datafeedwatch.nl DEMO AANVRAGEN

2017: Het jaar van mobiel

Posted on 03/02/2017 by René Bisschop

2017: Het jaar van mobiel

Het aandeel van mobiele online verkopen en mobiel verkeer is over de hele wereld vertienvoudigd in de laatste jaren en zal blijven toenemen.

2016 was het jaar waarin mobiel meer headlines dan ooit heeft opgeleverd, waarin iedereen de verschuiving van overheersing door desktops naar mobiel voorspelde.

Laten we eens kijken wat er in het afgelopen jaar is gebeurd en waarom 2017 er zo goed uitziet voor die verkopers die zich al hadden voorbereid op de verschuiving en nu mee surfen.

Historische resultaten mobiel verkeer

Afgelopen oktober overtrof mobiel verkeer voor het eerst desktop verkeer.


Historische ontwikkeling wereldwijd internetgebruik 2009 - 2016Bron: gs.statcounter.com

Daarbij heeft Google afgelopen jaar aangekondigd dat het mobiel-vriendelijke websites bij zoekopdrachten op mobiele apparaten gaat bevoordelen. Dit zou alle small business en verkopers die nog niet de inspanningen hebben gedaan om zich aan te passen aan de mobiele trend wakker moeten schudden.

Wat te doen: begin hier en gebruik Google’s Mobile-Friendly Test om te zien hoe u scoort en krijg een aantal richtlijnen om de mobiel-vriendelijkheid van uw website te verbeteren.

Mobiel winkelen verovert de wereld

Black Friday 2016 was de eerste keer dat de online verkopen via mobiele apparaten de grens van 1 miljard dollar oversteeg. Van de 3.34 miljard dollar aan online verkopen op Black Friday zijn desktops verantwoordelijk voor 64% van de totale verkopen en het mobiele aandeel was 36%. Smartphones domineerden het aandeel mobiele aankopen met 25%, terwijl tablets de resterende 11% van dat aandeel uitmaakten.

Daarenboven, heeft het mobiele aandeel van e-Commerce transacties in de retail de 50% mijlpaal in Japan en de UK gepasseerd, terwijl Zuid Korea op de voet volgt.

Aandeel mobiele aankopen in de retail per land.
Bron: Criteo

Wat te doen: hou de mobiele trends in de gaten en identificeer het laaghangend fruit.

Customer journey is omni-channel

Ondanks dat in de meeste landen mobiel winkelen nog steeds tussen de 20 en 30% blijft, zouden verkopers zich bewust moeten zijn van de shopping journey van de koper. Volgens Internet Retailer’s laatste gegevens, tellen mobiele apparaten voor 70% van de tijd gespendeerd op een website maar voor slechts 30% van de eCommerce verkopen.

De reden waarom er een verschil is tussen de tijd gespendeerd op mobiel en de mobiele verkopen is meestal te wijten aan de slechte mobiele winkelbeleving. Vaak duurt een verkoop via een mobiel te lang, waardoor kopers, nadat ze hun mobiele zoektocht hebben afgerond, naar hun desktop grijpen of naar de fysieke winkel gaan om de verkoop af te ronden.

Dit heeft geleid tot een stijging in vergelijkingswinkelen met klanten die meerdere interacties hebben voor ze de uiteindelijke aankoopbeslissing nemen.

Wat te doen: wees daar waar uw klanten zijn: Google, Amazon, Facebook, prijsvergelijkers.

‘Near me’ zoekopdrachten verdubbeld in 2016

Volgens Google’s Insights: “Feitelijk bezoekt 76% van de mensen die met hun smartphone zoeken naar iets ‘in de buurt’ een verwante vestiging binnen een dag”. Dat is geen verrassing aangezien de meeste shoppers graag het product willen aanraken en meer waarde hechten aan de fysieke winkelbeleving dan aan de online experience.

En “Voetverkeer in retail winkels is gedaald met 57% in de afgelopen 5 jaar, maar de waarde van ieder bezoek is bijna verdrievoudigd.” Met dank aan mobiel gedreven in-store winkelen.

En dit allemaal omdat smartphones de rol van winkeladviseur hebben overgenomen, en kopers ze nu gebruiken om producten te onderzoeken, aankoopideeën op te doen en te zoeken naar lokale winkelinformatie.

Wat te doen: verhoog lokale winkelbezoeken door online shoppers naar uw fysieke locaties te dirigeren met Local Inventory Ads.

Mobiele kanalen

Volgens Criteo’s State of Mobile Commerce is het verschil in conversieverhouding tussen de gevestigde retailers en de opkomende verkopers op mobiele browsers en mobiele apps indrukwekkend: 39% conversie tegenover 90%.

Conversie verhoudingen mobiele browser en app.

Dit is fantastisch nieuws voor de gevestigde retailers die de middelen hebben om een uitstekende app beleving neer te zetten en die erin zijn geslaagd om gebruikers aan te trekken en te houden. De opkomende verkopers hebben nog veel werk voor de boeg om te kunnen floreren in het aantrekken en verbazen van gebruikers om de mobiele app conversies te verhogen.

2016 is het mobiel omslagpunt gebleken. Het mag duidelijk zijn dat het verkooplandschap gedomineerd zal worden door smartphones en in dat in 2017 meer verkopers hun capaciteiten om een mobiel-vriendelijke beleving voor kopers aan te bieden zullen vergroten.

Share Button

Posted in: Uncategorized

Leave a Reply