Price Watch vs Google Shopping Prijsvergelijkingen

    price-benchmark-featured

     

    Google heeft onlangs het rapport “prijsconcurrentievermogen” vrijgegeven. Met dit rapport kunnen ondernemers de prijzen van hun producten vergelijken met de concurrentie. 

    Het is een gratis Google dienst waarmee verkopers meer inzicht kunnen krijgen over hun prijzen ten opzichte van de rest van de markt. Op het eerste gezicht lijken deze rapportages vrij vergelijkbaar met onze Competition Monitoring service; een vergelijking is dan ook onvermijdelijk. Daarom hebben we vandaag besloten om een uitgebreide vergelijking te publiceren over de mogelijkheden en beperkingen van beide diensten. 

    We hebben al een aantal artikelen geschreven over Price Watch, waar al is omschreven wat je allemaal met Price Watch kunt en voor wie het geschikt is.

     


    Hoe werkt het?

     

    Kort samengevat laat Google’s prijsconcurrentievermogen-rapport zien hoe voordelig zijn jouw producten ten opzichte van de concurrentie. Dit wordt gebaseerd op de huidige “Prijs benchmarktproduct”: de gemiddelde prijs van alle ondernemers die hetzelfde product adverteren in Google shopping. 

    De gemiddelde prijs wordt berekend met een klikweging, wat inhoudt dat een product die 10 keer wordt aangeklikt precies 10 keer meegenomen wordt in het gemiddelde (net als cijfers op de middelbare school).

     

    calculate-benchmark-price

     

    Omdat alle gegevens hierop worden gebaseerd, geeft het rapport eigenlijk alleen weer hoeveel procent de prijs van jouw producten afwijkt van het marktgemiddelde, positief of negatief. Verder geeft Google ook een simpelere gemiddelde prijs, niet gebaseerd op het aantal clicks maar op het aantal weergaven van productadvertenties (en hoe vaak de advertentie in aanmerking kwam om getoond te worden in de veiling). 

     

    De gegevens worden verwerkt en als volgt weergegeven:

     

    benchmark-price-google-report

     

    Het overzicht ordent je veilingen gebaseerd op het prijsconcurrentievermogen van je producten. 

     

    • Boven de gemiddelde prijs (Geel) -> In 18% van de veilingen waren je producten meer dan 1% boven de gemiddelde prijs. 
    • Gelijk aan gemiddelde prijs (Paars) -> In 6% van de veilingen waren je producten binnen +/- 1% van de gemiddelde prijs. 
    • Onder de gemiddelde prijs (Groen) -> In 35% van de veilingen waren je producten minder dan 1% van de gemiddelde prijs. 
    • Geen benchmark -> Google heeft niet genoeg data voor 41% van de veilingen om de gemiddelde prijs te berekenen. 

     

    De gegevens hierboven kunnen gefilterd worden op product type, categorie of merk.

     

    Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

     


    CVergelijking met Price Watch

    Nu dat je een idee hebt over hoe Google’s rapport Prijsconcurrentievermogen werkt, kunnen we het gaan vergelijken met Price Watch. 

     

    Idee: Een tool als deze zagen we al lang aankomen, maar toen Google het eindelijk uitbracht was het niet wat we hadden verwacht; wat niemand had verwacht eigenlijk. Price Watch en Google’s nieuwe rapportage zijn eigenlijk voor andere dingen bedoeld. Google laat zien hoe ver je afwijkt van het marktgemiddelde, wat helpt om de gemiddelde markt te verslaan. 

     

    In tegenstelling is het doel van Price Watch om je een inzicht te geven waar jouw bedrijf staat ten opzichte van de concurrentie. Op deze manier krijg je een goed beeld van de sector als een geheel, niet allen van het gemiddelde. 

    Daarnaast ben je met Price Watch een stapje voor op andere bedrijven. De gegevens worden zo geördend dat je een duidelijk overzicht krijgt van het commerciële landschap waar jij je in bevindt. Elke classificatie is op een andere situatie en einddoel gericht. Wil je de goedkoopste zijn? Gebruik de ‘goedkoopste concurrent’-classificatie. Wil je tussen de top 3 producten op Google Shopping behoren? Controleer de ‘product positie’-classificatie. Is er een bepaalde concurrent die je in de gaten moet houden? Gebruik dan de filters om alleen dat bedrijf te volgen. 

     

    Bekijk onze vorige artikels over Competitieve Classificaties en Positie classificaties als je meer wilt weten over hoe jij je voordeel kunt halen uit Price Watch. 

     

    Concurrentie: gegevens van de concurrentie is waar het allemaal om draait bij Price Watch. Dit wordt dan ook overal in het dashboard weergegeven. Voor elk product kan je het volgende bekijken: 

     

    • Naam v/d concurrent
    • Prijs v/d concurrent
    • Verzending
    • URL v/d concurrent

     

    Als je geen specifieke concurrent op het oog hebt dan kan je ook gebruik maken van standaard classificaties als goedkoopste, 2e en 3e goedkoopste, of dichtstbijzijnde goedkoopste concurrent (als in kleinste prijsverschil met jou). Google daarentegen heeft al deze waardevolle gegevens teruggebracht tot één enkel overzicht: waarschijnlijk niet eens uitgebreid genoeg voor beginnende ondernemers. 



    Specifieke concurrenten: Met Price Watch is het ook mogelijk om concurrenten op naam te filteren. Als je al een tijdje met je bedrijf bezig bent dan heb je vaak al een idee wie je concurrenten zijn en welke concurrent je in de gaten wil/moet houden. Het is enorm makkelijk om bepaalde bedrijven te selecteren en de rest weg te filteren. Bij Google is het echter niet mogelijk om ook maar iets van individuele bedrijven te bekijken.

     

    price-watch-dashboard

     

    Marktverzadiging: We bieden ook classificaties als Aantal Producten, Product Positie en Andere Offertes die zich boven of onder jou offerte bevinden. Hiermee kan je makkelijk opzoeken of een bepaald product al heel veel aangeboden wordt door de concurrentie, of dat een bepaald productaanbod nog niet verzadigd is. 

    Als je hier goed gebruik van maakt is het vrij eenvoudig om kansen te vinden die andere ondernemers niet (snel) zien, waardoor het veel makkelijker wordt om bij Google als eerste zoekresultaat te worden weergegeven. Daarnaast krijg je hiermee ook een goed beeld van de producten waarvan je prijzen minder voordelig zijn en dus een lage positie krijgen toegewezen. Om dit weer in perspectief te zetten, bij Google kan je alleen zien of je boven of onder de gemiddelde marktprijs zit. 

     

    Gemiddelde prijs: Met Price Watch kan je de gemiddelde prijs van een product(groep) op Google Shopping zien. Daarnaast kan je ook zien hoe ver je afwijkt van de gemiddelde verkoopprijs. Gecombineerd met de andere classificaties zijn deze gegevens van onschatbare waarde. Bij Google kan je ook de gemiddelde prijs van een product zien, maar deze prijs wordt enorm beïnvloed door de klikweging. Dit betekent dus dat als een ondernemer een absurd lage prijs instelt en daardoor de meerderheid van de klikken krijgt, de ‘gemiddelde prijs’ ook enorm gaat zakken (zonder dat andere ondernemers hun prijzen hebben laten zakken). 

    De gegevens die hieruit voortkomen kunnen dus erg misleidend zijn. De ‘Prijs Benchmarktproduct’ kan absoluut een goede prijsindicatie zijn, maar heeft zo dus wel z’n problemen. 

     

    Naast deze opvallende verschillen is Price Watch ook praktischer voor ondernemers met winkels in verschillende regio’s. Bovendien, als je op meerdere kanalen verkoopt, heb je slechts één feed nodig om de prijzen op alle andere kanalen te vergelijken. Momenteel ondersteunt Price Watch alleen Google Shopping, maar andere verkoopkanalen worden in de nabije toekomst toegevoegd. 

     

    Een ander groot voordeel van Price Watch is dat je de prijsgegevens kunt exporteren naar een CSV-bestand. Ook kan je instellen op welke dagen/tijden de gegevens geüpdatet moeten worden. 

     

    Als je een voorproefje van dit product wil dan is dit hét moment om je gratis in te schrijven voor het Price Watch Beta programma, dit zou goed je laatste kans kunnen zijn. De beta-versie kan nu namelijk ieder moment uitgebracht worden. Als je al een klant bent bij DataFeedWatch, aarzel dan niet om Early Access aan te vragen.

     

    price-watch-beta-access

     

    Terug naar het begin van de pagina

     


    New Call-to-action