[Case Study] Margepercentages in Shopping Campagnes gebruiken

    dk-case-study

     

    Nu dat er steeds meer ondernemers beginnen te verkopen via Google Shopping, moet je slim te werk gaan en er voor zorgen dat je biedt voor winst, niet voor omzet. Iedereen kan omzet genereren met een Shopping campagne. Maar als je gaat beoordelen hoe succesvol je campagne is geweest, dan moet je toch echt kijken naar de behaalde winst. 

     

    Door je Product Feed in DataFeedWatch goed te ordenen is het mogelijk om te bieden op basis van een winstmarge. Op deze manier kan je meer uit je marketing campagnes halen en weet je zeker dat je aan het einde van de rit ook geld overhoudt, in plaats van dat je alleen omzet behaalt. 

     

    Door een aantal regels en berekeningen in te stellen bij DataFeedWatch, kan je je campagnes afstellen op winstmarges. Op deze manier haal je het meeste uit je biedingen. 

    De onderstaande resultaten zijn gebaseerd op een campagne van een Deense webshop. Aan het begin van het traject had de klant niet genoeg omzet en ROAS (Return On Ad Spend). Dat probleem is nu gelukkig verholpen!



    1. Google Shopping ROAS 96% gestegen en omzet met 602% gestegen door te bieden op basis van winstmarges.

     

    Het probleem: Lage ROAS en omzet

     

    De oplossing: Berekeningen en regels maken in DataFeedWatch om te bieden op basis van winstmarge percentages. 


    Het resultaat: ROAS met 96% gestegen, omzet met 602% gestegen

     

    Een klein voorbeeld van hoe je winstpercentages in je shopping feed krijgt: 

     

    Stap 1: Gebruik onze “Rename” functionaliteit met je ‘Prijs’ attribuut 

    Stap 2: Bewerk de volgende waarden (edit values):

     

    Recalculate => subtract cost_per_item and apply to [output field]

    en

    Recalculate => divide by price and apply to [output field]

    en

    Recalculate => multiply by "100" and apply to [output field]

    en

    Round => "2" and apply to [output field]

    en

    Add suffix => "%" and apply to [output field]

     

    winstmarge-shopping-feed

     

    Als alles goed is gegaan dan geven deze regels een winstpercentage. De volgende stap is het creëren van verschillende groepen van marges door het gebruik van aangepaste labels. Daarmee kan je je producten goed segmenteren voor de Google Shopping campagne.

     

    Het integreren van deze gegevens in de marketingcampagne voor het bieden leverde de volgende resultaten:

    • 96% ROAS groei
    • 602% omzetgroei

    Deze marketingstrategie is 2 dagen voor het einde van de maand in werking gezet. De grafiek hieronder laat zien hoe succesvol het invoeren van het winstmarge percentage is geweest:


    roas-verhogen-google-shopping

     

     

    Zo’n metamorfose wil iedere ondernemer toch zien? Na deze succesvolle maand bleef de omzet geleidelijk groeien. De ROAS bleef veelal hetzelfde en verbeterde zo nu en dan zelfs. 

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina of Download Het Ultieme Google Merchant Center handboek

     


    2. In dezelfde periode steeg de Google Shopping conversie met 73%

     

     

    Naast hetgeen wat we hierboven hebben opgenoemd is er niets aan de marketingstrategie veranderd. Toch zijn de omzet en de ROAS niet de enige aspecten die enorm zijn verbeterd. 

     

    conversieratio-verhoging

    Soms zijn er maar een paar tactische aanpassingen nodig om enorme vooruitgang te boeken. Voor de berekening van winstpercentages is het belangrijk dat je de inkoopprijs van al je producten kent. Als je die niet weet, dan kan je geen voordeel opdoen uit winstmarge campagnes. 

     

    Er zijn nog een aantal andere dingen die je hierin kunt verwerken. Zo kan je bijvoorbeeld de verzendkosten in de berekening opnemen. In dit specifieke geval heb ik daar niet voor gekozen, omdat dat bij deze klant vrij ingewikkeld zou worden. Verzendkosten kunnen namelijk erg variëren afhankelijk van pakketgrootte en gewicht, wat bij deze klant het geval was. Zodra je gegevens hebt over de winstpercentages, kan je die gebruiken voor je Google Shopping campagnes d.m.v. custom labels.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina of Download Het Ultieme Google Merchant Center handboek

     


    3. Gemiddelde ordergrootte met 69% gestegen in dezelfde periode

     

    Ik stond zelf ook versteld van deze enorme verbetering. De klant was er in ieder geval meer dan tevreden mee!

     

    bestelwaarde-google-shopping

     

    De combinatie van lagere kosten per verkoop en een hogere gemiddelde orderwaarde is natuurlijk geweldig. De kosten per conversie zijn in diezelfde periode 24,7% gedaald. 

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina of Download Het Ultieme Google Merchant Center handboek

     


    4. Maak betere, slimmere Google Shopping campagnes d.m.v. geavanceerde percentages

     

    De manier hierboven is maar een van de vele manieren om je feed af te stellen: bieden op basis van winstpercentages kan ook op andere manieren, zowel voor handmatige campagnes als Smart Shopping. 

    Daarnaast kan je hiermee een hele hoop tijd besparen, omdat je campagnes dan baseert op winstpercentages i.p.v. gesorteerd op merk, categorie, enzovoorts. 

     

    Dit is iets dat ik altijd voor mijn klanten doe, en ik zie altijd een grote stijging qua omzet en ROAS. Als je een goed inzicht van je winstmarges krijgt dan kan je je marketing op zoveel manieren verbeteren.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina of Download Het Ultieme Google Merchant Center handboek

     


    Over de auteur

     

    De auteur is Casper Hessellund van Adwords-Specialist - een onafhankelijke Google Ads specialist uit Denemarken. Casper werkt met grote en kleine bedrijven die lokaal of internationaal adverteren. Hij heeft de bekwaamheid om de mogelijkheden van de verschillende accounts waarmee hij werkt uit te dagen, evenals de tools en software die hij gebruikt om accounts en feeds te optimaliseren.

     

    Terugkeren naar de bovenkant van de pagina

     


    New Call-to-action