DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

6 Veelgemaakte fouten in de Feed voor Facebook Dynamische Product Advertenties

Geschreven door Paweł Fijak | 21-apr-2020 12:19:45

 

Facebook Dynamische Productadvertenties volgen het gedrag van individuele gebruikers om aangepaste advertentie-ervaringen te creëren. Het is letterlijk het automatiseren van de moeilijke delen van de setup en optimalisatie.

Adverteerders kunnen Dynamische Facebook Advertenties ook gebruiken voor niet-commerciële campagnes. Zolang ze een goede "product"-feed hebben, kunnen ze deze dynamische campagnes gebruiken voor elke vorm van strategie. Facebook Dynamische Productadvertenties kunnen echt fantastische resultaten opleveren tegen een lage prijs.

Hoewel adverteren met Facebook vaak gemakkelijk is, kan het lastig worden. Het kan frustrerend zijn om te ontdekken hoezeer er sprake is van dingen uitproberen, fouten maken en hiervan leren.

e-Retailers kennen allemaal de irritatie die komt kijken bij een afgewezen Facebook-feed. Het vertraagt je verkoopinspanningen en zorgt voor problemen met je workflow. 

Het goede nieuws is dat we weten wat de meest voorkomende fouten in de feed zijn. We hebben besloten om je vast te laten zien hoe je ze kunt voorkomen en hoe je deze problemen troubleshoot.

Neem even de tijd om de meest voorkomende feed-fouten in Facebook Dynamische Productadvertenties te bekijken. Leer hoe je ze kunt herstellen en hoe je uitstekende resultaten kunt behalen in je campagnes.

 

Veelgemaakte fouten in de Feed

 

Te kleine afbeeldingen

Ontbrekende vereiste velden: Eigenschap ontbreekt

Onjuiste GTIN codes: De GTIN is onjuist geformatteerd

Ongeldige waarden

Ontbrekende valuta

Ontbrekende Google categorieën

 

Te kleine afbeeldingen

 

Een van de laatste dingen die je wilt is dat je productadvertentie pixelachtig of slordig wordt weergegeven. Hoewel een kleinere afbeelding je items misschien niet volledig diskwalificeert, zal het de prestaties van je feed beïnvloeden en zal het er niet goed uitzien in de advertenties.

Elk kanaal heeft zijn eigen strikte productafbeeldingen en eisen. Dat maakt het gemakkelijk om fouten te maken.

 

 

Het is belangrijk om op te merken dat de aanbevolen resolutie van Facebook voor alle afbeeldingen 600x600 pixels is. Als de resolutie kleiner is dan dat, begint je foto er slecht uit te zien.

 

Hoe je dit probleem oplost: 

  • controleer eerst zowel de kanaalvereisten als de aanbevelingen
  • Zorg ervoor dat je in je mapping-sectie de grootste afbeelding van de bron hebt geselecteerd.

 

PRO TIP voor gebruikers van Shopify 

  • Soms, ook al kies je image_large_1 uit je Shopify bron, kan deze waarschuwing nog steeds (!) voorkomen. 

 

Om dit te voorkomen moet je je grootste afbeelding gebruiken en deze hack toepassen:

 

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

 

Ontbrekende vereiste velden: Eigenschap ontbreekt

 

Facebook heeft beide - verplichte en optionele - gegevensvelden. Zorg ervoor dat ze allemaal correct worden toegewezen. En vergeet niet om, voordat je begint met het toewijzen van de gegevens, deze voor te bereiden.

 

Hoe je dit probleem oplost: 

 

Volg de onderstaande regels en om alle kolommen op een correcte en geldige manier toe te wijzen.

 

Afbeeldingslink

  • Vergeet niet de juiste afbeeldingslinks toe te voegen in de kolom image_link.
  • Zorg ervoor dat de links beginnen met http:// of https://.
  • Zorg ervoor dat de links correct zijn en werken. 

 

ID

De meeste catalogi vereisen product-ID's, maar de kolomnaam varieert afhankelijk van het soort inventaris dat je hebt. Jij bepaalt je artikel-ID's, en ze zullen niet verschijnen in je advertenties.

  • voer item ID’s in in de juiste kolom van je feed
  • gebruik geen hoofdletters om onderscheid te maken tussen product ID’s
  • gebruik SKU’s als product ID’s indien mogelijk
  • gebruik een andere product-ID voor elk artikel

 

Prijzen

  • neem de prijzen op in de prijskolom.
  • geef prijzen het juiste format. Gebruik een 3-cijferige ISO-valutacode zoals USD of EUR.
  • zorg ervoor dat de prijzen accuraat zijn en overeenkomen met de prijzen op je website
  • neem geen verzendkosten of andere extra kosten op in de prijs
  • gebruik geen veilingprijzen of fluctuerende prijzen 

 

URL links

Elk item in de catalogus moet een link bevatten naar een landingspagina van de website waarop men kan klikken om meer te weten te komen over het product.

  • Voeg de juiste links toe in de link-kolom
  • Zorg ervoor dat de links beginnen met http:// of https://
  • Zorg ervoor dat de links correct zijn en werken
  • link naar pagina's die geoptimaliseerd zijn voor mobiel

 

Beschrijvingen 

  • beschrijvingen moeten onder de 5.000 tekens zijn
  • verstrek nauwkeurige informatie in de beschrijvingskolom
  • gebruik geen links in de beschrijvingskolom 
  • beschrijvingen mogen niet helemaal in hoofdletters geschreven zijn 

 

Titels

  • beperk namen en titels tot 150 tekens
  • geef een naam of titel die relevant en specifiek is voor elk item 
  • gebruik zoekwoorden zoals merknamen, productsoorten of attributen 
  • gebruik niet alleen hoofdletters
  • neem de staat op in de producttitels indien mogelijk 
  • controleer de namen en titels op spelling en grammatica 

 

Beschikbaarheid

  • houd de voorraadniveaus bij
  • werk de beschikbaarheidskolom regelmatig bij 
  • filter de producten die niet beschikbaar zijn uit

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

Onjuiste GTIN codes: De GTIN is onjuist geformatteerd

 

Een GTIN code (Global Trade Item Number) is een unieke barcode die het product identificeert. 


De code zal in de volgende landen verschillen:

  • In Noord-Amerika is het algemeen bekend als een UPC-nummer en heeft het 12 cijfers.
  • In Europa is het algemeen bekend als een EAN-nummer en heeft het 13 cijfers.
  • In Japan is het algemeen bekend als een JAN-nummer en heeft het 8 of 13 cijfers.
  • Een ISBN code is gereserveerd voor boeken en heeft 13 cijfers.

Het is erg belangrijk om de juiste codes in je feed te hebben, dus besteed wat extra tijd aan het instellen van je feed en zorg ervoor dat je de juiste codes op al je producten hebt afgestemd.

De enige keer dat je geen GTIN-code hoeft toe te voegen is als je feed op maat gemaakte producten bevat.

 

Hoe voorkom ik fouten?

 

  • Als je producten GTIN-codes missen, zal je feed ook worden geweigerd. 
  • De snelste manier om dit te controleren is door je feed te downloaden in een csv-bestand en er even snel doorheen te lopen.
  • Als je de GTIN niet kunt vinden, kun je altijd contact opnemen met de fabrikant van het product om het te vragen.
  • Lees onze blogpost als je meer informatie wilt over GTIN-codes: GTIN’s vinden voor je producten

 

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

 

Ongeldige waarden

 

Soms lijkt het een uitdaging om waarden te gebruiken om je feeds te optimaliseren. Maar als je verkeerde waarden toepast, heeft je feed geen enkele zin en wordt hij afgewezen. 

Een veelgemaakte fout die veel e-retailers maken bij het in kaart brengen van hun feeds is om aangepaste labels individueel te vermelden in plaats van ze te groeperen.

Zo moeten bijvoorbeeld alle prijsvariaties in 1 aangepast label worden gegroepeerd, terwijl promotieartikelen allemaal in een ander label moeten worden gegroepeerd.

 

Hoe los ik het probleem op?

 

Je kan verschillende prijsklassen hebben, maar je groepeert ze allemaal in 1 aangepast label door regels aan te maken die ze van elkaar scheiden.

 

 

 

 

DataFeedWatch biedt 11 manieren (naast regular expressions) die je kunt gebruiken om je datafeeds te bewerken en te optimaliseren, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding:

 

 

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

 

Ontbrekende valuta

 

Een fout die we vaak zien in Facebook-feeds is de ontbrekende valuta. 

Terwijl Google feeds accepteert met of zonder de valuta, eist Facebook dit wel, dus je moet niet vergeten om deze op te nemen.

Bijvoorbeeld, in plaats van 15,00 moet je 15,00 USD opgeven. Met onze handige DataFeedWatch-tool kan je je valuta als suffix toewijzen aan je velden.

 

 

Facebook biedt ook een waardevolle Product Feed Debug Tool waarin je je feed kunt plakken en laten valideren voor fouten en waarschuwingen.

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

 

Ontbrekende Google categorieën

 

Wat hebben de Google-categorieën in hemelsnaam met Facebook te maken, vraag je je misschien af?

 

Nou, Facebook gebruikt Google taxonomy om items te categoriseren, en hoewel dit veld optioneel is in Datafeedwatch, zal het, als het niet wordt toegewezen, waarschuwingen geven in de Business Facebook-account.

 

Hoe kan ik deze fout voorkomen?

 

Feit is dat het altijd goed is om je items goed te categoriseren om hun zichtbaarheid te vergroten. Als je eigen feed al is toegewezen aan de categorieën van Google, hoef je alleen maar je invoerveld google_product_category te koppelen aan de optionele output feed google_product_category die je aanmaakt.

Als je echter al je Google-subcategorieën in je Google-feed hebt toegewezen kun je jezelf een hoop tijd besparen met de “Copy From” functionaliteit in DataFeedWatch om deze te kopiëren naar je Facebook-feed.

 

 

Als je alle categorieën nog vanaf nul moet toewijzen en je invoerveld bevat dit niet, dan kun je ze eenvoudig koppelen aan onze Google pre-mapped sub-sub-categorieën, en wel op de volgende manier:

 

 

Ga naar boven of Supercharge je Datafeed met ons ebook

 

Slotgedachten

 

Facebook's Dynamische Product Advertenties zijn enorm populair en zitten vol potentieel. Wij hopen dat je met deze troubleshooters geen problemen meer zult hebben met de meest gemaakte fouten.

Alle tips zijn gebaseerd op onze eigen ervaring. We zijn er dus van overtuigd dat door aandacht te besteden aan deze veelvoorkomende fouten en de oplossingen toe te passen, jouw feeds niet meer zullen worden afgewezen.

Verspil geen tijd meer om te achterhalen wat het probleem is met je feed en waarom Facebook hem afwijst.



Ga naar boven