Tips om uw shopping campagnes te optimaliseren en ontvang ongelooflijke resultaten [Case Study]

    Tips-om-uw-shopping-campagnes-te-optimaliseren-en-ontvang-ongelooflijke-resultaten

    Jonathan en Erik zijn een jaar geleden gestart met ZoobGear. ZoobGear verkoopt vechtsportproducten van verschillende merken, voornamelijk  MMA Kleding & Uitrusting.

    Ze hebben geweldige resultaten behaald met Google Shopping en de afgelopen 6 maanden waren Shopping campagnes hun belangrijkste bron van verkeer en inkomsten.

    In dit bericht delen ze enkele van de beste tips om shopping campagnes te optimaliseren en ongelooflijke resultaten te behalen - op basis van hun ervaring.

     

    #1. 250% toename van klikken na het optimaliseren van de titels voor topproducten

    Het probleem: Meer klikken ontvangen voor onze beste producten die verantwoordelijk zijn voor 60-70% van de totale inkomsten van Google Shopping.

     

    Ontvang onze handleiding om uw Google Shopping Verkopen binnen een uur te  verdubbelen

     

    De oplossing: Producttitels optimaliseren met behulp van inzichten uit zoektermrapporten en tools voor zoekwoordenonderzoek.

    Onze geoptimaliseerde producttitels bevatten nu aanvullende belangrijke informatie over de producten, deze helpen nieuw verkeer te genereren en ze zijn herschreven zodat ze beter overeenkomen met zoektermen die veel verkeer opleveren.

    Na een beetje experimenteren kwamen we erachter dat deze eenvoudige wijzigingen in producttitels een zeer positieve invloed hadden op het aandeel weergaven en de CTR.


    Titelstructuur-voor-Google-Shopping

    De richtlijnen voor optimalisatie die we gevolgd hebben zijn: 

    1. Neem extra informatie op, zoals het type activiteit, materialen en extra details voor speciale producten zoals bundels, beginnerspakketten, op maat gemaakte uitrusting. (Dit naast bestaande basiskenmerken zoals merk, kleur, maat etc.) 
    2. Herschrijf producttitels zodat ze beter overeenkomen met relevante zoektermen met veel verkeer.      

    Kort voorbeeld:

    Stel dat u honkbaluitrusting verkoopt, en een van uw topproducten is een paar Wilson-honkbalhandschoenen.

    De oorspronkelijke titel zou kunnen zijn: "Wilson Klassieke Honkbalhandschoenen # Modelnummer"

    Onderzoek met een PPC Zoekwoordentool zal aantonen dat een van de topzoekopdrachten voor "honkbalhandschoenen" "linkshandige honkbalhandschoenen" is - dat is een geweldige zoekwoordmogelijkheid om toe te voegen aan onze titels voor handschoenen voor linkshandigen.

    We vermelden ook extra details, zoals dat ze van leer zijn gemaakt en dat we kindermaten hebben.

    Hier is een voorbeeld van een geoptimaliseerde titel: "Wilson Leren Honkbalhandschoenen voor Kinderen - Linkshandig"

    Onze handschoenen komen nu waarschijnlijk voor in veel meer zoekopdrachten, waarvan we er een hebben ontdekt met behulp van de tool voor zoekwoordonderzoek.

    We hebben dit gedaan voor al onze topproducten (ongeveer 15-20% van alle producten), waarbij we zoveel mogelijk extra details hebben toegevoegd.

    Tip: Mijn favoriete zoekwoordentool is de gratis SEMRush Keyword Magic Tool - deze toont alle mogelijke zoekopdrachten die de zoekwoorden bevatten die u kiest.

    Het resultaat. Totale toename van 250% voor de klikken via Google Shopping, groei van het weergave aandeel, een betere CTR en meer klikken vanuit bestaand hoogconverserend verkeer.

    title-opt-resultaten-dfw

    Sommige producten met 0 verkeer kregen na een paar eenvoudige titeloptimalisaties 50+ klikken per dag.

    Kortom, onze ervaring met titeloptimalisatie liet een zeer grote impact zien op het verkeer en de kwaliteit van het verkeer vanuit Google Shopping campagnes. We raden ten zeerste aan om de tijd te nemen om dit te doen, met grote nadruk op topproducten.

     

    #2. 30% Toename van de ROAS van een Shopping Campagne door 3 Uitsluitingszoekwoorden toe te voegen

    Het probleem. De ROAS voor onze 5 best presterende productgroepen leverde niet het gewenste resultaat op.

    De oplossing. Kosten besparen door verlies van populaire zoekwoorden in het zoekopdrachtenrapport op te sporen. We zochten naar herhalende patronen en zoekgedrag dat niet tot een verkoop leidde. (We hebben ook geleerd wat wel werkt en waar belangrijke biedingsoptimalisaties kunnen worden gemaakt.)

    Wij hebben gezien dat shopping campagnes de neiging hebben om veel lange / mid-tail zoekopdrachten aan te trekken en daarom is de beste manier om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen gegevens te combineren van veel zoektermen die bepaalde zoekwoorden bevatten en niet voldoende resultaten opleveren. (In plaats van alleen specifieke termen uit te sluiten).

    Kort voorbeeld: 

    Onze # 1 productgroep die voor veel verkeer zorgde vanuit zoekopdrachten met 3 merk-zoekwoorden heeft nooit geleid tot verkopen.

    De merk-zoekwoorden waren verspreid over veel verschillende zoektermen voor producten binnen die groep en waren verantwoordelijk voor 30% van de totale kosten voor die productgroep.

    We hebben die 3 merkvoorwaarden uitgesloten en zagen direct een groei van 30% in rendement op advertentie-uitgaven voor die productgroep.

    Hier moet u op letten:

    Merktermen. Merktermen kunnen een zegen of een belemmering zijn, zorg dat shopping campagnes geen ongewenste merktermen meebrengen (irrelevante / niet-converterende merktermen, etc.) - Neem verstandige beslissingen en u kunt veel geld besparen op marketing.

    Herhalende zoekpatronen. Mensen zoeken op verschillende manieren, maar als u goed naar uw zoektermrapporten kijkt ziet u al snel patronen, sommige leiden tot verkopen en andere niet.

    We hebben gemerkt dat bij een bepaalde kledingcategorie alle zoekopdrachten met het woord “heren” nooit tot verkopen hebben geleid - waarschijnlijk vanwege het feit dat die producten aantrekkelijker waren voor vrouwen.

    We hebben “heren” als negatief toegevoegd aan die campagne en de kosten zijn met 500+ klikken per maand gedaald.

    Niet-commerciële zoekwoorden. Dit spreekt voor zich, maar mag niet over het hoofd worden gezien. Zorg voor een fatsoenlijke lijst met uitsluitingszoekwoorden met de voor de hand liggende termen ('gratis', 'gebruikt' enz.), Maar houd ook een lijst bij met niet-voor de hand liggende termen die u aantreft in de Google Ads rapporten die gewoon niet werken voor uw bedrijf.

    Het resultaat. Voor het uitsluiten van verliesmakende zoekwoorden - periode van 30 dagen:

     

    roi-snapshot-eerder

    Na het uitsluiten van verliesmakende zoekwoorden - de volgende periode van 30 dagen:

    roi-snapshot-na

    Nadat we dit ongeveer een maand implementeerden in onze top 5 productgroepen, groeide onze totale ROAS van shopping campagnes met 178%!

    We zijn gewoon gestopt met betalen voor niet-converterend / irrelevant verkeer, en dat heeft een enorme impact op de winstgevendheid van een campagne.

     

    #3. Verbeterde Click Through Conversie van Campagnes na het Optimaliseren van de Prijzen

    Het probleem. Sommige producten / productgroepen hadden zeer lage doorklik- of conversiepercentages. Prijs is ongetwijfeld een van de belangrijkste factoren voor succes op Google Shopping.

    Het opzetten van een geweldige prijsstrategie, waarbij u de beste prijs voor elke productgroep of zelfs elk product in uw bedrijf vindt, is een continue complexe taak die periodiek aandacht vereist.

    We hebben gemerkt dat we in sommige gevallen groot succes hadden, zelfs als onze prijzen niet zo concurrerend waren (waarschijnlijk vanwege lage concurrentie / Google-algoritmen die onze producten super relevant vonden), maar in veel andere gevallen moesten onze prijzen worden aangepast.

    De oplossing. We hebben 3 belangrijke stappen gezet:

    -Voeg aangepaste labels toe die de detailhandel, groothandel en winstmarges bevatten voor elk product op Google Shopping (u kunt deze informatie ook gemakkelijk gebruiken op andere verkoopkanalen met DataFeedWatch).

    Aangepast-label-voor-marge-Google-Shopping

    - Markeer alle producten waarvoor een prijsoverzicht nodig is - normaal gesproken alle producten met lage CTR en prijzen die niet concurrerend zijn. (Vergeet niet om de relatieve CTR van de productgroepen te bekijken)

    - Breng waar nodig prijsaanpassingen aan - gezien onze winstmarges en het potentieel dat wij denken dat er bestaat met dat product / die productgroep.

    Het resultaat. We zijn nog lang niet klaar met prijsaanpassingen, maar de resultaten tot nu toe zijn erg belangrijk:

    • De conversieratio van sommige producten groeide met wel 50%   
    • Onze totale CTR voor shopping campagnes is met 15% verbeterd. Het is bekend dat de CTR de kwaliteitsscore van uw advertenties enorm beïnvloedt.
    • Sommige productgroepen die voorheen zeer weinig verkeer kregen, krijgen nu een behoorlijke hoeveelheid verkeer dankzij een verbeterde CTR.

    We maken nu maandelijks een overzicht van het Google Ads rapport om te bepalen waar we de prijzen kunnen optimaliseren. We houden ook rekening met shopping in onze algemene prijsstrategie.

    Dat is alles, deze 3 stappen hebben ons geholpen onze ROI voor Shopping campagnes enorm te verbeteren, en hopelijk kunt u er meteen van profiteren door ze in uw campagnes te implementeren en ziet u een geweldig resultaat.

     

    New Call-to-action