Hoe effectieve Amazon Product Listings te schrijven – Deel 1

    Amazon-Product-Listings-940x470.jpg

    Wilt u ook een graantje meepikken van de verkopen op de grootste online retailer wereldwijd? Tegenwoordig start de helft van alle online shopping zoekacties meteen op Amazon. Dit vertaalt zich naar veel verkoopmogelijkheden voor aanbieders, maar het betekent ook dat u moet knokken voor uw plek.

    Met zoveel factoren die u niet kunt beheersen, is het belangrijk dat u alles in uw macht doet om uw product listings eruit te laten springen.

    Er zijn een aantal elementen die u kunt perfectioneren waarvan we vandaag inzoomen op Titels, Afbeeldingen en Klantenreviews.

    Amazon Titels: Vereisten en tips voor optimalisatie

    De titel van uw listing dient 2 belangrijke doelen: het zorgt ervoor dat mensen uw product vinden en moedigt hen aan om er meer over te willen weten.

    Als u een titel schrijft zijn er richtlijnen van Amazon waar u zich bewust van zou moeten zijn. Daarnaast zijn er ook optimalisatiestrategieën waar u gebruik van kunt maken. Laten we beginnen met de richtlijnen.

    De lengte van de titel is de meest belangrijke richtlijn - die mag niet langer zijn dan 200 karakters. Amazon geeft expliciet aan dat producten met een titel langer dan 200 karakters worden onderdrukt in de zoekresultaten. Dit is om te voorkomen dat er allerlei keywords in de titel worden gezet in een poging om in meer zoekresultaten terecht te komen.

    Het is ook belangrijk om het doel van de titel bij Amazon te begrijpen - om uw “klant te helpen om het product te begrijpen”. Amazon heeft nog meer richtlijnen:

    • Start ieder woord met een hoofdletter, maar gebruik niet alleen maar hoofdletters in een woord. Uitzondering op de regel hierbij zijn woorden als “en”, “voor”, “de”, “een” en “in”. Deze woorden moeten worden geschreven zonder hoofdletters.
    • Gebruik nummers, geen woorden (5 in plaats van vijf).
    • Als een product een verpakking van meerdere items is, zet er dan bij hoeveel items er in een verpakking zitten.
    • Schrijf woorden betreffende afmetingen voluit, zoals “inch”.
    • Vermeld maat en kleur als dat relevant is en/of als het product in meerdere maten of kleuren beschikbaar is.

    Wat u niet zou moeten gebruiken zijn o.a.:

    • Speciale karakters (“!”, “?” etc.) Ook “&” hoort hierbij, dit zou u in moeten schrijven als “en”;
    • Prijs;
    • Aantal (tenzij dat relevant is);
    • Informatie over uzelf;
    • Promotionele kreten (“sale”, “aanbieding”, “gratis verzending”, etc.);
    • Subjectief commentaar (bijvoorbeeld “bestseller”).

    U zou een aantal elementen in uw titels moeten opnemen om ze voor Amazon te optimaliseren, meestal in deze volgorde:

    Merknaam – in de meeste gevallen is dit het eerste gedeelte van uw titel.

    Keywords – keywords zijn cruciaal omdat ze beschrijven wat uw product is en daarmee context geven aan de zoekopdracht van de gebruiker.

    Modelnummers en andere beschrijvende elementen (kleur, aantal of verschillende maten) - helpt klanten met het vergelijken van producten.

    Dit is een heel goed voorbeeld omdat het de richtlijnen van en optimalisatie-strategieën voor Amazon volgt:

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Title-940x445.png

    In dit tweede voorbeeld van een producttitel is er nog wel ruimte voor verbetering:

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Title-2-940x351.png

    Tips voor afbeeldingen

    Zodra de koper landt op de productpagina zijn de afbeeldingen doorslaggevend voor de verkoop.  

    Wat punten om in het achterhoofd te houden als u de afbeeldingen selecteert voor uw Amazon listing zijn:

    • Gebruik een zuiver witte achtergrond;
    • Laat het hele product zien, maar laat alleen zien wat er in de productlisting staat. Laat dus bijvoorbeeld niet accessoires zien die niet inbegrepen zijn. Het product zou minstens 80% van de afbeelding moeten beslaan;
    • Zorg ervoor dat de afbeelding minstens 1000 dpi is. Als de klant inzoomt, behoudt de afbeelding zo een goede resolutie.

    Er zijn een aantal zaken betreffende uw afbeelding die kunnen resulteren in een waarschuwing van Amazon over de kwaliteit, zoals:

    • Het toevoegen van promotionele teksten zoals “sale” en “aanbieding”. Andere teksten, in het bijzonder op de extra afbeeldingen naast de hoofdafbeelding, zijn prima, helemaal als die ervoor zorgen dat de klant het product beter begrijpt;
    • Het gebruik van afbeeldingen met randen, watermerken of decoraties, in het bijzonder op de hoofdafbeelding;
    • Het gebruik van tekeningen of schetsen;
    • Het gebruik van ‘plaats vervangende’-afbeeldingen.

    U zou altijd rekening moeten houden met het bovenstaande, maar alles dat een klant helpt bij een aankoopbeslissing is toegestaan. Bijvoorbeeld: over het algemeen zou u alleen moeten laten zien wat er in de productlisting staat, maar soms is het handig om een afbeelding met daarop een ander object te gebruiken om de proporties van het product te laten zien.

    Om de afbeelding op uw listing eruit te laten springen, volgt u deze tips voor optimalisatie:

    • Gebruik zoveel afbeeldingen als toegestaan is;
    • Voeg de product identifier (het Amazon ASIN) aan de bestandsnaam toe;
    • Gebruik professionele foto’s waar en als het mogelijk is;
    • Als u zelf de foto neemt, zorg er dan voor dat die goed belicht en scherp is.

    Hieronder een voorbeeld van een listing die goed gebruik maakt van afbeeldingen:

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Images-940x483.png

    Klantenreviews

    Product listings met goede klantenreviews zien er niet alleen beter uit op Amazon, maar ook op pagina's met zoekresultaten:

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Customer-Reviews.png

    Er is ook een belangrijk verschil wanneer u doorklikt naar de pagina. Onderstaande afbeelding is de productlisting van de ‘balance bike’ met klantenreviews:

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Customer-Reviews-2-940x462.png

    Deze afbeelding is van de product listing van de ‘balance bike’ zonder de klantenreviews.

    Optimize-Your-Amazon-Product-Listings-Customer-Reviews3-940x462.png

    Om deze reden alleen al zou u het achterlaten van klantenreviews op uw producten moeten aanmoedigen. Amazon moedigt dit ook aan door u een optie te geven om feedback aan uw klanten te vragen. Dit proces kunt u automatiseren en beheersbaar maken door het gebruik van een automatische ‘feedback request tool’.

    Ziedaar: drie van de meest cruciale elementen voor het vinden van een product, de waarde die eraan wordt toegeschreven en het creëren van een vertrouwensrelatie die shoppers ertoe zal verleiden om op de ‘Buy’-knop te klikken.

    Lees ook: Hoe effectieve Amazon Product Listings te schrijven – Deel 2

    New Call-to-action