[Case Study] Feedoptimalisatie gebruiken voor een Service-Platform

    service-platform-verhuur-feeds

     

    Nordic Digital is een internationaal bureau dat digitale strategieën en oplossingen biedt voor groeiende bedrijven. We hebben geweldige resultaten behaald met onder andere Tattoodo, Good Monday, BeautyClick en Boatflex.

    Als digitaal bureau beheren we een grote verscheidenheid aan klanten en industrieën, ze zijn allemaal uniek en elke datafeed waarmee we werken is anders. 

    Hier is een verhaal van een van onze klanten - hun uitdagingen en hoe we het tot een succes hebben weten te maken.


    Over Boatflex

     

    Boatflex is een peer-to-peer platform waar booteigenaren hun boten kunnen plaatsen en mensen deze kunnen huren via hun platform. 

    Het gaat nu zijn derde jaar in als dienst en is momenteel actief in het noorden van Europa, zoal Denemarken, Zweden en Noorwegen, en ze breiden ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Een van de belangrijkste kwesties op het gebied van reclame is dat het lastig kan zijn om dynamische targeting te gebruiken op platforms als Facebook en Google, waar strenge regels gelden voor de manier waarop de campagnes moeten worden gestructureerd. 

    Hotels en soortgelijke verhuurdiensten zijn meestal de use-case voor adverteerders zoals hotels.com, dus het was vrij nieuw om de bootverhuurservice op Google te krijgen en aan te passen.


    Facebook Campagnes

     

    In de loop van een aantal jaren hebben we gewerkt met Facebook campagnes, we kwamen erachter dat er 3 cruciale factoren zijn waarmee rekening moet worden gehouden bij het opzetten van een succesvolle campagne:

     

    1. Dynamische features:

    Bij het ontwikkelen van schaalbare marketingstrategieën voor klanten moet je nadenken over hoe je het kunt laten voelen als een op maat gemaakte advertentie voor elke persoon die op Google of Facebook surft - hoe meer gepersonaliseerd je het kunt maken door gebruik te maken van dynamische content op basis van hun historische gegevens, hoe beter. 

     

    2. Regels voor up- en downscaling:

    Een van de meest ondergewaardeerde functies op Facebook (en Google) is het gebruik maken van regels. Door regels toe te passen op campagnes/advertentiesets en advertenties kun je automatisch goed presterende adsets opschalen en de slecht presterende down-scalen.

    Hier zijn twee van onze meest gebruikte regels:

    • Als een advertentieset voldoet aan je CPA-doel, verhoog dan het budget met 20%
    • Als een advertentieset je CPA-doel overschrijdt, verlaag dan het budget met 15%

    Door het toepassen van deze 2 regels kun je automatisch al je advertentiesets up/down schalen om deze te optimaliseren voor elke doelgroep.

     

    3. Customer Journey:

    Mensen kopen meestal niet direct na het zien van je advertentie voor de eerste keer - je moet ze meenemen op een reis om bewustzijn en vertrouwen te creëren. We raden meestal aan om een customer journey als volgt in kaart te brengen:

    Early-stage: In een vroeg stadium moet je belangrijkste doelstelling het maximaliseren van de betrokkenheid en het opbouwen van bewustzijn zijn.

    Mid-stage: In het middenstadium moet je je richten op het opbouwen van vertrouwen en zoveel mogelijk informatie verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld met blog-posts, social selling zoals reviews en ervaringen van klanten en whitepapers.

    Late-stage: Hier is waar intelligent winkelen en dynamische advertenties goed van pas komen. Nu kunnen we beginnen met het serveren van dynamisch gecreëerde content, zodat elke potentiële klant het gevoel heeft dat de advertenties zijn afgestemd op zijn of haar behoeften.

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie


    Het Probleem

     

    Intelligente shopping advertenties op Facebook en het creëren van slimme dynamische copy en afbeeldingen om de ROAS te verhogen.


    De Oplossing

     

    De eerste stap die we namen was het uploaden van de gegevens in DataFeedWatch en het vullen van alle vereiste velden en ervoor zorgen dat deze correct waren ingesteld. 

     

    Het oorspronkelijke feed-bestand bevatte de volledige selectie van boten, ongeacht de beschikbaarheid voor een bepaalde periode, wat leidde tot het verspillen van reclamebudget aan het tonen van advertenties voor boten die niet altijd konden worden gehuurd en zelfs gefrustreerde bootverhuurders. 

     

    We hebben DataFeedWatch gebruikt om de niet-beschikbare boten te labelen en alleen boten weer te geven die op het exacte tijdstip beschikbaar zijn, door gebruik te maken van het veld "beschikbaarheid" om te bepalen welke boten in onze advertenties moeten worden opgenomen.

     

    We hebben zelfs de boottypes vertaald naar elk land waar Boatflex beschikbaar is, zoals in Denemarken, Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Zoals te zien is in de onderstaande screenshot, hebben we voor elk land een eigen label toegevoegd en vervolgens de boottypes vertaald. Door het aanbieden van zeer relevante en lokale advertenties hebben we ervoor gezorgd dat de klant de best mogelijke resultaten krijgt.

     

    feedtitels-vertalen

    vertaalde-feed-voor-advertenties

     

    Nu de feed is aangemaakt en klaar is voor gebruik, hebben we eenvoudigweg een Facebook Productcatalogus aangemaakt en toegevoegd aan de DataFeedWatch feed die we net hebben aangemaakt. (Tip: haal dagelijks de feed op als je eigenschappen zoals "op voorraad" / "niet op voorraad" gebruikt). De volgende stap is het creëren van de daadwerkelijke dynamische advertenties en dit is het resultaat:


    facebook-dynamische-advertenties-bootverhuur-1

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie


    Het Resultaat

     

    Door het aanpassen van de ads steeg Boatflex’ ROAS met 500% op betaalde advertentiekanalen (Facebook Ads). We hebben zelfs de uitgaven drastisch verlaagd en de conversie verhoogd.

     

    geoptimaliseerde-feed-facebook-resultaten

     

    Met DataFeedWatch kunnen we onze klanten beheren met zeer weinig tot geen hulp van ons ontwikkelingsteam, wat hen de ruimte geeft om te werken aan andere spannende projecten die waarde creëren voor onze klanten. We kunnen DataFeedWatch aanbevelen voor iedereen die zijn campagnes op Facebook en Google wil optimaliseren.

     

    Terug naar boven top of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie


    New Call-to-action