3 Bewezen Tips voor Producttitel Optimalisatie in Google Shopping

    bewezen-tips-google-shopping-product-titel-optimalisatie.jpg

    De titel is het op-een-na belangrijkste item in uw datafeed, na de foto van hoge kwaliteit, omdat het getoond wordt in de Product Listing Ad (PLA). De titel is wat Google meteen naast de foto zet.

    Het is een van de 4 eigenschappen die consumenten zien op de resultatenpagina van Google. Zelfs als de afbeelding in een PLA een heleboel laat zien, dan moet de titel nog aantrekkelijk zijn.

     

    Waarom is het zo belangrijk om de producttitels in Google Shopping te optimaliseren?

    Voor Google Shopping: De algoritmes van Google zoeken naar keywords in uw titel om te identificeren of het geadverteerde product de beste match is voor de zoekopdracht van de consument.

    Voor Shoppers: De titel zou relevant moeten zijn en aantrekkelijk, zodat het shoppers ervan overtuigd om op uw PLA te klikken, in plaats van op de PLA die ernaast staat.

    Voor Adverteerders: Het is een mooie mogelijkheid voor adverteerders om shoppers te laten zien dat ze precies het passende product voor ze hebben.

    Titels aanpassen heeft een enorme impact op de performance van de PLA. FindWatt heeft onlangs een case study gepubliceerd over de impact van verbeterde product titels en de resultaten spreken voor zich:

    Verbeterde product titels resulteerden in 151% meer kliks, 47% toename van CTR en een 28% verlaging van de CPC.

    Laten we eens kijken wat retailers kunnen doen om hun Google Shopping producttitels te verbeteren en de CTR van hun product listing ads te verhogen.

     

    1. Volg de ‘Best Practices’ voor uw verticaal

    Het beginpunt voor het optimaliseren van uw producttitels in Google Shopping is dat u uzelf ervan overtuigd dat belangrijke keywords erin staan.

    U kunt het schema hieronder gebruiken om uw titel te structureren op de door ons aanbevolen manier voor de verschillende categorieën.

    Google Shopping Titel Structuur.

     

    Zoals u hierboven kunt zien zijn Merk en producttype de twee eigenschappen die te allen tijde in de producttitel moeten staan, ongeacht de verticaal waarin u zich bevindt.

     

    product-listing-ad-fossil-horloge.png 

    Als u horloges verkoopt, wilt u niet dat de titel JR 4316 is. Dat betekent niets. U wilt dat de meest belangrijke informatie wordt getoond: Fossil Heren horloge JR4316. Verzeker u ervan dat u het merk in de producttitel zet (Fossil) en het producttype (herenhorloge).

    Wanneer uw titel momenteel niet die informatie bevat, herstructureer dan uw datafeed om het wel in de producttitel te zetten:

     

    datafeedwatch-combineer-titel-merk-categorie-pad-naam.png

     

    2. Zet belangrijke informatie vooraan

    Uw titel kan worden afgekapt, let er dus goed op dat uw titels niet over de maximale lengte gaan: 150 karakters, maar in de meeste gevallen worden maar 70 karakters getoond.

    Dat houdt in dat Google zoveel mogelijk van uw producttitel zal laten zien, maar dat die vaak ingekort zal worden. Zorg er dus voor dat u uw aantrekkelijkste informatie aan het begin van de titels zet.

     

    product-titel-in-google-shopping.png

     

    3. Volg de vereisten van Google voor producttitels

    Google heeft bijzonder strikte regels voor het gebruik van hoofdletters en uitroeptekens. Als u te veel hoofdletters en uitroeptekens aan uw titel toevoegt, dan worden uw producten niet goedgekeurd.

     

    vervang-google-shopping-product-titel.png

     

    Promotionele tekst in de titel, zoals “Gratis verzending” of “20% Korting” wordt ook niet getolereerd, dus gebruik dit niet.

    Wanneer u naar meer ideeën voor tips en trucs op het gebied van optimalisatie zoekt, dan hebben wij bronnen op ieder niveau als het gaat om feed optimalisatie:

    Beginnersniveau:  De 10 meest winstgevende tactieken voor Data feed optimalisatie

    Expertniveau: 7 Tips voor optimalisatie van de Google Shopping-feed

    Dat zijn ze: drie uitvoerbare en gemakkelijk te implementeren tips die uw producttitels zullen verbeteren in Google Shopping. Als u vragen of opmerkingen heeft, aarzel dan niet en laat ze hieronder achter.

    New Call-to-action