Google Ads Conversie Tracking met Winkelwagengegevens

    google-ads-data-cart-tracking

     

    E-commerceverkopers die shopping campagnes in Google Ads hebben kunnen nu nieuwe soorten gegevens inzien die betrekking hebben tot de winkelwagens van hun gebruikers. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om waardevolle inzichten te verkrijgen in jouw exacte winst, producten en gebruikers.

    Aan het begin van 2020 is deze mogelijkheid nog in bèta en de exacte naam die Google gaat gebruiken lijkt nog onzeker. Een Google documentatie verwijst naar de functie als Google Ads Conversie Tracking  met Winkelwagen Gegevens.

     

    Inhoudsopgave

     

    Wat Conversie Tracking Betekent Voor Verkopers

    Conversierapportage Instellen Met Winkelwagengegevens

    Winkelwagengegevens Testen

    Wat Is Nieuw?

    Wat Betekent De Nieuwe Conversie Tracking Voor Adverteerders?

     


    Wat Conversie Tracking Betekent Voor Verkopers

     

    "Conversie" kan verschillende dingen betekenen, afhankelijk van de context. In dit geval verwijst conversie naar het deel van de bezoekers van een winkel of website dat uiteindelijk een aankoop doet. De Google Ads tool (GACT) biedt transactie- en inkomstengegevens met betrekking tot aankopen.

     

    Winkelwagengegevens voegt een extra laag informatie toe aan elke conversie. Adverteerders zijn in staat om te zien welke artikelen zijn gekocht via het klikken op een advertentie, welke producten beter converteren, welke artikelen de best verkopende producten zijn en hoeveel winst er is gemaakt.

     

    Met de standaard GACT-tracking zou je, als je productgroepen in je winkelcampagne had gesegmenteerd, dan zou het meeste wat je zou kunnen weten op welk product er is geklikt en hoeveel omzet er met de aankoop gemoeid is. Nu met winkelwagengegevens kan het inzichtelijk worden gemaakt welk product is gekocht, ook al was het afwijkend van de SKU die in de winkeladvertentie is aangeklikt.

     

    Als je de kosten_van_verkochte_goederen veld in je shopping feed opgeeft, kun je ook de winst zien. Het gebruik van deze gegevens geeft winkeliers een veel beter beeld van hoe rendabel hun shopping campagnes zijn, wat hen op hun beurt helpt om campagnes nog verder te optimaliseren.

     

    Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie

     


    Conversierapportage Instellen Met Winkelwagengegevens

     

    Tijdens het proces van het opzetten van conversies met winkelwagengegevens heb je de mogelijkheid om winkelwagengegevens aan te leveren en een aantal metrieken te meten met betrekking tot je Shopping Ads.

     

    Voordat je jouw winkelwagengegevens kunt indienen moet je Google Tag Manager installeren of de algemene sitetags van Google gebruiken. Google's Tag Manager maakt het beheer van tags voor jouw site eenvoudiger. In plaats van het handmatig toevoegen en updaten van tags op jouw website, kun je dit doen via Google Tag Manager (GTM). GTM zal automatisch correct geformatteerde tags voor gebruik uitvoeren.

     

    Om de conversie met winkelwagengegevens in te stellen, moet je eerst de standaard conversietrackingcode voor een aankoop hebben:

     

    1. Meld je aan bij Google Ads.
    2. Klik op het gereedschap pictogram rechtsboven.
    3. Selecteer " Meten " in het uitklapmenu en klik dan op de optie "Conversies".
    4. Kies de conversie-actie die je wilt gebruiken, of maak je eigen aangepaste actie.
    5. Installeer de algemene sitetag op jouw website of installeer Google Tag Manager en gebruik die.

     

    Zodra je de standaardcode hebt moet je een alleen een aankoop moment versturen (omdat alleen dit winkelwagengegevens kan genereren) dat 7 andere parameters bevat:

     

    Parameters 1-3 Items: een reeks van 3 items die items.id, items.price en items.quantity zijn.

    Parameter 4. discount: de korting, indien van toepassing, bedrag in een geheel getal.

    Parameter 5. aw_merchant_id: de Google Merchant Center ID

    Parameter 6. aw_feed_country: het land van de feed in jouw Google Merchant Center

    Parameter 7. aw_feed_language: de taal van de feed in jouw Google Merchant Center

     

    Hier is een voorbeeld van de volledige output van een Google Ads Conversion Tracking met Winkelwagengegevens getriggerd bij een succesvolle aankoop:

    <code>

    <script type="text/javascript">

    gtag('event', 'purchase', {

    “send_to": "AW-1111111/xxxxxxx",

    "transaction_id": "100000",

    "value": 109.97,

    "currency": "USD",

    "discount": 5,

    "aw_merchant_id": 1234567,

    "aw_feed_country": "US",

    "aw_feed_language": "EN",

    "items": [{ "id": "PRO-ABC", "quantity": 1, "price": 50.97 }, { "id": "PRO-XYZ", "quantity": 2, "price": 24.5 }]

    }); /* ]]> */

    </script>

    </code>

     

    Bovenop de aanpassing van de tracking code moet je een aanpassing van de feed maken door je kostprijs van de verkochte goederen (COGS) in je shopping feed op te nemen. Je kunt de “cost_of_goods_sold” specificatie in je feed toevoegen als je de gegevens wilt gebruiken om de winstmarges te berekenen.

     

    Shopify biedt vanaf het einde van 2018 het veld "Cost per item" op alle productpagina's, deze kan DataFeedWatch downloaden. Als jouw Shopify DataFeedWatch app sinds 2019 niet meer is bijgewerkt, kun je deze updaten door op de app te klikken en deze toestemming te geven om toegang te krijgen tot deze kostengegevens. Van daaruit breng je in DataFeedWatch voor je Google Shopping kanaal het “cost_of_goods_sold” veld in kaart om de "Cost per item" van Shopify te mappen:

    google-ads-conversion-tracking-with-cart-data-DFW

    Je vindt het onder de sectie 'Optionele velden'.

     

     

    Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie

     


    Winkelwagengegevens Testen

     

    If you are able to create test orders, you can check the parameters you have set:

     

    Als je in staat bent om testopdrachten aan te maken, kun je de parameters die je hebt ingesteld controleren:

     

    1. Open jouw website in Chrome en druk op Ctrl+Shift+I om de functie 'Inspect Element' te gebruiken. Onderaan het scherm verschijnt het venster DevTools.
    2. Selecteer hier de optie 'Netwerk'.
    3. Rond de testbestelling af zoals gewoonlijk. (In plaats van een testaankoop te doen, omdat het soms moeilijk kan zijn afhankelijk van welk platform je gebruikt, vind ik het leuk om een pagina te activeren met de conversie tracking met de winkelwagengegevens code ingevuld. Het resultaat is hetzelfde zolang de variabelen worden verstrekt).
    4. Zodra je je testbestelling hebt ingediend, kun je de aanvraag met je conversiegegevens opzoeken door te zoeken naar "/conversie". Er zouden enkele extra parameters moeten zijn opgenomen in de querystring. 

     

    Bijvoorbeeld:

     

    mid: 1234567

    fcntr: US 

    flng: EN 

    dscnt: 5 

    bttype: purchase 

    item: (50.97*1*PRO-ABC**)(24.5*2*PRO-XYZ**)

     

    Wat elk van deze parameters in de tracking code betekent:

     

    mid = aw_merchant_id

    fcntr = aw_feed_country 

    flng =  aw_feed_language 

    dscnt = discount 

    bttype = event type 

    item = items (the array) maps to (items.price * items.quantity * items.id)

     

    Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie

     


    Wat Is Er Nieuw?

     

    Merchants die Google Ads Shopping campagnes inzetten, kunnen in de standaard interface een reeks metrieken zien met betrekking tot winkelwagengegevens. Dit is bijvoorbeeld:

     

    • Bestellingen: Meet het aantal verkopen dat toe te schrijven is aan reclameklikken.

     

    • Gemiddelde hoeveelheid in je winkelwagen: De som van alle artikelen die jouw shoppers in hun winkelwagen plaatsen, gedeeld door het aantal totale bestellingen. Een hogere dan gemiddelde hoeveelheid in een winkelwagen geeft aan dat gebruikers graag andere producten bundelen wanneer ze op het product of de categorie van producten klikken. Dit kan de drijvende kracht zijn achter jouw productbundelende inzichten en aanbiedingen.

     

    • Gemiddelde bestelwaarde: De totale omzet die je genereert door gebruikers die op je advertenties klikken, gedeeld door het aantal bestellingen dat toe te schrijven is aan het klikken op een advertentie.

     

    • Kosten van verkochte goederen: De som van alle kosten in verband met de productie van de producten die je verkoopt. Je kunt producten met een COGS relatief hoog in hun omzet in hun eigen campagne stoppen, zodat je een bod strategie gemakkelijker kunt aanpassen om het winstgevend te maken voor de producten die je verkoopt. Producten met een lage COGS die goed verkopen kun je opschalen met hun eigen campagne en budget.

     

    • Inkomsten: Het bedrag aan inkomsten dat je ontvangt dat is toe te schrijven aan reclameklikken.

     

    • Brutowinst: De totale waarde van alle transacties die je hebt gegenereerd door middel van ad clicks, minus de kosten van de verkochte goederen. Tijdens periodes van een krappe liquiditeitspositie wil een bedrijf voorkomen dat producten met lage winstmarges hard worden geduwd. Je zal duidelijk kunnen zien welke producten en productgroepen de meeste winst opleverden. Voor categorieën met een hoge winst kun je misschien agressiever bieden dan bij een enkel ROAS-doel.

     

    Hier is een voorbeeld van de nieuwe metriek voor een klant van ons. Let op: de bedragen zullen niet precies kloppen omdat de klant de COGS voor honderden producten aan het updaten is:

     

    google-ads-conversion-tracking-with-cart-data

     

    Met deze extra gegevens kunnen verkopers een beter gevoel krijgen voor welke van hun producten de meeste transacties genereren en welke delen van hun voorraad het meest winstgevend zijn. Hoewel het belangrijk is om niet te veel gegevens te hebben en te blijven focussen op de statistieken die er het meest toe doen, vullen deze nieuwe statistieken de tekortkomingen in de vorige aanpak van Google aan en zijn ze een waardevolle aanvulling op hun gegevensverzameling. Het wordt de nieuwe e-commerce standaard voor shopping campagnes.

     

    Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie

     


    Wat Betekent De Nieuwe Conversie Tracking Voor Adverteerders?

     

    Als Google een belangrijke wijziging aanbrengt in zijn infrastructuur en algoritmen dan heeft het helaas de gewoonte om dit niet goed te communiceren. Als gevolg daarvan missen veel website eigenaren nieuwe mogelijkheden en tools, gewoon omdat ze zich niet realiseren dat deze er zijn. Gelukkig is het met deze update vrij moeilijk om de nieuwe metriek te missen die Google je in staat stelt om te meten en bij te houden.

    Aan de oppervlakte, of als je nog vrij nieuw bent in het bijhouden van conversies en Google reclamecampagnes in het algemeen, lijkt de toevoeging van nieuwe metrieken misschien niet zo belangrijk. Er zijn echter enkele belangrijke voordelen beschikbaar voor adverteerders die kunnen profiteren van deze nieuwe mogelijkheden.

     

    Een Beter Overzicht Van De Winst En De Uitgaven

     

    In het bedrijfsleven is het altijd belangrijk om te weten waar jouw geld naartoe gaat. Het is relatief eenvoudig om op de hoogte te blijven van jouw kosten en winstgevendheid als je een klein bedrijf bent. Naarmate je bedrijf en productaanbod groeit en je supply chains complexer worden, is het echter gemakkelijk om deze belangrijke gegevens uit het oog te verliezen.

    Met de nieuwe gegevens die Google biedt krijg je een duidelijker beeld van hoe rendabel jouw campagnes zijn, en hoe je ze kunt optimaliseren om de winstgevendheid te verbeteren.

     

    Een Beter Inzicht Krijgen In Jouw Productaanbod

     

    Je kunt ook winkelwagengegevens gebruiken om te zien hoe vaak een gebruiker op een product klikt en uiteindelijk een ander product koopt. Met dit soort inzicht ontdek je misschien dat sommige van jouw ogenschijnlijk minder winstgevende producten de verkoop van je meest winstgevende producten juist vergroten.

    Hoe meer je bekend bent met jouw assortiment, hoe makkelijker het voor je is om ze aan andere mensen te verkopen. Met de nieuwe winkelwagengegevens die Google biedt, kan je belangrijke inzichten krijgen in welke van je producten je winst drijven en welke de verkoop van andere producten drijven. Natuurlijk zal het ook duidelijk maken welke producten de zwakke schakel in het assortiment zijn en zal het je inzicht geven waar je ze mee kunt vervangen.

    Hoe beter jij jouw productaanbod en de relatie met jouw klant begrijpt, hoe makkelijker het is om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot marketing.

     

    Voor meer insidergeheimen om jouw Google Shopping campagnes winstgevend te maken, kan jij jouw gratis exemplaar van Google Shopping voor Shopify: De Definitieve Gids downloaden.

     

    Terug Naar Boven


    New Call-to-action