Amazon & eBay Updates Voor Verkopers - Q1 2020

    amazon-ebay-updates

     

    Nu de markten zich blijven aanpassen en door proberen te gaan, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Dit is nu vooral belangrijk tijdens de COVID-19 pandemie. 

     

    Wat zijn de belangrijkste veranderingen die we in het eerste kwartaal van 2020 in de markt hebben gezien? En hoe hebben ze zich aangepast aan een instroom van orders op korte termijn?

     

     

    Inhoudsopgave:

     

    Amazon Updates

    Verhoging van de IPI-drempel voor opslaglimieten

    Tijdelijke pauze van verwijdering van producten

    Periode voor retourzendingen verlengd

    Product video engagement statistieken nu in Seller Central 

    Gepauzeerde accountschorsingen voor de uitvoering van de bestelling

    eBay Updates

    Nieuwe categorieën 

    Foto achtergronden verwijderd 

    Nieuwe Terapeak-functies 

    Verbeteringen in aanbiedingen aan kopers 

    Conclusie

     


    Amazon updates

     

    Zoals de meeste marktplaatsen in het eerste kwartaal lijkt het belangrijkste doel van Amazon te zijn om zo goed mogelijk te overleven tijdens COVID-19. Het doel is om dit te doen door kleinschalige verkopers te ondersteunen en door beperkingen te versoepelen.

     

    Verhoging van de IPI-drempel voor opslaglimieten

     

     IPI is Amazon’s manier om de behendigheid van een verkoper om zijn voorraad efficiënt te beheren te meten. Verkopers krijgen een score tussen 1-1000.  Als gevolg van de uitbraak van het Coronavirus heeft Amazon zijn IPI (Inventory performance index) drempel voor opslaglimieten verhoogd tot 400. 

    Voorheen was de drempelwaarde 350. Wanneer verkopers lager scoren dan 350 dan wordt de opslagcapaciteit door Amazon beperkt. De verhoging van de score kan ertoe leiden dat meer verkopers een beperkte opslagcapaciteit hebben.

     

    Amazon heeft deze beleidswijziging ingevoerd om het verkoopplatform zo eerlijk mogelijk te houden. Met de plotselinge toestroom en opkomst van mensen die online kopen, is de verandering doorgevoerd met als doel het evenwicht te bewaren. 

     

    Als je de drempel wilt verhogen zodat je een onbeperkte opslag behoudt, kan je het beste je gegevens bijhouden. Zorg ervoor dat je voldoende voorraad hebt, maar niet te veel, en zorg voor een goed rendement.

     


    Tijdelijke pauze van de verwijdering van producten

     

    Om ervoor te zorgen dat Amazon zijn capaciteit om essentiële huishoudelijke en medische benodigdheden te leveren kan maximaliseren, zijn verhuisoperaties (het verwijderen van items uit de inventaris van een verkoper) tijdelijk stopgezet. Als gevolg hiervan zijn voor de volgende landen de kosten voor de opslag van goederen voor de lange termijn voor 15 april kwijtgescholden:

     

    Verenigde Staten

    Verenigd Koninkrijk

    Duitsland

    Frankrijk

    Italië

    Spanje

    Polen

    Tsjechië

     


    Periode voor retourzendingen verlengd

     

    Amazon heeft ook zijn retour venster verlengd, zij het tijdelijk. Dit is alleen voor bestellingen die op Amazon.com zijn geplaatst en geldt niet voor alle producten. Controleer daarom het beleid van Amazon. 

     

    De meeste artikelen die tussen 1 maart 2020 en 30 april 2020 bij Amazon of onze verkooppartners zijn besteld, kunnen tot 31 mei worden geretourneerd.

     

    Voor artikelen die na 30 april 2020 zijn gekocht, geldt het normale retour venster, dat meestal 30 dagen is vanaf de datum van ontvangst van de artikelen.

     


    Product video engagement statistieken nu in Seller Central

     

    De videometriek is nu te zien in je videomanagement en dit betekent een grote kans voor adverteerders. 

     

    Het opzetten van je Amazon Video Ads vereist het werken met een Amazon Advertising expert. Als je al een accountbeheerder hebt bij Amazon, kun je direct met hen contact opnemen.

     


    amazon-video-viewssource: tinuiti

     

     

    Je kunt nu zien hoe video's die via Inventory (Upload & Manage Videos sectie) worden geüpload en je betrokkenheid bij de kijkers beïnvloeden. Het is essentieel om views en engagement gegevens te analyseren en content te creëren die de verkoop kan stimuleren.

     

    Video's kunnen productdetails, recensies klanten, merkinformatie en meer bevatten. Amazon raadt aan om je video ongeveer 15 seconden lang te maken voor een maximale impact en om video te combineren met andere soorten advertenties. Voor betere resultaten kunnen retailers videoadvertenties combineren met display-advertenties op locatie, gesponsorde advertenties, enz.

     


    Amazon accountschorsingen voor vertraagde bestellingen gepauzeerd

     

    Als gevolg van de problemen die het Coronavirus heeft veroorzaakt bij veel bedrijven, heeft Amazon zijn regels voor het te laat of niet verzenden van bestellingen versoepelt.

     

    Dit betekent dat bedrijven die veel bestellingen moeten annuleren of te laat verzenden niet worden gestraft. Deze veranderingen zijn actief vanaf 20 maart. 

     

    Amazon is gestopt met het accepteren van de meeste inkomende zendingen van verkopers, zodat het zich kan richten op het voldoen aan de explosieve vraag naar goederen, zoals medische benodigdheden en huishoudelijke artikelen. Daarnaast heeft Amazon vanaf 15 maart ook de account opschortingen voor hoge orderdefecten gepauzeerd.

     

     

    Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie

     


    eBay Updates

     

    Met zijn Q1-updates ligt de focus van eBay vooral op het verminderen van de impact van het Coronavirus. Met welwillendheid voor kopers, en zelf een beetje voor verkopers. Verkopers kunnen  vaststellen dat sommige beperkingen zijn aangescherpt om ervoor te zorgen dat problemen snel worden opgelost. 

     

    Deze wijzigingen mogen echter geen invloed hebben op verkopers die verantwoordelijk zijn voor hun verkoop. In tegenstelling tot Amazon, heeft eBay ook enkele wijzigingen aangebracht die niet aan het coronavirus gerelateerd zijn. Veel van deze wijzigingen zijn bedoeld om de interface vriendelijker te maken voor verkopers en tegelijkertijd de gegevens toegankelijker te maken.

     

    eBay heeft dit voorjaar een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit zijn enkele van de belangrijkste:


     

    Nieuwe categorieën

     

    Er zijn 4 nieuwe categorieën geïntroduceerd zodat kopers met meer gemak artikelen kunnen vinden. Dit zijn Business & Industrial, Horloges, Home & Garden en Sporting Goods. 

     

    Deze categorieën zullen vanaf begin mei worden geïntroduceerd en zullen beschikbaar zijn vanuit de gebruikelijke drop-down categoriebox (die wordt gebruikt bij het vermelden van een product dat te koop is).

     

    Verkopers die eerder artikelen onder verschillende, bredere categorieën hebben verkocht, kunnen ervoor kiezen om de categorieën te wijzigen, of niet. Als je de categorie in DataFeedWatch wilt wijzigen, kan je dat doen onder het tabblad categorieën.

     

    ebay-categories


     

    Foto achtergronden verwijderen

     

    60% van de Amerikaanse digitale shoppers zei dat ze gemiddeld drie of vier afbeeldingen moesten zien bij het online winkelen, terwijl 83% van de ondervraagde Amerikaanse smartphonegebruikers de productafbeeldingen en foto's "zeer" en "extreem" invloedrijk vond.

     

    Het verwijderen van de achtergrond is een geweldige kans voor verkopers om hun producten te laten zien als het middelpunt van de advertentie. De verandering benadrukt de poging van eBay om het probleem van de slechte kwaliteit van de foto's die worden geüpload op te lossen, waardoor potentiële kopers vaak worden afgeschrikt. Het optimaliseren van foto's op eBay zal nu een gelijkaardige look krijgen net als bij Google Shopping.

     

    Achtergronden van je foto's worden nu direct in het wit gezet. Voorafgaand aan de toevoeging van deze functie waren de achtergronden inconsistent. De verkoper moest zelf de tijd nemen om de achtergrond te verwijderen voor het beste resultaat. De achtergrondverandering gebeurt automatisch voor elke foto en is niet optioneel meer.


     

    Nieuwe Terapeak-functies

     

    Terapeak is een exclusieve eBay-tool die vraag-, aanbod- en prijsgegevens verzamelt en gebruikt om inzicht voor verkopers  te verschaffen. Met Terapeak kan je patronen in gegevens herkennen en zien wat concurrenten doen. Het is een geweldige manier om je eigen listing te verbeteren. 

     

    De functies van Terapeak zijn te vinden onder het onderzoekstabblad in de verkopershub. De functies zijn beschikbaar voor alle gebruikers op een basispakket of meer.

     

    eBay's nieuwste Terapeak functies die het mogelijk maken:

    • Eenvoudiger categoriseren (bekijk alleen transacties die in een specifieke eBay-categorie hebben plaatsgevonden)
    • Gegevensanalyse (zoals markttrends, aandeel en verkoop)
    • Type-ahead component (beveelt categorieën aan op basis van frequente zoekopdrachten van verkopers)

     

    Vanaf maart zullen andere nieuwe Terapeak functies een type ahead component, data visualisaties en een listing rapport voor alle actieve lijsten bevatten.


     

    Verbeteringen in aanbiedingen aan kopers

     

    De "Aanbieding aan kopers" is bedoeld voor interactie met kopers die interesse tonen maar hun transacties nog niet hebben afgerond. Je kunt nu je producten aan 'watchers' aanbieden tegen een gereduceerde prijs en zelfs met hen onderhandelen. 

     

    Volgens eBay veranderen ongeveer 30% meer 'watchers' in kopers wanneer ze een aanbieding van een verkoper ontvangen. 

     

    Voorheen kon je maar 10 kopers tegelijk bereiken met een aanbieding. Dit is nu geüpgraded naar 40 kopers. 

     

    Om het onderhandelingsproces met geïnteresseerden op gang te brengen, stuur je de watchers gewoon een tegenbod. Het maximum aantal onderhandelingen per potentiële koper is 5.

     

     

    Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie

     


    Tot slot

     

    Door de constant veranderende situatie in het eerste kwartaal ligt de focus voornamelijk op het versoepelen van regels en het oplossen van levering obstakels en supply chain problemen. Terwijl het helpen van kleine bedrijven met hun eigen leverings- en leveringsproblemen ook een noodzaak is geworden. Marktplaatsen zullen hun processen tot ver in het tweede kwartaal moeten blijven aanpassen aan deze veranderingen.

     

    Terug naar boven


    New Call-to-action