DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Verbeter uw Targeting met Facebook Broad Audience Reach

Geschreven door René Bisschop | 18-jul-2017 6:48:30

Bent u op zoek naar een breder publiek met uw Facebook Dynamische Advertenties? Facebook heeft recent een upgrade gelanceerd die u juist daar mee kan helpen.

Eerder dit jaar introduceerde Facebook meer grote veranderingen in de manier waarop hun advertenties werken. Targeting voor dynamische advertenties in het bijzonder is verder geupgrade om zodoende adverteerders in staat te stellen om een nieuw publiek te bereiken met de introductie van Broad Audience Reach.

 

Hoe Dynamische Advertenties Momenteel werken

Facebook Dynamic Ads zijn ontworpen om productadvertenties te laten zien aan dat publiek dat in het verleden interesse heeft getoond in de website van de retailer.

Er zijn drie primaire componenten die kunnen worden gebruikt bij het opzetten van dynamic ads. Dat zijn de volgende:

  • Productcatalogus - De productcatalogus is waar de retailers een bestand moeten uploaden met daarin een overzicht van de producten waarvoor ze willen adverteren. Net als bij Google heet dit ook een productfeed en bevat het de belangrijkste eigenschappen voor ieder item. Deze eigenschappen kunnen bijvoorbeeld prijs zijn, beschikbaarheid, de beschrijving, maar ook product- en afbeeldingsURLs.

 

 

  • Remarketing - Het implementeren van de Facebook-pixel op uw site zorgt er niet alleen voor dat u mensen die uw site eerder hebben bezocht kunt targeten, maar het geeft u ook een dieper inzicht in wat ze precies op uw site hebben gedaan.

 

 

  • Advertentie templates - Dit zijn de templates die, wanneer ze worden gemaakt, worden gevuld met producten. Vanaf deze plaats kunt u een groot assortiment aan producten laten zien (of zelfs één product mocht u dat willen) waarvoor u wilt adverteren. Het is ook mogelijk om parameters in te stellen waardoor u verschillende producten kunt laten zien aan verschillende mensen.

 

Veranderingen Broad Audience Reach van Facebook

De update van Facebook laat adverteerders een stap verder gaan in het targeten van mensen die eerder interactie hebben gehad met de website of app van de retailer. Het is nu mogelijk om mensen op gedrag te targeten, gebaseerd op de content waarop ze eerder interactie hebben gehad op Facebook of wanneer ze gekeken hebben op meerdere sites met vergelijkbare producten.

Als een persoon bijvoorbeeld online heeft gekeken naar jurken (niet perse op uw website) dan stuurt dit een signaal naar Facebook dat ze onderdeel zouden kunnen zijn van een goed doelpubliek voor kleding advertenties.

Dit zorgt ervoor dat targeting niet alleen meer bij remarketing hoort, maar schat in waar de gebruiker naar op zoek kan zijn en presenteert dan advertenties die relevant kunnen zijn. Deze voorspelling kan ook voortkomen uit de activiteit van de gebruiker op Facebook, inclusief het klikken op links, likes, etc.

 

Specifieke vs. Brede Targeting

Specifieke Targeting

Wanneer u specifiek target gebruikt u targeting parameters die het publiek waaraan u uw advertenties laat zien beperkt. Dit kan gebaseerd zijn op demografie, getoonde interesse of publieken (custom of lookalike). Adverteerders zien vaker een beperkt publiek op deze manier, maar als het juist is gedaan, lijken de advertenties relevanter voor het publiek.

Als u bijvoorbeeld een retailer bent van designer-babykleding met een hoge kwaliteit, wilt u wellicht mensen targeten die net ouders zijn geworden en passen in de categorie ‘hoge welvaart’.

 

 

Broad Targeting

Wanneer u breed target zoeken de algoritmes van Facebook nieuwe publieken voor uw advertenties. Dit betekent dat u het bereik van uw publiek niet langer beperkt. Dit zorgt voor voordelen op verschillende manieren:

  • Merkbekendheid: als u een retailer bent met nog relatief weinig bekendheid kan deze manier van targeting gebruikt worden om nieuwe mensen de producten die u verkoopt te laten zien en wat uw merk inhoudt.
  • Vind nieuwe inzichten: als u eenmaal bent begonnen met het opzetten van uw ads op deze manier, kunt u controleren bij inzichten en resultaten welke mensen zijn bereikt en hoe ze gereageerd hebben. Sommige mensen worden verrast door het type mensen dat hun ads gezien hebben en hun producten aantrekkelijk vinden. Het is ook de moeite waard om te overwegen dat het publiek wat het meest converteert via Facebook ads niet noodzakelijk hetzelfde soort publiek is dat gewoonlijk converteert of direct aankoopt.
  • Kom erachter wie u zou moeten targeten: In dezelfde lijn als het punt hierboven: als u geen idee hebt wie u zou moeten targeten zou het de moeite waard kunnen zijn om Broad Audience te laten lopen tot u meer inzichten heeft.

 

Welk Type eCommerce Retailers heeft hier voordeel van

Historisch gezien bieden Facebook Dynamic Ads meer voordelen aan grotere eCommerce winkels omdat zij meer websiteverkeer hebben waarop de publiekslijsten kunnen worden gebaseerd. Dit werkt beperkend voor diegenen met minder verkeer of minder merkbekendheid.

Omdat de update ervoor zorgt dat retailers nieuwe publieken kunnen bereiken heeft dit voordelen voor zowel kleinere als grotere eCommerce websites. Voor de kleinere retailers met minder verkeer op hun website is het nu mogelijk om nieuwe mensen te bereiken die ze normaal gesproken niet zouden contacteren. Dit helpt bij de promotie van producten die in de aanbieding zijn, maar ook om merkbekendheid op te bouwen.

Voor grotere retailers is het voordeel dat ze een nieuw publiek kunnen bereiken waarmee ze voorheen nog geen interactie hebben gehad. Dit stelt de retailer in staat een groter publiek te bereiken voor hun producten.

 

Aanbevelingen en Best Practices

Ondanks dat Broad Audience Reach nog relatief nieuw is, zijn er toch een aantal best practices die de moeite van het volgen waard zijn. Echter, we erkennen dat met iedere nieuwe mogelijkheid op Facebook er nog steeds dingen kunnen veranderen, waardoor andere best practices in beeld komen.

Targeting

  • Doen: Gebruik top-level targeting zoals locatie, demografie en taal. U wilt uw publiek niet drastisch beperken, maar het is wel van belang relevant te zijn voor uw publiek;
  • Doen: Sluit mensen uit die eerder op uw site hebben gekocht - in het bijzonder als dit maar een enkele aankoop is geweest. U kunt deze restrictie ook voor een bepaalde periode laten gelden, zoals het uitsluiten van mensen die in de laatste 90 dagen hebben gekocht. Dit is ideaal voor items die slechts gedurende een bepaalde tijd gebruikt kunnen worden, zoals parfum of proteïne poeder, waardoor het product op kan raken voordat u de gebruiker nieuwe advertenties laat zien.
  • Niet doen: Al uw websitebezoekers uitsluiten. Dit lijkt misschien een goed idee bij het gebruik van Broad Targeting als u zoekt naar een nieuw publiek, echter het algoritme van Facebook blijft leren terwijl de campagne loopt waardoor het hebben van een aantal website bezoekers in de mix het algoritme een beter idee geeft van het beste publiek om de ads aan te serveren.

Productcatalogus

  • Doen: Gebruik een grote productcatalogus (Facebook beveelt een minimum van 1000 producten aan). Bij het gebruik van kortere lijsten worden de ads over het algemeen minder getoond. Dit kan resulteren in moeilijkheden als u Broad Targeting gebruikt om een nieuw publiek te bereiken.
  • Niet doen: Adverteren met producten die niet langer beschikbaar zijn. Bedenk dat u heeft geleerd dat ‘Eerste indrukken het belangrijkst zijn’, hetzelfde geldt ook hier. Als een nieuwe klant klikt op uw productpagina om daarna terecht te komen op een foutpagina of een melding dat het product niet langer beschikbaar is, dan is het in een later stadium lastiger ze aan te moedigen om ze terug te laten keren naar de site. In plaats daarvan kunt u beter regelmatig uw productcatalogus updaten (Facebook beveelt eens per dag aan).

 

Conclusie

Uiteindelijk is er geen goed of slecht als het gaat om het bedenken of u broad audience reach wilt gebruiken voor uw dynamic ads. Het is beter om uit te vinden wat voor uw bedrijf het best werkt door iedere methode uit te proberen. Het is ook de moeite waard om te onthouden dat u waarschijnlijk een aantal targeting parameters nodig heeft, ook als u alleen maar op zoek bent naar een nieuw publiek. Op diezelfde manier blijft Facebook ook leren en optimaliseren waar en wanneer uw ads het beste zullen werken. Met dit in het achterhoofd, zal er een crossover zijn, ongeacht welke methode u kiest.

Als u een online verkoper bent die gebruik wil maken van het volledige potentieel van de targeting van Facebook en u deze post handig vond, dan is ons eBook 9 Techniques for Growing Facebook Product Ads ROI waarschijnlijk ook nuttig voor u. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feed en campagnes kunt verbeteren.