Varianten of alleen Parent producten in uw datafeed opnemen?

    Alle varianten of alleen Parent producten in uw datafeed opnemen.

    Zou u alle varianten in uw datafeed voor Google of andere shopping kanalen moeten invoegen, of alleen de ‘parent’ producten? Als verkoper heeft u een keuze. Laten we de argumenten beoordelen voor ‘varianten’ en voor ‘parents’, zodat u een gefundeerde beslissing kunt nemen.

    Wat zijn varianten?

    Google definieert Varianten als een groep van identieke producten die alleen verschillend zijn door de eigenschappen ‘kleur’, ‘materiaal’, ‘patroon’ of ‘maat’: een t-shirt (parent product) in 3 maten en 5 kleuren kan dan een totaal van 15 varianten hebben.

    In de meeste eCommerce platformen is het mogelijk om alle varianten uit uw winkel te exporteren. Als alleen ‘parents’ worden geëxporteerd, biedt een tool als DataFeedWatch een manier om een nieuwe feed te maken met alle varianten, gebaseerd op de informatie in de ‘parent’-feed.

    Waarom alleen ’parents’ insluiten?

    Kosten

    U heeft minder producten in uw bron-feed, wat het goedkoper maakt en makkelijker te beheersen. We hebben klanten met 1 miljoen varianten, maar slechts 25.000 parent producten. De kosten van datafeed optimalisatie voor 1 miljoen producten zijn meestal te hoog, maar voor 25.000 producten is het behoorlijk betaalbaar.

    Verplicht voor bepaalde kanalen

    Sommige kanalen willen alleen een feed met parent-producten hebben. Ze hebben dan alsnog de varianten-informatie nodig, maar willen die graag ontvangen met alle kleuren (of alle maten etc.) in een enkel veld. Een goede datafeed tool, zoals die van ons, is in staat om alle variant opties in een parents-feed samen te voegen.

    Verschillende prijzen per variant

    Sommige varianten kosten meer dan anderen. Dat t-shirt mag dan $10 voor alle kleuren zijn, maar de XXXL kost $12. Google vergelijkt alle prijzen in de feed met de prijzen op de productpaginas. Als dat niet gelijk is, zal Google dat product weigeren. Veel eCommerce platformen hebben 1 URL voor alle varianten, en op die pagina is slechts 1 prijs beschikbaar: de andere prijzen zijn alleen zichtbaar als u een andere kleur of maat selecteert uit het pulldown menu op die pagina. Dus: Google keurt alle varianten af met een prijs die verschilt van de prijs van de standaardvariant.

    Met andere woorden, het downloaden van alleen parents voorkomt massa-afkeuring als u niet een unieke URL heeft voor iedere variant.

    Waarom alle varianten insluiten?

    Verplicht voor bepaalde kanalen

    Sommige kanalen, zoals Google Shopping, eisen van u dat alle varianten als een uniek product ingesloten moeten zijn.

    Meer kliks

    Mensen kunnen zoeken naar een rood t-shirt. Als u niet de rode variant laat zien, is uw t-shirt niet zichtbaar in de zoekresultaten. Dit is niet een groot probleem als het op maat aankomt, maar men zoekt wel op kleur en materiaal in zoekopdrachten.

    Beschikbaarheid

    Kanalen als Google laten geen producten zien die niet meer op voorraad zijn. De informatie betreffende beschikbaarheid en aantallen in uw bron-feed is op variant-niveau, dus heeft u geen data op parent-niveau. Omdat u een waarde toe moet kennen aan ieder product heeft u geen andere keuze dan het in te stellen als ‘op voorraad’. Dit betekent dat u uw advertentiegeld ook uitgeeft aan producten die niet meer op voorraad zijn.

    Vermijd verkeerde productdata

    Velden als kleur, maat, leeftijdsgroep en geslacht zijn niet beschikbaar op parent-niveau, maar Google en andere kanalen vereisen dat u deze data voor ieder product invoert. Dat betekent dat u vaste waarden moet invoeren voor alle producten, en dat is waar het wel eens fout kan gaan:

    Voorbeeld: het veld ‘kleur’. Google accepteert geen waarden als ‘verschillend’ of ‘meerkleurig’. U moet dus een regel maken die ‘rood’ of ‘blauw’ toevoegt aan alle producten. U kunt een effectievere oplossing bedenken als de kleuren ook worden benoemd in de beschrijving:

    Voeg variant gegevens aan uw datafeed toe vanuit uw product beschrijving

    Toekomstige kopers komen dan misschien wel op uw productpagina’s, maar zullen die ook weer snel verlaten als ze erachter komen dat u niet aanbiedt waar ze naar zochten.

    Wij denken dat in de meeste gevallen het toevoegen van varianten beter is. Werk alleen met ‘parents’ als u zoveel varianten heeft dat datafeed optimalisatie onbetaalbaar wordt. De kosten voor het presenteren van de foute data betreffende kleur, beschikbaarheid en andere data van varianten zullen in de meeste gevallen opwegen tegen de besparingen op uw datafeed.

    Hoe een feed te maken met alle varianten OF alleen parents?

    Dat is simpel: vraag het ons! Mail ons op support@datafeedwatch.com en we zetten het voor u op.