E-commerce is big business in veel Europese landen en biedt mogelijkheden voor retailers in de Benelux en andere plaatsen. Twee van de landen die aanzienlijke groei hebben ervaren, zijn Nederland en België.
Deze beide landen zijn de focus van de e-commercewinkel, Bol.com.
In 2017 was de e-commerce industrie in Nederland meer dan 22 miljard waard, een cijfer dat 13 procent hoger ligt ten opzichte van het voorgaande jaar. In België, in hetzelfde jaar, was e-commerce meer dan 10 miljard waard. Zelfs 17 procent van alle uitgaven in België werd online gedaan.
Met andere woorden: de markt in zowel Nederland als België is immens. Dus, hoe kun jij ook meedoen in die markt? De beste aanpak is om de producten die jij verkoopt aan te bieden op het meest populaire e-commerce platform in die twee landen. Dat betekent dat je je productfeed naar Bol.com stuurt en je daar je producten verkoopt.
Waarom? Omdat Bol.com de grootste shoppingwebsite in Nederland is met een omzet die ongeveer 50 procent hoger ligt dan de eerstvolgende concurrent. In België is Bol.com de op-twee-na grootste online retailer.
Klik op de links om meteen door te gaan naar een specifieke sectie:
Bol.com is een online marktplaats en winkel die consumenten in Nederland en België bedient. Dit houdt in dat men opereert op een soortgelijke manier als Amazon, omdat het direct aan consumenten verkoopt, maar ook het platform aanbiedt als een marktplaats voor andere online retailers die producten kunnen aanbieden en verkopen.
De producten die beschikbaar zijn van derde partij retailers bevatten nieuwe en gebruikte goederen.
Bol.com werd opgericht in 1999 en beschikt dus over uitgebreide ervaring op het gebied van e-commerce. Het is gevestigd in Nederland en heeft een omzet van meer dan € 1 miljard. Het is onderdeel van de Koninklijke Ahold Delhaize NV bedrijvengroep en heeft vele prijzen gewonnen. Eén van de meest recente zijn:
Bol.com biedt ongeveer 15 miljoen producten aan. De beschikbare categorieën zijn onder andere:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina
Zoals al eerder vermeld, is Bol.com een van de grootste en meest gebruikte e-commerce websites in Nederland en België. Het is bekend dat het acht miljoen klanten heeft, met twee miljoen mensen als dagelijkse bezoekers.
Dit is het belangrijkste voordeel van Bol.com - de omvang en het potentieel van de marktplaats. Er zijn echter ook andere voordelen.
Ten eerste biedt Bol.com een reeks extra services aan waarmee verkopers hun producten volledig kunnen optimaliseren. Dit omvat het leveren van fulfilment diensten waarbij Bol.com de verzending van je producten afhandelt. Het is ook mogelijk om een Bol.com verkopersaccount aan je interne verkoopsysteem te koppelen, en het biedt een partner dienst die verkopers kunnen gebruiken om antwoorden op vragen te krijgen, evenals voor ondersteuning en advies.
Bol.com heeft ook een partnerprogramma dat het het Bol.com Partner Programma noemt. Er staat dat het 30.000 aangesloten bedrijven heeft die producten promoten op hun website, inclusief alle producten die jij als deelnemende verkoper aanbiedt. Net als bij alle andere partnerprogramma's vergroot het Partner Programma van Bol.com het bereik van zowel het hoofdplatform als, in potentie, jouw individuele producten. Met andere woorden, het helpt kopers te vinden voor de producten die jij verkoopt.
Tenslotte biedt Bol.com verschillende advertentieopties aan om de zichtbaarheid van de producten die je verkoopt te vergroten. Dit omvat banner advertenties en gesponsorde producten. Je kunt ook adverteren in een Bol.com online magazine, zoals Stylemagazine, Techmagazine of Homemagazine. Ze hebben een gecombineerd lezerspubliek van bijna een miljoen, maar de echte kracht van deze online publicaties is dat ze zijn gericht op klanten die geïnteresseerd zijn in jouw producten.
Het uiteindelijke advertentieproduct dat op Bol.com beschikbaar is, zijn gerichte mailing-campagnes. Deze campagnes gebruiken klantgegevens van Bol.com.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina
Voordat je begint op Bol.com, heb je een Nederlands of Belgisch BTW-nummer nodig. Je moet ook minstens 10 weken geregistreerd staan in:
Zodra je hebt voldaan aan bovenstaande eisen, kun je doorgaan met het aanmaken van een account. Hieronder staan de belangrijkste stappen:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina
De producten in je productfeed moeten in een van de voorgaande categorieën passen. De enige uitzondering hierin is Sieraden, omdat Bol.com momenteel geen producten in deze categorie accepteert.
Alle producten in je feed moeten een EAN of een ISBN-nummer hebben. Daarbij moet je productfeed een tekstbestand zijn, met kolommen gescheiden door een tab en een maximale grootte van 10Mb. Bol.com verwerkt productfeeds iedere 30 minuten.
Productfeeds bij Bol.com bevatten de volgende vereiste velden:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina
Het opzetten van je winkel en het aanbieden van je producten is gratis op Bol.com. Je betaalt pas kosten als klanten je producten kopen. Wat je exact moet gaan betalen hangt af van het product dat je verkoopt, maar er zitten altijd twee elementen aan de kosten:
Als je een niet-Nederlandse verkoper bent, dan is het element percentage exclusief BTW.
De vaste vergoeding kost ergens tussen de €1 en de €3. Het percentage van de verkoopprijs dat je zal worden aangerekend varieert van 5 procent tot 17 procent (sieraden hebben een percentage van 24 procent, ondanks dat het momenteel niet mogelijk is om producten aan te bieden in de categorie Sieraden).
Hier is een voorbeeld uit de categorie Speelgoed. Het meeste speelgoed heeft een vaste vergoeding van 1 euro en een percentage van de verkoop van 15 procent. Dus als je speelgoed verkoopt van €50, dan ziet de vergoeding aan Bol.com er als volgt uit:
Om de producten die je verkoopt te controleren, bezoek je de Bol.com website, waar een volledige lijst van vergoedingen en kosten beschikbaar is.
De standaard optimalisatie tips die van toepassing zijn op andere marktplaatsen kun je ook hier gebruiken: beschrijvingen interessant maken, afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken, je feed up-to-date houden, enz.
Daarnaast moet je ook stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de specifieke en goed gedocumenteerde minimumnormen voor de service die Bol.com vereist. Als je dit niet doet, zul je niet zoveel verkopen en word je zelfs mogelijk van het platform verwijderd.
Bol.com houdt de prestaties van verkopers nauwlettend in het oog en moedigt hen aan om constant te werken aan het verbeteren van hun score. Deze prestaties hebben meestal betrekking op levertijden en niveaus van klantenservice.
Bol.com wil bijvoorbeeld dat er bij verkopers maximaal twee procent van de bestellingen geannuleerd worden. Bovendien moet je alle klantbestellingen verzenden via track en trace en moet je ook het doel tijdige levering halen van minimaal 98 procent van alle bestellingen.
Andere minimale standaardvereisten zijn onder meer:
Het is een simpele berekening als je Bol.com overweegt: als je Nederland of België, met name Nederland, hebt geïdentificeerd als een potentiële groeimogelijkheid voor je bedrijf, dan moet je Bol.com als een optie beschouwen. Het heeft het grootste bereik plus een breed scala aan hulpmiddelen om je te helpen succesvol te handelen.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina