[Case Study] Verhoog je ROAS met 46% in 3 maanden

    kitchenlab-case-study

     

    KitchenLab is een Zweedse retailer die gespecialiseerd is in kook- en keukengerei voor professionele en amateurkoks. KitchenLab richt zich op hoogwaardige producten, gericht op de groeiende Zweedse foodie-gemeenschap. In tegenstelling tot veel van hun concurrenten is KitchenLab niet afhankelijk van kortingen en promoties. In plaats daarvan richten zij zich op het aanbieden van een relevante selectie van producten en relevante aanbevelingen aan hun trouwe klanten.  

     

    KitchenLab heeft twee fysieke winkels, een in het hart van Stockholm en een andere in Malmö in het zuiden van Zweden. In de afgelopen jaren is de digitale winkel op www.kitchenlab.se ook steeds belangrijker geworden, met kookliefhebbers die online gaan om inspiratie op te doen en onderzoek te doen naar geschikte kookspullen. Om aan deze groeiende vraag te kunnen voldoen is het productassortiment van KitchenLab gegroeid naar meer dan 8000 producten van 200 verschillende fabrikanten. Tot de best verkochte producten behoren bijvoorbeeld Sous-vide cookers, barbecues en mixers, maar ook steelpannen, keukenmessen en wijnglazen.


    Uitdaging

    Oplossing

    Resultaat

     


    Uitdaging

     

    KitchenLab wil winstgevende groei stimuleren om belangrijke toekomstige investeringen te financieren. De uitdaging was dus om efficiënte manieren te vinden om de inkomsten te verhogen - zonder de uitgaven te verhogen.

     

    KitchenLab is een premium verkoper van keukengerei en concurreert niet op prijs (zoals de meeste andere winkels in keukengerei). Hoogwaardige service en knowhow en een relevant, hoogwaardig productaanbod is de gekozen strategie van KitchenLab. Omdat KitchenLab en haar concurrenten wel veel dezelfde producten verkopen is het cruciaal om de meest winstgevende producten te vinden om te adverteren en te verkopen, in plaats van alleen maar te concurreren op volume.

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie


    Oplossing

     

    KitchenLab nam contact met het digitale bureau Keybroker en legde hen hun uitdagingen voor. Keybroker startte een nauwe samenwerking met KitchenLab om inzicht te krijgen in alles, van lange termijn bedrijfsdoelstellingen tot gedetailleerde productmarges, en ontwikkelde vervolgens een digitale verkoopstrategie. Productdata werd al snel geïdentificeerd als een belangrijke factor in het verhogen van de winstgevendheid. 

     

    Om te beginnen heeft Keybroker Datafeedwatch gebruikt om de kwaliteit van de productfeed te verbeteren. De titels werden gecontroleerd, zodat ze de merknaam, kleur, grootte en andere relevante parameters bevatten die belangrijk zijn om het bereik en de CTR te vergroten. Google productcategorieën werden toegevoegd wanneer ze ontbraken in de oorspronkelijke feed, of verbeterd wanneer ze niet specifiek genoeg waren.

     

    Daarnaast werd de feed verrijkt door het in kaart brengen van de productmarge van verschillende categorieën en deze toe te voegen als aangepast label in de interne velden van DataFeedWatch. Op basis van dit overzicht kan het werkelijke netto inkomen uit digitale verkoop beter worden begrepen en er kan beter op worden gereageerd, waardoor het ook makkelijker wordt om te prioriteren voor welke producten geadverteerd moet worden.

     

    De nieuwe verbeterde productfeed werd gebruikt in een breed scala aan digitale marketingkanalen, waaronder Google Shopping, Facebook Ads, prijsvergelijkingssites en affiliate-netwerken. 

     

    Er werd een nieuwe Google Shopping campagnestructuur geïmplementeerd op basis van de nieuwe prioriteits- en marge-labels die in de feed zijn toegekend.

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie


    Resultaat

     

    Tijdens de eerste drie maanden van de samenwerking met Keybroker en DatafeedWatch is het KitchenLab gelukt om 

    • De advertentiekosten met -35% te verlagen - de focus op de meest winstgevende producten
    • Traffic met +18% te verhogen - Hogere relevantie van de titels / categorieën in Shopping
    • De CPO met -23% te verlagen - Relevanter verkeer
    • De ROAS met +46% te verhogen - Relevanter verkeer en lagere kosten

     

    November-Februari, 2018 vs 2019, Google Shopping:

    google-shopping-performance-improvement

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie

     

    Case Study door Joel Florén en Hannah Fahd


    New Call-to-action