4 Tools om Mode Retail te stimuleren op Google Shopping

    4 Tools om Mode Retail te stimuleren op Google Shopping.

    Wereldwijd nemen de online verkopen van mode exponentieel toe. Concurrentie is volop aanwezig, dus hoe blijft u voorop lopen en trekt u klanten? Vandaag kijken we naar Google Shopping en de tools die u die extra voorsprong kunnen geven.

    De verwachting is dat de mode-industrie met zo’n 3,5% zal groeien in 2017. Sommige sectoren in de industrie laten nog hogere groeicijfers zien: sportkleding bijvoorbeeld, wat naar verwachting met 7,5% zal toenemen.

    Dat is goed nieuws voor modemerken, maar concurrentie is hevig.

    We kijken naar Google Shopping tools, zoals Customer Match, shopping advertenties bij image search, het showcasen van shopping advertenties en de wisselkoers tool.

    Veel hiervan zijn relatief nieuw en gelanceerd door Google om de shopbeleving voor klanten te verrijken. Ze bieden u echter ook nieuwe kansen voor het verhogen van uw RoI.

     

    1. Customer Match

    Customer Match op Google Shopping laat u uw eigen lijst met mailadressen van klanten gebruiken voor targeting. Hierin kunnen klanten staan die al eerder aankopen bij u hebben gedaan of die zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief.

    Mensen kopen regelmatig kleding en hebben vaak een stijl die resulteert in een affiniteit met of trouw aan bepaalde merken. Daaraan toegevoegd kost het vaak vijf keer zoveel om een nieuwe klant te winnen dan om een huidige klant te behouden. En: 66 procent van klanten geeft meer uit aan merken waar ze trouw aan zijn.

     

    Google Shopping Customer Match.

     

    Klanten willen gepersonaliseerde advertenties en ze willen aanbiedingen omdat ze trouw zijn. Door het gebruik van Customer Match kunt u onder andere:

    • Conversieratios en RoI verbeteren;
    • Advertentie targeting verbeteren;
    • Nieuwe business genereren uit ‘voormalige’ klanten, inclusief diegenen die al een tijdje niets bij u hebben uitgegeven;
    • Uw kans pakken voor upselling en cross-selling;
    • Gewone klanten targeten met specifieke aanbiedingen;
    • Offline klanten - de klanten die fysiek in uw winkel komen - te veranderen naar online klanten, op voorwaarde dat u hun mailadres verkrijgt bij de kassa.

    Bij het gebruik van Customer Match is het belangrijkste element de kwaliteit van uw maillijst.

    Hoe haalt u het meest uit Customer Match op Google Shopping:

    • De beste resultaten halen gaat niet alleen over wie u wel meeneemt in uw campagnes als om de klanten die u hiervan uitsluit;
    • Het aanpassen van uw biedstrategie voor speciale segmenten van de lijst kan ook uw resultaten verbeteren. U kunt bijvoorbeeld uw bod verhogen voor vaste klanten die naar producten in uw assortiment zoeken;
    • Upload grote maillijsten. Customer Match werkt alleen als klanten op uw lijst een Gmail-account hebben en Google het emailadres van jouw lijst kan koppelen aan dat account;
    • Test alles. Test lopende campagnes afhankelijk van het apparaat dat wordt gebruikt door een specifiek segment van het publiek, test verschillende segmenten, test verschillende aanbiedingen en ga zo maar door.

     

    2. Shopping Advertenties op Zoek Afbeelding

    Shopping advertenties worden door Google opgenomen op hun pagina Zoek Afbeeldingen voor een aantal keywords.

    De plaatsing van deze advertenties is bijzonder prominent - ze staan direct onder de optie voor het aanpassen van de zoekopdracht maar boven de organische afbeeldingsresultaten.

    De advertenties komen in beeld als carroussel op zowel desktop als mobiel. Gebruikers kunnen door de advertenties scrollen door te ‘swipen’ op mobiel of door op de pijlen te klikken op desktop.

    Niet alleen is de plaatsing visueel aantrekkelijk, ook is de locatie een intuïtieve plaats voor klanten.

     

    Google Shopping Ads op Zoek Afbeelding. 

    Waar u zich wel van bewust moet zijn is dat Google Zoek Afbeeldingen onderdeel is van het Google zoekpartner-netwerk, niet van het hoofd zoeknetwerk. Als u wilt dat uw advertenties verschijnen in Google Zoek Afbeeldingen moet u uw campagnes targeten op het zoekpartner-netwerk.

    Als u dit doet zijn uw advertenties beschikbaar voor alle zoekpartners, en niet alleen voor Google Zoek Afbeeldingen. Het waarschijnlijke resultaat hiervan is een toename in weergaven en meer clicks.

    Dit zou uw winkel ten goede kunnen komen, maar u zou dan wel uw RoI in de gaten moeten houden en aanpassingen aan uw campagne maken wanneer dat nodig is.

     

    3. Showcase Shopping Advertenties

    Met een Showcase Shopping advertentie kunt u meerdere producten tentoonstellen in plaats van maar een. Dit maakt het tot het ideale soort advertentie voor algemene zoektermen zoals zoeken op merk of een specifieke categorie kleding.

    Voorbeelden zijn onder andere ‘zomerjurken’ of ‘zwemkleding’.

    Deze advertenties kunnen zowel op Google Shopping als op Google Search verschijnen. Ook vertoning door Google zoekpartners is mogelijk.

    Dit helpt de klanten bij hun aankooptraject. Een manier om dit te doen is door bestsellers in te voegen of de laatste aanvullingen op het productassortiment in de advertentie.

    De advertentie ziet er als volgt uit:

    Google Shopping Showcasing Shopping Ads.

     

    Wanneer een klant op de advertentie klikt, zien ze een door Google beheerde pagina met informatie over uw winkel. Ze zien dan ook alle producten die in uw Showcase Shopping advertentie staan.

     

    Google Shopping Showcasing Shopping Ads resultaat. 

    Wanneer de gebruiker op een specifiek product klikt, gaan ze naar uw website - Google berekent u een bedrag voor deze klik.

    Met andere woorden: het gebruik van Showcase Shopping advertenties verbetert uw kansen om waardevolle clicks te krijgen op algemene zoektermen.

    Hieronder staan een aantal tips om u te helpen het meeste te halen uit het gebruik van Showcase Shopping Advertenties:

    • Ze werken het beste met algemene zoektermen dus target ze niet op iets wat al te specifiek is;
    • Wanneer u net begint, voeg dan een groot aantal producten toe aan uw advertentiegroepen. U kunt beginnen met het kleiner maken van deze selectie wanneer u ziet wat er werkt en welke producten en welk assortiment het beste resultaat leveren;
    • Volg het resultaat van de Showcase Shopping advertenties en maak aanpassingen daar waar nodig.

     

    4. Wisselkoers Tool

    Google's Wisselkoers-tool Is ideaal voor kleine en middelgrote moderetailers omdat het het werk dat u moet verzetten om producten internationaal te verkopen vermindert.

    Wanneer u bijvoorbeeld in de USA gebaseerd bent, groeit u sneller wanneer u ook overzees verkoopt, en biedt uw bedrijf dan meer zekerheid.

    Met de wisselkoers tool kunt u uw website behouden zoals die nu is terwijl u campagnes kunt targeten op gebruikers in andere landen. Deze gebruikers zien uw advertenties met prijzen in hun eigen valuta.

    De voordelen zijn onder andere:

    • Verkoop aan klanten in 24 verschillende landen zonder extra investeringen in uw website;
    • Het opzetten hiervan vraagt minimale inspanningen omdat u dezelfde productfeed kunt gebruiken als uw huidige;
    • U kunt uw campagnes optimaliseren voor ieder land zonder u druk te hoeven maken over prijzen;
    • U heeft de complete controle, dus u beslist welke campagnes u in ieder land wilt laten lopen, welke producten u in de feed invoegt, en meer.

    Wanneer u begint met de Wisselkoers-tool uploadt u een productfeed voor ieder land dat u wilt targeten. 

    Google Shopping wisselkoers conversie tool.

    Google gebruikt vervolgens de Wisselkoers-tool voor toegang tot Google Finance voor een accurate wisselkoers om de juiste prijs te berekenen.

    Hieronder staan een aantal zaken die u moet weten om de wisselkoers-tool te gebruiken:

    • U hoeft zich niet druk te maken over de wisselkoers, maar taalvereisten zijn nog steeds van toepassing op uw advertenties. Met andere woorden: u moet de juiste taal gebruiken in uw advertenties. Dit maakt niet uit als u bijvoorbeeld een moderetailer bent in de USA die uitbreidt naar het Verenigd Koninkrijk, maar als er een andere taal wordt gesproken in het land waarvoor u targeting plant is het wel van belang;
    • De prijs die een gebruiker ziet in uw advertentie kan verschillen van de prijs die ze uiteindelijk betalen. Dit komt omdat de koersen constant veranderen. Dit in aanvulling op prijsverschillen tussen creditcards, banken en online betaalservices zoals PayPal;
    • Verzeker u ervan dat u de logistiek van het verkopen aan klanten in een ander land goed regelt, inclusief verzending, voordat u gebruik gaat maken van de Wisselkoers-tool. Dit houdt ook in dat u de relevante informatie betreffende verzendkosten vermeldt op uw website.

    Conclusie

    Om concurrerend te zijn in de moderne wereld van de online mode-retail moet u ieder voordeel pakken dat u kunt krijgen.

    Immers: de mode-industrie groeit, maar als u wilt concurreren moet u aantrekkingskracht uitoefenen op een grotere groep klanten en op een manier die relevanter voor ze is.

    Als u een online verkoper bent in de mode-industrie en u dit artikel handig vindt, dan is ons eBook De complete gids voor datafeed optimalisatie wellicht ook interessant voor u.

    Download het en begrijp hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren.

    New Call-to-action