DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Google Shopping Updates Die Je Misschien Gemist Hebt

Geschreven door René Bisschop | 3-nov-2016 8:14:29

Google heeft weer eens wat veranderingen gemaakt aan de vereisten voor hun Shopping campagnes. Over de afgelopen maand hebben we twee belangrijke updates gezien: de Google Trusted Store vereisten zijn veranderd en de Product Listing Ads in de SERP zijn nu zichtbaar in carrousel formaat.

Wilt u weten of deze laatste updates een effect zullen hebben op de prestaties van uw Google Shopping campagne? Ja? Blijf dan lezen.

Google Verkoper Beoordeling

Google heeft de drempel van vereiste reviews voor het Verkoper Beoordelingsprogramma verhoogd van 30 naar 150 gedurende een periode van 12 maanden.

CPC Strategy nam contact op met Google’s Adwords support en de reden voor de update was:

Ons tech team vond dat het historisch minimum van 30 reviews onderhevig was aan wat kwaliteitszaken. Het verhogen van de drempel van vereiste reviews laat het toe dat we additionele data hebben waarop we Verkoper Beoordelingen kunnen genereren, wat het toestaat om stabielere scores te genereren. Zij hadden het gevoel dat het produceren van een stabiel signaal van hoge kwaliteit op minder plaatsen meer toegevoegde waarde heeft voor gebruikers.”

Ondanks dat ze het niet hardop uitspraken was het makkelijk om het systeem te misleiden en de 30 reviews te krijgen. Tegenwoordig zijn de meeste beslissingen op alle diensten die we gebruiken en producten die we kopen gebaseerd op de reviews van andere kopers, dus is het belangrijk om ze accuraat en van hoge kwaliteit te houden.

Deze update zal een effect hebben op de kleinere Google Shopping Adverteerders, die geen hoog aantal transacties hebben en daarom met moeite de minimum drempel zullen bereiken.

Product Listing Ads kun je nu scrollen

Google heeft stilletjes een nieuwe verandering uitgerold die een groot effect zal hebben op de manier waarop shopping advertenties in beeld worden gebracht bovenaan de zoekmachine resultaten-pagina op desktops.

Tot recent zagen de zoekers 4-6 statische advertenties bovenaan of aan de rechterkant van de pagina.

Nu kunnen ze tot wel 20 product listing ads zien voor bepaalde product zoekopdrachten. Hieronder leidde de zoekopdracht “DrMartens Originals” tot niet minder dan 20 resultaten in de Tsjechische Republiek.

Het is nog twijfelachtig welk effect deze verandering zal hebben op de CTRs van product advertenties en of het voordelig zal zijn voor alle verkopers of niet. Een ding is zeker: met meer ruimte waarop de advertenties in beeld worden gebracht, hebben kleine tot middelgrote verkopers meer kans om hun advertenties te zien naast die van de grote verkopers.

Voor de shoppers: dit zorgt voor relevantere opties, en zal in het algemeen de gebruikersbeleving verbeteren.

Voor Google is het heel makkelijk om de aandacht van iedereen te krijgen bij de kleinste verandering of update, maar we zijn het eens dat het actief op de hoogte houden van alle lanceringen en nieuwe functionaliteiten van alle middelen die we gebruiken in ons dagelijks onbegonnen werk is.

Een maand geleden zetten we alle Google Shopping Updates die in de loop van 2016 gelanceerd zijn voor Shopping adverteerders op een rijtje. Als u dat nog niet heeft gelezen, kijkt u die dan zeker na, zodat u niets mist dat een effect kan hebben op uw campagnes.