DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Google maakt een gewaagde zet & komt met gratis productvermeldingen

Geschreven door Paweł Fijak | 8-jul-2020 11:04:21

 

Op dinsdag 21 april maakte Google's President voor Commerce Bill Ready een grote aankondiging in zijn blogpost - Google gaat haar Shopping Search Service veranderen naar voornamelijk gratis vermeldingen.

Gratis productvermeldingen worden naar het Google Shopping tabblad gebracht. De functie is vanaf 27 april beschikbaar in de VS. De beloofde wereldwijde uitbreiding vindt geleidelijk plaats in de loop van de komende maanden.

 

Online verkopers zullen hun deel van de gratis advertentieruimte kunnen krijgen, ongeacht of ze een Google Ads account hebben of niet. Dit gezegd hebbende, als adverteerder zul je nog steeds moeten betalen als je je advertenties aan de bovenkant van het Google Shopping tabblad wilt promoten.

De gratis productvermeldingen zijn nog steeds feed-driven. Daarom is het essentieel om een gezonde en complete product feed te uploaden naar je Merchant Center-account om de zichtbaarheid van je advertenties in organische zoekopdrachten te verbeteren.

 

 

 

TInhoudsopgave

 

Waarom stelt Google gratis productvermeldingen beschikbaar voor retailers?  

Voordelen van gratis Google Shopping productvermeldingen

Wat betekenen gratis productvermeldingen voor de verkopers?

Hoe werken de gratis productvermeldingen?

Waar verschijnen de advertenties en de gratis aanbiedingen op de pagina met de zoekresultaten? 

Wat je nodig hebt om te beginnen

Laat je producten zien op verschillende plekken binnen Google

Belang van een gezonde en een geoptimaliseerde productfeed

Conclusie

 

Waarom stelt Google gratis productvermeldingen beschikbaar voor retailers?

 

Omdat veel bedrijven zich op dit moment geen Google Shopping vermeldingen kunnen veroorloven, werd het bedrijf geconfronteerd met dalende advertentie-inkomsten omdat bedrijven gedwongen werden om advertentie-uitgaven op te schorten of uit te stellen. Het feit dat ze juist nu komen met deze belangrijke verandering wordt heeft zeker te maken met de uitbraak van het Coronavirus.

 

Nu de meeste fysieke winkels gesloten of beperkt toegankelijk zijn en miljoenen mensen thuis zitten, leidt dit natuurlijk tot een verandering in het gedrag van de consument. Het is dan ook geen verrassing dat online shoppen een enorme boost heeft gekregen in de laatste maanden.

 

Hoewel de coronacrisis de lancering van gratis vermeldingen heeft versneld, stond die stap al een tijdje op de routekaart van Google en is onderdeel van hun langetermijnstrategie. De zoekmachine reus wilt de concurrentiepositie versterken om beter te kunnen concurreren met de ecommerce gigant Amazon. Dit is de reden waarom de gratis productvermeldingen permanent zullen zijn.

 

Voordelen van gratis Google Shopping productvermeldingen

 

"Het kost nu niets meer om te verkopen op Google," schreef Bill Ready in zijn blog post.

 

Hij legt uit: "Voor verkopers betekent deze verandering gratis adverteren aan miljoenen mensen die elke dag naar Google komen voor de spullen die ze willen kopen. Bovendien betekent het voor winkeliers meer producten uit meer winkels die nu te ontdekken zijn via de Google Shopping tab. Voor adverteerders betekent dit dat betaalde campagnes nu kunnen worden aangevuld met gratis advertenties.”

 

Deze aankondiging kan ook geïnterpreteerd worden als een andere indicator dat Google investeert in het transformeren van zijn pagina’s in een meer betrouwbare en consumentvriendelijke omgeving. Na een bepaalde tijd wordt Google Shopping een nog aantrekkelijker platform voor zowel adverteerders als consumenten.

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

Wat betekenen gratis productvermeldingen voor de verkopers?

 

Shopping tot de winkeliers die bereid waren om te betalen, de zoekmogelijkheden van Google aan een zijden draadje gehangen.

 

Om te begrijpen wat deze gratis productvermeldingen precies betekenen, moeten we een zo breed mogelijk perspectief zien te krijgen. Deze verandering betekent veel meer dan alleen "gratis adverteren aan miljoenen mensen die elke dag naar Google komen voor de spullen die ze willen kopen".

 

Mensen die nu thuis zitten maken continu gebruik van apps en websites en bestellen voortdurend producten voor levering en afhalen.

 

De gratis productvermeldingen kunnen een redding zijn, vooral voor de fysieke winkels waarvan de verkoopcijfers door de pandemie sterk zijn gedaald.

 

Voor het eerst kunnen verkopers die zich voornamelijk richten op het bereiken van hun klanten via organische zoekresultaten Google Shopping toevoegen aan hun reclame toolkit.

 

Onbetaalde productvermeldingen zullen ongetwijfeld meer verkopers naar Google lokken. We kunnen ervan uitgaan dat dit meer concurrentie betekent. Daarom is het verstandig een bewuste keuze te maken welke producten je als verkoper het liefst wilt promoten en meer aandacht te schenken aan het optimaliseren van je product feed gegevens om de prestaties van je gratis advertenties te verbeteren. 

 

Alex Harmon, senior director partnerships bij Adlucent, zei iets soortgelijks in een gemailde verklaring aan Mobile Marketer: "Dit is een positieve ontwikkeling voor verkopers op de korte termijn, omdat ze een volumetoename van [ongeveer] 4% kunnen verwachten van hun Google Shopping kanaal. Elke steun tijdens COVID-19 is welkom voor verkopers."

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

Hoe werken de gratis productvermeldingen?

 

Waar verschijnen de advertenties en de gratis aanbiedingen op de pagina met de zoekresultaten?

 

De zoekresultaten in het Google Shopping tabblad blijven hetzelfde and de de carrousel van shopping-advertenties zijn nog steeds exclusief beschikbaar voor betaalde productvermeldingen. 

 

De betaalde advertenties worden nog steeds alleen prominent bovenaan de pagina en onderaan de pagina geplaatst.

 

Toch stelt Google dat Google Shopping voornamelijk zal bestaan uit gratis vermeldingen. Zoals eerder gezegd zullen de gratis vermeldingen in het Shopping tabblad worden geplaatst en is het vrij zeker dat andere vermeldingen voor shopping advertenties, zoals gmail, waarschijnlijk een betaalde service zullen blijven.

 

source: tinuiti

 

Wat je nodig hebt om te beginnen

 

Een Merchant Center-account is essentieel voor het publiceren van gratis product vermeldingen. 

 

Voor Bestaande Merchant Center & Shopping Ads gebruikers: als je eerder hebt gekozen voor de 'surfaces across Google' (tijdens je Merchant Center sign-up proces) en je hebt een productfeed in je Merchant account, kan je gaan profiteren van de gratis aanbiedingen.

 

In het geval je je nog niet hebt aangemeld, kan je dit doen door in Google Merchant Center naar "Growth" te gaan en vervolgens naar "Manage programs" in het linker navigatiemenu en de "surfaces across Google" knop aan te klikken. Voilà!

 

Voor Verkopers die nieuw zijn in Merchant Center: zij kunnen vandaag nog lid worden. Het hebben van een Google Ads account is niet nodig. Het proces is simpel en bestaat uit 3 simpele stappen:

 

  • Het opzetten van het Merchant Center-account, 
  • De keuze voor het programma 'surfaces across Google' (tijdens het aanmaken van een Merchant account of op elk moment daarna)
  • Je productfeed aan Google geven

 

Om de zaken op gang te brengen heeft Google ook besloten om een samenwerking aan te gaan met PayPal. Volgens de verklaring van Google, zal het toestaan van handelaren om hun Paypal-accounts te koppelen aan Google Shopping helpen om het onboardingsproces te versnellen.

 

Laat je producten zien op verschillende plekken binnen Google

 

Dit programma stelt de doelgroep van de verkoper in staat om product resultaten te zien op verschillende Google-kanalen, zoals Google Images, Shopping, maar ook Google Lens en Search.

 

 

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je het vereiste beleid volgen en voldoen aan een van de twee criteria:

 

  • Het hebben van gestructureerde data mark-up op je website

Vervolgens worden de producten automatisch getoond op verschillende plekken binnen Google. Het is niet nodig om handmatig in het programma te kiezen. Opt-out is altijd beschikbaar.

 

  • Een feed indienen via Google Merchant Center

In een dergelijk geval kan je kiezen voor platformen in Google door het bijbehorende programma in Merchant Center te selecteren.

 

Het belang van een gezonde en een geoptimaliseerde productfeed

 

Alle aanbiedingen in Google Shopping zijn afhankelijk van de productfeeds die naar het Merchant Center zijn geüpload. 

 

En zoals Josh Brisco, VP Growth Media bij Tinuiti, het stelt: "Omdat het bod niet langer een factor is of een productadvertentie wel of niet zal worden getoond, wordt het belangrijkste punt van overweging nu hoe relevant de gegevens die in een productfeed worden geplaatst, zijn voor de eigenlijke zoekopdracht. Er is nu geen reden meer voor een online verkoper om geen volledig geoptimaliseerde feed naar het Merchant Center te sturen, ongeacht of ze nu wel of niet investeren in de betaalde Google Shopping".

 

Door Google te voorzien van informatie met hoge kwaliteit zorgt dit ervoor dat klanten een positieve klantervaring hebben. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kan bijvoorbeeld je account koppelen aan een oplossing van een derde partij, zoals DataFeedWatch.

 

De kosteloze vermeldingen moeten worden geholpen door een geoptimaliseerde productfeed om je organische prestaties te verbeteren. 

 

Als je nieuw bent in Google Merchant Center en je wilt een goede start, kijk dan eens hoe je de meest voorkomende Merchant Center-feed fouten kunt vermijden.

 

Je kunt je onbetaalde kliks bekijken in het nieuwe prestatierapport in Merchant Center door "Performance" en vervolgens "Dashboard" te selecteren in de linker navigatie.

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

Conclusie

 

Deze belangrijke verschuiving zou Google Shopping toegankelijker moeten maken in een tijd waarin bedrijven over de hele wereld gedwongen zijn om de fysieke detailhandel naar online te verplaatsen.

 

Gratis productvermeldingen zullen de verkopers helpen om beter met de klanten in contact te komen, aangezien Google de laatste tijd meer aandacht aan Shopping besteedt.  

 

Google begreep dat om echt te kunnen concurreren met Amazon, ze open moeten staan voor meer verkopers. Nu, in onzekere tijden voor verkopers en adverteerders, werkt de pay-to-play route misschien niet meer zo goed.

 

Terug naar het begin van de pagina