Drastische RoI verbetering op Google Shopping Campagnes met Custom Labels

    Verbeter je RoI op Google Shopping met Custom Labels

    De Custom Labels van Google stellen u in staat om biedingen te maken voor specifieke productgroepen. Specifiek bieden is een echte RoI verbeteraar. In dit artikel bespreken we de meest voor de hand liggende voorbeelden om de prestaties van uw campagne te verbeteren met custom labels.

    Wat zijn Custom Labels

    Custom labels in Google Shopping geven u de gelegenheid om groepen van producten te maken, gebaseerd op voorwaarden die u zelf kunt instellen. U kunt maximaal 5 custom label-velden maken en uw eigen waarden voor ieder custom label instellen. Het toevoegen van deze custom labels voor ieder individueel product stelt u in staat om de biedingen op uw product advertenties in uw shopping campagnes te segmenteren. Laten we wat voorbeelden bekijken hoe u de custom labels kunt gebruiken in uw online marketingstrategie.

     

    Blockbusters

    Specifieke cpc biedingen voor je BestsellersU heeft waarschijnlijk een aantal producten waar een hoge vraag naar is of die het best verkopen. Waarschijnlijk genereren die producten hogere zoekvolumes en trekken ze klanten naar uw winkel. Dit betekent dat u biedingen op deze specifieke groep producten graag zou verhogen. Door het instellen van een custom label, bijvoorbeeld genaamd ‘Omzet’ en door het gebruiken van waarden als ‘Hoge omzet’ en ‘Lage omzet’ kunt u deze producten identificeren in uw shopping campagnes en hiervoor aparte biedingen instellen.

     

    Budget burners

    Er zijn altijd producten die veel verkeer naar uw winkel genereren, maar die niet veel verkocht worden of helemaal niet. Dit geeft aan dat u waarschijnlijk behoorlijk wat CPC-budget aan deze producten besteedt zonder dat ze een noemenswaardige opbrengst opleveren.

    Bied een lage of geen cpc voor producten die je niet of nauwelijks verkoopt

    U kunt beginnen om deze producten uit te filteren, gebaseerd op hoge kosten en geen relevante verkopen en een custom label voor ze aan te maken. Hierdoor kunt u een lagere of misschien wel geen bieding instellen, waardoor u geld bespaart en uw RoI verbetert.

     

    Porren

    U kunt ook een custom label maken voor producten die wat extra aandacht verdienen. Producten die in de uitverkoop zijn, nieuwe producten die u net heeft toegevoegd of producten die u maar niet kwijtraakt. Bieden op deze producten geeft ze de extra kliks en verkopen waarnaar u op zoek bent.

     

    Winst

    Wanneer uw product data verrijkt is met informatie als marge of opbrengst dan kunt u een custom label maken voor producten met een bepaalde marge of opbrengst-groep. Lagere biedingen instellen op producten met een lage marge/opbrengst en hogere biedingen voor producten met een hoge marge/opbrengst verzekert u ervan dat uw Cost of Sale (COS) altijd in lijn is met uw marge.

    Stel specifieke cpc biedingen in en zorg ervoor dat je Cost of Sale altijd in lijn is met je marge

     

    Producteigenschappen

    Bepaalde karakteristieken van producten zouden kunnen aangeven dat u specifieke shopping campagnes wilt laten lopen. Er liggen hier veel mogelijkheden, zoals seizoensgebonden of zelfs weersinvloeden, kleur, maat, merk van een product of misschien zelfs geografische verschillen.

    Laten we eens kijken naar de invloed van seizoenen. U wilt normaal gesproken adverteren voor uw winter-producten tijdens of vlak voor de winter en zomer-producten tijdens of vlak voor de zomer. Maar u kunt ‘seizoen’ ook definiëren als Kerstmis, St. Patrick's Day, UEFA of FIFA voetbalkampioenschappen, Koningsdag of iedere nationale feestdag of evenement dat verkopen stimuleert van specifieke productgroepen.

    Wanneer de statistieken van uw verkopen u vertellen dat producten met een bepaalde kleur, in een bepaalde maat of van een specifiek merk beter verkopen, zou u kunnen beslissen om aparte campagnes te beginnen om biedingen te verhogen en daarmee verkeer en verkopen van die producten.

    Ik wil deze paragraaf graag afsluiten met een ‘wilde’ gedachte. Als u onze blogpost over feeds samenvoegen heeft gelezen, dan kunt u zich voorstellen dat u huidige gegevens over het weer aan uw bron feed toe kunt voegen. Een campagne opzetten die, zodra de weersvoorspelling laat zien dat het volgende week een natte week wordt, meteen advertenties voor regenjassen, paraplu's en regenlaarzen aanjaagt wordt dan een fluitje van een cent. Misschien toch niet zo’n wilde gedachte?

     

    Custom Labels definiëren

    Voordat u custom labels kunt gaan gebruiken moet u natuurlijk bedenken hoe u ze wilt organiseren. Een tabel als de onderstaande gebruiken helpt u met het definiëren van de juiste doelen en waarden die aan uw behoeften voldoen.

    Gebaseerd op voorgaande voorbeelden zou dat er zo uit kunnen zien:

    Custom Label

    Doel

    Waarden

    0

    Blockbusters

    Hoge omzet, Lage omzet

    1

    Budget burners

    Hoge opbrengst, Lage opbrengst

    2

    Porren

    Nieuw, Opruiming, Uitverkoop

    3

    Winst

    Hoge marge, Lage marge

    4

    Seizoen

    Kerstmis, WK Voetbal, Winter, Regen

     

    Lees onze blogpost over Hoe custom labels te maken voor shopping campagnes met DataFeedWatch om te beginnen.

    New Call-to-action