim zou moeten blijven - en dan wijzen we ook naar jullie, winkels van bruidsjurken en juweliers die verlovingsringen remarketen!

     

    2. Lookalike-publiek

    Hierbij vindt Facebook publiek dat gemeenschappelijke kwaliteiten deelt met mensen die al interesse hebben getoond voor uw bedrijf.

    Voordelen: Het helpt bedrijven om hun merkbekendheid op te bouwen door mensen te bereiken die ze anders niet noodzakelijkerwijs hadden gevonden.

    Nadelen: Het is niet altijd gegarandeerd dat mensen die er hetzelfde uitzien (demografisch, interesses of surfgedrag) ook dezelfde interesse tonen voor uw bedrijf.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Kleine online winkels met een relatief lage merkbekendheid zijn zeker de grootste kanshebbers voor dit soort targeting omdat het hen helpt om hun bereik te vergroten.

     

    3. Op interesse gebaseerde targeting

    Er zijn duizenden interesses die gebruikt kunnen worden als een targeting parameter op Facebook. Dit is gebaseerd op hoe Facebook ‘begrijpt’ waar gebruikers hebben aangegeven interesse in te hebben.

    Voordelen: Dit zorgt ervoor dat u mensen kunt targeten van wie u al weet dat ze geïnteresseerd zijn in gelijksoortige dingen die u verkoopt en daarmee een grotere mogelijkheid dat ze uw site zullen bezoeken en een aankoop zullen doen. Bijvoorbeeld, u kunt mensen targeten die in motoren geïnteresseerd zijn - een goede optie als u motoraccessoires en -kleding verkoopt.

    Nadelen: Targeting parameters gebruiken met een brede interesse kan uw ads laten zien aan een irrelevant publiek en wanneer u uw interesse targeting heel specifiek maakt doet dat wellicht wonderen voor uw CTR en conversie-ratio, maar kan het uw bereik ook behoorlijk verminderen.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Veel eCommerce en fysieke winkels kunnen hier voordeel uit halen, op voorwaarde dat het goed is gedaan. Bijvoorbeeld, het targeten van mensen die geïnteresseerd zijn in mode kan kledingwinkels helpen om nieuwe hoogtes te bereiken.

     

    4. Op gedrag gebaseerde targeting

    Dit target gebruikers op basis van hun gedrag buiten uw site en Facebook. Het kijkt naar gedragingen zoals ‘aankoopgedrag’, ‘donaties aan liefdadigheid’ en ‘digitale activiteiten’.

    Voordelen: Dit helpt om bedrijven een strategie te laten ontwikkelen die “de juiste mensen op het juiste moment” raakt, door te targeten op de juiste mensen voordat ze zelfs maar zijn begonnen te zoeken naar de items die u verkoopt. Bijvoorbeeld: onder de optie ‘aankoopgedrag’ vindt u ‘Huisdieren producten’ - de ideale targeting optie als u huisdieraccessoires verkoopt omdat u al weet dat deze gebruikers items kopen die lijken op die van u.

    Nadelen: Deze targeting haalt die mensen die recent hun interesse in dat specifieke veld hebben verloren niet uit de lijst, omdat de data over een langere periode wordt opgebouwd. Als we kijken naar het voorbeeld van de Huisdieraccessoires hierboven, zou dit een pijnlijke advertentie kunnen zijn om te vertonen aan gebruikers wiens huisdieren recentelijk overleden zijn. Dit kan resulteren in negatieve feedback op uw advertenties en dat ze minder vaak vertoond worden.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Grotere eCommerce winkels halen hier over het algemeen meer voordeel uit door de bredere targeting.

     

    5. Demografische Facebook Targeting

    De demografische targeting van Facebook is vaak meer ontwikkeld omdat gebruikers deze informatie zelf verstrekken via hun Facebook-profielen. Dit omvat leeftijd, opleiding, werkstatus, relatie status, etc.

    Voordelen: Dit stelt adverteerders in staat om relevante demografische gegevens toe te voegen of irrelevante gebruikersgroepen uit te sluiten. Als u bijvoorbeeld kleding verkoopt voor vrouwen die ouder zijn dan 50, dan kunt u targeten op alleen vrouwen van over de 50.

    Nadelen: Het is over het algemeen het best om deze manier van targeten te laten overlappen met andere targeting methodes, anders is er maar weinig wat u ervan verzekert dat er een bedoeling achter de kliks zit.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Retailers met een specifiek publiek zullen meer voordeel halen uit deze optie, zoals kledingwinkels, beauty- en cosmetische winkels, boekenwinkels, etc.

     

    6. Custom Audience

    Dit is een publiek gemaakt uit uw bestaande klanten, door informatie te gebruiken dat u uploadt naar Facebook. Net als bij remarketing, kan dit helpen om mensen te targeten die de kassa niet hebben bereikt of om simpelweg diegenen aan te trekken die al eens gekocht hebben.

    Voordelen: Dit bijzonder specifieke targeten bereikt mensen die al hebben aangegeven interesse te hebben in uw bedrijf, waardoor het minder waarschijnlijk is dat u geld weggooit door ads aan een breder publiek te laten zien.

    Nadelen: Deze optie zal niet werken om uw bereik te vergroten en het kan moeilijk zijn om alle mensen in de publieksgroep te bereiken. Als u minder dan 1000 gebruikers in uw lijst heeft, moet u mogelijk uw CPM-limiet verhogen en mensen aan de lijst toevoegen terwijl uw klantenbestand groeit. Als alternatief kunt u ook een lookalike-publiek opzetten gebaseerd op uw lijst.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Retailers met een klantenbestand dat waarschijnlijk meer dan eens zal kopen zullen de vruchten van deze optie plukken, omdat u eigenlijk uw klanten uitnodigt om terug te keren naar uw site.

     

    7. Mobiele App Gebruikers

    Als uw bedrijf een mobiele app heeft, kunt u een custom publiek aanmaken om mensen te targeten die uw app hebben gebruikt.

    Voordelen: Door mensen te targeten die uw app gebruiken, weet u al dat ze belangstelling hebben voor uw merk en dat ze dat ook laten zien door een mobiel apparaat te gebruiken. Dit is een goed teken als u kijkt naar mogelijkheden om alleen-mobiel campagnes op te zetten die mensen terug laten keren naar de app (een andere manier van remarketing, vanuit een andere invalshoek).

    Nadelen: Deze optie betekent ook dat u een gelimiteerd bereik heeft, wat geen goed teken is als u op dat moment niet veel downloads van de app heeft.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Grotere winkels met een behoorlijke merkbekendheid zien over het algemeen meer succes met deze optie, omdat het waarschijnlijker is dat zij een app beschikbaar voor download hebben en grotere aantallen app-gebruikers.

     

    8. Connecties

    U heeft misschien wel eens de optie ‘Vrienden van …’ horen noemen. Dit werkt ook voor uw publieks lijsten en kijkt naar hun connecties en zorgt ervoor dat u ze kunt targeten. Bijvoorbeeld: u kunt ‘vrienden van mensen die naar uw evenement gaan’ targeten.

    Voordelen: Op deze manier targeten helpt u om nieuwe mensen te bereiken. Deze optie helpt - ook - met merkbekendheid, zeker voor nieuwe winkels.

    Nadelen: Ondanks dat vriendschaps cirkels vaak gelijksoortige interesses hebben, is het geen garantie dat een gebruiker ook contact zal maken met uw winkel, alleen omdat hun vriend dat heeft gedaan - ze zouden heel andere interesses kunnen hebben.

    Voor welke retailers biedt dit voordelen? Retailers met minder merkbekendheid halen hier hun voordeel uit omdat het een nieuw publiek bereikt zonder dat het te breed wordt en teveel gaat kosten voor de adverteerder.

    De opties voor wat betreft targeting mogen overweldigend lijken qua keuzemogelijkheden, fijnmazigheid en soms zelfs de opzet erachter, maar bij correct gebruik kunnen de resultaten fenomenaal zijn. Omdat het Facebook is, is het waarschijnlijk dat deze opties alleen maar beter worden, dus is het zeker de moeite waard om er mee om te leren gaan, te kijken naar de mogelijkheden en naar wat voor úw winkel werkt.