4 Redenen waarom U uw eigen Data Feeds zou moeten Optimaliseren

    4 Redenen waarom U uw eigen Data Feeds zou moeten Optimaliseren

    De juistheid van uw product data bepaalt de relevantie van de advertentie voor een zoekopdracht van een klant. In deze context is het geen goede strategie om het meest waardevolle onderdeel van uw product advertentiecampagnes, uw product data, aan uw IT-afdeling te outsourcen of te delegeren.

    We kunnen u meer dan een dozijn redenen geven waarom feed management zo’n cruciale component is van uw productreclame, maar laat ons focussen op de meest belangrijke.

    eCommerce is Multichannel

    Multichannel-verkoop is immens gegroeid in de laatste jaren. Slechts een paar jaar geleden betekende het hebben van een multichannel-strategie dat men een offline én een online aanwezigheid had.

    Dingen werden zo divers en complex dat we het ondertussen hebben over een eCommerce multichannel-strategie.

    Het is lang geleden dat eCommerce strategie alleen op SEO focussen betekende. Volgens Hubspot “als u vertrouwt op gratis/directe bronnen van verkeer, dan vecht u tegen verlies van marktaandeel. Direct is van 75% naar 9% gegaan over de laatste 10 jaar, terwijl eCommerce 15-25% is gegroeid''.

    Vandaag de dag moet u een weg vinden om naadloos te integreren: direct verkeer, betaalde zoekopdrachten, prijsvergelijkers, marktplaatsen, mobiele en sociale media.

    Dat is een heleboel! Elk medium heeft zijn eigen eigenaardigheden en strategieën, maar alleen door ze allemaal te combineren kunt u uw concurrentie voorblijven en uw aandeel in eCommerce verpletteren.

    Het uitgangspunt is en blijft dat uw producten daar moeten zijn waar uw klanten zijn.

     

    De feed is de basis van uw campagnes

    Als het aankomt op eCommerce multichannel strategieën, dan is uw product feed de basis van uw campagnes en de kwaliteit van de data feed zal dan het succes bepalen.

    De kwaliteit van uw feed is wat uw PLA-campagnes maakt of kraakt. Als het neerkomt op het optimaliseren van uw product reclamecampagnes, dan is de feed de allereerste plaats waar u zoekt naar verbeteringen.

     

    Campagnemanager = Feed manager

    Een paar jaar geleden was data feed optimalisatie een complexe en technische aangelegenheid. De grote retailers die zich de eerste data feed tools konden veroorloven, kregen hun eigen accountmanager en hulp met de complexe interface en hun feed management.

    Tegenwoordig evolueert de eCommerce markt in een verbijsterend tempo en campagnemanagers moeten snel kunnen aanpassen bij iedere verandering. Daarom wil en moet de marketingmanager zijn eigen feeds kunnen managen.

    Er zijn verschillende redenen voor de campagnemanager om zijn eigen feeds te managen, in plaats van ze over te laten aan de accountmanager van het bedrijf of de IT-afdeling:

    • Een verandering kan een ontwikkelaar of accountmanager verscheidene dagen of weken kosten, terwijl een campagnemanager die zijn eigen feeds beheert het in 2 minuten kan doen;
    • Nieuwe dingen uitproberen of simpele verbeteringen uitvoeren zoals custom labels of uitsluiten van een bepaald product kan direct uitgevoerd worden;
    • Zelfs als de IT-afdeling perfecte feeds aflevert, kan de campagnemanager geen statistieken op product niveau bekijken, of onrendabele producten verwijderen.

     

    DataFeed optimalisatie = Continu

    Feed optimalisatie gaat gepaard met campagne verbetering en is daarom ook een continu proces. De basis feed indeling kan in een keer worden opgezet, terwijl de feeds voor uw shopping kanalen automatisch iedere dag worden vernieuwd. Er zijn echter zaken die u voortdurend kunt verbeteren. Voorbeelden:

    • U heeft steeds nieuwe custom labels nodig, gebaseerd op uw campagne doelen. Als u meer wilt bieden voor producten die in de uitverkoop zijn: maak deze week een custom label;
    • Sluit alle producten van een bepaald merk uit, waarmee u nog over een inkoop deal onderhandelt;
    • Als u wilt experimenteren met verschillende titels of beschrijvingen: voeg verschillende versies aan uw bron feed toe;
    • Verwijder onrendabele producten uit uw feeds;
    • Update uw categorieën wanneer u nieuwe productsoorten gaat verkopen.

    Op dezelfde manier als dat u uw betaalde campagne resultaten in het oog houdt op een dagelijkse of wekelijkse basis, moet u uw feed constant evalueren en verbeteren.

    De feed is nooit klaar. Er is altijd iets wat u kunt doen om uw campagne prestaties te verbeteren!

    New Call-to-action