DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

3 Hindernissen bij het Verkopen op Amazon (en hoe deze te overwinnen)

Geschreven door Paweł Fijak | 8-okt-2019 7:54:30

Amazon is een zeer aantrekkelijk verkoopkanaal voor online verkopers. De gecombineerde omzet (bruto merchandising waarde) van verkopers die op Amazon verkopen, wordt geschat op ongeveer 15% van de totale online detailhandel in de VS. We zien een vergelijkbare trend in Europa, waar Amazon ook snel groeit. Dit is een grote kans waar een toenemend aantal retailers op inspringt, gedreven door de groei van Amazon.

Het enige nadeel is dat verkopen op Amazon niet zo eenvoudig is als via bijvoorbeeld Google Shopping. Amazon integreert niet met de winkelmandjes, dus verkopers moeten technologie ontwikkelen voor een integratie met de Amazon-API om hun productgegevens te uploaden en hun bestellingen te synchroniseren. Bovendien vereist de toegenomen concurrentie foutloos order- en voorraadbeheer om klanttevredenheid te garanderen.

Dit zijn de drie belangrijkste hindernissen voor verkopers om te beginnen met verkopen op Amazon:

 

1. Complexe Datafeed

Amazon wil elke dag bijgewerkte productgegevens ontvangen en heeft zeer specifieke vereisten. Dat betekent dat verkopers hun eigen Amazon feed moeten maken: alle producten moeten een ASIN-nummer hebben en alle uploads moeten worden uitgevoerd via de Amazon-API. Verbinding maken met een API vereist technische ontwikkeling die erg complex en duur is voor verkopers.

 

Breid uit naar nieuwe kanalen en verhoog uw omzet met onze Omnichannel Marketing Handleiding

 

De oplossing is eenvoudigweg vertrouwen op een datafeedtool voor de technische zaken. Een tool zoals de onze maakt verbinding met Amazon namens de retailer en wijst de ASIN’s automatisch toe. Het enige dat een verkoper hoeft te doen, is zijn Amazon gegevens in te voeren:

Met eenvoudige sjablonen voor alle producttypen kan een online winkel binnen enkele minuten alle vereiste datafeeds aanmaken.

 

 

2. Ordermanagement

Amazon integreert niet met systemen voor winkelmandjes; verkopers die hun producten op meerdere kanalen verkopen, vinden het erg uitdagend om bestellingen te beheren en hun voorraadstatus up-to-date te houden in meerdere winkelkanalen en marktplaatsen.

Wanneer een Amazon verkoper een bestelling ontvangt, verloopt het proces vaak als volgt: de verkoper downloadt de bestellingen van Amazon aan het einde van de dag, verzendt de producten en rapporteert vervolgens een statusupdate aan Amazon.

Dit proces heeft twee grote nadelen voor verkopers:

  • De voorraadstatus in Amazon wordt alleen bijgewerkt nadat de bestellingen zijn uitgevoerd, dus overdag kan een detailhandelaar producten verkopen die al zijn uitverkocht.  
  • De retailer heeft twee verschillende uitvoeringssystemen: een voor bestellingen in zijn winkel en een van Amazon.

De oplossing is om te vertrouwen op tools van derden die de voorraad updates en het orderbeheer beter en sneller kunnen uitvoeren dan zij kunnen.

 

 

DataFeedWatch biedt Orderbeheer voor bijvoorbeeld Shopify en Magento. Hiermee kunnen verkopers alle bestellingen op Amazon in realtime synchroniseren met hun Shopify- of Magento-platform. Voorraadstatussen zijn altijd actueel en bestellingen van Amazon worden verwerkt op dezelfde manier als producten die in de online winkel worden verkocht.

 

3. Strijd om de Buy Box

Nieuwkomers op Amazon's Marketplace vergroten de concurrentie voor de Amazon Buy Box. De Buy Box is een prominent onderdeel op een productpagina, met een vooraf geselecteerde verkoper, waar klanten het aankoopproces kunnen beginnen door artikelen aan hun winkelmandjes toe te voegen. Er kunnen tientallen verkopers hetzelfde product aanbieden, maar slechts één verkoper heeft de hoogste Buy Box Score en ‘wint de Buy Box’.

Het winnen van de Buy Box is cruciaal, aangezien de Buy Box het grootste aandeel van alle verkochte producten genereert. Gezien de huidige trends voor mobiel winkelen is de Buy Box nog belangrijker op mobiele apparaten, waar mensen minder geneigd zijn om naar beneden te scrollen en andere verkopers te bekijken.

 

Retailers winnen de Buy Box als ze de hoogste Buy Box Score hebben.

De belangrijkste ingrediënten van de Buy Box Score zijn: Prijs, Beschikbaarheid, Uitvoering en Klantenservice. De beste prijs is natuurlijk het belangrijkste element. Maar er zijn verschillende andere manieren om uw score te verhogen. Met Orderbeheer synchroniseren verkopers hun voorraad, zodat hun beschikbaarheid altijd up-to-date is. Bestellingen kunnen in realtime worden uitgevoerd (en teruggemeld aan Amazon), waardoor de uitvoeringstijd wordt verkort.

Het kraken van de Buy Box-code is onmogelijk, maar het verbeteren van de respons op klantbestellingen, het verhogen van de uitvoeringssnelheid, het verminderen van het aantal geannuleerde bestellingen, het hebben van een update inventaris en solide orderbeheer zijn allemaal belangrijke factoren voor het winnen van het Amazon spel.

Als u de kwaliteit van uw Amazon weergaven wilt verhogen dan is ons eBook Verdubbel uw Verkopen op Amazon erg nuttig. Download het en ontdek hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren. Of plan een meeting met iemand van ons team van feed specialisten.