DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Uw Verkopen Verhogen Met Google Shopping Merchant Promoties

Geschreven door Paweł Fijak | 26-sep-2019 7:36:38

De online winkelruimte is drukker dan ooit en u vraagt ​​zich vast af hoe u uw advertenties kunt laten opvallen zodat mensen uw website bezoeken in plaats van die van uw concurrent.

Het antwoord is: maak de juiste keuzes met Google Merchant Promoties.

 

De prijs is een van de belangrijkste factoren (zo niet de belangrijkste) die gebruikers ertoe aanzet uw winkel te bezoeken. In een ideale wereld zou u zich kunnen onderscheiden van uw concurrenten als u altijd lagere prijzen zou hebben. Maar helaas weten we allemaal dat dit om verschillende redenen niet mogelijk is. Wat wel mogelijk is, is lagere prijzen bieden voor specifieke producten op bepaalde tijden en onder bepaalde voorwaarden. Dit wordt Promoties genoemd.

Met Google Shopping kunt u uw aanbiedingen in advertenties met productvermeldingen weergeven, zodat ze zich echt onderscheiden van de concurrenten.

 

  

Inhoudsopgave:


Klik op de links om naar een specifieke sectie te gaan.

Wat zijn Google Merchant Promoties?

Google Merchant Promoties verbeteren shopping advertenties door speciale aanbiedingen te tonen zoals:

  • euro’s korting;
  • percentage korting;
  • tweede artikel voor de halve prijs;
  • gratis verzending;
  • gratis merchandise bij aankopen;

en meer.

Merchant Promoties zijn gelabeld in shopping advertenties met een annotatie die een pop-up met extra details en een "Winkel" knop activeert. Bewezen is dat ze de CTR en uiteindelijk de conversieratio, omzet en ROI aanzienlijk verhogen.

Office Depot, een van de grootste leveranciers van kantoorartikelen ter wereld, verklaarde in een Google case study dat ze dankzij Merchant Promoties erin slaagden de CTR te verhogen met 8,1% in het VK en 9,8% in Duitsland, het conversiepercentage met 18,1% in het VK en de ROI met 9,3% in Duitsland.

Deze uitstekende resultaten komen niet als een verrassing. Het spreekt voor zich dat online shoppers dol zijn op kortingen. Het is hoe u uw aanbieding communiceert en hoeveel gebruikers u kunt bereiken dat het verschil maakt.

Met Google Merchant Promoties kunt u uw korting zonder extra kosten aan een enorm publiek laten zien, waardoor de beste advertentieplaatsing wordt gegarandeerd: bovenaan de Google zoekresultaten pagina.

In tegenstelling tot gewone zoekadvertenties, verschijnen Shopping advertenties altijd bovenaan de SERP (Search Engine Result Page) en zijn ze een van de meest prominente elementen op de pagina.

Terug naar boven of 

Waarom Alle Verkopers Google Merchant Promoties Zouden Moeten Gebruiken

Google Merchant Promoties zijn, naast de prijs van de producten, de beste manier om uw shopping advertenties te laten opvallen ten opzichte van concurrenten. Stelt u zich het volgende scenario voor:

U wilt echt niet Huntoffice.nl zijn. Ze verkopen precies dezelfde iPhone X als hun concurrenten, maar dan voor een paar honderd euro meer.

Hoeveel kansen op kliks zouden ze hebben? Als ik op zoek was naar een iPhone X 256GB, zou ik zeker op de goedkoopste van de resultaten klikken, dus de eerste. Maar laten we aannemen dat u de PPC-manager van Huntoffice.ie bent. Nou, u kunt dit maar beter op een creatieve manier oplossen als u niet ontslagen wilt worden. Het plaatsen van een "Speciale Aanbieding" label in de Shopping Advertenties zou onze ongelukkige PPC-professional zeker helpen.

Mensen zouden nieuwsgierig kunnen worden naar wat deze aanbieding voor hun portemonnee kan betekenen en erop klikken. Ze kunnen erachter komen dat ze door de promotiecode te gebruiken die in de promotie pop-up wordt getoond, daadwerkelijk geld zouden besparen in vergelijking met de eerste adverteerder. Huntoffice.ie zou een klik krijgen, een conversie en een mooi rendement op de advertentie investering.

Het mooie van Google Merchant Promoties is dat het op productniveau kan worden toegepast. U kunt het dus gebruiken om uw moeilijkste concurrenten in dure veilingen te bestrijden, terwijl u wellicht een hoge prijs aanhoudt voor producten waarvoor u de markt al domineert. Op deze manier kunt u de marge behouden waar u het zich kunt veroorloven.

Terug naar boven of 

Google Merchant Promoties Nadelen

Hoewel de bovengenoemde PPC-manager misschien denkt dat hij een gênante situatie heeft voorkomen, moet hij eigenlijk nog een keertje goed kijken.

Zijn bedrijf, Huntoffice.ie, adverteert namelijk in Ierland en Google Merchant Promoties zijn daar niet beschikbaar.

1. Geografische beschikbaarheid

Helaas is Google Merchant Promoties slechts beschikbaar in een paar landen: Australië, Duitsland, Frankrijk, het VK, India en de VS.

2. Niet erg intuïtieve redactionele vereisten

Merchant Promoties kunnen ook behoorlijk lastig in te stellen zijn in termen van beleid en redactionele vereisten. U kunt bijvoorbeeld niet adverteren voor een “tot x%” aanbieding, of “dubbele spaarpunten”. De aanbieding moet bij het afrekenen inwisselbaar zijn en mag niet al in de productprijs op de landingspagina zijn opgenomen.

De titel van de aanbieding moet heel duidelijk en nauwkeurig zijn en als er specifieke producten worden vermeld (bijvoorbeeld 15% korting op Diesel Blu Jeans) mogen alleen die producten beschikbaar zijn voor de korting op uw website.

3. Lang goedkeuringsproces

Bovendien kan het beoordelingsproces van een nieuwe promotie enige tijd duren, tot 3 dagen.

Daarom moet u er echt voor zorgen dat u dat goed doet, anders kunt u veel tijd verliezen aan contact met de technische ondersteuning van Google voordat uw promoties live gaan.

Het is dus een goede gewoonte om al vóór de geplande startdatum van de promotie aan een nieuwe Merchant Promotie te werken. Voordat u begint met Google Merchant Promoties kunt u het beste het Programmabeleid en de Redactionele Vereisten doornemen.

Terug naar boven of 

Aan de slag met Google Merchant Promoties

Als u adverteert op Google Shopping in een van de bovengenoemde landen, moet u eerst een interesseformulier invullen om Merchant Promoties te gaan gebruiken.

Meestal beoordeelt het Google team de aanvraag vrij snel en kunt u binnen enkele uren een antwoord verwachten. U ontvangt een e-mail met het goede nieuws en een paar nuttige bronnen.

 

Daarna vindt u het tabblad Promotie in de zijbalk van uw Merchant Center account.

De volgende stap is om te beslissen hoeveel promoties u wilt instellen. U kunt tot wel 500 promoties tegelijkertijd uitvoeren. Ze kunnen betrekking hebben op verschillende subsets van producten en op verschillende manieren werken. Als u denkt dat u slechts één aanbieding tegelijk gaat maken, kunt u de ingebouwde Promotietool in het Merchant Center gebruiken.

Terug naar boven of 

Een Merchant Promotie maken met de Promotie-Tool in het Google Merchant Center

U kunt dit in twee stappen doen:

1. Klik op de + button in de sectie Promotie.

2. Maak uw eerste promotie aan.

   Tips:

  • Vul de bovenstaande velden zeer zorgvuldig in. Zodra een promotie live gaat, kunt u deze niet meer bewerken. De enige manier om dat te doen zou zijn om een ​​nieuwe promotie te maken, die opnieuw zou moeten worden beoordeeld en daarom nog minstens 24 uur zou kosten.
  • Stel de effectieve startdatum zo vroeg mogelijk in, als het kan zelfs op dezelfde dag dat u de promotie maakt. Google begint uw promotie pas vanaf die datum te beoordelen. Daarom moet u ervoor zorgen dat alles is ingesteld en goedgekeurd vóór de daadwerkelijke startdatum van de promotie.
  • Als u specifieke producten vermeldt in de promotietitel, zorg er dan voor dat u “specifieke producten” selecteert in het veld voor productbeschikbaarheid. Als uw promotietitel zoiets is als “15% korting op alle producten”, moet u “alle producten” selecteren. Als u dit niet doet, wordt de promotie afgekeurd.  

Als u “Alle producten” hebt geselecteerd hoeft u alleen maar op “Maken” te klikken en te wachten op de beoordeling. De status van uw promotie ziet er als volgt uit:

Zoals u in de bovenstaande afbeelding kunt zien, voert Google twee beoordelingen uit:

De Beleidsbeoordeling - wordt vrij snel uitgevoerd, meestal op dezelfde werkdag dat de promotie is gemaakt. Het controleert of aan alle beleidsregels en redactionele vereisten is voldaan op promotieniveau.

De SKU-beoordeling - begint op de ingangsdatum van de promotie die u heeft ingesteld tijdens het maken van de promotie.

Dat is de reden waarom ik eerder heb gezegd dat het een goede gewoonte is om deze datum zo vroeg mogelijk in te stellen.

(Lees verder om erachter te komen wat u kunt doen als de promotie te vroeg wordt goedgekeurd en u deze nog niet wilt laten zien).

De SKU-beoordeling controleert of de promotie daadwerkelijk live is op de website en exact werkt zoals u vermeldde in de titel van de promotie.

Als u nu de optie “Specifieke producten” kiest, moet u nog een extra stap volgen. U moet een kolom promotion_id toevoegen aan uw primaire productfeed en deze vullen met de waarde 'SPECIFIC_PRODUCTS' voor producten die in de promotie zijn opgenomen. Dit gedeelte van het proces is een beetje lastig. Afhankelijk van hoeveel en welke producten u in de promotie wilt opnemen, heeft u waarschijnlijk een feedmanagement tool van derden nodig om het attribuut promotion_id te koppelen. Via DataFeedWatch kunt u complexe feedregels instellen en het kenmerk promotion_id in een paar klikken toewijzen, zonder dat u de hele feed opnieuw hoeft te genereren.

Terug naar boven of 

Merchant Promoties met behulp van een Promotie Feed

Met de promotietool kunt u slechts één promotie tegelijk uitvoeren. Maar wat als u meerdere promoties tegelijkertijd wilt uitvoeren? De manier om dat te doen is door een Promotie Feed te uploaden. Bekijk dit feed-sjabloon.

Met de Promotie Feeds heeft u de mogelijkheid om meerdere promoties tegelijkertijd te maken en uit te voeren en om de promotion_effective_dates anders in te stellen dan de promotion_display_dates. Dit is essentieel voor de beoordeling. U kunt de effective_start_date van de promotie zo vroeg mogelijk instellen, zodat u zeker weet dat de promotie wordt beoordeeld, maar stel de display_date een paar dagen later in, wanneer u de aanbieding daadwerkelijk in uw PLA's wilt weergeven. Alle andere velden zijn in principe hetzelfde als in de promotietool. 

Gebruik de SPECIFIC_PRODUCTS of ALL_PRODUCTS waarden in het attribuut product_applicability afhankelijk van of u de promotie op alle producten of slechts een subset wilt toepassen. De volgende stap is om de primaire productfeed toe te wijzen aan de juiste promotion_id. U moet de kolom promotion_id toevoegen aan uw productfeed en deze vullen met de respectievelijke promotie-id's voor in aanmerking komende producten. Let op, u kunt meerdere promoties aan een enkel item toewijzen door elke promotion-id in de cel te scheiden met een komma. Een product kan in meer dan één promotie zijn opgenomen. Bekijk hier een voorbeeld van een Toegewezen Product Feed.

Nogmaals, u heeft waarschijnlijk de hulp van een feedmanagement tool van derden nodig om uw productfeed toe te wijzen aan de promotie-id's.

Terug naar boven of 

Merchant Promoties aanmaken met DataFeedWatch

De optie om een Google Promotions feed toe te voegen in DataFeedWatch wordt geactiveerd nadat het Google Shopping kanaal is toegevoegd.

 

 
De promotie-feed can kan meerdere promoties bevatten, net zoals een productfeed meerdere producten kan bevatten. Elke promotie moet de volgende velden bevatten:
  • Promotion_id – de unieke ID van de promotie. Deze mag geen spaties of symbolen bevatten. Als u de promotie wilt beperken tot een specifieke groep producten, moet u dezelfde promotie-id voor die producten opgeven in uw standaard Google Shopping feed. Als u een promotie maakt met promotion_id = ASICS_PROMO, die alleen van toepassing zouden moeten zijn op Asics producten zou de koppeling met uw Google Shopping en het promotion_id field er als volgt uit kunnen zien:

  • Product_applicability - geeft aan of de promotie van toepassing is op alle producten of alleen op specifieke producten.
  • Offer_type - dit attribuut geeft aan of een couponcode vereist is voor gebruikers om de aanbieding te gebruiken
  • Long_title - dit is de volledige titel van de promotie en deze moet de promotie volledig en nauwkeurig beschrijven. Maximale lengte is 60 tekens. 
  • Promotion-effective_dates - de datum en het tijdsbestek waarop de promotie actief is.
  • Redemption_channel - geeft aan dat promotie online geldig is
Nadat de feed is gemaakt in DataFeedWatch, is deze beschikbaar onder een URL, net als elke andere feed. Deze URL kan later worden verstrekt bij het toevoegen van een promotiefeed in de GMC.
 
 
 

Zodra de feeds gereed zijn, kunt u uw Promotiefeed uploaden door op de knop '+' te klikken in het tabblad 'Feeds' onder het gedeelte Promoties in het Merchant Center.

Wat reguliere productfeeds betreft, kunnen promotiefeeds worden geüpload via Google Spreadsheets, gepland worden opgehaald of geüpload vanuit een losse spreadsheet.

Volg gewoon de instructies en u bent er helemaal klaar voor.

Terug naar boven of 

Google Merchant Promoties Zijn Niet Beschikbaar In Uw Land: Is Er Een Alternatief?

Als Merchant Promoties niet beschikbaar zijn in uw land is er een alternatief: Sale Prijs Annotaties. Om van deze functie gebruik te maken, moet u twee nieuwe kolommen aan uw primaire productfeed toevoegen: sale_price en sale_price_effective_date. Met het attribuut sale_price_effective_date kunt u Google laten weten wanneer de aanbieding begint en eindigt. Als u dit niet invult, loopt de aanbieding voor altijd. Wanneer Google een actieve aanbieding vindt wordt een label met de prijsdaling weergegeven in Shopping-advertenties.

Helaas kan het zijn dat Google de prijsdaling niet laat zien, zelfs als u beide attributen op de juiste manier vult. Om annotaties in uw advertenties te kunnen weergeven, moet u aan bepaalde vereisten voldoen:

  • De basisprijs moet in de afgelopen 180 dagen gedurende ten minste 30 opeenvolgende dagen in rekening zijn gebracht.     
  • De basisprijs moet geldig zijn.     
  • De aanbiedingsprijs moet lager zijn dan de basisprijs.     
  • De korting van de aanbieding moet meer dan 5% zijn en minder dan 90%.     

Het is het niet eenvoudig om aan al deze criteria te voldoen, vooral aan de eerste. In de snel veranderende e-commerce industrie veranderen zelfs de basisprijzen voortdurend. Als u deze Google functie wilt gebruiken, moet u uw prijsstrategie vooraf plannen. U kunt DataFeedWatch gebruiken om de attributen sale_price en sale_price_effective_date correct in kaart te brengen. Het belangrijkste verschil tussen annotaties van aanbiedingsprijzen en aanbiedingen van verkopers is dat de eerste een korting toont die al is opgenomen in de prijs van het product op de bestemmingspagina en beschikbaar is voor alle klanten, terwijl de laatste een promotiecode toont voor korting bij het afrekenen, alleen beschikbaar voor wie de promotiecode invoert. Het is essentieel om dit verschil volledig te begrijpen, omdat u in feite beide strategieën wilt gebruiken, maar u moet voorzichtig zijn om ze niet te laten overlappen.

Terug naar boven of 

 

Google Merchant Promotions: Best Practices

We hebben al enkele praktische tips gegeven, maar laten we ze even samenvatten en wat nieuwe toevoegen:

  1. Begin minimaal 5 dagen vóór de daadwerkelijke start van de aanbieding op de website aan een nieuwe aanbieding te werken. Zo heeft u nog tijd om mogelijke afkeuringen te corrigeren.
  2. Stel bij het indienen van een promotiefeed altijd de effectieve startdatum in die vroeger is dan de startdatum van de weergave.
  3. Kies een duidelijke, beknopte en herkenbare promotie-id en titel. Dit helpt u uw promoties te organiseren wanneer er meer dan één actief is en om ervoor te zorgen dat het systeem uw promoties goedkeurt.
  4. Lees het Programmabeleid en Redactionele Vereisten zorgvuldig voordat u begint. Het is gemakkelijk om kleine details over het hoofd te zien die de oorzaak kunnen zijn van de afkeuring van uw promotie.
  5. Zorg ervoor dat uw promotiecodes naar behoren werken op producten die in de promotie worden vermeld.
  6. Zorg ervoor dat uw aanbieding verrekend wordt bij het afrekenen en niet is inbegrepen in de productprijs op de productpagina's
  7. Stel een productgroep in op AdWords voor producten die in aanmerking komen voor de aanbieding. Op deze manier krijgt u volledige controle over uw aanbieding (u kunt deze producten starten en stoppen wanneer u maar wilt zonder de aanbieding in het Merchant Center te stoppen) en u kunt een gedetailleerd rapport over de prestaties krijgen
  8. Houd klikken op uw aanbiedingen bij door uw shopping campagnes in te delen op kliktype. Met de “Shopping - Product - Coupon” rapportage ziet u de kliks op de “Speciale aanbieding” en klikken op de knop “Shop” in de promotieballon.

   9. Testen, testen en testen. Er is geen magische formule voor succes op Google Ads. Probeer altijd verschillende dingen uit voordat u conclusies trekt.

Terug naar boven of 

Veelvoorkomende Problemen met Google Merchant Promotions

Merchant Promoties kunnen lastig zijn om in te stellen vanwege het beleid en alle vereisten waaraan strikt moet worden voldaan. Dit zijn enkele van de belangrijkste problemen die u kunt tegenkomen en hoe u deze kunt oplossen, uit de veelgestelde vragen in het Merchant Center helpcentrum.

 

1.  Uw Google Merchant Promotie is afgewezen

Als uw promotie na de validatie beoordeling is geweigerd, kan dit zijn omdat:

- deze niet voldoet aan het beleid en de vereisten 

- de prijs op de landingspagina niet de prijs is die in de aanbieding wordt geadverteerd

- op de landingspagina moet u zowel de basisprijs als de kortingsprijs weergeven

 

2. Uw Google Merchant Promotie is goedgekeurd, maar wordt niet weergegeven

Als dit gebeurt, controleer dan het volgende:

- de ingediende startdatum en tijd

- of alle feeditems correct zijn verwerkt

- of de promotion-id is toegewezen volgens de vereisten van Google

 

3. De Google Shopping promotie is afgekeurd en ik heb alle gevraagde wijzigingen aangebracht. Hoe kan ik een herbeoordeling aanvragen?

In uw promotie dashboard kunt u een herbeoordeling aanvragen in de kolom SKU-status door op de tekstballon te klikken.

 

Veel succes met het verhogen van uw omzet met Google Merchant Promoties!