Waarom en Hoe Negatieve Trefwoorden te Gebruiken in Zoekopdrachten

    negatieve-trefwoorden

     

    Zoekopdrachten zijn een krachtig reclamemiddel voor elk bedrijf dat betrokken is bij eCommerce. Of je nu fysieke producten of diensten verkoopt, het integreert jouw advertenties met Google zoekresultaten. Je advertenties verschijnen vlak voor de organische resultaten en worden aangegeven met een klein, zwart 'Ad' icoontje.

    Een vaak over het hoofd geziene onderdeel van succesvolle zoekopdrachten is het gebruik van negatieve trefwoorden. Maar ze zijn net zo invloedrijk als gewone trefwoorden om ervoor te zorgen dat je advertenties voor de juiste zoekopdrachten verschijnen. 

    Heb je negatieve trefwoorden verwaarloosd in jouw campagnes? Dan ben je niet alleen. In feite gebruikt de helft van de online adverteerders ze zelfs helemaal niet. Des te meer reden om deze ondergewaardeerde functie om te zetten in je superkracht. Elke keer als je advertenties verschijnen voor zoekers die geen aankoopintentie hebben, heeft dit een negatieve invloed op je prestaties. Vooral als ze per ongeluk op je advertenties klikken. 

    Laten we eens kijken naar de rol die negatieve trefwoorden spelen in jouw campagnes, hoe je je eigen uitgebreide lijst kunt samenstellen, hoe je ze effectief kunt gebruiken en hoe je oplossingen kunt vinden voor veelvoorkomende problemen die je kunt tegenkomen.

     

     

    Inhoudsopgave


    De rol van negatieve trefwoorden
    Hoe gebruik je negatieve trefwoorden
    Het vinden van negatieve trefwoorden - Hoe maak je een negatieve trefwoordenlijst aan?
    Hoe je negatieve trefwoorden toevoegt aan jouw PPC-account
    De meest voorkomende valkuilen en trucs om ze op te lossen
    Conclusie


     


     

    De rol van negatieve trefwoorden

     

    Wat Negatieve trefwoorden echt zijn

     

    Dus wat zijn ze precies? Negatieve trefwoorden sluiten de woorden of zinnen uit die je niet wilt richten op jouw advertenties wanneer je ze opneemt in een zoekopdracht. Bijvoorbeeld, als je fysieke boeken verkoopt, zul je niet willen opdagen voor zoekopdrachten zoals "boek een vlucht". In dit geval kun je "vlucht" of zelfs "tickets" toevoegen aan je negatieve trefwoordenlijst.

    Het zal een beetje werk en onderzoek van jouw kant vereisen, maar het samenstellen van je eigen lijst met negatieve trefwoorden is essentieel voor succes. En het is de moeite waard. Je eigen lijst zal je helpen om georganiseerder te zijn en ervoor te zorgen dat je niets mist. Als je al jouw negatieve trefwoorden bij elkaar ziet, kan dat ook het creatieve proces op gang brengen dat leidt tot minder voor de hand liggende woorden.

    Jouw negatieve trefwoorden zullen niet worden gematcht met nauwe varianten, wat betekent dat als je bijvoorbeeld 'kaars' toevoegt, je advertenties nog steeds kunnen worden getoond voor zoekopdrachten die 'kaarsen' bevatten.

     

     

    Voordelen van het gebruik van negatieve trefwoorden

     

    Een goede click-through rate (CTR) komt van het tonen van relevante advertenties aan kandidaten. Het lijkt misschien alsof je wilt dat jouw advertenties zo vaak mogelijk worden weergegeven. Maar dit is niet noodzakelijkerwijs het geval. Als er geen intentie is om een aankoop te doen achter de zoekopdracht (zoals zoektermen die 'gratis' bevatten) of als je advertenties niet gerelateerd zijn, zal het je CTR verlagen. Verklein de kans dat dit gebeurt door het implementeren van effectieve negatieve trefwoorden. 

    Dit gaat je ook geld besparen op je advertentie-uitgaven. Je zult het niet verspillen aan toevallige of niet-serieuze klikken. Een ander voordeel van het richten van je advertenties met een scherpere focus is het verhogen van je conversiepercentage. De mensen die jouw advertenties zien, zullen meer kans hebben om een aankoop te doen na het klikken op hen. 

    Omdat je negatieve trefwoorden kunt toevoegen op campagne- en Ad Groepsniveau, kun je cross-overs tussen je Ad Groepen vermijden. Dit is handig wanneer je verschillende soorten producten onder dezelfde categorie hebt en voor elke categorie een campagne hebt gemaakt. Om bij het voorbeeld van de kaars te blijven, als je zowel verjaardagskaarsen als decorkaarsen verkoopt, dan wil je "verjaardag" als negatief trefwoord toevoegen aan je decorkaarscampagne en vice versa.

     

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 


     

    Hoe gebruik je negatieve trefwoorden

     

    Matchtypes

    Net als bij het gebruik van positieve trefwoorden, heb je ook hier de keuze uit een aantal matchtypes. Deze bestaan uit negatieve broad match, phrase match en exact match. Maar in tegenstelling tot positieve trefwoorden, wil je nauwe variaties toevoegen zoals synoniemen, enkelvoud en meervoud en spelfouten als je wilt dat ze ook worden uitgesloten.

     

    Negatieve broad match

    Als je niet anders kiest, zullen je negatieve trefwoorden standaard het broad matchtype hebben. Je hoeft je geen zorgen te maken over de volgorde waarin je trefwoorden hier verschijnen, omdat je advertenties worden uitgesloten door alleen maar alle negatieve trefwoorden aanwezig te hebben. Als slechts enkele van je negatieve trefwoorden verschijnen, is het nog steeds mogelijk om je advertenties te tonen.

     

    Negatieve phrase match

    Bij een negatieve phrase match is de volgorde waarin je je negatieve trefwoorden plaatst van belang. Als de hele negatieve zoekterm in een zoekopdracht in dezelfde volgorde voorkomt, zal je advertentie niet worden getoond, zelfs niet als er andere woorden in zijn opgenomen. Maar er moet gezocht worden naar hoe je het precies verwoordt. Als er bijvoorbeeld extra letters worden toegevoegd, kan je advertentie nog steeds worden weergegeven.

     

    Negatieve exact match

    Dit is de meest specifieke van de matchtypes. Als de zoekopdracht jouw exacte trefwoordbegrippen gebruikt in dezelfde volgorde en zonder extra woorden, zullen je advertenties niet worden weergegeven. Eventuele extra woorden kunnen ervoor zorgen dat je advertenties worden getoond. 

    Om te helpen visualiseren hoe elk matchtype jouw campagnes zal beïnvloeden, kun je een tabel als deze bij de hand houden:

     

     

    match-typesSource: clicteq.com

     

     

    Het verschil tussen trefwoorden op campagneniveau en op ad groepsniveau

    Als het gaat om de structuur van je advertenties, zijn er twee verschillende plaatsen waar je negatieve trefwoorden kunt gebruiken. Deze bevinden zich op campagneniveau en op het niveau van de Ad Groep. Het is belangrijk om te weten welke woorden het meest geschikt zijn voor elk van hen. 

    Denk meer in het algemeen aan de termen die je gebruikt op campagneniveau. Dit is het niveau waarop je negatieve trefwoorden zou toevoegen die niet van toepassing zijn op één van jouw producten. Als we teruggaan naar de verkoop van boeken als voorbeeld, zou je woorden als "huur", "reparatie" of "gebruikt" toevoegen.

    Je kunt nog specifieker zijn bij het kiezen van de negatieve trefwoorden op het niveau van de Ad Groep. Ze werken als een trechter en sturen je verkeer precies waar jij het wilt. Hier kun je dingen toevoegen zoals merken of specifieke kenmerken die niet passen bij het specifieke product van de Ad Groep. 

    In je campagnestructuur ben je misschien vrij specifiek geworden bij het indelen in bepaalde producten. In dit geval wil je die producten als negatieve trefwoorden toevoegen aan de andere Ad Groepen om je verkeer nog directer te leiden.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 


    Het vinden van negatieve trefwoorden - Hoe maak je een negatieve trefwoordenlijst aan?

     

     

    Wanneer te zoeken naar negatieve trefwoorden

    Het onderhouden van je negatieve trefwoordenlijst is een continu proces. Er zijn verschillende momenten waarop je je lijst moet bijwerken of helemaal moet zoeken naar nieuwe woorden.

     

    Voordat een PPC-campagne wordt gelanceerd 

    Stel je PPC-campagne op voor succes door je onderzoek op voorhand uit te voeren. Met een beetje planning kun je jouw CTR beïnvloeden en indirect je kwaliteitsscore redden. Dit zal je ook op de lange termijn tijd en advertentiekosten besparen.

     

    Wanneer jouw campagne live gaat

    Na het kunnen volgen van enkele initiële gegevens, zul je in staat zijn om te zien of er negatieve trefwoorden zijn die je hebt gemist. Bekijk na enkele dagen je campagnes en pak negatieve trefwoorden uit een zoekmachinerapport. Kijk uit naar termen met hoge impressies en lage kliks.

     

    Voortdurende controles

    Regelmatig onderhoud is van vitaal belang om de gezondheid en de effectiviteit van je negatieve trefwoorden op peil te houden. Houd een oogje in het zeil voor lage conversiepercentages en dalingen in je kwaliteitsscore. Het is aan te raden om je zoekmachinerapporten ten minste wekelijks te controleren.

     

    Meest effectieve manieren om te zoeken naar negatieve trefwoorden

    Dus, nu je ervan overtuigd bent dat je meteen aan de slag moet met het maken van jouw lijst, waar begin je dan? Er zijn vele hulpmiddelen binnen handbereik.

     

    Houd een brainstormsessie

    Je krijgt een aantal goede aanknopingspunten door je eigen woord associaties te brainstormen en al te weten wanneer je niet wilt dat je advertenties verschijnen. Het zal helpen om een beetje creatief te worden.

    Als je ooit zoiets als een writer's block hebt meegemaakt, dan weet je dat dit moeilijker kan zijn dan het klinkt. Om je creativiteit te stimuleren, kun je gebruik maken van de Google zoekbalk. Door de namen van jouw producten in te typen, zie je voorgestelde zoektermen.

    find-negative-keywords

     

    Uit onze zoektocht naar 'kaars' kun je zien dat Yankee, geschiedenis, Walmart en definitie de beste potentiële negatieve trefwoorden kunnen zijn. Geen van deze woorden zal waarschijnlijk leiden tot conversies. Blijf zoeken naar variaties van je producten om er zeker van te zijn dat je alle mogelijkheden uit de weg gaat.

     

    Hulpmiddelen van derden

    Omdat het vinden en gebruiken van negatieve trefwoorden zo'n essentieel onderdeel is van succesvolle reclamecampagnes, hebben 3de partijen hulpmiddelen gecreëerd voor dit proces. Je kunt gebruik maken van tools zoals SEMrush, Ahrefs of Wordstream om het proces voor je te vereenvoudigen.

     

    Google Trefwoord Planner

    Hoewel Google je niet specifiek gaat vertellen welke negatieve trefwoorden je moet gebruiken, bieden ze wel een aantal hulpmiddelen die je kunt gebruiken. De Trefwoord Planner is een geweldige plek om te beginnen. Het stelt je in staat om trefwoorden in het algemeen te onderzoeken voor jouw Zoekcampagnes. Je zult ook in staat zijn om nieuwe negatieve trefwoorden te ontdekken.

    Houd er rekening mee dat je account in expertmodus moet zijn om Trefwoord Planner te gebruiken

     

    Zoekterm rapporten

    Dit is een ander nuttig hulpmiddel van Google dat je kunt gebruiken. Het is een rapport dat je de zoektermen toont die werden gebruikt om je bestaande advertenties te triggeren en welke je een klik opleverden. Alles wat je hier ziet dat niet direct gerelateerd is aan wat je verkoopt, kun je toevoegen als een negatief trefwoord. 

    Als je een van de zoektermen die je ziet wilt toevoegen, dan klik je gewoon op het vakje ernaast en vervolgens op 'Voeg toe als negatief trefwoord'.

     

    From our search for ‘candle’ you can see that Yankee, history, Walmart, definition and best could be potential negative keywords. None of these are likely to lead to conversions. Continue searching for variations of your products to make sure you’re weeding out all possibilities.

     

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 


    Hoe je negatieve trefwoorden toevoegt aan jouw PPC-account

     

    1. Log in op je Google Ads account
    2. Klik op 'Trefwoorden' in het linkermenu
    3. Kies 'Negatieve Trefwoorden'. 
    4. Klik op het blauwe plus-icoontje 

    Nu je hier bent, kun je nieuwe individuele negatieve trefwoorden of lijsten toevoegen of een bestaande lijst aan je campagnes en Ad groepen toevoegen.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 

     


    De meest voorkomende valkuilen en trucs om ze op te lossen

     

    1. Herhaling van trefwoorden aan zowel de positieve als de negatieve kant

    Het is heel goed mogelijk dat je na het samenstellen van je lijst en het toevoegen van trefwoorden aan je campagnes en Ad Groups een aantal tegenstrijdigheden tegenkomt. Dit creëert een conflict binnen je campagne. Een veel voorkomende reden hiervoor is dat een van je negatieve trefwoorden wordt gekoppeld aan een matchtype dat breder is dan je wilde.

     

    Oplossing: 

    Eén oplossing is het gebruik van Google's Negatieve Trefwoord Conflicten script. Dit zoekt naar conflicten binnen jouw campagne. Als het een conflict vindt, krijg je een spreadsheet met de gegevens naar je gemaild met een waarschuwing. Je kunt zelfs kiezen hoe vaak je het script wilt laten draaien door het per uur, per dag of minder vaak in te plannen.

     

    2. Inconsequent gebruik hebben

    Als je consistente resultaten uit je campagnes wilt halen, moet je negatieve trefwoordenlijst ook consistent zijn. Maar dit kan een probleem zijn, vooral als je een groter account hebt. Het kan zijn dat je in het verleden geprobeerd hebt om negatieve trefwoorden toe te voegen en maar tot een bepaald punt bent gekomen, of veel meer hebt toegevoegd voor de ene campagne dan voor de andere. 

     

    Oplossing:

    Voeg termen die je wilt toepassen op je hele account toe aan je negatieve trefwoordenlijst in plaats van ze toe te passen op elke campagne. Als je meerdere campagnes hebt en verschillende negatieve trefwoorden wilt toepassen, kun je eenvoudigweg meer dan één lijst aanmaken.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 


     

    Conclusie

     

    Belangrijkste Leerpunten: 

    • Ga aan de slag met het maken van je negatieve trefwoordenlijst om je campagnes te maximaliseren en ervoor te zorgen dat je jouw advertentie-uitgaven niet verspilt. 
    • Je kunt je negatieve trefwoorden toepassen op het niveau van de campagne of de ad groep.
    • Voer een negatief trefwoordonderzoek uit voordat je een PPC-campagne lanceert, een paar dagen na de lancering ervan en daarna op regelmatige basis. 
    • Wees creatief bij het maken van jouw lijst en vergeet niet om ten minste een paar hulpmiddelen te gebruiken bij het doen van je onderzoek.

     

    Of je nu je eigen negatieve trefwoordenlijst hebt gemaakt of dat je je realiseert dat het tijd is om terug te gaan en de jouwe bij te werken, het zal de moeite waard zijn om er een prioriteit van te maken. Als je laag presterende advertenties hebt, is de kans groot dat dit de oplossing is die je zoekt.

     

    Een uitvoerige lijst met negatieve trefwoorden voor al je campagnes zal je overal ten goede komen. Het is een element dat je niet kunt missen.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina 


    automated-search-ads-google