Als verkopen op Amazon dalen — 5 tactieken die elke verkoper kan proberen

    image4

     

    Er zijn weinig zaken zo beangstigend dan wanneer je je Amazon-verkopen maand na maand ziet dalen. Het beperkt de mogelijkheden om actie te ondernemen, maar laat je ook weten dat er een snelle, succesvolle verandering moet komen om je zaak draaiende te houden.

     

    In plaats van je over te geven aan die stress en je te laten overrompelen, kan je enkele kleine acties ondernemen die betaalbaar zijn, terwijl ze je terug op het juiste spoor zetten. Het meest kan je zelf doen, of je kan wat hulp inschakelen van buitenaf met het potentieel een aanzienlijke ROI te genereren.

    Laat ons even kijken naar vijf van de beste tactieken die je kan invoeren om snel producten te verkopen en je verkooppijplijn te vullen.

     

     

    Inhoudstabel


    Vernieuw je onderzoek naar zoekwoorden

    Focus op smartphones voor productpagina's

    Amazon-promoties en -deals

    Overweeg splittesten

    Breid je inspanningen qua distributie uit

    Besluit



    1. Vernieuw je onderzoek naar zoekwoorden

     

    Daling in verkoop gaat vaak gepaard met wijziging van publiek. Misschien voldoe je niet meer aan de noden van bestaande klanten, of zijn nieuwe leads op zoek naar een lichtjes verschillende manier om hun probleem te verhelpen. Soms kunnen mensen de manier veranderen waarop ze over problemen en oplossingen praten, wat betekent dat ook de zoektermen en trefwoorden veranderen.

    keywords

     

    Als je dus een daling van de verkopen opmerkt in een specifieke productgroep, maar de categorie doet het goed in je sector, is het mogelijk dat er gewoon minder mensen naar je vermeldingen kijken. Tegelijkertijd kunnen concurrenten inspelen op bijgewerkte termen of snelschrift om meer verkeer te bereiken en hoger dan jou geplaatst te worden. 

     

    Deze realiteit kan zoekwoorden de perfecte plaats maken om te beginnen met een nieuwe tactiek. Zoekwoorden hebben invloed op de algemene rangschikking, en stellen je in staat te presteren en vervolgens je algemene rangschikking op te krikken.

     

    Onderzoek naar zoekwoorden komt in een aantal vormen. Je kan tools van derden gebruiken, onderaannemers gebruiken om het voor jou te doen, zoeken op Amazon, en meer. Hoe je ook begint, er zijn enkele bijkomende gebieden om rekening mee te houden bij je inspanningen:

     

    • Lees beoordelingen van klanten om te zien hoe mensen over jouw producten en deze van concurrenten praten
    • Bekijk producten van concurrenten om te zien op welke zoekwoorden ze zich richten
    • Typ uitgebreide categorieën en productdetails in Amazon's zoekbalk en bekijk wat het automatisch voltooien voorstelt

     

    Deze plaatsen helpen je een onverbloemde zoekwoordinspanning te leveren. Nadat je de juiste zoekwoorden gekozen hebt, is het tijd om deze te gebruiken op verschillende plaatsen op elke productpagina. 

    Amazon’s algoritme en beste praktijken zijn gewijzigd over de jaren heen, en het is dus een goed idee om een bijgewerkte gids zoals deze bij de hand te nemen om te garanderen dat je de beste keuzes maakt. Deze wijst je op de waarde van het plaatsen van zoekwoorden in je merk en titel, evenals de algemene productomschrijvingen, maar herinnert je eraan dat verbeterde merk- en andere content niet geïndexeerd wordt, en je dus niet kan helpen met betrekking tot SEO.

     

    Het onderzoeken van zoekwoorden benadrukt ook waar je je reclamedollars aan moet spenderen. Amazon zegt dat een bedrijf een ROI van 5:1 kon bereiken op advertenties door zoekwoorden te verbeteren.

     

    Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    2. Focus op smartphones voor productpagina's

     

    Mobiel winkelen is groot op Amazon. De service heeft niet alleen zijn eigen app, maar krijgt ook meer dan 150 miljoen Amerikaanse gebruikers die elke maand enkel toegang zoeken via mobiele telefoons. Deze statistiek maakt het de populairste Amerikaanse winkelbestemming voor mobiele winkelbezoekers.

     

    Mobiele apparaten variëren nog steeds wat in afmetingen en vorm, en dus ga je best elementen optimaliseren. Foto's met een hoge resolutie garanderen dat zaken niet wazig worden op kleine schermen. Je moet er ook voor zorgen dat je je productbeschrijving en andere paragrafen kort houd, en opsommingstekens gebruiken die makkelijk scanbaar zijn op mobiele apparaten.

     

    add-gooogle-merchant-center

     

    Mobiele gebruikers zien enkel de eerste 80 tekens van een titel. Plaats daarom hierin je zoekwoorden en beste beschrijvende elementen. Zorg er gewoon voor dat ze relevant zijn!

     

    De eenvoudigste manier om je content te optimaliseren voor mobiele apparaten, is misschien wel te vertrouwen op A+ Content om je verhaal te vertellen via verschillende merk- en andere kenmerken. Je producten en merk laten registreren is de moeite waard, want Amazon schat dat A+ Content verkopen tot 10% kan helpen stijgen.

     

    Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    3. Amazon-promoties en -deals

     

    Soms draait het bij verkoop allemaal om het vinden van de beste prijs voor je goederen om competitiever te zijn. Dit maakt Amazon’s productpromotietools een slimme optie als je het product snel moet verkopen. Kortingen kunnen ook het verkeer naar je productpagina's verhogen, wat je helpt bij de rangschikking en het algemene succes van je winkel.

     

    Promoties met kortingen zijn het meest gebruikelijk op Amazon volgens onze beoordelingen, en je moet er een promotie voor aanmaken in je Seller Central-account. Er zijn ook mogelijkheden om je te helpen plaatsen op de Amazon Deals-pagina, maar deze hebben vereisten om je producten in aanmerking te laten komen voor Lightning Deals en andere.

     

    Er zijn enkele voorwaarden zoals het bezitten van een rating met 3 of meer sterren, en geschikt bevonden worden voor Prime in alle regio's voor de beste dealmogelijkheden, maar bijna elke verkoper heeft toegang tot bepaalde promotietools.

     

    image1Afbeelding met dank aan Eboost Consulting

     

    Kies de beste optie voor jou uit de vervolgkeuzelijst in je Seller-account, en geef de voorwaarden en data op. Je kan ook aanpassen wie de korting ontvangt, en wat ze moeten doen om deze in te wisselen, zoals minimumwaarden, hoeveelheden, of gewoon een routinegebruik dat iedereen bereikt die op je pagina belandt.

     

    Wat geweldig is, is dat je algemene en specifieke codes kan genereren voor je verkopen. Dit kan bijvoorbeeld een uitgebreide kleine besparing zijn voor iedereen via een code. Vervolgens kun je een tweede gebruiken die meer korting biedt, maar een specifieke invoer vereist, zoals “25KORTING”, die je vervolgens kan delen met je verzendlijst. Klanten kopen nog steeds via Amazon en besparen. Jij krijgt het voordeel van een lopende verkoop en beloningen aan je trouwste klanten. En getrouwheidsprogramma's kunnen de inkomsten van je e-commerce opvoeren met meer dan 200%.

     

    Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek


    4. Overweeg splittesten

     

    Je kunt heel wat wijzigen maken aan je Amazon-winkel en -pagina's om meer sales te proberen genereren. Het is echter moeilijk te weten te komen wat de beste wijziging is en welke weerklank vindt bij de klanten, zonder ze voor de voeten te lopen. Daarom komt splittesten er bij kijken voor je Amazon-vermeldingen.

     

    Splittesten gebeurt wanneer je verschillende klanten verschillende pagina-elementen toont om te zien wat sneller tot een verkoop leidt. Je kunt zoekwoorden en tekst, afbeeldingen, foto's en andere pagina-elementen aanpassen. Terwijl Amazon over enkele eigen functies beschikt, verkiezen vele verkopers om gebruik te maken van tools van derden om de tests uit te voeren, aangezien ze je iets meer controle geven en het makkelijker maken om te beheren hoe de tests uitgevoerd worden.

     

    Sommige voeren directe A/B-tests uit op Amazon, terwijl andere tests aanbieden buiten het Amazon-platform om je te helpen een ruimere set potentiële mensen te bereiken via peilingen. De echte vraag is echter of een kleine wijziging een aanzienlijk verschil kan maken.

     

    image5-2

     

    Een bedrijf in voedingssupplementen gebruikte splittesten en peilingen voor Amazon om uit te vissen welke productafbeelding haar klanten verkozen. Nadat de afbeeldingen gewisseld werden, werd er de volgende maand een stijging van 35% in verkopen waargenomen, en ging het aantal verkochte eenheden omhoog met bijna 55%. Voor hen leidde het wijzigen van één afbeelding naar een gemiddeld inkomen van $2.600 uit een enkel product.


    Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    5. Breid je inspanningen qua distributie uit

     

    Het is niet omdat je verkoopt op Amazon, dat je ook moet verzenden via Amazon — of je nu een Prime-verkoper bent of niet. Er zijn heel wat mogelijkheden beschikbaar, en het uitbreiden van je koerier- en fulfilmentpartners kan je een handje helpen op bepaalde Amazon-winkels. We merkten dit op tijdens de vroege maanden van de coronapandemie.

     

    Amazon’s eigen fulfilmentsystemen kunnen je verkopen en merkreputatie ook schaden. Uiteraard vertelt Amazon mensen om nauwkeurigheid van bestellingen en fouten geen invloed te laten uitoefenen op hun beoordelingen, maar we weten allemaal dat een slechte leveringservaring beïnvloedt hoe we bedrijven en producten bekijken. Wanneer verkopers dus nauwkeurigheidsfouten van 5% tot 10% en andere leveringskwesties opmerken, kun je fundamentele schade aan je merk opmerken.

    Overweeg een samenwerking met een derde fulfilmentbedrijf dat specifieke garanties biedt met betrekking tot nauwkeurigheid van bestellingen en tijdige levering, waarbij sommige 99% overschrijden in beide opzichten. De meeste kunnen tippen aan elke Prime-leveringstermijn, en ze hebben in vergelijking met Amazon gewoonlijk minder beperkingen op hoe de inventaris naar hun magazijnen wordt verzonden.

     

    Je moet je nog steeds houden aan Amazon’s verkoopregels — dus geen weggevertjes in de doos — maar je kunt samenwerken met partners om een betere controle te krijgen over je verzendkosten, en zelfs zaken gebruiken zoals tape en dozen met je merk erop. Je bedrijf heeft een betere controle over de leveringservaring en kan een betere restitutie verwachten van logistiek van derden in het geval dat ze een fout maken. En als je ooit op jouw eigen website of op sociale media begint te verkopen, staat je logistieke partner klaar om dezelfde tarieven en ondersteuning aan te bieden voor elk kanaal.

     

    Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek

     


    Besluit

     

    Het maakt niet uit waar je mee begint, deze tactieken zijn ontworpen om klanten te helpen je te vinden, je te vertrouwen, en van je te kopen. Dit zijn de keurmerken van elke effectieve e-commerce optimalisatiecampagne, op Amazon of elders.

     

    Neem de tijd om te denken zoals je klanten, kom te weten wat zij willen en nodig hebben, en pak dat aan. Hoe meer je kan inspelen op hun zorgen en hun inspanningen kunt minimaliseren, hoe beter je verkooppotentieel.

     

    Terug naar begin van pagina

     


    New Call-to-action