DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Alles wat je moet weten over wat er nieuw is in Google Shopping in 2018

Geschreven door René Bisschop | 7-aug-2018 8:52:00

De eerste 6 maanden van 2018 zijn bizar geweest voor Google Shopping. Aanvullende  Feeds, die voor het eerst te zien waren net voor de feestdagen afgelopen jaar, waren een revolutie voor het managen van PLA-campagnes en sindsdien is er niets meer hetzelfde.

Nieuwe functionaliteiten en innovatie kwamen toen eigenlijk maandelijks vanaf de Kerst. Hier vind je alles wat je moet weten over wat er nieuw is in Google Shopping in 2018!

 

Januari 2018: Gewijzigde feedregels

Samen met de fantastische add-on voor Aanvullende feeds, heeft Google ook de Feedregels in Merchant Center gewijzigd.

Toen de aanvullende feeds vorig jaar gelanceerd werden, stonden er veel nieuwe feedregels die net waren aangekondigd nog op ‘verwacht’. Dit is hoe de sectie feedregels er vandaag de dag uitziet:

Op het eerste gezicht is meteen duidelijk hoe Google de feedregels wilde koppelen aan de aanvullende feeds. Feitelijk kan het laatste niet zonder het eerste.

Feedregels kunnen worden toegepast op zowel Aanvullende als op Primaire feeds. Ze staan dan ook toe dat waarden van de ene naar de andere worden geknipt en geplakt door middel van de ‘Set To’-regel.

 

Februari 2018: Google Shopping start met vertonen van advertenties van concurrerende prijs vergelijkers

In februari 2018 bestond de kans dat adverteerders in de EU zoiets als dit zagen:

of dit...

De opname van advertenties van concurrerende shopping engines (CSE’s) is onderdeel van het antwoord van Google op een grote boete op het gebied van antitrust die vorige zomer door de Europese Commissie is opgelegd.

Het is moeilijk om te voorspellen of deze verandering blijft, of dat Google het weer wijzigt na het hoger beroep. Wat wel zeker is, is dat third-party CSE’s in de tussentijd een geweldige mogelijkheid krijgen.

Doordat shopping advertenties tekstadvertenties opeten wil iedereen een stukje van deze super-winstgevende taart. Het slechte nieuws voor kleinere adverteerders is hier dat, zoals te verwachten valt als de competitie groeit, PLA’s duurder zijn geworden.

CPC-groei op Google Search lijkt niet te stoppen met +13% in achtereenvolgende jaren in Q1 2018.

 

Maart 2018: Google Shopping Actions

De lancering van Shopping Actions was een van de grootste nieuwsonderwerpen van Google in de eerste helft van 2018. We hebben het uitgebreid besproken in deze post.

Google Shopping Actions stellen gebruikers in staat om een gestroomlijnde shopping-ervaring te hebben op welk Google-domein of welk apparaat dan ook.

Klanten kunnen nu zonder moeite shoppen in Search, Shopping, desktop, mobiel en Google Home-apparaten door het gebruik van een universele winkelwagen, met verzending en betaalinfo opgeslagen in hun Google-account. Helaas is het programma vooralsnog alleen beschikbaar in de USA en gereserveerd voor adverteerders die voldoen aan bepaalde criteria.

Je kunt je interesse in het programma tonen en jezelf aanmelden door middel van dit formulier.

Het is moeilijk om aan te geven wanneer dit beschikbaar wordt gemaakt voor Europa en voor een groter segment klanten. Het biedt zeker grote kansen voor adverteerders die mee kunnen doen. Feitelijk komt het erop neer dat de mogelijkheid om direct te betalen vanuit Google en functies zoals opnieuw bestellen, gepersonaliseerde aanbevelingen en het bouwen van een universe winkelwagen klantentrouw en engagement verbeteren, waardoor klanten die maar één keer shopten nu vaste klanten kunnen worden.

Een gestroomlijnde, ononderbroken winkelbeleving over meerdere apparaten is iets waarop slimme shoppers lang hebben gewacht. Adverteerders die deze behoefte voor zich kunnen laten werken, krijgen hiermee een groot voordeel ten opzichte van de competitie.

 

Mei 2018: ‘Goal-Optimized’ Shopping Campagnes

In een poging om meer automation te geven aan AdWords (nu Google Ads), lanceerde Google ‘Goal-Optimized’ Shopping campagnes of Universele shopping campagnes.

Goal-Optimized Shopping campagnes zorgen ervoor dat accountmanagers slechts met een paar klikken een shopping campagne in AdWords op kunnen stellen.

Je hoeft niet langer tijd te besteden aan het over-segmenteren van je producten naar kleine productgroepen of het instellen van de prioriteiten voor meerdere campagnes.

Eigenlijk is de enige biedstrategie die is toegestaan voor deze campagnes Target ROAS. Google voert aan dat als je een feed en een conversie-tag hebt ingesteld, dat alles wat je dan nog hoeft te doen het kiezen van een Target ROAS is, achterover te leunen en af te wachten wat er gebeurt.

Het systeem regelt dan de rest voor je.

Wat betekent dat de juiste producten aan het juiste publiek worden vertoond op de juiste tijd. Dit wordt gedaan door nieuwe AI-algoritmes, die rekening houden met meerdere signalen vanaf apparaten, moment van de dag, audience lijsten, klantgedrag, etc.. Hoe meer signalen je aan je campagnes geeft, hoe beter het is. Dit is ook waarom Google aanbeveelt om zoveel mogelijk audience lijsten aan je campagnes toe te voegen.  

Een andere vereiste voor het opzetten van Goal-Optimized Shopping campagnes is beschikken over een functionerende remarketing-tag, verrijkt met aangepaste parameters. Dit omdat vanaf nu je producten niet alleen meer worden vertoond op Google Search, maar ook op de GDN, Youtube en Gmail!

Dit is pure magie. Goal-Optimized shopping campagnes laten ook dynamische advertenties zien op het Display Network, Youtube en Gmail. Feitelijk heb je helemaal heen Dynamische Remarketing campagne meer nodig!

Vroege testers hebben al mogen proeven van de fantastische resultaten:

  • Newlentes uit Brazilië zag een toename van 57% in de winst tegen 61% hogere ROAS (Return on Ad Spend)
  • n11.com uit Turkije zag een toename in winst van 23% tegen een 9% hogere ROAS, vertelde Google in hun blog post.

Het enige nadeel dat we momenteel kunnen bedenken is het gebrek aan transparantie in de rapportages.

Het komt erop neer dat je niet de display kant van de campagne apart kunt laten rapporteren van de zoek-kant. Dit is best een groot probleem gezien het grote verschil in prestaties van PLA’s en dynamische advertenties op GDN, YouTube en Gmail.

Je zou een lagere conversieratio kunnen zien en mogelijk een lagere ROAS voor dit campagnetype dan voor reguliere shopping campagnes. Maar de deal is dat je een hogere algemene verbetering zou moeten zien vergeleken met de gecombineerde prestaties van de campagnes op Dynamische Advertenties, YouTube en Gmail.

Google beveelt aan om te beginnen door slechts een kleine productgroep te targeten. Als de prestaties naar je zin zijn, dan kun je uitbreiden naar de volledige feed en je oude shopping- en dynamische remarketing campagnes eruit gooien.

 

Verwacht: Productprijs Benchmark en Local Inventory Ad Unit

Prijs Benchmark

Binnenkort zijn Google Shopping adverteerders in staat om hun productprijzen te vergelijken met die van de concurrentie door een nieuw soort rapportage in AdWords. Dit zal marketeers helpen om agressiever te bieden op producten die prijstechnisch kunnen concurreren en minder agressief op die producten die dat niet kunnen. Het zal ook veel inzichten bieden om te kijken hoe de prijs invloed uitoefent op de prestaties.

Lokale Catalogus Advertenties in Display

Vanaf eind juni is er een nieuwe lokale catalogus advertentie unit beschikbaar op het Google Display Network voor retail adverteerders met fysieke locaties. Deze advertentie unit is alleen op mobiel beschikbaar en laat een hoofdafbeelding zien gevolgd door productkaarten van inventaris die lokaal beschikbaar is.

De productkaarten laten een ‘in-store’-beschikbaarheid zien en prijzen. Om voordeel te halen uit deze nieuwe advertentie-unit moeten adverteerders een lokale productinventaris feed verzenden aan het Merchant Center. Hier vind je meer informatie.

 

Conclusies

Met dat de clickshare van shopping advertenties hand over hand toeneemt op de SERP en vergelijkingssites als Google Shopping een must worden voor online retailers, moeten marketeers bijblijven met nieuwtjes en innovaties in de industrie om voor te blijven op de concurrentie.

Het meeste halen uit alle nieuwe functionaliteiten van Google is niet makkelijk, zeker niet omdat veel van de nieuwe toevoegingen alleen beschikbaar zijn voor een klein segment adverteerders.

Echter, wekelijks de tijd nemen om rond te neuzen en nieuwe strategieën en functionaliteiten te testen is een verplicht nummer om competitief te blijven in deze immer-veranderende branche.