DataFeedWatch Nederland Demo Aanvragen

De 10 meest voorkomende fouten in uw Google Merchant Center en hoe ze op te lossen

Posted on 06/01/2015 by Mateusz Miodek

Zodra u begint met het uploaden van producten naar uw Google Merchant Center (GMC), toont Google u fouten. Sommige zijn fataal en voorkomen dat uw producten worden weergegeven – anderen zijn slechts suggesties van Google hoe u uw ‘feed’ kunt verbeteren.

Gebaseerd op de ervaringen met en van onze klanten, hebben wij een lijst van de tien meest voorkomende fouten in Google Merchant Center samengesteld, gevolgd door een aantal tips hoe ze te vermijden.

1. Verkeerde productURLs

Dit is een veelvoorkomend probleem. Wanneer u een GMC-account opzet, is een van de eerste dingen die u moet doen een domein claimen. Maar.. het domein van uw productURL’s moet exact overeenkomen met het domein zoals geclaimd in de GMC.

Veel websites gebruiken echter alternatieve domeinnamen. Bijvoorbeeld: iedere Shopify winkel krijgt van Shopify standaard het subdomein ‘naamwinkel.myshopify.com’. Het grootste deel van de handelaren creëert zelf hun eigen domeinnaam: ‘naamwinkel.com’, en dit is dan het domein dat men geneigd is te claimen in GMC. Echter: het gebeurt vaak dat in de data feed de productURLs zijn aangevuld met het Shopify-subdomein (naamwinkel.myshopify.com). Als gevolg hiervan is er dan een mismatch tussen een domeinnaam volgens de GMC en een domein van productURLs in de data feed.

Oplossing

Om dit probleem te vermijden, dient u ervoor te zorgen dat de productURLs in de feed dezelfde domeinnaam bevatten als die volgens de GMC. Als dat niet het geval is, moet u het domein in de feed vervangen met behulp van indelingsregels of een ander domein claimen in de GMC.

In DataFeedWatch wordt de optie ‘dit domein vervangen’ automatisch toegevoegd als het GMC-domein verschilt van het domein in de productURLs.

GMC URL replace rule

2. Verouderde prijzen en de beschikbaarheid

Prijs en beschikbaarheid zijn twee belangrijke dingen die Google-bots controleren bij de beoordeling van producten. Deze beoordelingen worden periodiek uitgevoerd en niet alleen tijdens het uploaden van producten. Als Google vindt dat de prijzen of beschikbaarheid in de feed niet overeenkomen met de corresponderende waarden op de productpagina’s, zullen deze producten worden afgekeurd.

Oplossing
Upload een nieuwe feed naar GMC iedere keer wanneer u prijzen en/of beschikbaarheid update.

Ook wanneer u meer dan één prijs op de productpagina hanteert (bijvoorbeeld met en zonder BTW, met en zonder verzendkosten etc.) zorg er dan voor dat de prijs die u gebruikt in de feed de meest prominente is. In de meeste gevallen zal dat de uiteindelijke prijs die de klant betaalt zijn. De enige uitzondering is wanneer u zorgt voor een aanvullende verkoopprijs in uw feed (zie punt 6).

3. Geen Google-categorieën of verkeerde categorie namen

Google vereist van verkopers dat zij producten categoriseren volgens de eigen systematiek van Google (Google productcategorie). Het is een veel voorkomende fout dat verkopers hun eigen categorisering gebruiken. Producten met verkeerde categorie namen worden afgekeurd.

Oplossing

Zorg ervoor dat u Google’s systematiek gebruikt bij het vullen van het veld ‘Google productcategorie’. U kunt nog steeds gebruik maken van uw eigen categorieën in het veld ‘producttype’. Hier kunt u de up-to-date Google lijst met categorieën voor Nederland vinden. Hoe meer details de categorieën bevatten, hoe beter.

In DataFeedWatch kunt u categorieën snel toevoegen door ze van andere velden in uw online winkel af te leiden.

categories

4. Geen eenduidige identificatienummers of onjuiste identificatie

In de VS en de meeste andere landen vereist Google GTIN en merk voor alle producten die niet op maat gemaakt zijn. MPN is meestal nodig als GTIN niet nodig is. Het merk is meestal niet een probleem, maar de twee anderen soms wel.

Oplossing
Het merk zit meestal in uw bron feed. Zo niet, dan kunt u deze uit bijvoorbeeld de beschrijving halen (als het er in zit) of geef het uw eigen merk.

GTIN, ook wel bekend als UPC in de VS en EAN in Europa, is een streepjescode die alle niet-maatwerk-producten nodig hebben. UPC is een 12-cijferig nummer en EAN een 13-cijferig nummer. Al deze nummers zou u al in uw backend systeem moeten hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan staan diverse oplossingen in dit bericht.

‘Manufacturers Product Number’ (MPN) wordt gebruikt om te verwijzen naar en het identificeren van een product met behulp van een specifieke naamgeving op basis van fabrikant. Net als hierboven, zou dit kenmerk door uw leverancier aan u moeten worden verstrekt. Als u het niet in uw bron feed heeft, zal het waarschijnlijk werken om deze over te nemen uit uw unieke ID.

mapping mpn

De enige uitzondering op deze eisen zijn op maat gemaakte producten. Als u dit soort producten verkoopt dan dient u in uw feed een extra veld genaamd ‘identifier bestaat’ op FALSE in te stellen. Let op: het misbruiken van het ‘identifier bestaat’ veld kan leiden tot schorsing van het GMC-account.

5. Kernelementen niet zichtbaar op de landingspagina

Google vereist dat iedere product pagina ten minste deze belangrijke elementen bevat:

  • Titel;
  • Beschrijving;
  • Afbeelding;
  • Prijs;
  • Valuta;
  • Beschikbaarheid;
  • Koop knop.

Als één van deze elementen ontbreekt, kan Google producten afkeuren. Daarnaast is er een directe link naar de Gebruiksvoorwaarden en Privacy Policy nodig en mogen er geen pop-ups de belangrijkste elementen, zoals hierboven vermeld, belemmeren.

Oplossing
Zorg ervoor dat alle van de belangrijkste elementen worden weergegeven op uw product pagina en dat ze up-to-date zijn.

6. Onjuiste verkoopprijs hanteren

Als u producten heeft met korting, dan is het een goed idee om de verkoopprijs te gebruiken als aanvulling op een standaardprijs in uw Google-feed. Echter, correcte hantering van de verkoopprijs kan soms lastig zijn en het gebeurt vaak dat het niet correct is ingesteld.

Oplossing
Het meest belangrijke om te weten over deze eigenschap, is dat ‘verkoopprijs’ niet het standaard ‘prijs’ veld vervangt. Met andere woorden: het verstrekken van een ‘verkoopprijs’ betekent niet dat u geen ‘prijs’ aan hoeft te geven.

Ten tweede zijn sommige eCommerce platforms voorzien van ‘vergelijken op prijs’ in plaats van ‘verkoopprijs’. In dat geval, voor producten die ‘prijsvergelijking’ hebben, zou de standaard ‘prijs’ ingedeeld moeten worden naar ‘prijsvergelijking’ en ‘verkoopprijs’. Voor producten zonder ‘prijsvergelijking’, zou ‘prijs’ moeten worden ingedeeld vanaf het veld standaard ‘prijs’ waarbij ‘verkoopprijs’ dan leeggelaten wordt.

products_status
mapping sale price

7. Onjuiste producttitels en beschrijvingen

Titel en beschrijving zijn erg belangrijk voor Google, daar Google die eigenschappen gebruikt om producten met de zoekopdrachten van gebruikers te matchen. Beide eigenschappen moeten redactionele richtlijnen volgen.

De meest voorkomende fouten in verband met die eigenschappen zijn:

  • Het gebruik van HOOFDLETTERS;
  • Het gebruik van promotionele teksten zoals “gratis verzending”.

Oplossing
Lees redactionele richtlijnen zorgvuldig door en zorg ervoor dat uw titels en beschrijvingen aan deze richtlijnen voldoen.

8. Onjuiste afbeeldingen

De afbeelding is het meest prominente onderdeel van iedere productadvertentie. De meest voorkomende problemen met afbeeldingen zijn onder meer:

  • Lege of niet werkende afbeeldingsURL;
  • Te kleine afbeelding voor kledingproduct (minimaal 250x250px);
  • Afbeelding met logo’s, merknamen of promotionele teksten.

Oplossing
Voordat u afbeeldingsURL’s naar Google stuurt: dubbelcheck of ze leiden naar werkende en goede productfoto’s. Als u gebruik maakt van DataFeedWatch kunt u het overzicht van alle gedownloade afbeeldingen zien via Shop ‘Options > Select default image’.
image selector

9. BTW- en leveringsvoorwaarden ontbreken

Verkopers verwaarlozen vaak het instellen van leveringsvoorwaarden en fiscale regels, wat leidt tot fouten, omdat verzendkosten en BTW nodig zijn voor feeds binnen de VS (buiten de VS alleen de verzendkosten, omdat BTW dan niet van toepassing is).

Oplossing

De meest voorkomende manier om BTW en leveringskosten te bepalen is om instellingen te gebruiken in het Merchant Center. De account-level instellingen bieden uitgebreide verzend- en belastingconfiguraties die het mogelijk maken voor de meeste verkopers om hun verzendopties op account-niveau aan te geven.

Dit zorgt ervoor dat er gewerkt kan worden met eenvoudige, vaste tarieven maar daarnaast ook complexe, op maat gemaakte oplossingen op basis van productkenmerken als ‘prijs’, ‘verzendgewicht’, ‘verzendlabel’ (voor de verzending) of de locatie van de klant (voor belasting).

shipping rules in GMC

 

Heeft u meer en complexere regels nodig, op basis van de service of de regio, dan kunt u deze regels maken in een data feed tool zoals het onze en zo voorzien in een verzendtarief voor ieder aantal geselecteerde producten in uw Google Shopping feed.

DFW Shipping Rule

Houdt u er rekening mee dat tarieven in uw feed de tarieven in uw Google Merchant Center overschrijft!

10. Verkeerde doelland

Veel adverteerders proberen dezelfde data feed te gebruiken voor verschillende landen. Dit leidt tot fouten omdat iedere data feed gelokaliseerd moet worden (bijvoorbeeld beschrijvingen in de lokale taal, prijzen in lokale valuta). Hetzelfde geldt voor de product pagina’s.

Oplossing
Het onderwerp van het richten op meerdere landen in Google Shopping is te breed voor dit artikel, maar het is grondig beschreven in een van onze andere artikelen: Google Shopping voor meerdere landen.

Ik hoop dat dit artikel u zal helpen om fouten te voorkomen bij het uploaden van producten naar GMC. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u ze, zoals altijd, hieronder delen.

Over DataFeedWatch

DataFeedWatch is een data feed management software die verkopers die gebruik maken van MagentoShopifyVolusion3Dcart, BigCommerce, WooCommerce, OpenCart, en vele andere eCommerce Platforms in staat stelt om data feeds te creëren voor meer dan 1.000 Online kanalen in meer dan 50 landen. DFW-Analytics geeft eveneens resultaten weer voor ieder individueel product op ieder kanaal, waarmee verkopers hun RoI sterk kunnen verbeteren door snel onrendabele producten te indentificeren en verwijderen.

Share Button

Related Post

6 Slimme manieren om je verkopersbeoordelingen in ... Meer dan 90 procent van klanten leunen zwaar op beoordelingen en reviews wanneer ze een beslissing maken om te kopen. Dat is de reden waarom verko...
Begin met verkopersbeoordelingen op Google Shoppin... Consumenten kijken steeds vaker naar reviews bij het maken van beslissingen voor online aankopen. 90 procent van klanten zeggen dat reviews invloe...
Voeg UTM-codes toe aan uw Product-URLs Weten wat de campagne prestatie is voor ieder individueel product zal u helpen om uw algemene campagne RoI te verbeteren. DataFeedWatch Analytics ...
13 Google Shopping Updates waar u Aandacht aan zou... We hebben een lijst gemaakt van de belangrijkste Google Shopping updates in 2016 waarvan iedere campagnemanager op de hoogte zou moeten zijn. I...

Posted in: Google Shopping

Leave a Reply