Verdubbel ROI voor Marktplaats.nl met Kostendata voor AdMarkt

    ‘Performance-based’ adverteren op AdMarkt

    Wanneer je als retailer in Nederland jouw producten adverteert op Marktplaats.nl, met meer dan 8 miljoen bezoekers per maand een van de grootste online kanalen in Nederland, dan wil je natuurlijk wel het maximale uit je advertentiebudget halen.

    Daarom introduceert DataFeedWatch Kostendata voor AdMarkt om direct inzicht te krijgen in CPC, CPA en ROAS voor iedere individuele productadvertentie. Je kunt zien welke productadvertenties onrendabel zijn en ze met één klik verwijderen. Dit levert een enorme ROI verbetering op voor je Marktplaats campagnes.

    Laten we de voordelen van deze API gestuurde Kostendata koppeling eens nader bekijken.

     

    DataFeedWatch Analytics

    Het monitoren van de prestaties van jouw advertenties op Marktplaats.nl is een behoorlijke uitdaging, zeker wanneer je een groot advertentievolume hebt. DataFeedWatch Analytics biedt jou hiervoor de meest effectieve oplossing.

    We combineren jouw Google Analytics data met jouw data feed en verrijken het met onze eigen tracker en nog wat andere geheime ingrediënten. In feite ontvang je prestatie data op product niveau per kanaal, dus niet alleen voor Marktplaats maar ook alle andere kanalen die je inzet.

    DataFeedWatch Analytics stelt je in staat om direct de slechtst presterende producten per kanaal inzichtelijk te maken en met één klik uit je campagne(s) te verwijderen. Je zult dit deel van je budget dus niet langer verspillen en het in plaats daarvan besteden aan rendabele producten.

     

    Kostendata voor AdMarkt

    Via onze API koppeling met jouw AdMarkt account kunnen we daarnaast ook de CPC kosten van jouw productadvertenties downloaden en daarmee per productadvertentie CPC, CPA en ROAS inzichtelijk maken. Vervolgens zorgen we ervoor dat je bijzonder handige filters kunt maken om jouw niet- of slecht presterende productadvertenties te vinden.

    DataFeedWatch Analytics en Kostendata filters

    Wanneer je deze slecht presterende productadvertenties hebt geïdentificeerd, stelt onze tool jou in staat om ze direct uit je feed te verwijderen. Je kunt uitgebreide filters bouwen, deze bewaren, en opnieuw gebruiken als je jouw feeds aan het analyseren en optimaliseren bent.

     

    Hoe kan ik mijn AdMarkt rendement verdubbelen?

    Meerdere van onze klanten hebben reeds kunnen experimenteren met deze nieuwe kostendata koppeling voor AdMarkt en de eerste resultaten zijn verbluffend. Een verdubbeling van het rendement blijkt daarbij al haalbaar met een aantal eenvoudige stappen.
     

    1. Het verwijderen van de slechtst presterende productadvertenties
    Gebruik de uitgebreide filterfunctie van DataFeedWatch Analytics om producten die niet voldoen aan jouw performance eisen, bijvoorbeeld te hoge CPA of te lage ROAS, uit jouw AdMarkt campagnes te verwijderen. Je verspilt nu geen budget meer aan productadvertenties die niets opleveren en kunt dit inzetten om jouw andere advertenties nog beter te laten renderen.
     

    2. Het wijzigen en analyseren van verhoogde CPC biedingen
    Iedere AdMarkt advertentie-categorie kent een eigen minimum CPC bod waar jouw advertentie aan moet voldoen om vertoond te worden. Door jouw CPC bod stapsgewijs te verhogen voor bepaalde producten of productgroepen, en de resultaten hiervan te volgen in DataFeedWatch Analytics, ontdek je wat het effect hiervan is op jouw resultaten.

     

    AdMarkt CPC bieding instellen per product
     

    3. Het optimaliseren van productadvertentie titels
    De algoritmes van Marktplaats zoeken naar keywords in o.a. de titel van jouw productadvertenties om te identificeren of de advertentie de beste match is voor de zoekopdracht van de consument.

    Een zwakke product titel kan je meer kosten en jouw product minder vaak vertonen of misschien zelfs aan de verkeerde mensen. Om jezelf ervan te verzekeren dat jouw advertenties worden getoond in de meest relevante zoekopdrachten, zorg je ervoor dat de titels van jouw productadvertenties relevant en aantrekkelijk zijn en consumenten precies vertelt om wat voor product het gaat.

    Op basis van onze ervaringen hebben we onderstaand de aanbevolen titel structuur samengevat die je kunt aanhouden voor je productverticalen.

     

    AdMarkt aanbevolen advertentietitel structuur 

    Andere waardevolle tips om te volgen voor het maken van geoptimaliseerde titels zijn:

    • Zet belangrijke informatie vooraan in de titel voor het geval de titel ingekort wordt;
    • Vermijd te veel hoofdletters en uitroeptekens;
    • Spiegel aan de taal van je klanten wanneer je titels schrijft;

     

    4. Het verrijken van productadvertenties middels categorie-specifieke attributen

    Marktplaats kent 36 advertentiegroepen om jouw advertenties in te vertonen, waarbij iedere advertentiegroep een eigen specifieke set van aanvullende attributen kent.

    Naast generieke attributen, zoals titel, beschrijving, afbeelding kun je binnen de advertentiegroep 'Witgoed en Apparatuur' bijvoorbeeld de attributen 'Aantal Kookzones' of 'Toerental Centrifuge' gebruiken. Zo zijn er vele categorie-specifieke attributen die je kunt inzetten om jouw productadvertenties te verrijken en beter vindbaar en filterbaar maken voor consumenten.
     

    AdMarkt Categorie Specifieke Attributen 

    Gelukkig hebben wij al deze categorie-specifieke attributen toegevoegd aan onze templates. Daarmee heb je direct inzicht in alle beschikbare attributen en kun je deze eenvoudig aan al jouw productadvertenties toevoegen.
     

    5. Het verhogen van de inzet op je best presterende productadvertenties
    Naast het identificeren van slecht presterende productadvertenties gebruik je DataFeedWatch Analytics ook om jouw best presterende producten inzichtelijk te maken. Verhoog stapsgewijs je Budget voor deze productadvertenties en maximaliseer je opbrengst.
     

    Kortom, wil jij het maximale rendement uit je AdMarkt budget halen? Plan dan vandaag nog een demo of open je 15-dagen gratis proefperiode bij DataFeedWatch.


     

    New Call-to-action