DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Een Checklist voor Retailers voor een Effectieve & Geoptimaliseerde Facebook Productcatalogus Feed

Geschreven door Paweł Fijak | 1-mei-2020 10:41:26

 

Investeren in Facebook is een must voor adverteerders die een prominente aanwezigheid op de sociale media willen behouden en duurzame verbindingen met hun klanten willen maken. Facebook biedt kostenefficiënte reclame-opties in vergelijking met andere kanalen, waardoor het een zeer aantrekkelijk platform is voor bedrijven van elke omvang.

 

Met Dynamische Advertentiecampagnes op Facebook kunnen e-commercebedrijven mensen die op hun website hebben rondgekeken of items hebben gekocht, opnieuw benaderen. Het systeem toont automatisch de juiste producten aan het juiste publiek op basis van het eerdere gedrag.

 

Net als bij Google Shopping begint het succes van Facebook Dynamische Advertenties met een hoogwaardige productfeed.

 

In dit artikel willen we onze 13 tips voor een waterdicht Facebook Productcatalogus delen en hoe dit het succes van je reclamecampagne een boost zal geven!

 

 

#1. Haal je productfeed voor de Facebook Productcatalogus tenminste eenmaal per dag op

#2. Koppel je Facebook Pixel aan je Productcatalogus

#3. Zorg dat elk product een GTIN, Merk of mpn heeft

#4. Voorkom duplicaten. Zorg dat elk product een unieke titel, beschrijving en GTIN heeft

#5. Gebruik productvarianten en item_group_id

#6. Gebruik zoveel mogelijk optionele attributen

#7. Optimaliseer je producttitels

#8. Gebruik hoogwaardige afbeeldingen

#9. Gebruik het attribuut product_type 

#10. Gebruik het attribuut Google Product Category 

#11. Gebruik aangepaste labels

#12. Gebruik de aanbiedingsprijs en prijs overlays

#13. Geef accurate verzendinformatie en gebruik  overlays voor verzending 

Conclusie

 

#1. Haal je productfeed voor de Facebook Productcatalogus tenminste een keer per dag op

 

De allereerste actie voor succes die je kunt ondernemen in Facebook Dynamische Advertenties is het aanleveren van nieuwe gegevens. Zorg ervoor dat je je productfeed zo vaak mogelijk naar de Facebook-catalogus uploadt. Facebook geeft je, in tegenstelling tot Google, de mogelijkheid om je feed tot één keer per uur op te halen.

 

 

 

Gebruik daarvoor een feed-URL in plaats van handmatige uploads. Je kunt je feed opslaan in je FTP of gewoon een Google Spreadsheet gebruiken en deze op het web publiceren in de vorm van een .csv. Zorg er ook voor dat je feed het juiste formaat heeft. Facebook ondersteunt momenteel de volgende formaten: 

 

 

 

Met behulp van een datafeed beheertool zoals DataFeedWatch hoef je je geen zorgen te maken over formaten, aangezien de tool de feed in een door Facebook ondersteunde opmaak automatisch genereert. De belangrijkste reden voor het updaten en uploaden van je feed per uur is de mogelijkheid om nieuwe beschikbaarheids- en prijsgegevens door te geven. In feite kunnen producten vrij snel uitverkocht raken, vooral tijdens piekperiodes, en je wilt zeker geen reclame maken voor producten die je niet kunt verkopen. Facebook staat verschillende beschikbaarheidswaarden toe:

 

 

Je wilt misschien toch reclame maken voor een product dat niet op voorraad is met behulp van de voorbestelling of beschikbaar voor bestelling. De prijzen van producten kunnen ook vrij vaak veranderen, vooral tijdens aanbiedingen, dus je wil dat je advertenties een afspiegeling zijn van wat je productpagina laat zien, om onaangename verrassingen voor klanten en teleurstellingen te voorkomen. Om de klantervaring te verbeteren keurt Facebook items waarvan de prijs op de productpagina niet overeenkomt met die in de feed zelfs af.

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#2. Verbind je Facebook Pixel met je Productcatalogus


Het hele punt van Facebook Dynamische Advertenties is om gebruikers die al actie hebben ondernomen op je website opnieuw te betrekken met zeer relevante advertenties die de producten laten zien die ze het meest waarschijnlijk zullen kopen. Het kan zijn dat je de producten laat zien die gebruikers in het winkelmandje hebben achtergelaten om ze eraan te herinneren, of dat je andere producten toont waarvan je denkt dat ze geschikt zouden zijn voor cross-selling, op basis van hun online gedrag. In beide gevallen is het verbinden van je Facebook Pixel met de productcatalogus essentieel om precieze informatie over het gedrag van de klant door te geven aan het systeem en om de acties van de gebruiker op je website te matchen met de producten in de catalogus. Ga gewoon naar de feed-instellingen en klik op "connect event source".

 

 


 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

 

#3. Zorg dat elk product een GTIN, Merk of mpn heeft

 

Product identifiers zijn essentieel voor het Facebook-systeem om elk product in de catalogus te classificeren en te categoriseren. Zorg er altijd voor dat je geldige GTIN's indient (Global Trade Item Number, zoals UPC, EAN, JAN en ISBN). Als je product geen GTIN heeft, geef dan het merk of de mpn (Unique manufacturer ID) op. Wij raden ook aan om altijd het merkattribuut toe te voegen, zelfs als je producten wel een GTIN hebben. Dit is handig bij het maken van productsets en dynamische carrouseladvertenties.

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#4. Voorkom duplicaten. Zorg dat elk product een unieke titel, beschrijving en GTIN heeft

 

Pas op voor soortgelijke producten, want die kunnen soortgelijke of gelijke titels en omschrijvingen hebben. Het zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn voor paperback en hardback versies van hetzelfde boek of een film die ook een boek is en zo verder. Zorg er altijd voor dat je een unieke titel, beschrijving en GTIN indient. In het geval dat hetzelfde product wordt verkocht in verschillende vormen, zoals maten of kleuren, moet je alle variaties samenvoegen. Lees verder voor meer informatie.

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#5. Gebruik productvarianten en item_group_id

 

Als je bijvoorbeeld een shirt in verschillende maten of kleuren verkoopt, is het het beste om slechts één enkele advertentie te tonen in plaats van één per productvariant. De foto van het shirt zal namelijk waarschijnlijk hetzelfde zijn. Je wilt gewoon dat mensen op de advertentie klikken en dan hun juiste maat kiezen. Om het systeem te laten weten dat je meerdere productvarianten hebt en slechts één advertentie wil tonen, gebruik je het attribuut item_group_id. Facebook zegt hierover "Groepen maken het gemakkelijker om extra kleuren, stijlen of patronen voor een bepaald product te adverteren. Alle producten in een productgroep delen hetzelfde item_groep_id. In Dynamische Advertenties kiezen we slechts één item uit de groep op basis van het signaal dat we ontvangen hebben van de pixel of de app.

 

 

 

In principe gebruik je dezelfde waarde voor alle varianten van hetzelfde product. Zo weet het systeem dat ze bij elkaar zijn gegroepeerd. Vervolgens hernoemt Facebook dit attribuut naar retailer_product_group_id, dat je vindt tussen de filters voor het maken van productsets.

 

 

 

Naast het feit dat het systeem slechts één advertentie toont in plaats van meerdere, is dit attribuut ook essentieel vanuit het oogpunt van campagneoptimalisatie. In feite, als het gaat om de segmentatie van productsets, zal het veel gemakkelijker zijn om items te groeperen met productvarianten en ze een hoger/lager bod te geven.

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#6. Gebruik zoveel mogelijk optionele attributen

 

Naar aanleiding van het bovenstaande punt raden wij je aan om zoveel mogelijk optionele attributen te gebruiken. Age_group, colour, gender, material, pattern en size behoren tot de optionele velden die je kunt gebruiken om je feed te versterken. Zoals je kunt zien in de onderstaande screenshot, kun je al deze velden gebruiken als filters om productsets aan te maken:

 

 

 

Je zou bijvoorbeeld een productset kunnen maken op basis van age_group. Je kunt je richten op ouders met producten voor peuters en niet-ouders met producten voor volwassenen. Hetzelfde geldt voor het geslacht.

Stel dat je zowel damesschoenen als herenschoenen verkoopt. Je wilt je richten op mannen met herenschoenen en op vrouwen met damesschoenen. Maak dan gewoon twee productsets aan op basis van het attribuut gender.

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#7. Optimaliseer producttitels

 

Producttitels zijn erg belangrijk omdat ze het enige tekstuele deel van een productcarrouseladvertentie zijn. Het is belangrijk om titels zo duidelijk en boeiend mogelijk te maken. Gebruik hoofdletters in de titel en vermeld waar mogelijk het merk van het product. Onze vrienden bij Dept hebben de volgende infografiek samengesteld die laat zien welke titelstructuur je voor elke verticaal kunt volgen.

 

 

Je kunt titels optimaliseren via DataFeedWatch of, waar mogelijk, zelfs vanuit de sectie voor het aanmaken van advertenties in de Facebook-advertentiemanager.

 

 

 

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#8. Zorg dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt

 

Afbeeldingen zijn veruit het belangrijkste attribuut in een Facebook Productcatalogus. Facebook Dynamische Advertenties is in wezen reclame weergeven en als zodanig werken advertenties met afbeeldingen beter dan advertenties met tekst. Afbeeldingen moeten helder en duidelijk zijn, en het product er zo goed mogelijk laten zien. Vermijd tekst in de afbeeldingen en meerdere producten in dezelfde afbeelding. Facebook zegt: "De minimum vereiste beeldresolutie is 500px * 500px, en Facebook snijdt bij tot een aspect ratio van 1:1." Het is echter aan te raden om 1080x1080 beelden te gebruiken omdat deze van hogere kwaliteit zijn en Instagram geen beelden kan tonen die kleiner zijn dan 600x600.

 

 

 

Het is ook aan te raden om meerdere afbeeldingen toe te voegen wanneer dat mogelijk is. Je kunt gebruik maken van de additional_image_link om tot 10 extra afbeeldingen te uploaden.

 

 

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#9. Dien het attribuut product_type in

 

Hoewel het attribuut product_type optioneel is, raden we je wel sterk aan om het in te dienen. 

 

 

Met het product_type kun je je eigen productcategorisatie aan je feed toevoegen. Op deze manier is het mogelijk om producten te filteren in dynamische reclamecampagnes op basis van dit attribuut. Je kunt zo uitgebreid zijn als je wilt, door meerdere subcategorieën toe te voegen. bijv. boeken > fictie > criminaliteit > Amerikaanse auteur. Je kunt productsets maken op basis van het producttype. Zo kun je bijvoorbeeld hoger bieden op fictieboeken dan op non-fictie, enzovoort.

 

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

 

#10. Dien het Google Productcategorie attribuut in

 

Hetzelfde geldt voor het attribuut Google Product Category. In tegenstelling tot het producttype, waarvan de waarden door de gebruiker worden bepaald, moet dit veld voldoen aan de google taxonomie. Je kunt het gebruiken om productsets te maken.

 

 

Dit attribuut is ook belangrijk omdat Facebook het gebruikt om producten in dezelfde categorie te matchen. Stel dat een gebruiker een product aan het winkelmandje heeft toegevoegd en vervolgens je website heeft verlaten. Je wilt hem/haar hetzelfde product laten zien dat hij/zij in het winkelmandje heeft achtergelaten. Ook wil je andere producten laten zien waarin hij/zij mogelijk geïnteresseerd is. Facebook toont waarschijnlijk eerder producten uit dezelfde productcategorie van Google, omdat ze vergelijkbaar kunnen zijn en daarom mogelijk interessanter zijn voor de beoogde gebruiker.

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

 

#11. Aangepaste labels indienen

 

 

We hebben het onderwerp van Facebook Aangepaste Labels uitgebreid behandeld in onze blogpost “Aangepaste Labels gebruiken voor Facebook Dynamische Advertenties”. Aangepaste labels zijn 5 optionele aangepaste kolommen die je aan je feed kunt toevoegen om extra informatie over je producten door te geven.

 

 

 

Voorbeelden van informatie die je zou willen doorgeven aan je feed zijn onder andere:

  • Marge
  • Voorraden
  • Aanbiedingen
  • Beschikbaarheid per locatie
  • Speciale verzendvoorschriften
  •  

Al deze informatie kan worden gebruikt om je feed in productsets te verdelen en dienovereenkomstig te bieden.

 

 

 

Voorbeelden: Je wilt meer bieden op producten met een hogere marge. Je wilt minder bieden op producten met een laag voorraadniveau totdat je volledig opnieuw bevoorraad bent. Je wilt meer bieden op producten die in de aanbieding zijn en zo verder... Bekijk onze vorige blogpost voor meer voorbeelden.

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#12. De verkoopprijs indienen en prijs overlays gebruiken

 

Wanneer je aanbiedingen hebt, zorg er dan altijd voor dat je zowel de originele prijs als de aanbiedingsprijs indient.

 

 

 

 

Zo kan je een doorgestreepte of een percentage overlay toevoegen:

 

 

 

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

#13. Nauwkeurige verzendinformatie indienen en overlays voor de verzending gebruiken

 

Het verzendingsveld is ook optioneel, maar nogmaals, we raden je ten zeerste aan om het toe te voegen. Dankzij dit attribuut kan je namelijk een krachtige overlay voor de gratis levering aan je advertenties toevoegen. Onnodig te zeggen dat overlays je advertenties veel prominenter en boeiender maken en meer kans geven op een klik.

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven of Ontvang je Facebook Product Advertenties ebook hier.

 

Conclusie

 

Het feit dat Facebook Dynamische Productadvertenties automatische remarketing zijn, betekent niet dat je niet hoeft te optimaliseren om een groot verschil te maken voor de ROI van je advertentiecampagne. 

Het succes van Facebook Dynamische Advertenties begint met je productfeed. Zorg ervoor dat je deze post gebruikt als een checklist voor alle dingen die je kunt doen om de kwaliteit van je feed en de prestaties van je campagne te verbeteren.

Wanneer je eenmaal je best hebt gedaan, kun je veel tijd besparen in de toekomst! Met onze 13 tips behaal je zeker betere resultaten met je Dynamische Advertenties.



Terug naar boven