Voeg Productbeoordelingen toe aan Google Shopping

    Voeg Productbeoordelingen toe aan Google Shopping

    Kopers vertrouwen op beoordelingen als ze het besluit nemen waar en hoe hun geld online uit te geven. Sterker nog: 88 procent van de mensen verlaat zich evenveel op online beoordelingen als dat ze vertrouwen op persoonlijke aanbevelingen. Waarom zijn deze beoordelingen zo belangrijk en wat kunt u eraan doen om ze te krijgen?

    Productbeoordelingen komen in beeld bij producten die in Google Shopping en bij shopping advertenties staan en worden prominent weergegeven. Listings zonder deze beoordelingen zien er minder interessant en incompleet uit, zeker wanneer ze verschijnen naast listings met een beoordeling.

    Hoe voeg je Productbeoordelingen toe aan Google Shopping

    Productbeoordelingen versus Verkopersbeoordelingen

    Productbeoordelingen op Google Shopping werken met een vijf-sterren beoordelingssysteem en zijn van toepassing op individuele producten. Google Shopping laat ook verkopersbeoordelingen zien voor verkopers die daarvoor in aanmerking komen, maar deze twee zijn niet onderling uitwisselbaar: verkopersbeoordelingen zijn van toepassing op uw gehele manier van zakendoen, waar productbeoordelingen specifiek voor producten zijn.

    Product-reviews helpen met SEO en met on-site conversie. Verkoper-reviews zorgen voor betrouwbaarheid, vertrouwen en dat u opvalt tussen al uw concurrenten.

    Waarom zou u Productbeoordelingen moeten hebben?  

    Productbeoordelingen laten niet alleen uw listings in Google Shopping extra opvallen, maar zorgen ook voor vertrouwen bij uw potentiële klanten, ze verbeteren uw zichtbaarheid in zoekacties en verhogen on-site conversies.

    Er zijn legio onderzoeken beschikbaar om bovenstaande te staven:

    • 72 procent van mensen neemt pas een koopbeslissing nadat ze een positieve productreview en -beoordeling hebben gelezen;
    • Reevoo kwam tot de conclusie dat productreviews en productbeoordelingen verkopen kunnen laten toenemen met wel 18 procent.

    Product Matching

    Een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden als u productbeoordelingen en uw productfeed op Google Shopping aan het opzetten bent is de passende koppeling met andere producten. Hier ‘matched’ Google de producten in uw feed met andere producten, met gebruikmaking van standaard informatie die binnen de industrie gebruikt wordt betreffende identificatie.

    Het invoegen van identificatie-informatie van een product, zal helpen bij het verbeteren van uw zoekresultaten, maar ook productbeoordelingen beter matchen. Google ‘begrijpt’ dan beter welke producten u exact verkoopt, waardoor ze ze weergeven in relevante zoekopdrachten.

    Google matched producten op twee manieren:

    • GTIN – GTIN staat voor Global Trade Item Number. Dit is een uniek nummer dat is toegewezen aan producten zodat ze kunnen worden gematched in verschillende databases;
    • Het merk van het product en bijbehorend MPN - MPN staat voor Manufacturer Part Number.

    In de meest ideale situatie zou u alle 3 identificaties in uw feed moeten invoegen: GTIN, Merk en MPN.

    Het maximaliseren van de voordelen van Productbeoordelingen

    Er zijn een aantal zaken die het overwegen waard zijn om zodoende het meeste voordeel uit productbeoordelingen te behalen.

    1. Moedig uw klanten aan om reviews achter te laten. U bent niet gekwalificeerd voor productbeoordelingen als u niet genoeg reviews hebt, maar er is nog een belangrijkere reden om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk reviews krijgt: consumenten vertrouwen meer op een groter aantal beoordelingen dan op beoordelingen die zijn gebaseerd op een klein aantal reviews.
       
    2. Mik niet alleen op de 5 sterren: 52 procent van de mensen vertrouwt meer op producten met een aantal negatieve reviews dan op producten die alleen maar goede reviews en beoordelingen hebben.
       
      Klanten willen beoordelingen zien die echt lijken. Een 5-sterren beoordeling kan uw verkopen zelfs beschadigen. De optimale rating is 4.7: producten met een beoordeling van 4.7 krijgen meer conversies dan producten met een beoordeling van 5. Dit omdat consumenten begrijpen dat 5-sterren beoordelingen meestal alleen voorkomen op producten met maar weinig beoordelingen (en meestal achtergelaten door mensen die iets met het bedrijf of het product te maken hebben op een of andere manier). Een beoordeling van rond de 4.7 echter, ziet er geloofwaardiger uit.
       
    3. Voeg ook verkopersbeoordelingen toe, aangezien het de effectiviteit van de productbeoordelingen kan verhogen. De vereisten om hieraan te voldoen zijn anders, maar verkopersbeoordelingen kunnen de kwaliteit van uw listings verder verhogen.

    Productbeoordelingen versus Verkopersbeoordelingen bij Google Shopping

    Hoe Productbeoordelingen aan uw Product Listing Ads toe te voegen?

    Volg de vereisten

    Productbeoordelingen worden overal in de wereld waar Google Shopping momenteel beschikbaar is weergegeven. Maar: er zijn nationale restricties als het gaat om het laten zien van productbeoordelingen bij Google Shopping advertenties. Daarnaast worden ze alleen vertoond op advertenties in Australië, Oostenrijk, België, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

    Voordat beoordelingen worden weergegeven bij de producten die u op Google Shopping heeft staan moet u minstens 50 reviews hebben voor al uw producten samen. Ieder individueel product moet minstens 3 reviews hebben om ze weer te geven bij Shopping Ads.

    Website-reviews versus review-service van een derde partij

    U kunt zelf beslissen of u de reviews wilt verzamelen via uw eigen online winkel, of om daarvoor een review-service van een tussenpartij te gebruiken.

    Het voordeel van het gebruik van een derde partij voor het verzamelen van reviews boven het verzamelen van de reviews op uw platform is dat er een hoger niveau in aanzien is door de naam van de derde partij, met als nadeel de bijkomende kosten.

    De officiële lijst van review-services zijn onder andere:

    De feed met uw Productbeoordelingen verzenden

    Nadat u de reviews heeft verzameld, moet u een formulier invullen om u aan te melden voor productbeoordelingen. Als dit is geaccepteerd stuurt u uw productreviews naar Google Shopping.

    Als de review feed direct van uw website komt, dan kunt u deze uploaden in uw Google Merchant Center-account. Als u in plaats daarvan een aggregator van een derde partij gebruikt, dan hoeft u het niet zelf te uploaden, maar haalt Google uw feed op.

    Denk er wel om dat u minstens eens per maand een nieuwe feed moet verzenden. Als u dat niet doet, dan kan het zijn dat productbeoordelingen niet meer worden weergegeven bij uw producten.

    Het komt allemaal neer op het bouwen van vertrouwen

    Een van de belangrijkste elementen van het succesvol online verkopen van uw producten is het winnen van het vertrouwen van de consumenten. U moet ze overtuigen dat uw product en uw bedrijf kunnen voldoen aan hun verwachtingen. Productbeoordelingen op Google Shopping helpen u hiermee, omdat zonder deze beoordelingen klanten wellicht niet eens op uw website komen doordat ze dan klikken op een link van een van uw concurrenten die wel productbeoordelingen heeft.

    Met andere woorden: productbeoordelingen zorgen ervoor dat u verschijnt in Google Shopping zoekacties, helpen u de klik te krijgen en helpen u uw verkopen te verhogen.

    New Call-to-action