Bereik voormalige klanten met Customer Match voor Shopping

    Customer-Match-for-Shopping-Campaigns-940x470.jpg

    PPC managers waren uitzinnig toen Google de uitbreiding van ‘Customer Match’ voor Shopping Campagnes vorig jaar aankondigde. Customer Match stelt online retailers in staat om publiek opgebouwd uit hun klanten e-maillijsten te targeten en om ads te maken voor klantsegmenten in Google Shopping.

    De feedback uit de community was overweldigend positief, waarbij sommigen het zelfs de beste update in de geschiedenis van het Adwords platform noemden.

    De resultaten die adverteerders zien bij gebruik van Customer Match in hun Shopping Campagnes zijn zeer bemoedigend en er is bewezen dat hun initiële blijdschap niet alleen maar een strovuur was. Adverteerders, zoals The Children’s Place, gebruikten Customer Match om opnieuw contact op te nemen met oude klanten die al een tijdje niet geconverteerd hadden en ze hebben een stijging van 287% in hun ROI en een stijging van 153% in conversieratio gezien.

     

    Wat is Customer Match?

    Customer Match voor Google Shopping Campagnes is een krachtige tool mits gecombineerd met een sterke e-maillijst en trouwe klanten.

    De klantenlijsten kunnen handmatig worden geupload of via de API naar AdWords. Emails worden gematched aan Google sign-in e-mails en geanonimiseerd. Met Customer Match stelt Google adverteerders voor het eerst in staat om gerichte advertenties op basis van klant-eigen data te gebruiken.

     

    Vereisten en beperkingen van Customer Match

    De persoonlijk verifieerbare informatie heeft dan weliswaar wat verkopers in opstand gebracht, maar Google is heel duidelijk in hoe de informatie kan worden verkregen en wat de restricties zijn die gelden voor customer match-lijsten.

    Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, omdat Google alleen de ads kan gebruiken voor klanten die Gmail hebben, en die ook ingelogd zijn. Ook is er een restrictie dat alle e-mailadressen die worden gebruikt uit de eerste hand verkregen moeten zijn door iedere verkoper.

     

    Hoe Customer Match te gebruiken in Google Shopping Campagnes?

    De mogelijkheden om klantenlijsten te organiseren gebaseerd op intentie en context opent de deur naar eindeloze mogelijkheden voor verkopers die nauwkeurig zijn geweest en hun lijsten hebben gesegmenteerd op basis van zeer specifieke criteria. Segmenten zoals kopers in het loyaliteitsprogramma, frequente kopers, koopjesjagers, offline kopers vragen om verschillende aanpakken en hun ROAS zullen dan ook anders zijn.

    Bijverkoop aan recente kopers - Het gebruiken van customer match is een fantastische manier om opnieuw contact op te nemen met klanten die uw merk al kennen en die recent bij u hebben gekocht. Door deze klanten advertenties te laten zien gebaseerd op eerdere aankopen kunt u ze verleiden om terug te keren.

    Cross-sell naar oude klanten - Oude klanten converteren beter dan nieuwe klanten. Zelfs als het publiek klein is, is de waarde van de klant hoog en het aandeel van de orders is hoger.

    Target frequente kopers - Kopers in uw loyaliteitsprogramma zouden beloond moeten worden. Omdat ze al meerdere malen bij u hebben gekocht is het een goed idee om ze een toegift of een soort van speciale korting te geven zodat u top of mind bij hen blijft.

    Offline kopers - Het aankoopgedrag is gigantisch veranderd in de laatste jaren en de grootste verandering is dat klanten nu meerdere online interacties hebben met een merk voordat ze de uiteindelijke aankoopbeslissing maken. Veel van deze klanten verkiezen de offline winkelervaring boven de online ervaring, dus zouden ze niet moeten worden vergeten.

    In-app klanten - Volgens Criteo’s laatste onderzoek naar de status van mobiele commercie is de conversieratio van mobiele browsers versus mobiele apps behoorlijk treffend: 39% conversie versus 90% conversie.

     

    Hoe Customer Match in te stellen voor Shopping Campagnes?

    Ga naar ‘Shared Library’ in uw Adwords account en selecteer ‘Audiences’:

    How-to-Set-Up-Customer-Match-for-Google-Shopping-Campaigns_Audiences-940x544.png

    Ga naar de dropdown in ‘Remarketing List’ en selecteer ‘Customer emails’:

    Google-Customer-Match-for-Shopping-Campaigns_Remarketing-list.png

    Vervolgens upload u de lijst met klanten emails. Wanneer u de lijst upload heeft u meerdere mogelijkheden: de complete lijst van klanten uploaden, een gesegmenteerde lijst gebaseerd op de door u gekozen criteria of aangepaste combinaties.

    Google-Customer-Match-for-Google-Shopping_Upload-lists-940x546.png

    Na de upload kost het Google ongeveer 24 uur om het te matchen aan bestaande accounts en een lijst met publiek te maken die u kunt gebruiken in uw campagnes.

    Door het selecteren van klanten door middel van customer match leidt dat gewoonlijk tot hogere CTR’s en ROAS. Omdat deze klanten al geïnformeerd zijn over uw producten zou u ze een hogere bid moeten geven door het gebruiken van de ‘bid adjustment tool’.

    PPC managers zijn blij dat customer match nu de ruimte geeft voor noemenswaardige targeting opties en op een unieke manier beleving brengt voor de gebruikers waarmee een merk al eerder interactie heeft gehad.

    Er zijn veel mogelijkheden in de toekomst voor customer match die uitgaven en gemiddelde orderwaarde zullen verhogen. Als u al gebruik maakt van Customer Match voor Shopping Campagnes laat u dan alstublieft hieronder uw op- en aanmerkingen achter om ons te laten weten hoe het u heeft geholpen om uw advertentiebudget beter uit te geven!

    New Call-to-action