DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

7 Feed Optimalisatie Tips voor Bing Shopping Campagnes

Geschreven door René Bisschop | 21-feb-2017 13:00:00

Bing is dan misschien niet zo sexy als Google, de leider op de zoekmachinemarkt, maar dat betekent niet dat online verkopers het zouden moeten mijden.

Feitelijk is diens populariteit aan het stijgen en in de USA is het marktaandeel meer dan 30%, in het Verenigd Koninkrijk meer dan 20% en blijft die trend positief voor het grootste deel van de Europese landen: Duitsland 10,2%, Frankrijk 12,4%, Noorwegen 12,8%, Nederland 9,0% en ga zo maar door.

 

Met het oog op die veelbelovende cijfers, waarvan we verwachten dat die groeien in 2017, omdat Bing zich klaarmaakt om de strijd aan te gaan met Google, wordt het steeds duidelijker voor adverteerders dat Bing Ads Network een belangrijk deel van hun marketingmix zou moeten worden.

In de post van vandaag focussen we op hoe u uw product data kunt maximaliseren om uw Bing Shopping Campagnes te verbeteren: 7 feed optimalisatie tips zodat u uw Bing Shopping Campagnes kunt verbeteren. Bent u nieuw met Bing Shopping, lees dan ook ons artikel "Bing Shopping: Hoe de niet-Google kopers te bereiken?".

1. Optimaliseer Titel

Slimme marketeers en online verkopers weten dat het optimaliseren van de titel hun zoekresultaten verbeteren.

U kunt de optimalisatie direct in uw originele feed toepassen, maar dit hoeft niet de optimale oplossing te zijn, omdat de verschillende kanalen verschillende vereisten hebben voor de titel-indeling en -lengte.

Ons advies: creëer niet blindelings een titelregel die wordt toegepast op alle producten maar maak een structuur voor iedere verticaal of categorie volgens de tabel hieronder en pas het dan toe op die categorie met feed-regels.

2. Voeg Custom Labels toe

Het toevoegen van custom labels zorgt ervoor dat u uw producten slim kunt splitsen. Met Bing campagnes, net als met Google, heeft u 5 custom labels die u op de producten kunt toepassen.

Als u verschillende prijsklassen heeft, dan kunt u die groeperen onder een custom label, terwijl u uw sale-items, promoties, seizoensproducten etc. in de andere custom labels onderbrengt.

Een custom label gelijk aan het voorbeeld hieronder geeft u de ruimte om hogere biedingen voor producten met een hoge marge in te stellen en daarmee de cost of sale te optimaliseren.

3. Voeg Bing Categorie toe in minder dan 30 seconden

Sommige kanalen hebben bedacht dat in plaats van het opleggen van hun eigen taxonomie het beter is om mee te gaan met Google’s taxonomie om items te categoriseren.

Daarenboven maakt dat het veel makkelijker voor verkopers om nieuwe kanalen te testen, zonder dat dat op voorhand veel extra werk kost.

Het is verplicht om uw eigen items correct te categoriseren om hun zichtbaarheid te verbeteren. Als uw eigen feed al ingedeeld is naar Google’s categorieën, verbindt dan simpelweg uw inputveld g:google_product_category aan de optionele output-feed product_category.

Maar, als u al uw Google subcategorieën naar uw Google-feed heeft ingedeeld, kunt u zichzelf veel tijd besparen door de “Copy from”-functionaliteit in DataFeedWatch te gebruiken om het naar uw Bing-feed te kopiëren.

4. Voeg Product Type toe

Het is altijd een goed idee om uw eigen winkel-categorieën in de feed te implementeren, uw eigen producttypes dus. Maar laten we eens zeggen dat uw input feed geen veld voor het producttype bevat… hoe gaat u dit dan maken?

Nou, dat is heel simpel. Voeg het optionele veld product_type toe aan uw output-feed en maak een regel door een statische waarde toe te kennen, ‘extraheer’ vervolgens uw producttypes vanuit de andere velden in uw feed.

In de meeste gevallen zult u zien dat de correcte waarden worden gevonden in uw beschrijving. In het voorbeeld hieronder ziet u dat we een producttype “Laarzen” hebben gemaakt door een vaste regel te specificeren.

Doe dit voor al uw producttypes en ze zullen worden gekoppeld aan het output-veld dat u net gemaakt heeft.

5. Afbeeldingen met hoge kwaliteit

U wilt altijd uw beste afbeeldingen toevoegen zodat uw advertenties er goed uitzien. Bing heeft strikte richtlijnen als het gaat om de afmetingen van afbeeldingen, die allemaal afhankelijk zijn van uw afbeeldings verhoudingen (aspect ratio):

Afbeeldingen met een witte achtergrond en een hoge resolutie hebben de neiging beter te presteren en de resolutie van de door u geuploade afbeelding zou nooit lager dan 220x220 moeten zijn.

In Bings “Image Extension” kunt u tot 6 afbeeldingen invoegen, wat heel handig is als u uw advertenties op een krachtige manier wilt promoten.

Laten we wel zijn, mensen zijn visuele wezens, dus hoe meer opties ons worden geboden, hoe meer we zullen bekijken.

Het andere voordeel van hun “Image extension” is dat u unieke url’s voor elk van uw afbeeldingen kunt opnemen, wat u toestaat om aan te passen waar u uw potentiële klanten naartoe stuurt.

6. Voeg Sale prijs toe

Omdat uw prijs al wordt ingedeeld in Bings vereiste velden, kunt u uw feed nog meer optimaliseren door uw Sale-prijs toe te voegen. Maak een optioneel veld voor sale_price en specificeer een statische waarde om een regel te maken.

Belangrijk: in de USA voegt u geen belasting toe aan de prijs, en in de UK moet u iedere value-added tax (VAT) aan de prijs toevoegen. Onthoud dat als u de sale-prijs insluit, u ook de sale_price_effective_date moet toevoegen, start- en einddatum, in deze indeling: (YYYY-MM-DD) start hour-timezone/(YYYY-MM-DD) end hour-timezone.

U kunt deze kortingen instellen voor bepaalde producttypes of -categorieën, voor een beperkte tijd om hun effectiviteit te testen en te bekijken of ze de geschatte toename in omzet ook werkelijk opleveren.

7. Voeg feeds samen voor repricing

Laten we er eerlijk over zijn: shoppers houden van lagere prijzen. Gedurende online zoekopdrachten zullen ze altijd naar de lagere prijzen worden getrokken.

Daarom is het ook duidelijk dat repricing een belangrijke tool wordt voor eRetailers die vergelijkbare producten verkopen in een sterk concurrerende online markt.

Third-party tools die worden gebruikt voor het monitoren en updaten van prijzen, gebaseerd op de prijzen van de concurrentie, worden algemeen gebruikt door eRetailers.

Met een 3rd-party tool kunt u in de gaten houden wat de concurrentie doet op dagelijkse basis door prijschecks uit te voeren.

Informatie is macht maar alleen als u het goed gebruikt dus is de volgende stap om deze concurrentie-data actief in uw feeds te gebruiken.

De meeste repricers staan u toe om de prijsinformatie te exporteren die u kunt gebruiken om uw feed te verbeteren.

U kunt een custom label maken, gebaseerd op het concurrentievermogen van de producten en gebaseerd op wat de concurrentie doet, zullen de producten van label naar label springen.

Door deze Bing Feed optimalisatie tips te gebruiken zult u de RoI van uw campagne en uiteindelijk uw winst verhogen. Probeer het eens en laat ons weten welke tot nog toe het best voor u werkt.