A/B-testen voor Producttitels is nu beschikbaar in DataFeedWatch: zorg voor de beste resultaten van uw Shopping Ads

    ab-test

     

    In de moderne wereld van e-Commerce is A/B-testen een essentiële strategie van online retail bedrijven die het echt goed willen doen op de zeer concurrerende markt. 

     

    Om goed te blijven presteren, zijn retailers altijd op zoek naar verandering, innovatie en verbetering. En dit doen ze door… u heeft het vast al geraden - te experimenteren!

     

    Hoe komt u er anders achter wat wel of niet voor uw bedrijf werkt?

     

    Vandaag kunnen we vol trots zeggen dat we er een nieuwe functionaliteit bij hebben, die het makkelijker zal maken om met uw advertentiecampagnes te experimenteren: A/B-testen voor Producttitels. Van nu af aan behaalt u met gemak uw optimum en kunt u de meest succesvolle campagnes opzetten.


    Inhoudsopgave

     

    A/B-testen in Data Feeds - waarom is dit belangrijk?

    A/B-testen voor Producttitels in DataFeedWatch

    Hoe werkt het?

    Stappen voor het opzetten van een A/B-test in DataFeedWatch

    Analyseren en een winnaar kiezen

    Best Practices van A/B-testen 

    De duur en de omvang bepalen

    Een enkele variabele per keer testen

    De belangrijkste graadmeter voor succes definiëren

    Doorlopend testen

    Praktische voorbeelden - waar moet u beginnen?

    Conclusies


    A/B-testen in Data Feeds - waarom is dit belangrijk?

     

    De productfeed data is de basis van iedere shopping campagne. Dit betekent dat het aanbrengen van grote veranderingen in uw feed uw productoverzichten kan maken of breken.

     

    De feed moet geen droge verzameling aan data zijn die u aan een kanaal moet toewijzen om gebruik te kunnen maken van advertenties. Natuurlijk is er een lijst eisen waar u zich aan moet houden, maar dit is niet alles waar het bij optimalisatie over gaat. Integendeel - dit is waar het begint.

     

    Iedere adverteer wil natuurlijk dat zijn advertenties succesvol zijn en converteren. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw advertenties echte klanten naar uw winkel trekken, en niet alleen zorgen voor lege impressies?

     

    Het antwoord is simpel: U moet doorlopend testen.

    Zorg dat u niet meer hoef te raden en kom erachter waar uw klanten goed op reageren.  En gebruik deze inzichten vervolgens voor uw feeds.

     

    De titel, één van de meest opvallende onderdelen van uw advertentie, is een geweldig punt om te beginnen met A/B-testen. Vooral met de juiste tool is dit een simpele maar toch krachtige tactiek!

     

     

    Terug naar het begin van de pagina of download De Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie


    A/B-testing van Producttitels in DataFeedWatch

     

    Staat u te springen om uw eerste A/B-test in te richten? Mooi zo!

     

    Tijd om pragmatisch te zijn en te leren hoe u experimentatie kunt verwerken in de optimalisatiestrategie voor uw feed.

     

    Laten we het stap voor stap bekijken:

     

    Hoe werkt het?

     

    Allereerst kunt u met de nieuwe functionaliteit op hetzelfde moment werken met 2 verschillende versies van titels in uw productaanbod. Vervolgens kunt u de prestatiedata vergelijken in een duidelijk overzicht.

     

    Dit biedt Retailers een ideale mogelijkheid om met gemak de perfecte configuratie voor hun titels te ontdekken en hun feeds op een strategische manier aan te passen.

     

    Voor we de functionaliteit praktisch benaderen, zullen we proberen het mechanisme uit te leggen:

     

    • Tracking: om ervoor te zorgen dat de A/B-test zin heeft, heeft u een methode nodig om prestatiedata te verzamelen. We maken dit mogelijk door automatisch een trackingparameter te verbinden aan de productlink.

    • Kanalen: A/B-testen voor titels is beschikbaar voor alle kanaal-feeds met product-URL’s (zie het punt hierboven). Google Shopping, Facebook, Instagram en Google Search Ads zijn een paar voorbeelden. Voor eBay of Amazon feeds is de experimentele functie niet beschikbaar.
    • Distributie: er kan maar één versie van de titel worden toegewezen aan een ID van het item. Wij verdelen de A-titel en de B-titel gelijkmatig tussen alle producten. Dit betekent dat de A-versie wordt toegewezen aan de producten 00001, 00003, 00005, etc. en de B-versie aan de producten 00002, 00004, 00006, etc. De resultaten zijn gebaseerd op een groep producten die toegewezen zijn aan een A- of B-versie. 

    Stappen voor het opzetten van een A/B-test in DataFeedWatch

     

    1. Inventariseer uw ID’s

     

    Om te zorgen dat de functie beschikbaar is in de feeds van uw kanaal, moet u ervoor zorgen dat het veld ‘ID’ in de sectie Interne Velden is geïnventariseerd. Sla deze stap over als u dit al heeft gedaan tijdens het opzetten van uw winkel. 

     

    Zo niet, dan gaat u naar het onderdeel interne velden in de navigatiebalk aan de zijkant en vult u het verplichte kenmerk in:


    breng-uw-ids-in-kaart

     

    2. Schakel het splitsen van titels in

     

    Ga naar het inventarisatie paneel van het kanaal van uw keuze (‘Bewerk Feed’) en vervolgens ziet u de A/B-test rechtsboven in het titelscherm:

    enable-ab-test

     

    3. Stel de A-versie en B-versie van uw producttitels in

     

    Bepaal het kenmerk dat u wilt testen. 

     

    Creëer vervolgens de gewenste structuur voor iedere versie van de titel. Het opzetten hiervan werkt op precies dezelfde manier als voor alle andere kenmerken van uw feed. U kunt het inventariseren naar een specifiek onderdeel van uw winkel, kenmerken combineren of zelfs aangepaste titels uploaden van een voor één van de versies.

    titel-ab-testen

     

    De aanpassingen die mogelijk zijn, zijn onbeperkt. Dus verplaats u in de mindset van uw klanten en wees creatief!



    4. Voorbeelden bekijken en wijzigingen opslaan

     

    Als de structuur van de nieuwe titel klaar is om de test, kunt u snel kijken naar een voorbeeld (het oog-icoontje rechts bovenin). Van iedere versie van de titel kunt u een apart voorbeeld bekijken.

    Als u tevreden bent kunt u de wijzigingen opslaan en zal uw feed bijgewerkt worden.

     

    preview-eye



    Let op: het voorbeeld is niet gevoelig voor de A - B distributie. Dit betekent dat u de titel voor item X kunt zien in de A-preview en B-preview. In de output feed wordt er slechts één versie van de titel toegewezen aan iedere item-ID.

     

    Zodra u heeft opgeslagen, kunt u de ‘Toon Feed’ sectie bekijken om inzage te krijgen in de distributie van iedere versie van de titel per item.


    Analyseren en een winnaar kiezen

     

    Een goede analyse is een onmisbaar element van ieder succesvol experiment. Dus hoe kunnen we de resultaten bijhouden en maatstaven?

     

    We hebben een link-parameter toegevoegd, om de prestaties van de twee versies van de titels bij te houden. Zo kunt u makkelijk de prestaties van uw titels bijhouden in Google Analytics.

     

    Er zijn 2 manieren om een resultatenoverzicht te genereren:

     

    1. Maak een dashboard met two widgets (één voor de A-versie van de producttitel en één voor de B-versie van de producttitel)
    2. Maak een aangepast rapport

    Als u genoeg data heeft verzameld om uw winnaar te kiezen gaat u terug naar de feed-instellingen in DataFeedWatch (‘Bewerk Feed’) en klikt u nog eens op de knop ‘A/B-testen’ om de winnaar te bevestigen.

     

    selecteer-een-ab-testwinnaar

     

    Voilà! De nieuwe titel-structuur zal toegepast worden op alle producten in uw feed. 

     

     

    Terug naar het begin van de pagina of download De Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie


    Best Practices van A/B-testen

     

    Iedere winkel is anders en heeft een andere aanpak nodig voor het verwerken van experimenten in de strategie. 

     

    Er zijn wel bepaalde regels die u beter kunt volgen, onafhankelijk van uw uw verticale trends, segment-trends of markttrends. Laten we kijken naar de belangrijkste dingen om wat wel of niet te doen voor succesvolle A/B-experimenten:

     

    1. Bepaal de duur en de omvang

     

    Om te zorgen dat de resultaten van uw AB-test nauwkeurig en relevant zijn, moet u het experiment lang genoeg laten lopen, voor een groot genoeg aantal producten.

     

    • Om de duur van de test te bepalen kunt u een unit van tijd gebruiken, zoals 1 tot 2 weken, of een maatstaf voor prestaties instellen - bijvoorbeeld om de test door te laten lopen tot u 100 kliks of conversies bereikt

    • En wat betreft de omvang: het is meestal makkelijker om conclusies te trekken bij een groter aantal resultaten. We raden u aan om te werken met minstens 100 producten.

     

    2. Test niet meer dan één variabele per keer

     

    Dit heeft ook te maken met de resultaten van de A/B-test. Als u nauwkeurige data wilt en echt de impact van een bepaalde verandering wilt controleren, is het nodig om de andere factoren te beperken. 

     

    Als u tegelijkertijd verschillende variabelen test, krijgt u geen duidelijk overzicht van hoe iedere verandering invloed had op de prestaties van uw shopping ads.

     

    3. De belangrijkste graadmeter voor succes definiëren

    Wilt u een hogere CTR? Of misschien vindt u het aantal conversies belangrijker?

     

    Het vaststellen van uw doel is heel belangrijk voor de resultaten van uw AB-test en zal het makkelijker maken om een winnaar te selecteren.

     

     

    4. Doorlopend testen

     

    Wilt u dat uw advertenties het goed doen en de concurrenten altijd een stapje voorblijven? 

    Dan moet u van experimenteren een gewoonte maken en doorlopend zoeken naar nieuwe manieren om de aandacht van uw kopers te trekken. Stop niet direct na de eerste test. 

     

    Er zijn veel factoren die de prestaties van uw advertenties kunnen beïnvloeden. En dan is er ook nog de constant veranderende e-Commerce, waardoor de mogelijkheden voor testen oneindig worden. Maar denk altijd aan regel #2!

     

     

    Terug naar het begin van de pagina of download De Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie


    Praktische voorbeelden - waar moet u beginnen?

     

    Bedenken wat u wilt testen in uw titels is misschien niet de makkelijkste taak, vooral bij uw eerste poging.

     

    Uw huidige titelstructuur analyseren en deze vergelijken met de aanbevolen praktijken is een goed begin. In een ander artikel van ons leest u meer over optimale titelstructuur voor Shopping Ads

     

    Een ander idee is om te kijken naar de titels van uw best verkopende producten en die van producten die niet goed presteren, om te proberen een hypothese te vormen als basis van uw tests.

     

    Om het makkelijker te maken, hebben we een snelle lijst samengesteld met ideeën voor het A/B-testen van titels:

     

    • Positie - experimenteer met de plaatsing van een specifiek kenmerk, bijvoorbeeld de merknaam voor of achter in een titel.

    • Houden of wegdoen - er zijn veel productkenmerken die misschien relevant zijn vanuit het perspectief van de klant, maar wat is eigenlijk hun impact op uw advertenties? Voorbeelden: kleur, formaat, materiaal etc.

    • Synoniemen - zoek woorden die uw publiek echt aanspreken en bijvoorbeeld goed aansluiten op hun cultuur. Kunt u in de VS beter gaan voor 'grill' of 'BBQ'?

    • Afkortingen - heeft u woorden in uw titels die vaak afgekort worden? Bijvoorbeeld uw merknaam of andere kenmerken.
    • Lengte - wat voor soort titel het beste voor uw publiek: heel kort of meer omschrijvend?

     

     

    Terug naar het begin van de pagina of download De Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie


    Conclusies

     

    In de zeer dynamische wereld van online adverteren speelt A/B-experimenteren een belangrijke rol in het bijbenen van de snelle veranderingen en het verfijnen van onze aanpak om tegemoet te komen aan de behoeften van uw klanten.

     

    We zijn heel blij met de nieuwe functionaliteit voor A/B-testen, het perfecte hulpmiddel voor een sneller groeiend bedrijf en het identificeren van mogelijkheden voor verbetering. 

     

    Hoe kunnen we het beter zeggen dan ‘geef er maar een knal aan’? 😉

     

     


    New Call-to-action